- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دیار طرهان صحنه آزمون و خطا / ایستگاه پمپاژی که اعتبارش را آب برد

IMG18284987

 

الهام بابایی / میرملاس نیوز :  استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه طرح های آبی و کشاورزی معرفی شده اما تا کنون تاکنون بهره برداری واقعی از این ظرفیت ها انجام نشده است.

طی سال های اخیر توجه زیادی به بخش آب لرستان معطوف و کار احداث چندین سد و ایستگاه پمپاژ آب در شهرها و دشت های مختلف لرستان آغاز شده است.

به رغم اقدامات در حال انجام، طراوت و خنکای طرح های آبی تا کنون بر انتظار تب کرده مردم احساس نشده و لرستانی ها همچنان چشم انتظار بهره برداری از طرح های آبی کلان هستند.

از طرفی به دلیل خشکسالی های اخیر و برداشت های بی رویه از منابع آب سطحی و زیر زمینی، بسیاری از دشت های لرستان افت شدید داشته به نحوی که بنابر اعلام مسوولان مربوطه، آب های زیر زمینی لرستان به سمت صفر شدن میل می کند.

وخامت این وضعیت در حالی است که لرستان استانی متکی به کشاورزی و دامپروری بوده و بیش از ۱۳۰ هزار خانوار در این بخش ها امرار معاش می کنند که به طور قطع با بحران آب و عواقب ناشی از آن باید منتظر حوادثی ناگوارتر از کاهش سیطح آبهای سطحی و زیرزمینی لرستان بود.

در این راستا دشت کوهدشت از مهمترین دشت های استان بوده که با افت شدید مواجه شده و به گفته کارشناسان برداشت بی رویه آب از منابع این دشت موجب خروج گاز از این دشت و زمین های کشاورزی مردم شده است.

در این میان طرح احداث ایستگاه های پمپاژ آب ˈسرطرهانˈ وˈ گرخشابˈ، همزمان با اجرای طرح احداث سد معشوره، روزنه ی امیدی برای پاشویه تب بی آبی دشت کوهدشت به شمار می رود که تاکنون اعتبارات قابل توجهی برای این طرح ها هزینه شده اما ظاهرا هزینه صرف شده، بی نتیجه ماندده و طرح های مربوطه متوقف شده است.

اما اظهارات قابل توجهی در جلسه شورای فنی لرستان روز شنبه در خصوص چگونگی طرح این دو ایستگاه پمپاژ عنوان شد که بار دیگر ثابت کرد لرستان همواره صحنه آزمون و خطا بوده است.

دبیر شورای فنی لرستان گفت: طی سال های گذشته مقرر شده تخصیص آب برای طرح احداث ایستگاه پمپاژ آب سرطرهان از سد معشوره باشد اما با شرایط فعلی برداشت آب این ایستگاه از محل رودخانه سیمره است.

علیرضا خرمی افزود: این در حالی است که برای تخصیص آب سیمره باید مجوزهای لازم کسب شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

وی اظهار کرد: رود خانه سیمره ۳۷۰ متر پایین تر از دشت سرطرهان است که برای رفع این مشکل باید دو ایستگاه پمپاژ احداث شود که اجرای این دو هزینه های بسیاری را در پی دارد.

وی گفت: همچنین ایستگاه پمپاژ گرخوشاب نیز مطالعات اولیه نداشته و با توجه به اینکه برداشت آب از بالا دست رودخانه انجام می شود، ظرفیت این ایستگاه به طور قطع کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: حدود پنج تا شش میلیارد ریال برای بهره برداری و نگهداری از طرح ایستگاه سرطرهان هزینه شده است.

علی امید سیفی افزود: وزارت نیرو تخصیص آب این ایستگاه را اعلام نکرد و با توجه به عدم تصویب مطالعات اولیه طرح، دستور توقف این طرح از سوی وزارت نیرو صادر شد.

وی با بیان اینکه طرح احداث ایستگاه پمپاژ آب سرطرهان از سال ۸۸ آغاز شده اظهار داشت: با توجه به پیش بینی برآورد ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرای کامل طرح، عدم توجیه اقتصادی و هزینه بالا از دیگر دلایل تعطیلی این طرح است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی مجوز تخصیص ۲۰۰ میلیون متر مکعب از سیمره را گرفته و این در حالی است که آقایان زیر بار ۱۰ میلیون متر مکعب هم نمی روند.

سیفی گفت: سهم تخصیص لرستان از حوزه کرخه ۵۷۷ میلیون متر مکعب بوده که این میزان مصوب شده و احتمال افزایش آن منتفی است و بنا بر اعلام وزارت نیرو طرح های جایگزین برای طرح ایستگاه سرطرهان برای کوهدشت اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح ایستگاه آب گرخوشاب کوهدشت نیز از سال ۸۶ آغاز و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است.

وی گفت:استاندار لرستان در بازدید اخیر خود ازاین طرح نسبت به پرداخت چهار تا پنج میلیارد ریال قول مساعد داده که در صورت تحقق این مهم ، این طرح که هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، نیمه نخست سال ۹۳ به بهره برداری می رسد.

به هرحال با توجه به اعتبارات قطره چکانی و نه چندان مناسب لرستان، اجرای طرح های غیر کارشناسی در این استان اصلا مطلوب و قابل قبول نیست و دقت نظر مسوولان در اجرای طرح ها بسیار حیاتی بوده تا لرستان بیش از این به صحنه آزمون و خطا تبدیل نشود.

 

 

استان لرستان همواره به عنوان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه طرح های آبی و کشاورزی معرفی شده اما تا کنون تاکنون بهره برداری واقعی از این ظرفیت ها انجام نشده است.