تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

دیار طرهان صحنه آزمون و خطا / ایستگاه پمپاژی که اعتبارش را آب برد

  • کد خبر : 44092
  • 21 بهمن 1392 - 13:33

  الهام بابایی / میرملاس نیوز :  استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه طرح های آبی و کشاورزی معرفی شده اما تا کنون تاکنون بهره برداری واقعی از این ظرفیت ها انجام نشده است. طی سال های اخیر توجه زیادی به بخش آب لرستان معطوف و کار احداث […]

IMG18284987

 

الهام بابایی / میرملاس نیوز :  استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه طرح های آبی و کشاورزی معرفی شده اما تا کنون تاکنون بهره برداری واقعی از این ظرفیت ها انجام نشده است.

طی سال های اخیر توجه زیادی به بخش آب لرستان معطوف و کار احداث چندین سد و ایستگاه پمپاژ آب در شهرها و دشت های مختلف لرستان آغاز شده است.

به رغم اقدامات در حال انجام، طراوت و خنکای طرح های آبی تا کنون بر انتظار تب کرده مردم احساس نشده و لرستانی ها همچنان چشم انتظار بهره برداری از طرح های آبی کلان هستند.

از طرفی به دلیل خشکسالی های اخیر و برداشت های بی رویه از منابع آب سطحی و زیر زمینی، بسیاری از دشت های لرستان افت شدید داشته به نحوی که بنابر اعلام مسوولان مربوطه، آب های زیر زمینی لرستان به سمت صفر شدن میل می کند.

وخامت این وضعیت در حالی است که لرستان استانی متکی به کشاورزی و دامپروری بوده و بیش از ۱۳۰ هزار خانوار در این بخش ها امرار معاش می کنند که به طور قطع با بحران آب و عواقب ناشی از آن باید منتظر حوادثی ناگوارتر از کاهش سیطح آبهای سطحی و زیرزمینی لرستان بود.

در این راستا دشت کوهدشت از مهمترین دشت های استان بوده که با افت شدید مواجه شده و به گفته کارشناسان برداشت بی رویه آب از منابع این دشت موجب خروج گاز از این دشت و زمین های کشاورزی مردم شده است.

در این میان طرح احداث ایستگاه های پمپاژ آب ˈسرطرهانˈ وˈ گرخشابˈ، همزمان با اجرای طرح احداث سد معشوره، روزنه ی امیدی برای پاشویه تب بی آبی دشت کوهدشت به شمار می رود که تاکنون اعتبارات قابل توجهی برای این طرح ها هزینه شده اما ظاهرا هزینه صرف شده، بی نتیجه ماندده و طرح های مربوطه متوقف شده است.

اما اظهارات قابل توجهی در جلسه شورای فنی لرستان روز شنبه در خصوص چگونگی طرح این دو ایستگاه پمپاژ عنوان شد که بار دیگر ثابت کرد لرستان همواره صحنه آزمون و خطا بوده است.

دبیر شورای فنی لرستان گفت: طی سال های گذشته مقرر شده تخصیص آب برای طرح احداث ایستگاه پمپاژ آب سرطرهان از سد معشوره باشد اما با شرایط فعلی برداشت آب این ایستگاه از محل رودخانه سیمره است.

علیرضا خرمی افزود: این در حالی است که برای تخصیص آب سیمره باید مجوزهای لازم کسب شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی اظهار کرد: رود خانه سیمره ۳۷۰ متر پایین تر از دشت سرطرهان است که برای رفع این مشکل باید دو ایستگاه پمپاژ احداث شود که اجرای این دو هزینه های بسیاری را در پی دارد.

وی گفت: همچنین ایستگاه پمپاژ گرخوشاب نیز مطالعات اولیه نداشته و با توجه به اینکه برداشت آب از بالا دست رودخانه انجام می شود، ظرفیت این ایستگاه به طور قطع کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: حدود پنج تا شش میلیارد ریال برای بهره برداری و نگهداری از طرح ایستگاه سرطرهان هزینه شده است.

علی امید سیفی افزود: وزارت نیرو تخصیص آب این ایستگاه را اعلام نکرد و با توجه به عدم تصویب مطالعات اولیه طرح، دستور توقف این طرح از سوی وزارت نیرو صادر شد.

وی با بیان اینکه طرح احداث ایستگاه پمپاژ آب سرطرهان از سال ۸۸ آغاز شده اظهار داشت: با توجه به پیش بینی برآورد ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرای کامل طرح، عدم توجیه اقتصادی و هزینه بالا از دیگر دلایل تعطیلی این طرح است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی مجوز تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سیمره را گرفته و این در حالی است که آقایان زیر بار ۱۰ میلیون متر مکعب هم نمی روند.

سیفی گفت: سهم تخصیص لرستان از حوزه کرخه ۵۷۷ میلیون متر مکعب بوده که این میزان مصوب شده و احتمال افزایش آن منتفی است و بنا بر اعلام وزارت نیرو طرح های جایگزین برای طرح ایستگاه سرطرهان برای کوهدشت اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح ایستگاه آب گرخوشاب کوهدشت نیز از سال ۸۶ آغاز و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

وی گفت:استاندار لرستان در بازدید اخیر خود ازاین طرح نسبت به پرداخت چهار تا پنج میلیارد ریال قول مساعد داده که در صورت تحقق این مهم ، این طرح که هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، نیمه نخست سال ۹۳ به بهره برداری می رسد.

به هرحال با توجه به اعتبارات قطره چکانی و نه چندان مناسب لرستان، اجرای طرح های غیر کارشناسی در این استان اصلا مطلوب و قابل قبول نیست و دقت نظر مسوولان در اجرای طرح ها بسیار حیاتی بوده تا لرستان بیش از این به صحنه آزمون و خطا تبدیل نشود.

 

 

استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه طرح های آبی و کشاورزی معرفی شده اما تا کنون تاکنون بهره برداری واقعی از این ظرفیت ها انجام نشده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44092

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 17در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۷
  1. افسوس برای مسئولان بی مسئولیت و …

  2. متاسفیم
    همه مسئولیم و مقصر
    وای ب حال من و تو و مسئول

  3. قابل توجه استاندارمحترم جناب آقای بازوند ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای ملکشاهی ، فرماندارشهرستان کوهدشت جناب اقای حمزه پور ، امام جمعه شهرستان کوهدشت جناب آقای طهماسبی و بخشدار جناب آقای عزیزی / حال که به علت بی توجهی مسئولان محترم این بخش که روزگاری شامل شهرستانهای کوهدشت ، دوره چگنی و رومشگان می شد و امروز به یمن بی مسئولیتی مسئولان به یک بخش محروم وبلکه ده کوره ای تبدیل شده است وساکنین این بخش اکثراً آواره استانهای دیگر شده اند اگر امکان دارد این قدم رنجه فرموده به این بخش تشریف ببرند و از نزدیک مشکلات این بخش را بررسی تا بیش از این شرمنده خدا و مردم نباشند

  4. جواب این مردم را در روز قیامت چه میدهید….

  5. بارها و بارها مردم بالادست پمپاژ گرخشاب به مسئولین تذکر دادند ، که آقایون آب به این ایستگاه نمی رسد . این ایستگاه نمی تواند حتی یک لیتر آب را نیز پمپاژ کند . وقتی آدم به این چیزها نگاه میکند یاد ضرب المثل آسیاب روی کوه ساختن می افتد . افسوس و صد افسوس برای این همه اعتبار که دود شد و به هوا رفت . بیایید برای یک بار هم که شده مجریان و کارشناسان این طرح را استیضاح کتید شاید درس عبرتی برای دیگران باشد . بنده خودم باغدار آن منطقه هستم . در تابستان ۹۲ چهار کیلومتر بالاتر از این ایستگاه نتوانستم باغم را آبیاری کنم ، آنوقت آقایون اظهار می دارن که با افتتاح این طرح باغات سیاب سیراب می شوند. و در آخر فقط این را میگویم ،متاسفم!!!

  6. توجیه اقتصادی ندارد؟عجب پس اول چرا کار را شروع کردید این هزینه ها که کردید پس چی میشه واقعا از آخرت نمی ترسید برای تمامی مسوولین بی کفایت متاسفم.

    • توجیه اقتصادی دارد اگر مردم این بخش به سکوت مرگبار خود ادامه ندهند وهمه به سهم خود از حقوق ومطالبات به حق خود دفاع کنند تا موقعی که مردم در سر لاک خود فرو برند و دم بر نیارند بلی توجیه اقتصادی ندارد وقتی مردم با دفاع از حقوق خود در راستای انتخاب مسئولان دارای نقش باشند آن روز مسئولان محترم راهکار توجیه اقتصادی آن را می یابند

  7. زمانی که مردم بخش طرهان برای تحقق اهدافشان هیچ تلاشی نمیکنند مطمئن باشید مسئولین هم هیچ کاری انجام نمیدهند . استان لرستان و بخصوص بخش طرهان صحنه ازمون و خطای مسئولان نامسئولی است که مشخص نیست چه زمانی میخواهند افسار کینه و عقده های نا بخردانه ی خود را بر زمین محک میخ کنند. چرا روز اول به به و چه چه شما مسئولین در مورد این طرح گوش فلک را کر کرده بود ولی اکنون میگویید طرح کارشناسی شده نبوده است .اگر طرح کارشناسی شده نبود چرا هزینه ای از بیت المال صرف این کار شد و اکنون که کار به بهره برداری نزدیک شده است چرا ان را به تعطیلی کشانده اید چرا ایلام حق بهره برداری از اب سیمره را دارد ولی طرهان با مجوز از مجلس شورای اسلامی حق بهره برداری از اب ان را ندارد .بد بختانه یکی از بزرگترین مشکلات استان لرستان استفاده از نیروهای بدون تخصص و بدون رزومه ی کاری موفق است .شوربختانه اکثریت مسئولین استان لرستان در حوزه ی غیر تخصصی خود به کار گمارده شده اند و تاسف برانگیزترین حالت ان است که در تمام ارتباطات اجتماعی در سطح استان خود را صاحب نظر و کارشناس میدانند .مطمئنا دستهای پشت پرده این جنایت بزرگ در اینده ای نه چندان دور بر همگان مشخص خواهد شد.اینجانب به نمایندگی از جمع کثیری از مردم بخش طرهان از تریبون میرملاس از استاندار فهیم و محترم استان تقاضا دارم با توجه به اینکه استان لرستان یکی از پر اب ترین استانهای کشور می باشد شایسته نیست کشاورزی که تنها منبع درامد مردم بخش طرهان است نابود شود و از ایشان انتظار می رود طرح پمپاژ اب طرهان را که تنها امید مردم محروم بخش طرهان است را دوباره احیا کنند خشکسالی با خود فقر -خروج نقدینگی -دزدی – کوچ-فحشا -جنگهای قبیله ای -بی سوادی -بن بست -عقب ماندگی فرهنگی و اجتماعی را برای مردم طرهان به ارمغان اورده است خشکسالی باعث کوچ تقریبا۱۳۰۰۰نفر از ۱۳۸۵تا کنون از بخش طرهان به شهر و استانهای دیگر شده است. طرهانی که اکنون صدای سکوتش پر است از فریادهایی بر شنیده شدن برای باز ابادانی نیاز مند یاری ومساعدت مسئولین امر و بالاخص استاندار محترم استان است.

  8. اقای استاندار مردم بخش طرهان چه گناهی دارند که هر که استاندار می شود اولین کلنگ تخریبش را بر سر مردم طرهان می کوبد.کل مردم طرهان به این اب برای مصائب کشاورزیشان نیاز دارند از شما تمنا داریم که به فکر مردم بخش طرهان باشید

  9. ما از استاندار استان میخواهیم که این طرح را احیا کنند.
    اب سیمره اگر مال طرهان نباشد پس مال هیچ جای دیگر نباید باشد
    چرا زیرتنگ باید از ان استفاده کند ولی بخش طرهان که هزاران بار با ایلامیها سر تقسیم این اب در قدیم درگیر شدند نباید از این اب سهمی داشته باشند.
    ما مردم طرهان شکایتمان را پس از خدا باید به گوش مسئولان استانی و کشوری برسانیم و گرنه حقمان را به راحتی میخورند.امام علی فرمودند حق گرفتنی است نه دادنی.

  10. اب سیمره باید به حامیانش که همان مردم طرهان هستند برسد.ما حقمان را میگیریم .به راستی حق کشی برای مسئولان لرستان زحمتی ندارد و گرنه به این راحتی حق ۳۰۰۰۰هزار نفر را نادیده نمیگیرند

  11. مسولان محترم طرهانی که با دشتهای مرغوب کشاورزی تنها امیدش اب سیمره است چرا در حق ان کوتاهی میکنید
    ما نه کارخانه داریم نه شرکتی نه تولیدی
    پس این همه جوان بیکار چکار کنند .

  12. بازم آفتاب غروب کرد و شب اومد به جون خسته ام بازم تب اومد…واقعا خنده داره.!!!
    مدیران و نمایندگان استان ما اینقد بی لیاقت هستند و کاری انجام نمیدهند آخر سال بودجه را به دولت پس میدهند و هر سال بودجه استان و شهرستان کم کمتر میشود..
    از پدران خود شنیده ایم ک قبل از انقلاب با دو عدد پمپ آب سیمره را ب طرهان آورده اند.!!!!!
    یعنی این کار اینقد سخت و غیرممکن است…
    فقط یه دعایی میکنم اینکه خدایا هر مسئول و مدیری ک در حق این مردم مظلوم و آفتاب سوخته استان ظلم میکند و از وظایف خودش نسبت به این مردم کوتاهی میکند ب حق شش ماهه امام حسین نیست و نابود بشه…آمین

    • الهی این دعایی دوست عزیز را هرچه زوتر مستجاب کن
      این مردم افتاب سوخته کاری دیگه ندارند بکنن.

  13. آن گوشت بره می خوردند در افتتاحیه ……….. این تعطیلی واسه آن مردم خیلی عالیه

  14. به نام خدای حق ستان حق مدار…

    قابل توجه خوانندگان آگاه این مطلب…
    قابل توجه مسئولان محترم…
    روند دستبرد به هویت، تاریخ، اقتصاد، و هستی و نیستی طرحان توسط سیساسیون و اولیگارش های همیشه ضد مردم، امر تازه ای نیست. اما حافظه تاریخی فرزندان طرحان هرگز این مصیبتها را فراموش نمی کند. و توانایی تحلیل چنین مصیبتی را دارد.
    مردم..
    لطفا به این چند پرسش بیندیشید:
    آیا اولیگارشی پنهان حاکم بر شریان حیاتی مردم طرحان نابینا هستند یا مردم را نابینا تلقی می کنند؟
    آیا نمی دانند که در برابر دیدگان هوشیار مردم با فرهنگ منطقه مرتکب چنین اشتباهات احمقانه ای می شوند؟
    کسانی که با رسانه و تشریفات اداری دست به چنین طراحی های نابود سازی می زنند نمی دانند که خانواده های طرحان اکنون صاحب توانایی دانشی و تحلیلی فراوانی برای فهم و شناسایی نیروهای پیش ران خود هستند؟؟
    آیا دانش ، نیروی پیش ران مردم طرحان برای شناخت آنچه صحیح و شایسته انجام دادن است نمی باشد؟
    لطفا خوانندگان آگاه به استحضار دست اندرکاران برسانند که طبیعت بر اساس سلیقه پروردگار خلق شده است و عادلانه سهم مردم طرحان را کنار گذاشته پس با سلیقه سطحی و منفعت طلبانه خاکستر خاموشی بر بنیاد کارشناسی طرح های آبی منطقه نپاشند.
    طرحان دیگر اجازه تحقیر به اولیگارشی نمی دهد.

  15. استاندار محترم لطفا طرهان را در یابید
    فرماندار محترم طرهان را دریاب

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.