- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

انتقاد مدیرکل میراث فرهنگی استان از عدم توجه به آثار تاریخی حاشیه سد سیمره / غرق شدن “برزقباله”

_MG_9661

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه آبگیری سد سیمره ۱۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند استان را زیرآب می برد، گفت: با آبگیری دریاچه سد، شهر باستانی ˈبرزقبالهˈ دوران ساسانی در حاشیه این سد نیز غرق خواهد شد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، ˈسیدقاسم قربانیˈ  در مراسم پرده برداری از نخستین تندیس باغ مفرغ خرم آباد، ضمن انتقاد از عدم توجه به آثار تاریخی حاشیه سد سیمره، افزود: آثار تاریخی موجود در دره حاشیه این سد از جمله آثار شاخص و ارزشمند تاریخی هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان صدور مجوز آبگیری سد سیمره توجهی به این مهم نشده است، اظهار کرد: اجرای این طرح امر موجب شده که امروز شاهد غرق شدن شهری باستانی ˈبرزقبالهˈ از دوران ساسانی به واسطه آبگیری دریاچه سد باشیم.

قربانی گفت: دراین زمینه و برای جلوگیری از بروز این خسارت جدی به حوزه فرهنگی، به تازگی اقدامات بسیار خوبی از سوی سازمان میراث فرهنگی، با همکاری و همراهی جدی مردم به ویژه گروهها و انجمن های مردمی میراث فرهنگی انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه با اشاره به طرح باغ مفرغ خرم آباد، افزود: اجرای این طرح حرکت بسیار خوبی است که به همت مسوولان شهرداری و شورای شهر خرم آباد انجام شده است.

وی با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های استان لرستان در حوزه مفرغ ، تصریح کرد: هر جا نام لرستانی می درخشد نام مفرغ های استان نیز مطرح و تداعی می شود.

قربانی با اشاره به ظرفیت های بزرگی که در حوزه میراث فرهنگی استان وجود دارد، عنوان کرد: ظرفیت هایی که در استان لرستان وجود دارد ، در هیج جای دنیا مشاهده نمی شود.

وی گفت: وقتی ما شاهد هستیم که آثار تاریخی و صنایع دستی استان لرستان در موزه های جهانی قرار دارند حسرت می خوریم چراکه کم کاری های صورت گرفته در معرفی این آثار ارزشمند جای تاسف دارد.

وی همچنین با بیان اینکه قلعه فلک الافلاک نماد و برند هنرمندان چیره دست لرستانی است، افزود: طراحی و اجرای معماری قلعه در دوران ساسانی، وجود بیش از ۹۰ پل تاریخی منحصر به فرد در استان و تجلی هنر مفرغ سازی در حدود ۳۵۰۰ سال قبل، از لرستان، استانی با جاذبه های منحصر به فرد ساخته است.

قربانی با اشاره به وجود غارهای ساخت دست بشر مربوط به قبل از میلاد در لرستان، بیان کرد: این آثار شگرف تاریخی و باستانی دنیا را به تماشای این دیار وامی دارد.

قربانی در ادامه با بیان اینکه کتاب غارشناسی استان لرستان در بسیاری از دانشگاه های دنیا تدریس می شود، تصریح کرد: مردم استان باید میراث فرهنگی، غارها و مفرغ های خود را بشناسند و برای شناساندن آنها به جهانیان نیز تلاش کنند.

به گفته وی، آثار فرهنگی و تاریخی برند و شناسنامه لرستان هستند و اگر این آثار و شناسنامه ها خط خطی شوند همه ما مسئولیم پس باید در زمینه جلوگیری از نوشتن و یادگاری نویسی افراد بر روی آثار فرهنگی و هنری فرهنگ سازی کنیم.