- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

فرماندار پلدختر: پیشگیری و اقدامات فرهنگی در مقابله با موادمخدر باید دراولویت برنامه ها باشد

 

فرماندار شهرستان پلدختر گفت: پیشگیری و اقدامات فرهنگی و آگاه سازی جوانان در مقابله با مواد مخدر باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا ، ˈفریدون رشیدیˈ در جلسه شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر شهرستان پلدختر با بیان این که آگاه سازی جوانان در زمینه عواقب اعتیاد ضروری و با پدیده مواد مخدر باید مسوولانه برخورد کرد افزود: مشارکت همگانی سرمایه اجتماعی و دارای نقش غیر قابل انکار در مبارزه با مواد مخدر است که در زمینه مبارزه و مقابله با مواد مخدر عموم افراد جامعه مسوول هستند و نیازمند همکاری همه است .

وی مواد مخدر را یکی از ابزارهای دشمن در جنگ نرم دانست و گفت: عوامل گسترش مصرف مواد مخدر ابعاد پیچیده ای دارد که نمونه آن توطئه های برنامه ریزی شده توسط دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی هوشیاری، افزایش آگاهی و افزایش مهارتهای فردی را راههای پیشگیری و مقابله با این معضل خانمان سوز برشمرد و افزود: همه باید در این امر مهم شریک شوند تا جامعه ای سالم و پاک داشته باشیم و نباید در وظایف نیروهای انتظامی و امنیتی خلاصه کرد بلکه نقش نهادهای فرهنگی و آموزشی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه ها و رسانه ها در این موضوع بیش از هر دستگاهی پررنگتر است.

وی با بیان این که اعتیاد زلزله خاموش و به یک چالش جهانی تبدیل شده است گفت: باید در راستای ارتقای شناخت از این خطر و آموزش و پیشگیری لازم ، آموزش و پرورش و دانشگاه ها برنامه ریزی کرده و پیشتاز باشند.

ˈرشیدیˈ افزود: هزینه های درمان افراد معتاد و تبعات تحمیلی ناشی از این پدیده در جامعه بسیار سنگین است و تمرکز فعالیت ها در بحث مواد مخدر بر درمان و مقابله است.

وی با بیان این که مدارس عاری از اعتیاد و دانشگاه های پیشتاز در آگاهی بخشی باید شعار دستگاه های اجرایی و عضو شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان باشد تصریح کرد: باید با بررسی مشخص کرد که با این رشد سهم ما در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم چه میزان بوده است.

فرماندار پلدختر مواد مخدر را ریشه بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی نام برد و گفت: هرکس که با مواد مخدر در تماس باشد آسیب می بیند و خسارات و هزینه های فردی، خانوادگی، شغلی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را بر جامعه تحمیل می کند زیرا اعتیاد به مواد مخدر هیچ فاصله و فرقی بین فقیر و غنی و باسواد و بی سواد و مسوول و غیرمسوول، نمی گذارد.

وی بر لزوم هوشیاری و آگاهی خانواده ها و اطلاع رسانی درست و به موقع در این زمینه تاکید کرد و افزود: بزرگترین سرمایه هر جامعه و کشوری نیروی انسانی است که سرمایه گذاری در پیشگیری و آگاهی بخشی می تواند بخش عمده ای از این هزینه ها را کاهش دهد.

ˈرشیدیˈ از انتقال مصرف انواع مواد مخدر از سنتی به صنعتی خبر داد و گفت: مواد صنعتی در بین افراد جامعه گسترش پیدا کرده و امروزه انواع مخدرهای صنعتی افزایش یافته و به صورت خطرناک مورد استفاده قرار می گیرد. که آشنایی با این پدیده را مشکل تر کرده است که ضروری است هشدارهای لازم در خصوص مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی از سوی دستگاه های ذی ربط به جوانان داده شود.

وی اولویت های لازم به منظور بازگشت سالم افراد معتاد به جامعه و زندگی سالم را اشتغال ، آموزش و مهارت آموزی به معتادان بهبود یافته عنوان کرد و افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از مضرات مخدرهای صنعتی اقدامی اساسی برای پیشگیری آن است.

وی تصریح کرد: یکی از تصمیمات مهم دولت یازدهم اجتماعی کردن موضوع اعتیاد و افزایش حساسیت دربین مردم می باشد و ازمهم ترین برنامه های اجتماعی دولت در حوزه ی موادمخدر پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان بهبود یافته است.

فرماندار پلدختر گفت: رکن پنجم دموکراسی در جهان، سازمان های مردم نهاد است که رویکرد اجتماعی دولت برای مبارزه با مواد مخدر حمایت ویژه از این سازمانها است که آنها می توانند بازوان پرتوان دولت در امر پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی ناشی از آن وارد عمل شوند.