تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

میلیونها اصله درخت بلوط “نیست” شد/ کارشناسان: در حال عارضه یابی هستیم

  • کد خبر : 44874
  • 03 اسفند 1392 - 12:53

  برگزاری کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس در استان لرستان مجالی بود برای طرح معضل “زوال” که طی سالهای اخیر موجب خشکیدگی جنگلهای بلوط زاگرس شده است تا کارشناسان با اشاره به دخیل بودن موارد مختلف در وقوع این پدیده همچنان یافتن علت اصلی آن را نیازمند مطالعه بدانند. به گزارش میرملاس نیوز به […]

 

برگزاری کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس در استان لرستان مجالی بود برای طرح معضل “زوال” که طی سالهای اخیر موجب خشکیدگی جنگلهای بلوط زاگرس شده است تا کارشناسان با اشاره به دخیل بودن موارد مختلف در وقوع این پدیده همچنان یافتن علت اصلی آن را نیازمند مطالعه بدانند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، در حالی تنها در استان لرستان نزدیک به ۳۰۰ هکتار از جنگلهای بلوط در قالب ۱۵ میلیون اصله درخت درگیر با پدیده زوال شده اند که همچنان دلیل اصلی وقوع این پدیده مشخص نیست.

در این راستا تاکنون نشست های تخصصی زیادی در استان لرستان به منظور بررسی این پدیده برگزار شده است ولی به دلیل پیدا نکردن دلیل اصلی عارضه همچنان این بیماری به پیشرفت خود ادامه می دهد.

در این راستا در حاشیه کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس در خرم آباد از جمله مباحث مطرح شده از سوی حاضران به موضوع “زوال بلوط” اختصاص داشت، موضوعی که نگرانی کارشناسان را نیز به دنبال داشته است.

فرزاد ویسانلو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بروجرد و رئیس کمیته علمی این همایش صبح جمعه در نشست خبری با رسانه های گروهی لرستان در رابطه با علت اصلی زوال جنگل های بلوط و راهکار جلوگیری از تداوم روند تخریبها گفت: تخریب جنگل های زاگرس از ۶۰ تا ۷۰ سال اخیر شروع شده و مربوط به چند سال اخیر نیست.

وی با اشاره به اینکه خشکیدگی درختان بلوط طی سالهای اخیر شدت گرفته است، عنوان کرد: ما درصدد هستیم که در یک پروژه دو ساله علت وقوع پدیده زوال بلوط را عارضه یابی و درمان کنیم.

ویسانلو با  اشاره به اینکه درمان جنگل های بلوط کار سختی است گفت: پدیده زوال متاثر از شرایط و دلایل مختلفی است که هر کدام به سهم خود در وقوع این پدیده تاثیرگذار بوده اند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود چرای بی رویه دام ها، قطع گسترده جنگلها توسط عوامل انسانی و آتش سوزی را از عوامل تخریب جنگلهای زاگرس برشمرد و بیان داشت: دامپروری در جنگل با پایکوبی مراتع توسط احشام، آتش سوزی های ایجاد شده در جنگلها و همچنین تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی که در سالهای اخیر به راحتی انجام می شود هر کدام موجب آسیبی جبران ناپذیر به جنگلهای منطقه زاگرس شده است.

ویسانلو عنوان کرد: از طرف دیگر پروژه های مختلف عمرانی که توسط دستگاههای مختلف از جمله وزارت نیرو و وزارت راه بدون مشاوره با سازمان محیط زیست اجرایی می شود باعث ایجاد اختلال در اکوسیستم زاگرس شده است.

وی همچنین از بین رفتن گونه های جانوری منطقه توسط دامداران، آلودگی های معدنی و آلی توسط مواد شوینده و فاضلاب ها را از دیگر عوامل اختلال در اکوسیستم منطقه زاگرس و تخریب جنگلهای بلوط دانست.

رئیس کمیته علمی کنفرانس ملی مخاطرات محیط زیست زاگرس در ادامه سخنان خود عنوان کرد: مسئولان ابتدا باید برای امرار معاش مردم محلی چاره ای بیندیشیند و سپس به فکر نجات جنگل ها و مراتع باشند زیرا تا زمانی که گروهی از مردم مبادرت به جمع آوری گیاهان موجود در مراتع و فروش آنها در بازارهای محلی و همچنین سوزاندن درختان برای تهیه زغال می کنند حفاظت از زاگرس معنا ندارد.

ویسانلو ادامه داد: ما باید این حقیقت را بپذیریم که بسیاری از مردم مناطق زاگرس نشین در زمینه امرار معاش مشکل دارند و برای رفع مشکلات معیشتی خود اقدام به تخریب طبیعت منطقه می کنند.

شیرین ابوالقاسمی مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی نیز در مورد علت پدیده زوال در جنگلهای بلوط عنوان کرد: علت اصلی وقوع این بیماری در جنگلهای زاگرس هنوز مشخص نیست.

وی عنوان کرد: در این راستا کار بررسی و شناسایی علت اصلی وقوع پدیده زوال درخت های بلوط در حال مطالعه است اما در حال حاضر در حال تقلیل وضعیت موجود در مناطق آسیب دیده و بهداشتی کردن محیط های آلوده هستیم.

ابوالقاسمی با تاکید بر دخیل بودن عوامل مختلف در زوال جنگلهای بلوط گفت: اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست در کنفرانس مونترآل ۵۷ شاخص در قالب هفت معیار برای توسعه پایدار در بخش های مختلف تدوین کرد که ما باید این شاخص ها را شناسایی و بومی سازی کنیم تا به توسعه پایدار برسیم.

وی بر لزوم بومی سازی شاخص های توسعه پایدار در منطقه زاگرس گفت: از این طریق می توان مشکلات عدم مدیریت پایدار را شناسایی و در راستای رفع این مشکلات راهکار مدیریتی ارائه کرد.

بنابر این گزارش در بیماری “زوال” درختان بلوط دچار خشکیدگی و مرگ زودهنگام می شوند و علامت اصلی بلوط های خشک شده جدا شدن پوست از شاخه ها و تنه اصلی درختان است.

 وضعیت بیماری زوال بلوط در جنگلهای زاگرس به گونه ای است که می توان از آن به فاجعه ای ملی در این حوزه یاد کرد؛ فاجعه ای که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود معلوم نیست آخر و عاقبت جنگلهای بلوط این سرمایه های طبیعی کشورمان به کجا کشیده خواهد شد.

……………………..

گزارش: فاطمه پناهی

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44874

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. عامل انسانی درتخریب جنگل مخرب تر سا یر عوامل است ، بی توجهی مسئولین نیز مزید بر علت است

  2. بجای هر درخت صد بلوط بکارید ،عارضه را هم میشناسید دیگر منتظر چه هستد

  3. برای کنترل قطع و جلو گیری از اوردن هیزم به خانه ها از نیروهای مردمی کمک بگیرد قدیمها که گاز و نفت نبود مردم جرات نمیکردند هیزم بیاورند ولی الان یک موتور سوار اندازه بار یک وانت رو ترک موتور حمل میکند و کسی جلو دار نیست و خط کشی مراتع مشخص شود تا مالکین جهت وسعت دادن به زمینهایشان درختها را قطع نکنند

  4. طبیعت لرستان با درخت های بلوطش زیباست، همه تلاش میکنن تا شهرشون آبادبشه توسعه پیداکنه اما ما نه اینکه بفکر نیستیم بلکه تیشه به ریشه زیبایی طبیعت استانمون میزنیم.واقعا که…سرزمینم کت کت انو نشینم………

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.