- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان، استان توانمندی های ناشناخته و ظرفیت های خفته

index

 

محسن فتاحی / میرملاس نیوز : استان لرستان با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۲۹۴ کیلومترمربع و جمعیتی در حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در منطقه غربی کشور واقع شده و به واسطه موقعیت خاص جغرافیایی خود در مسیر اصلی و ارتباطی مناطق جنوبی با مرکزی و شمالی کشور به عنوان یک کریدور و شاهراه اصلی قرار دارد.

این استان همچنین به لحاظ بهره مندی از شرایط خاص اقلیمی و آب و هوایی و داشتن مناطق کوهستانی و رودخانه ای گسترده دائمی و فصلی و سفره های عظیم زیرزمینی آب و منابع آبی، خاک حاصلخیز و معادن غنی و منابع طبیعی و جنگلی گسترده، به واقع از ویژگی های منحصربفرد و کم نظیری در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی، تولیدی برخوردار است.

وجود نیروی انسانی تحصیلکرده و متعهد و جاذبه های گسترده و کم نظیر گردشگری در بخش های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی از دیگر ویژگی های مثال زدنی این استان زرخیز و زیبای کشور است که موجب شده لرستان را با القاب بزرگی همچون پایتخت پل های تاریخی جهان، سرزمین آبشارهای زیبا و طبیعی و یکی از قطب های بزرگ تولیدی و معدنی سنگ های تزیئنی و ساختمانی کشور و جهان بشناسند.

بر اساس یافته های باستان شناسی این منطقه یکی ازنخستین سکونتگاه های قدیمی بشر است و مفرغ لرستان از شهرت باستان شناسی زیادی برخوردار است.

لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق العاده تاریخی یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده است. این ۴ بخش اصلی عبارتند از پیش از تاریخ، تاریخی و لرستان، دوران اسلامی، مهر و سکه.

استان لرستان سومین استان پر آب کشور است و ۱۲ درصد آبهای کشور را در اختیار دارد؛ وجود رودخانه های پرآب و خروشان استان لرستان به نحوی است که براساس برخی آمارها گفته می شود سالانه بالغ بر ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از همین طریق بدون ساتفاده از لرستان خارج می شود.

استان لرستان دارای حدود ۸۰۰ هزار هکتار خاک حاصلخیز کشاورزی است که متاسفانه برغم این همه ظرفیت و قابلیت در عرصه آب و خاک، تنها ۲۵ درصد این اراضی آبی هستند و مابقی به صورت دیم کشت می شوند.

با وجود این همه ظرفیت غنی و خدادای ، متاسفانه سال هاست لرستات عنوان برترین و نخستین استان کشور در زمینه آمار و نرخ بیکاری را با خود یدک می کشد و از سوی دیگر محرومیت های مزمن و عقب ماندگی های تاریخی در حوزه های مختلف نیز دراین استان همچنان خودنمایی می کند.

اینها همگی در شرایطی است که بخش عمده و قابل توجهی از معادن سنگ کشور و جهان در لرستان وجود دارد، در حوزه دامثروری و دامداری لرستان یکی از قطب های اصلی تولید گوشت قرمز کشور است و در زمینه تولید محصولات باغی نیز قابلیت های ویزه و منحصربفردی دارد.

در لرستان ۱۷ نوع ماده معدنی در قالب معادن فعال و غیرفعال وجود دارد که بر اساس اطلاعات موجود ، ذخیره سنگ تزئینی شناسایی شده شامل چینی، مرمریت، گوهره و گرانیت، ۶۲ میلیون تن تخمین زده می شود.

ذخایر معدنی شناسایی شده ۱۰۹ معدن فعال و ۴۵ معدن نیمه فعال و غیرفعال در این استان که دارای پروانه بهره برداری هستند ۵۴۲ میلیون تن است.

در لرستان ۴۵۰ واحد سنگبری فعال وجود دارد که ۱۰ هزار نفر در بخش صنعت سنگ به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول کارند و سالانه حدود ۱۲ میلیون متر مربع سنگ در واحدهای سنگ بری لرستان فرآوری می شود.

کشاورزی

در این بین لرستان دارای دو میلیون و ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع است است و از کل مساحت اراضی آبی و دیم استان که حدود ۸۰۰ هکتار(۷۷۹۹۵۰ هکتار) است ۱۹۷۰۰۰ هکتار آن آبی و ۶۳۰۰۰۰ هکتار آن نیز دیم می باشد.

اراضی استان لرستان از جمله منابع با ارزش خاک کشورند و نتایج مطالعات خاکشناسی استان بیانگر مواردی از جمله وجود ۵ رده از ۱۱ رده خاکهای شناخته شده دنیا در استان بوده و عدم محدودیت شوری و قلیایت خاک، عدم محدودیت عمق خاک و ساختمان داربودن خاکها می باشد.

حجم ریزش نزولات جوی استان با احتساب آبهای وارده از سایر استانها به بیش از ۲۰میلیارد مترمکعب میرسد و چنانچه ۷ میلیارد مترمکعب نیز بابت تبخیر، تعرق و نفوذ کسر شود در مجموع پتانسیل بالقوه بهره برداری از آبهای سطحی استان ۱۳ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان تنها ۳/۱ میلیارد مترمکعب مورد بهره برداری جهت شرب،مصارف کشاورزی و صنعت گردیده و مابقی که حدود ۷/۱۱ میلیارد مترمکعب می باشد از دسترس استان خارج می گردد.

اما دراین میان عدم توجه جدی و برنامه ریزی کارشناسی و علمی برای شناسایی و بهره مندی از این ظرفیت های عظیم خدادای و طبیعی در استان موجب شده که این استان به عنوان یکی از استان های محمروم و کمتر توسعه یافته کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند.

این مشکلات که عمده آنها مربوط به گذشته به ویژه دوران ستمشاهی و پس از آن وقوع جنگ تحمیلی و تبعات آن است، موجب شده که بخش عظیمی از ظرفیت های استان لرستان به صورت ناشناخته و بلااستفاده بمانند.

این پتانسیل عظیم ناشناخته امروز خود به یک توانمندی و ظرفیت خفته تبدیل شده و به صورتی طبیعی به دلیل بلااستفاده ماندن به عنوان مانعی بزرگ در مسیر توسعه استان لرستان بروز و ظهور کرده است.

چراکه به اعتقاد کارشناسان، ناشناخته ماندن ظرفیت ها و عدم تامین و توسعه زیرساخت ها برای بهره برداری بهینه از این قابلیت ها و استفاده از آنها در مسیر رشد و توسعه، این قابلیت ها را به ظرفیتی خفته تبدیل کرده تا موجب رکود اقتصادی و عقب ماندگی مزمن در لرستان تبدیل شوند.

لرستان با وجود این همه ظرفیت، نیازمند عزمی جدی و جمعی در حوزه تامین و توسعه زیرساخت ها با استفاده از توان بالای بخش خصوصی است تا بتواند از این قابلیت ها در مسیر تولید ثروت، اشتغالزایی، رشد و شکوفایی و رونق اقتصادی استفاده کند و از این طریق براحتی می تواند در کوتاه زمان در ردیف استان های برخوردار و توسعه یافته قرار گیرد.

هرچند که در سال های اخیر بحث شناسایی و بهره مندی از این قابلیت ها در دستور کار قرار گرفته و با روی کار آمد دولت تدبیر و امید این موضوع به صورت جدی و به عنوان یک اولویت در برنامه های مدیریت اجرایی استان لرستان مورد پیگیری و توجه ویژه قرار دارد.

اقدامی که در قالب تلاش برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های منحصربفرد با هدف جذب سرمایه های بخش خصوصی و فراهم کردن بستر مناسب مشارکت فعال و موثر بخش خصوصی در حوزه تامین و توسعه زیرساخت های لازم برای هموار شدن مسیر رشد و توسعه استان لرستان به اجرا درآمده است.

گواه توانمندی و قابلیت های بالای لرستان برای تبدیل شدن به استانی توسعه یافته و پیشرفته همین بس که درهمین مدت کوتاه، شاهد استقبال، حضور و علاقه مندی سرمایه گذاران داخلی و خارجی زیادی برای مشارکت در عرصه های مختلف اقتصادی در بخش های صنعتی، تولیدی، خدماتی آن هم به شکلی زیرساختی ، کارشناسی و کاملا علمی و هدفمند هستیم.