تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

به دنبال اعتراض مردم به سریال سرزمین کهن / کمال تبریزی از بختیاری‌ها عذر خواهی کرد

  • کد خبر : 44472
  • 26 بهمن 1392 - 23:45

به گزارش میرملاس نیوز ؛ کمال تبریزی کارگردان، عباس سلیمی نمین- مشاور تاریخی پروژه و سایر دست‌اندرکاران سریال “سرزمین کهن” در نامه‌ای به معاونت سیما در مورد نقش برجسته قوم بختیاری، مبارزات آنان در این سریال توضیح دادند. به گزارش تابناک، در این نامه آمده است: چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر […]

n00227991-b

به گزارش میرملاس نیوز ؛ کمال تبریزی کارگردان، عباس سلیمی نمین- مشاور تاریخی پروژه و سایر دست‌اندرکاران سریال “سرزمین کهن” در نامه‌ای به معاونت سیما در مورد نقش برجسته قوم بختیاری، مبارزات آنان در این سریال توضیح دادند.

به گزارش تابناک، در این نامه آمده است: چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است؛ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.

متن این نامه را در ادامه می‌خوانید:

برادر گرامی جناب آقای دارابی

معاون محترم سیما

سلام علیکم؛

با احترام؛ پیرو مسائل پیش آمده در خصوص قسمت‌های پخش شده از مجموعه سرزمین کهن توضیحات ذیل را به استحضار می‌رساند:

مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه‌ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۵۷ به تصویر می‌کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی به نام رهی به تصویر کشیده‌اند که در خانواده‌ای با اصالت و از پدری متدین (حمیدرضا بختیاری) که در روستا به ملا رضا و آقا ملا مشهور است متولد می‌شود و در بدو طفولیت در بمباران نیروهای اشغالگر انگلیسی پدرش به شهادت می‌رسد. از آن پس رهی درکشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می‌کند.

دیالوگ‌های شخصیت‌های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش‌ها در حوادث دهه ۲۰ شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت‌الله کاشانی،‌ دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.

درواقع رهی بختیاری نماد جوانی غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملا حمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سویی دیگر عشق به ایران را در دل می‌پرورد و در آخر در خانواده‌ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می‌گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش آفرینی می‌کند.

بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکار ناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

بی‌تردید دست‌اندرکاران این سریال به هیچ وجه حتی در تصورات ذهنی خویش قصد کوچکترین بی‌احترامی به ساحت مردم شریف و پرافتخار بختیاری را نداشته‌اند. مشاهده قسمت‌های آتی این مجموعه تلویزیونی موید این واقعیت خواهد بود. با این وجود چنانچه پخش قسمت‌های اولیه این مجموعه موجب رنجش خاطر هموطنان عزیز بختیاری شده است؛ مراتب عذرخواهی خود را اعلام می‌کنیم.

توفیقات روز افزونتان را از خداوند منان خواستاریم.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 31در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۱
  1. در این سریال هیچ توهینی به بختیاری ها نشده . بیخودی شلوغش کرده اند . جالب است گروه هایی که خیلی دم از آزادی بیان می زنند حالا دارند آزادی بیان و آزادی هنرمند را نقض می کنند
    ما که تمام قسمت های سریال را دیده ایم توهینی ندیدیم

    • کاسه لیس انگلیسی بودن توهین نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • اتفاقا توهین شده و بدجوری هم توهین شده برادر……!!
      فکر نمی کنم شما لر باشید

      • آزادی بیان؟از کی تا حالا توهین به انقلابی ترین قوم ایران به عنوان عوامل و مهره های انگلیس در ایران ازادی بیانه؟شما میدونستید کسانی در لرستان و بین لرهای بختیاری بودن که در شکل گیری نهضت و انقلاب مشروطه حتی از ستارخان و باقرخان هم فعالتر و تأثیزگذارتر بودن و الان نامی ارشون برده نمیشه؟و نمونه هایی از دلاوری و میهندوستی دیگه ای که در ۸سال جنگ تحمیلی و…اتفاق افتاده تا کسانی مثل ایشون که همونطور که از اسمشون پیداست ترک زبان هستن،همه چی رو زیر سوال ببرند و حتماً سکانس آخر فیلمش هم اینه که ترکها بر کره زمین حکومت و سزوری میکنن…

  2. سلام
    برادر ناشناس یکار دیگه نگاه کن

  3. کمال تبریزی باید از تک تک مردم قوم لر عذر خواهی کند

  4. سلام –
    آقای ناشناس آزادی بیان با توهین کردن به قومیت ها فرق دارد، جنابتان یک با دیگر فیلم را ببینید تا متوجه توهین شوید

  5. با سلام در جواب عده ای از بازدید کنندگان که می گویند اتفاقی نیافتاده باید تاسف خورد ، همین عده هستند که اجازه می دهند هر که دوست داره به قوم بزرگ لر (بختیاری یا لرستانی و برادران لک زبان ) توهین کنند و همین کارها رو انجام میدیم که باعث عقب ماندگی یمان شده است در صورتیکه به برادران ترک زبان ما با یک کاریکاتور توهین می شه و همه مردم ترک زبان از مسئولین گرفته تا مردم عادی اعتراض خود را نشان می دهند و کار به جایی می رسه که همه دولت مردان از این حرکت نابجا از مردم ترک زبان معذرت خواهی می کنند و اون روزنامه رو سلب امتیاز می کنند.و آخرین کلام شیران بیشه بختیاری و لر اعتراض خود را نشان دادند تا دیگر اجازه چنین توهینی صورت نگیرد وگر نه دفعات بعد این اعتراضات شدیدتر و منظم تر صورت خواهد گرفت.

  6. باز هم تکرار اشتباهات گذشته
    متأسفانه صداوسیما بجای دقت نظر در ایجاد فیلم و سریال این بار رنجش خاطر قومی را فراهم آورد که ریشه در هویت و تاریخ ایران عزیز دارد ،قوم بختیاری بعنوان حامیان این مرز و بوم همواره جان فشانی کرده و آوازه و نعره های دشمن شکن سرداران بزرگی چون اسعد بختیاری بر قله های زاگرس ، خواب دشمنان مناطق لر و بختیاری نشین را به رویاهای پریششان بدل ساخته است ، امیدواریم رسانه ملی از به شوخی و طنز گرفتن زبان ریشه دار و اصیل لر و بختیاری اجتناب نماید.

  7. لرهای بختیاری رکن رکین واستوار تمام اتفاقات بزرگ۵۰۰سال اخیر ایرانند.انها بودند که افغانها راازایران بیرون کردندانها بودند که نادرشاه را نادرشاه کردندانها بودندکه تهران را فتح ومشروطه را بپیروزی رساندند ودرهمین جنگ ۸ساله نیز ما دونیروی اصلی داشتیم سپاه وارتش که سرداران هردو لرهای بختیاری بودند.پانترکها عامدانه وپی درپی به ریشه تاریخ ایران یعنی قوم لر اهانت می کنند

  8. اگر ممکنه یکی از دوستان اصل ماجرا رو توضیح بده . ما که بی خبر از همه جاییم .

    • آره بخدا ماکه ازبرنامه های سیمای ضرغامی گریزانیم
      لطفا یه صاحب قلمی بیاد اصل ماجرارو بیان کند ممنون میشویم

      • توضیح مختصر پیرامون اهانت به ایل بزرگ بختیاری درسیمای موردنظرآقای ضرغامی وشرکاء
        بااین توضیح این حقیرنیزبخاطراکثربرنامه های تفرقه انگیز سیما کمتربه تلویزیون نگاه میکنم:
        عرض شود:
        “در یکی از سکانس های این سریال درحال پخش، یکی از شخصیت های فیلم خطاب به زن بختیاری می گوید:”نذاربگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه لیسی و صدقه سری انگلیسی ها بختیاری شد”.
        این سکانس باعث رنجش خاطر قوم بزرگ لر وبختیاری گردیده است.

      • ماجرا اینه که در این فیلم یک فرد از طایفه بختیاری رو نشون میده که به آزار و اذیت و مقابله با یک خانواده انقلابی میپردازه و سعی در نابودی اونا داره .در سکانس های دیگه تو دیالوگها لفظ بختیاری ها رو در جواب کارهای ناپسند به میان میارن و میگن مثلا عامل تفرقه فلان چیز بختیاری ها هستند و …….

  9. توضیح مختصر پیرامون اهانت به ایل بزرگ بختیاری درسیمای موردنظرآقای ضرغامی وشرکاء
    بااین توضیح این حقیرنیزبخاطراکثربرنامه های تفرقه انگیز سیما کمتربه تلویزیون نگاه میکنم:
    عرض شود:
    “در یکی از سکانس های این سریال درحال پخش، یکی از شخصیت های فیلم خطاب به زن بختیاری می گوید:”نذاربگم بختیاری چه جور بختیاری شد؟ بختیاری از کاسه لیسی و صدقه سری انگلیسی ها بختیاری شد”.
    این سکانس باعث رنجش خاطر قوم بزرگ لر وبختیاری گردیده است.

    • آقای نورمحمدی محترم
      من همان ناشناسم که اولین کامنت را نوشتم . از بقیه که توهین می کنند انتظاری نیست اما از شما که ادعای فضلتان می شود بعید است اینطور حرف بزنید . من همه قسمت های سریال را پیگیری کردم منظور از آن دیالوگ ها قوم بختیاری نیست منظور خانواده بختیاری است که در فیلمنامه تعریف شده اند . ضمناً شخصیت ” رهی ” اگر مردم صبر کنند بزرگ می شود و معلوم می شود که خود بختیاری است و نقش مثبتی هم دارد .
      عجله و لجاجت های سیاسی پدر هنر و هنرمند را درآورده

      • آقای ناشناس چرا از واژه بختیاری استفاده کرده نمی شد از نام خانوادگی دیگری استفاده کنه.توهمه کشورهای دنیا معمولاً نقاط برجسته و خوبیهای خود را بنمایش می گذارند نبایستی تیشه به ریشه هویت ملی خودمان بزنیم .آقای ناشناس محترم مسئله اینه که برخی از برادران آذری(پانترکها) ما می خواهد همه چیز را بنام خود در این کشور ثبت کنند . ویواش یواش دارند این مسئله طرح می کنند که یا ما اکثریت این مملکت هستیم یا بایستی با این همه جمعیت خود از این مملکت جدا شویم.نمیشه رشادتهای مردم لر بختیاری را با پرتقالیهای به نمایش بگذارند .نمیشه فتح تهران را بنمایش در آورند .ما نمی گوییم همه چیز ما از ازل تا کنون بی عیب نقص بوده اما رسم انسانیت اینست که معمولا خوبیها را تکار و به نمایش می گذارند

  10. به لرها توهین شده و باید همه با هم جلوی اینکارو با خرد و اندیشه بگیریم.در کنار هم معنا پیدا میکنیم.اشتباهات تاریخی نیاکانمان را تکرار نکنیم.

  11. همین؟عذر خواهی آن هم با فرستادن نامه به معاون صدا و سیما؟این آفا باید طی یک برنامه تلویزیونی مفصل عذرخواهی خود را اعلام کند و مورد تنبیه و جریمه ی شدید قرار گیرد تا دیگر کسی جرأت توهین به لرها را نداشته باشد،حتی مردم عادی که برای یکدیگر پیامکهای طنز لری میفرستند و وطن فروشان بی اصالت نژادی دیگر…

  12. اولین بار نیست که به لرها توهین میشود،پیرارسال هم سریالی پخش کردند وجریان این بود سه دانشجوی رشته پزشکی یکی لر یکی شمالی ودیگری ترک بود،استاد بی فضیلتشان به لره که زود پسرخاله شده بود گفت برو کتاب کیفیت حرف زدن و کتاب ادب و…را مطالعه کن شمالی را آدمی بیوفا نسبت به همسرش معرفی کرده ولی از ترکه مجسمه ادب وتربیت واصالت ساخته بودند.من همان زمان به روابط عمومی صداوسیما زنگ زدم ومراتب اعتراض شدید خودم را اعلام نمودم ،نمی دانم آنموقع چهره های لرستان کجابودند یا الان کجاهستند؟
    البته نمیدانم به قول آن آقا حالا چماغ لری کجاست؟برادر چماغ نرم نیاز است که دیگران دارندش

  13. اینجانست که رسیدن به هویت قومی یکپارچه و ایجاد همبستگی قومی نتیجه می دهد و سریال توهین آمیز را متوقف می کند. در یکجا از این سریال می گوید نگذار بگویم بختیاری چگونه بختیاری شد آیا این توهین نیست؟متاسفانه گروهی طاقت این همه افتخارات قوم کهن لر را ندارند و سعی در لوس نمودن آن دارند .قوم کهن لر هفت هزار سال سابقه تمدنی مکتوب دارد (تمدن ایلامیان =کاسیان).سرزمین این قوم یکی از خواستگاهای بشر است هرچند که زوایایی این تمدن کهن تا کنون بدرستی کشف و بررسی نشده اما همین مقدار کم که مورد شناسایی واقع شده موجب حیرت باستان شناسان شده است .یادمان باشد که مشروطه با فتح تهران توسط لرها (لر بختیاری و لرکوچک) ایجاد شد.درسته که ستارخان و باقرخان نقش خوبی داشته اند و اقدام نهایی را لرها با فتح تهران انجام دادند .متاسفانه ما نام سرداران لر بختیاری را بسیار ناچیز می شنویم .که در این میان هم رسانه های خودمان کم کاری دارند و رسانه های ملی هم گزینه ای عمل کرده است

  14. این جوری پیش بره فاتحه فیلم های ایرانی خونده است !
    چون تو تاریخ این سرزمین از ازل تا ابد هیچ شخصیت منفی وجود نداشته و ندارد با این ملت غیرتی که داریم !!
    کل شخصیتهای بد تاریخ هم از کره ماه به ایران آمدن !!!
    مثلا فضایی ها تو سریال “روزی روزگاری” با لحجه شیرازی به ایران اومدن و راه زن شدن و بعدشم توسط ایرانی ها اصلاح شدن و رفتن !!!!

  15. با سلام به همه ی دوستای بختیاری خودم.
    جناب آقای ناشناس برو فیلمو دوباره ببین لطفا
    جیفم میاد اسم آقا رو روی کمال تبریزی بذارم و همه جوره محکومش میکنم و به نظرم باید طی یه برنامه ی تلویزیونی و بطور رسمی از تمامی بختیاری ها معذرتخواهی بکنه و اینقد از یه سری اقوام بت درست نکنه و قوم دیگری را محکوم و خوار.
    صدا و سیما هم اگه ادعاش میشه که داره به قوم بختیاری احترام میذاره باید به نحو احسنت تنبیهش کنه و پخش سریالشو متوقف کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.