تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

عملیات نجات بخشی محوطه تاریخی دره سیمره درحال اجراست

  • کد خبر : 44361
  • 25 بهمن 1392 - 21:46

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: عملیات فاز سوم کاوش قلعه گوری رماوند در قالب طرح نجات بخشی سایت تاریخی محدوده دریاچه سد سیمره، با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست. [عملیات نجات بخشی محوطه تاریخی دره سیمره درحال اجراست] به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ؛ روابط عمومی […]

81040962-5495093

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: عملیات فاز سوم کاوش قلعه گوری رماوند در قالب طرح نجات بخشی سایت تاریخی محدوده دریاچه سد سیمره، با ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
[عملیات نجات بخشی محوطه تاریخی دره سیمره درحال اجراست]

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ؛ روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان، ˈسیدقاسم قربانیˈ افزود: فاز سوم کاوش قلعه گوری رماوند از نیمه بهمن ماه جاری در شهرستان کوهدشت آغاز شده است.

وی اظهار داشت: این کاوش که از نوع کاوش های اضطراری است، بر اساس دستور ریاست سازمان و در راستای طرح نجات بخشی آثار فرهنگی، تاریخی حوزه آبگیر سد سیمره انجام می شود.

وی تصریح کرد: سد سیمره در حد فاصل استان های لرستان و ایلام احداث شده و حوزه آبگیر آن مرز بین این دو استان است که با آبگیری آن بخشی از محوطه های فرهنگی و تاریخی در این حوزه از جمله محوطه قلعه گوری رماوند در معرض خطر قرار گرفته است.

قربانی گفت: برای نجات این محوطه، هیاتی به منطقه اعزام شده و در حال حاضر مشغول انجام طرح کاوش نجات بخشی هستند.

به گفته وی، محوطه قلعه گوری سیمره که سومین فصل مطالعات باستان شناختی خود را تجربه می کند در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان کوهدشت و ۲۳ کیلومتری جنوب غرب بخش کوهنانی در دهستان زیرتنگ قرار گرفته است.

بنای قلعه گوری مکانی متعلق به اواخر دوره ساسانی است که نتایج قابل توجهی از کاوشهای دو فصل آن به دست آمده و انتظار می رود کاوش در قسمت شرقی این بنا که تا پایان سال جاری بطول می انجامد ، نتایج پرباری همچون فصول گذشته کاوش ا در بر داشته باشد.

اطلاعات بدست آمده از قلعه گوری رماوند گویای تمدنی غنی و باشکوه در دوران ساسانی دراین سرزمین است و ادامه کاوشها می تواند بخشی از تاریخ مبهم و تاریک دوران ساسانی این دیار را روشن کند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.