تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

” گفتگوی اختصاصی پاتوق هنری “میرملاس” با محمد حسین آزادبخت خالق تندیس های مفرغی باغ مفرغ لرستان+ تصاویر

  • کد خبر : 44377
  • 26 بهمن 1392 - 16:08

  * ” گفتگوی اختصاصی پاتوق هنری “میرملاس” با محمد حسین آزادبخت خالق تندیس های مفرغی باغ مفرغ لرستان+ تصاویر * پاتوق هنری” میرملاس” : استاد آزادبخت امروز ما شاهد رونمایی تندیسی بودیم که به سفارش شهرداری خرم آباد و توسط شما ساخته شده است. این تندیس برگرفته از یکی از سرتبرهای مفرغی مربوط به […]

 bahman--003--

*

” گفتگوی اختصاصی پاتوق هنری “میرملاس” با محمد حسین آزادبخت خالق تندیس های مفرغی باغ مفرغ لرستان+ تصاویر

*

پاتوق هنری” میرملاس” :

استاد آزادبخت امروز ما شاهد رونمایی تندیسی بودیم که به سفارش شهرداری خرم آباد و توسط شما ساخته شده است. این تندیس برگرفته از یکی از سرتبرهای مفرغی مربوط به مفرغ های لرستان می باشد، واز طرفی شما بجز این اثر مشغول ساخت تندیس های دیگری از اشیاء مفرغی لرستان می باشید، و قرار است در آینده شاهد نصب تندیس های جدیدی از نمونه های مختلف مفرغ های لرستان در این مکان باشیم، و همچنین شنیده ها حاکی ار این قراراست که این پارک تبدیل به “باغ مفرغ های لرستان” خواهد شود.  لطف بفرمائید درباره این تندیس و تندیس های دیگر در دست ساخت و جایگاه مفرغ لرستان در جهان و  “باغ مفرغ لرستان”  توضیحات لازم را  ارائه بفرمائید.

استاد آزادبخت :

بسیار سپاسگزارم که این موضوع توجه شما را به خود جلب کرده است، واقعیت این است همه ی ما به اهمیت غنای هنری و فرهنگی مفرغ های لرستان واقفیم اگر ما تاکنون از شهرت جهانی مفرغ های لرستان برای توسعه گردشگری استان مان بهره نبرده ایم غفلت کرده ایم. اگر ما تاکنون المان های شهیر خود را با فرمهای این مفرغ خا مجسم نکرده ایم کوتاهی نموده ا یم. خرم آباد مرکز استان لرستان است. لرستان گهواره تمدن دوران طلایی فلزگری در عصر آهن است. جهان ما را با این آثار شکوهمند می شناسند، هزاران سال از ساخت مفرغ های لرستان می گذرد ، اما هنوز آثار گرانبها از ارزش و جایگاه ممتاز برخوردارند، این آثار مایه تعجب و شگفتی هنر شناسان و کارشناسان هنری می باشد. اغلب این آثار زینت بخش موزه های معروف دنیا هستند. امروزه در مهمترین مراکز فرهنگی و هنری جهان به مفرغ های لرستان به عنوان میراث معنوی بشر اهمیت داده می شود، معتبرترین دیرینه شناسان هنر واقعی ایران را هنر لرستان می دانند.

وقتی ما در جهان همچنین برند پر افتخار و شناخته شده ای داریم چر ا در توسعه زندگی خود از آن بهره مند نشویم؟ سازمان زیباسازی شهرداری خرم آباد سالهاست دغدغه بهرمندی از این اشیاء را برای مبلمان شهری دارد. و مدیریت فعلی شهرداری نیز هم اکنون این ضرورت را دریافته است و عزمی راسخ دارد تا نمونه هایی از این مفرغها در سطح شهر خرم آباد نمود عینی بیایند. و سالهاست تحقق این ایده از آرزوهای من  بوده و هست.

و به این دلیل مهم که توضیح دادم با این مجموعه همراه شده ام، و امیدوارم این روند ادامه یابد. در حال حاضر نیز مشغول ساختن دومین تندیس از اشیاء مفرغی برای ” باغ مفرغ لرستان “هستم. دومین تندیس تا قبل از عید نصب خواهد شد و در صورت تمایل شهرداری به این روند تا پایان سال آینده بیش از ۱۵ نمونه از تندیس های مختلف که هر مدام نمونه ای از مفرغ های لرستان هستند ساخته خواهند شد.

تندیسی که امروز از آن رو نمایی شد، نمونه ای از تبرهای برنزی لرستان است. این نوع تبرهای برنزی در عصر آهن یعنی ۱۵۰۰ تا ۵۵۰۰ قبل از میلاد ساخته شده اند. این تبرها معروف به تبرهای فشنگی هستند که با زواید متعدد تزئین و آراسته شده اند. این نوع تبرها اشیایی فاخر بوده و برخلاف تبرهای اولیه کاربری نبوده و بیشتر اشیایی تشریفاتی بوده اند.  این گونه اشیاء نفیس را برای اهداف مختلف می ساخته اند، گاهی به عنوان شیئی ارزشمند با استادکاران فلز کار سفارش داده می شده اند تا به سلاطین و مقامات آن زمان هدیه داده شوند و گاهی موارد این تبرها برنزی را به عنوان فدیه ( سربها ) از طرف صاحبانشان به عنوان شیئی ارزشمند تهیه می شده اند. تا آنها را برای وا خریدن جان و یا رهایی از گناهان آنان درگذرند. درموارد دیگر جنگ آوران این نوع تبرها را به عنوا ن سلاحی نمادین تهیه می کرده اند تا به معابد و مکان های مقدس نثار کنند تا در جنگها پیروز شوند. این سرتبر برنزی از بین بسیاری از انواع مشابه انتخاب شده است تا به عنوان تندیس در” باغ مفرغ لرستان ” نصب شود. دلیل انتخاب این نوع بیشتر  به خاطر تناسب اجزاء آن نسبت به هم و داشتن فرم بصری خوشایندش بوده است است.

 

*

IMG_0009

*

IMG_0046

 

*

IMG_0019

*

IMG_0062

*

 

IMG_0168

*

IMG_9787

*

IMG_9775

*

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44377

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۱
  1. درود بر دستان پرتوان استاد آزادبخت و تبریک به شهرداری خرم آباد به خاطر توجه به افتخارات سرزمین باستانی لرستان.
    خسته نباشید!
    به امید تداوم اینگونه کارها!

  2. درود بر دستان پرتوان استاد آزادبخت و تبریک به شهرداری خرم آباد به خاطر توجه به افتخارات سرزمین باستانی لرستان.
    خسته نباشید!
    به امید تداوم اینگونه کارها!

  3. سپاس از این همه هنر و زحمت برای به منصه ظهور رساندن آن هنر. کاری که استاد محمدحسین آزادبخت انجام داده اند از روی نمونه های باستانی این اشیاء تصویر برداری که با مهندسی معکوس و محاسبه دقیق زوایای آن اشیاء و بزرگ نمایی آنها اقدام به خلق این آثار ارزشمند می نمایند. بنظر من از دو جنبه باید به موضوع نگاه کرد:
    ابتدا با افتخاری بس بزرگ به نیاکان هنرمند خودمان که فی البدائه این آثار رو خلق و به بشریت هدید دادند و سپس به زحمات شبانه روزی استاد آزادبخت که با حوصله و طمأنینه فراوان اقدام به تکثیر این اثر هنری نمودند.
    باید از بانی این کار خوب تقدیر و تشکر نمایم. خودم را موظف میدانم به این استاد فرهیخته شهرمان احسن و خسته نباشید عرض نموده و توفیق روزافزون برای خلق مابقی آثار رو توسط ایشان از خدای بزرگ آرزو کنم..ممنون و متشکرم

  4. باسلام و درود براستاد هنر جناب آقای آزادبخت وتشکراز شهردار محترم دست مریزاد

  5. فقط میتونم بگم خسته نباشی استاد عزیز و ارجمند جناب آقای آزادبخت
    در ضمن با تشکر از تهیه کنندگان این مصاحبه

  6. جناب استاد محمدحسین آزادبخت،گوهرگرانبهاییست که سالهای متمادی درصدف بی مهری وکژاندیشی کارگزاران این سامان فروخفت وباکوته بینی حاضرنشدندازتواناییها،خلاقیت وهنراین گنجینه ی ارزشمندنهایت استفاده رابرده باشند.حقاکه وجوداین بزرگ مردمشحون است ازجلوه های بدیع واستعدادخارق العاده ای که اگرمجالی برای بروزبیابدوموردحمایت قرارگیرد،بی گمان مردمان ماونسل های آینده ازاعجازهنرش بی نصیب نخواهندماند.

  7. استاد گرانسنگ جناب آقای محمدحسین آزادبخت
    هزاران دورود و سلام بر اندیشه و همت بلند و تلاش های سودمند شما
    سزاوارید از کلاه سر برگیریم و فروتنانه بر دستان هنرآفرین و لطیف شما بوسه زنیم.هماره ایام سربلند، شادمان و کامیاب باشید.

  8. با سلام و خسته نباشی استاد بزرگ آزادبخت
    یک پیشنهاد داشتم .در خرم آباد در پارک شریعتی کوه سنگی وجود داره اگر بشود از همان سخره ها یک مجسمه عظیم سنگی (از اسب و یا هر چیز دیگه )درست شود بسیار جهانی و توریست پذیر خواهد شد.برای شما استاد عزیز که دل در گرو محبت و اصالت قوم کهن لر دارید این کار شدنی است.

  9. درود بر استادگرامی جناب آقای آزادبخت
    دست مریزاد

  10. استاد توانا وهنرورمحمد حسین آزادبخت

    ضرباهنگ عشق؛وطن دوستی وفرهیختگی وتجسم گذشته باشکوه این کهن دیار مظلوم ،چونان همیشه دوستانتان را دلشاد کرد ؛شادیتان برقرار وایام عزتتان مستدام

    “سپاسدار امین عزیز ومیر ملاس نازنین به خاطر انعکاس افتخارات کوهدشتیان نیز هستیم”

  11. بزرگ استاد و مرد دوست داشتنی هنر
    دست مریزاد،مستدام و برقرار باشی.

  12. هنرمند هرجا رود قدر بیند و بر صدر نشیند.
    سلام بر استاد آزادبخت.
    آفرین بر شهرداری محترم خرم‌آباد به خاطر این حرکت فرهنگی بسیار زیبا.
    امیدوارم از توانمندی‌های اساتید هنر استان استفاده‌ی بیشتری بشود.
    از میرملاس‌نیوز هم به خاطر درج این مصاحبه سپاسگزاریم.
    کارکنان ماه‌نامه‌ی کودکان و نوجوانان غرب کشور”پیشوک”

  13. سلام خسته نباشد جناب آقای استاد آزادبخت واقعابا کار بزرگی که انجام داده اید با عث سرافرازی استان و خوشحالی ما شده اید انشاالله سربلند وپیروز باشید

  14. باسلام و درود براستاد ارجمندجناب آقای آزادبخت
    بسیار خرسندم از اینکه باعث افتخار کوهدشت و کوهدشتیها شدید هماره سربلند و مانا باشید

  15. درود مزدا بر تو ای نیک مرد اریایی که به فکر شناساندن گذشته پر افتخارمون هستید بدون شک روح کوروش بزرگ از این کار شما شاد میشه

  16. زنده باد جناب آقای آزادبخت، بوسه بر دستان هنرمند شما.

  17. اولا دستتون درد نکنه به خاطر این همه ذوق و هنر بی نظیر…دوما نمیشه که این قبیل کارا رو توی شهر خودمونم انجام بدید که علاوه بر جذب توریست یه امیدی توی دل ما کوهدشتی ها ایجاد بشه و رغبتی به شهرمون داشته باشیم؟چرا با وجود این همه هنرمند توی شهرمون،کوهدشت باید یکی از ضعیف ترین شهرهای استان باشه از لحاظ کارها ی فرهنگی و صنایع دستی؟آیا این به همت و تلاش مسؤولین بر نمی گرده؟…

  18. دست مریزا اوسای هنرمن/ چوی شاقه کوگان یه سره بژن/ دست چوی ساز شامیرزا مانا/و تاریخ بوشیم هزار مزگانا/ خیرین، فرهنگیان، دلسوزان و همه ی کسانی که دل در گرو این درد دارند باید به فکر بیفتند. از مردم کمک بگیریم . صدا و سیما وارد عمل شود گزارش تهیه کنند و در اختیار مردم قرار دهند . مردم را آگاه نماییم. مسئولین هم باید به فکر بیفتند چاره اندیشی کنند و این محقق نمی شود مگر با حضور جدی مردم و داشتن مسئولین بومی و دردمند. نه سیاسی کار. سیاست پیشه و کاردان .پیشنهاد می کنم دلسوختگان این عرصه با تشکیل انجمنی با اسم زیبا اقدام به تشکیل جلسه و عضو گیری نمایند تا حرکتی درست صورت گیرد. جسته و گریخته نمی شود. این همه از میرملاس گفتند و گفتند به کجا رسید. مگر حرکتی صورت گرفته ؟ نشده و نخواهدشد. باید حرکتی نهادینه و مردم نهاد آغاز شود. تا کی محمدحسین هست و انجام می دهد؟ بعد از ایشان چکار کنیم. فکر محمدحسین باید بماند . هه داد و هاوار….

  19. سلام بر استاد بزرگ ,.درود خداوند بر دستان خلاق و افکار هنرمندتان .

  20. سلام بر استاد گرانقدر جناب آقای محمدحسین آزادبخت با تبریک سال نو
    انشاا…که درسایه الطاف الهی مستدام باشید

  21. با سلام و تبریک سال نو به خدمت استاد هنرمند آقای محمدحسین آزادبخت وخانواده محترم
    امیدوارم که همیشه موفق باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.