- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

‌تخریب در زاگرس بیشتر از احیای آن است

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: تخریب در زاگرس بیشتر از احیای آن است.

 

به گزارش میرملاس نیوز، رضا آریایی در گفت‎وگو‌ با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: با هدف ایجاد همکاری و با هماهنگی NGOهای زیست محیطی در استان، همایش ملی مخاطرات زیست محیطی زاگرس در استان برگزار می‎شود.

 

وی با بیان اینکه برگزاری همایش‎هایی از این دست باعث ایجاد حسیاست در بین همه کسانی که به‎نوعی با زاگرس و مسائل مرتبط با آن در ارتباط هستند، اضافه کرد: آموزش یک بحث مستمری است که باید در تمام مراحل برای همه آحاد جامعه باشد و آنها مختص به یک قشر خاص نباشد، حتی افراد تحصیل کرده نیز در این راستا نیازمند آموزش هستند.

 

آریایی با اشاره به اینکه باید در جامعه دانشگاهی و دانشجویی استان حساسیت نسبت به مسائل زیست محیطی ایجاد شود چرا که این یک ثروت ملی خدادادی است که از گذشتگان به ما رسیده، ادامه داد: وظیفه ماست این ثروت در قالب توسعه پایدار به نسل‎های بعدی تحویل داده شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تصریح کرد: منابع طبیعی به‎عنوان یک ثروت ملی متعلق به گروه، شخص یا فرد خاصی نیست بلکه به همه آحاد جامعه تعلق دارد.

 

وی با بیان اینکه تخریب در زاگرس بیشتر از احیای آن است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی به‎عنوان یک ثروت ملی متعلق به آحاد مردم است و بر این اساس هر کسی در هر جایگاهی موظف به حفاظت و صیانت از آن است و باید در جهت احیای آن نیز قدم‎های مؤثری بردارد.

 

آریایی با ابراز تأسف از اینکه تخریب گسترده‎ای در زاگرس را شاهدیم، یادآورشد: تعدی به جنگل‎ها برای زمین زراعی، تأمین سوخت(زغال)، گرد و غبار، خشکسالی و… صددرصد بوده که با برگزاری همایش مخاطرات زیست محیطی زاگرس در استان آحاد مردم در جایگاه‎های مختلف اجتماعی تحریک می‎شوند در راستای حفاظت و صیانت از زاگرس حداکثر توان خود را به کار گیرند و هر کسی در حد وسع خود درختی را بکارد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یادآور شد: در این همایش یک روزه تعدادی از اساتید دانشگاه تهران و به نمایندگی از محیط زیست و منابع طبیعی کشور شرکت خواهند داشت.

 

وی گفت: حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خاص یک دستگاه اجرایی و سیستم دولتی نیست و باید همه آحاد جامعه خود را مسئول بدانند.

 

آریایی تصریح کرد: حتی اگر یک هکتار تخریب داشته باشیم و بخواهیم در شرایط حاکم آن را احیاء کنیم به اعتبار و زمان زیادی نیاز است، این در حالیست که درختی سالیان سال احیاء می‎شود و در یک زمان نیم ساعته تخریب می‎شود که نیاز است منابع طبیعی اهرم‎های برخورد را جدی‎تر وارد کند وگرنه با وجود این تخریب‎ها در درازمدت مشکلات زیادی برای استان ایجاد می‎شود.