کد خبر : 4496
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 620 بازدید

” فاتحه ای برجنازه میر ملاس”

    علیآقا حسین پور : ” فاتحه ای برجنازه میر ملاس” صدایش را که کسی نشنید، لااقل فاتحه اش را بخوانید.خیلی وقت بود از وضعیت نا به هنجار این آثار می شنیدم ولی باورم نمی شد. در واقع می ترسیدم واقعیت داشته باشد. ولی به ناچار قبل از نوشتن این مطلب، به “کوهستان پیر” […]

 

 

علیآقا حسین پور :

” فاتحه ای برجنازه میر ملاس”

صدایش را که کسی نشنید، لااقل فاتحه اش را بخوانید.
خیلی وقت بود از وضعیت نا به هنجار این آثار می شنیدم ولی باورم نمی شد. در واقع می ترسیدم واقعیت داشته باشد. ولی به ناچار قبل از نوشتن این مطلب، به “کوهستان پیر” رفتم و از نزدیک در تاریخ ۱۲/۰۱/۱۳۹۱ عکاسی کردم. با کمال بهت زدگی فقط به جای میراث گذشتگانمان “یادگاری هایی” از انسان های تازه ی دوران را مشاهده می کردم.
انگار درحافظه ی تاریخی هر شهر یا هر کشوری باید بمب اتمی چون هیروشیما، شهری را با خاک یکسان کند یا سونامی بر سر یک کشور آوار شود ،تا باورمان شود، فاجعه ای به دست و پای انسان، در حال اتفاق افتادن است، تا حس هم دردی و نگرانی مان جریحه دار شود. عجیب حس و حافظه ی تاریخی مان را از دست داده ایم .
“میرملاس /همیان/ یا دوشه” فقط یک سری نقاشی معمولی حک شده برروی دیواره ی غارها نیستند که این گونه به کشتن و نابودی شان “چشم همت” بسته ایم، بلکه تاریخ و هویت یک کشور محسوب می شوند. نمونه های هم تراز میرملاس، همیان و دوشه در” آلتامیرا” اسپانیا و”لاسکو” درفرانسه وجود دارد، اما در این کشورها چنان ازاین آثار محافظت می شود که انگار تنها سرمایه ی ملی آن کشور هستند. فرانسه بعد از مدتی به توریست و گردش گران علاقه مند به تاریخ ، رسما اعلام کرده که در ورودی غارها را بسته است. به این علت که جریان هوای بیرون غاربا داخل آن یکی نمی باشد و “پدیده هوا زدگی” باعث صدمه زدن به نقاشی ها می شود، قصدشان تنظیم جریان هوای بیرون و داخل غار بود. اما ما هیچ وقت انتظار چنین واکنش حساس، عجیب وغریب و غیر منتظره ی از میراث داران فرهنگی استان لرستان و شهرستان کوهدشت در قبال این آثار بی نظیر را نداریم، حالا به هر دلیلی نمی دانم چراااااااا نباید این انتظار را داشته باشیم.
چه قدر دیگر باید زمان بگذرد تا این دوستان خیلی محترم متوجه شوند که باید از این آثار بی نظیر حفاظت شود خدا می داند، مسئولین اگر بدانند این شهر واین استان در تاریخ جهان چه جایگاهی دارد و از این نقاشی ها در چه کتاب های مهمی اسم برده شده این گونه ساده از کنار تاریخ وتمدن خود نمی گذرند “حتی اگر نان شب نداشته باشند” .
نام لرستان در کتاب های مهمی چون”هلن گاردنر” و موزه های معتبر و مرجعی چون ” لوور” در فرانسه حک شده است. واین جریان همه و همه حاکی از جایگاه محکم تاریخی وباستانی کوهدشت و لرستان دارد. شاید برای بعضی ها عجیب باشد که چرا این گونه از یک”مشت” نقاشی رنگ و رو رفته ی چندین هزار ساله، با این حساسیت حرف می زنیم ، اما مسئله صرفا نقاشی دیدن و یا آثار نقاشی مرد مان گذشته نیست. اینان سبقه ی تاریخی و تمدن در این منطقه هستند. داغ دل این جا تازه داغ تر می شود که، این آثار کم نظیر در این شهر نفس می کشند ولی انگار به ما هیچ ربطی ندارد. عجیب تر این جاست که “اغلب مردم” و “همه ی مسئولین” این شهر نه از تاریخ خود آگاهند و نه از حضور یا ارزش این آثار…
حالا کدام میراث دار فرهنگی باید پاسخ گوی این فاجعه تاریخی باشد، خدا می داند. یکی از عزیزان میراث فرهنگی فرموده بودند ما نگهبان گذاشتیم، عجیب این که یا ما چشم بصیرت نداریم، که آن نگهبان خیالی را ببینیم یا اصلا وجود خارجی ندارد… هر بلایی که بر سر این میراث نایاب می آید به این علت است که واقعا هنوز که هنوز است حتی برای خود میراث داران فرهنگی استان لرستان حتی ۱ درصد هم جا نیفتاده است باید از این آثار محافظت شود ….
میراث داران خیلی محترم !!!!!!!! این شهر هویت دارد، ریشه دارد، تاریخ دارد، اصالت دارد، جایگاهی بس عظیم در تمدن جهان دارد و دوشادوش تاریخ تمام تمدن های دیگر کشورهای بزرگ، در حال نفس کشیدن است، اما انگار چنان غرق مسائل روزمره و شب مره ی خود شده ایم که فراموش کرده ایم وظیفه ی ما چیست؟
اگر توان حمایت از این میراث ارزشمند و منحصر به فرد را نداریم به گوشه ای برویم تا در سابقه ی مدیریتمان نقطه تاریکی را تا آخر عمر نداشته باشیم. شاید دیگرانی دلسوز کاری بکنند.
در پایان ساده و خودمانی و به دور از هیاهو بهتر است بدانیم، اوضاع فعلی میرملاس وخیم است و عین بمپ اتمی ست که منفجر شده اما سروصدای مشخصی ندارد و وحشتناک ترین فاجعه، همین مرگ بی صداست.
” آیندگان در مورد ما حتما قضاوت خواهند کرد”

 گزارش تصویری از نابودی غار میرملاس
عکاس : امین آزادبخت
   
 
خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی 12 هزار ساله - غار میرملاس - ایسنا - امین آزادبخت

خطر نابودی آثار نقاشی ۱۲ هزار ساله – غار میرملاس – ایسنا – امین آزادبخت

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

مهدی دوست محمدی در گفته :

ای وای از هویت بر باد رفته ام
ای داد از ترانه ی از یاد رفته ام…

گراوند در گفته :

میرملاسی دیگر نیست اسم سایتتونو بزارین افلاک نیوز. میرملاس مرد. میرملاس رفت . متاسفم برای همه مسولین

بيات آزادبخت در گفته :

نرود میخ آهنی در سنگ……………………………………………………

میرسلیم خدایگان در گفته :

درست است جناب حسین پور عزیز. به راستی نصب یک فنس به ارتفاع دو متر و به طول حداکثر بیست متر برای جدا سازی محوطه ی باستانی از دسترس بازدیدکنندگان چقدر هزینه می برد.؟

[جناب فاتحه چرافبلا که فرماندار ریاست میراث بود جرعت فاتحه رانداشتی …

از بی عرضگی مسوولینه

ف كوشكي در گفته :

چه کنیم با این درد استاد ،من که اولین بار میرملاس دیدم همه چیز بود به جز یک آثر تاریخی با ارزش. وااااااااااقعا برای کسانی که میتوانند کاری بکنند اما دست روی دست گذاشته اند باید متاسف بود . . .

مرتضا خدايگان در گفته :

صورتش شبیه دل ماست. آن قدر زخم دارد که روای فرتوت هزاران ساله ای باشد که… میرملاس در مدت عمر هزاران ساله اش اندازه این دهه ی اخیر زخم برنداشته بود. و این درد ادامه دارد… و این ادامه درد دارد…
مرسی علیآقا … من درد مشترکم…

داریوش جعفری در گفته :

سلام
ضمن تشکر از آقای حسینپور
چقدر محترمند اعراب گردن کلفت مدعی مسلمانی در کشورهایی همچون عربستان که کاملا آشکار میراث فرهنگی‌شان را تخریب می‌کنند و مثلا جای آن برج و آسمانخراش درست می‌کنند و به موزه و … هیچ علاقه‌ای که ندارند هیچ بلکه با افتخار با مظاهر گذشته مبارزه هم می‌کنند!
و چقدر دو رو و دروغ‌گو ییم ما که دقیقا با عمل‌مان همان هدف اعراب را دنبال می‌کنیم و در حرف …
آقای حسین‌پور ما نه تنها درب مفاخر فرهنگی مان را بر دیگران بسته‌ایم بلکه به سرعت به محو کردن داشته‌هایمان هم دامن زده‌ایم.
از مسؤلین هم هیچ انتظاری نیست. چون دستور چیز دیگری است و هدف عدم نگاه به داشته‌های کهن است آن هم در استان لرستان و شهرهایی مثل کوهدشت!

لطیف آزادبخت در گفته :

با تشکر از آقای حسین پور و امین آزادبخت که با عکس هایش مطلب ایشان را مستند کرد . فاجعه ی نابودی قریب الوقوع نگاره های هزاران ساله ی میر ملاس نشان می دهد که ” اشمیت ” و دیگر کاوشگران سرخدم کوهدشت که تنها چند کیلومتر با میر ملاس فاصله دارد حق داشتند آن را مرکز یک تمدن بنامند . تمدنی که هزاران سال از این آثار محافظت کرد . با این حساب و با وجود بی عرضگی نسل ما و بیخیالی میراث فرهنگی ظاهرا ً حق داریم از کاوشگران غربی و حتی یهودیان طماع و دوره گردی که تعدادی از آثار این میراث بزرگ فرهنگی گرانبها را به ثمن بخس از دست پدرانمان خارج کردند و به خارجیان فروختند ممنون و سپاسگزار باشیم . لا اقل خیالمان راحت است که در بزرگترین موزه های جهان صدها کارشناس و متخصص چون تخم چشم خود از این غنیمت ها نگهداری می کنند . به سهم خود از میر ملاس و دوستانی که با روشنگری خود گوشه هایی از این فاجعه را نشان می دهند ممنون و سپاسگزارم . شاهد باشید که بعد از تخریب و نابودی کامل این آثار بی نظیر چگونه مسئولین یقه ی همدیگر را بابت سهل انگاری جر خواهند داد .

مرتضا خدايگان در گفته :

استاد عزیزم لطیف آزادبخت گرامی ! این حرف های گران بهای شما گوش شنوایی اگر داشته باشند بنده الان مجبور نیستم با متنی که شما نوشتی زار زار گریه کنم… دردی که در نوشته های شما نهفته ست بر ما آشکاره و ای کاش اون روز خوب برسه ما برای شادی های خود و دیگران قلم بزنیم… همواره می آموزم از شما

حشمت اله آزادبخت در گفته :

بوو سربیمِ یک چوی چورودارون / اَسِر برشنیم چوی اوروارون…فلک برّی یِ داو ژَ دلیران / رویی را مکی ژ جاکِ شیران

علیاقا حسین پور در گفته :

از لطف دوستان ،عزیزان و اساتید خودم
( لطیف آزادبخت، مهدی دوست محمدی، میرسلیم ومرتضا خدایگان،داریوش جعفری، حشمت الله و بیات آزادبخت) ( امرایی،مهتاب، ف کوشکی ) ممنون و سپاسگزارم .

حرف دل بود و هرچند تلخ اما به ناچار گفتیم…. آرزوی سلامتی برای همه شما دارم
در آخر هم از دوست عزیزم امین آزادبخت تشکر می کنم که کاملا همراهی می کنند.

م . محمدی در گفته :

واقعا متن آقای حسین پور و عکسهای همیشه گویای امین آزادبخت کاملا نشان دهنده ی عمق این فاجعه است.
از اطلاع رسانی خوب و بجای میرملاس نیوز سپاسگذاریم.

هر دم ازاین باغ بری می رسد
تازه تر از تازه تری می رسد

ادیب و الممالک لرستانی اصل در گفته :

با تشکر از دلواپسان فرهنگ و سرزمین مادری
نمیدانم چه کسانی این کارها را می کنند اما مطمئن هستیم خلق و خوی انسان هایی که انها را در چند هزار سال پیش کشیده اند( ما به غلت و تقلید از غربی ها ان انسانهای وارسته را اولیه می نامیم ) خیلی انسانی تر و متمدن تر از موجوداتی بوده که اکنون با امکانات روز مثل مبایل ، اسلحه،دوربین …..به نابودی این اثار بر خواسته اند و هم زمان فکر می کنند خیلی خیلی یا ان اسباب بازی های ۲۰۱۲ امروزی و متمدن هستند
باشد که مورد نفرین سرزمین مادری قرار گیرند
نفرین بر شما ای نابودگران دامن مادر خویش نفرین سزمین مادری و اب و خاکی که نطفه تان از انست بر شما

از خداوند خواهانم که مطالبم را به سخره نگیرند

مستانه میرزایی در گفته :

دگرفریادهادرسینه ی تنگمان نمی گنجد-آری پس مسئووووووووووووووووووووووووووووووووووووووولین کجایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علیاقا حسین پور در گفته :

باسلام از
م.محمدی، صبا س، ادیب والممالک لرستانی و مستانه میرزایی
از شما عزیزان بررگوار ممنونم بابت همراهی با این مطلب..
سربلند باشید…..

به امید این که کسانی بخوانندکه کاری از دستشان برمی آید

غلامرضا احمدزاده در گفته :

در تاریخ ۱۲/۱/۹۱ درمعیت دوستان خوبم آقایان داریوش جعفری و علیاقا حسین پور شاهد ماجرابودم و عمیقا از بی توجهی مسولین وبعضی افراد نادان که همه چیز را به سخره گرفته اندمتاسف شدم .
برای من که برای اولین بار بود که به کوهدشت زیبا سفر میکردم بسیارعجیب بود که چطور افرادی بخود اجازه می دهند با میراث یک ملت و یا حتی یک تاریخ چنین معامله ای کنند.!
ان شاءالله با وجود دلسوزان فرهیخته در منطقه( که خوشبختانه کم هم نیستند)همتی شود تا جلوی اینگونه کارهاگرفته شده وبا فرهنگ سازی اقایان و مسولین امر فرصت تخریب دیگر آثاراز معاندین فرهنگی گرفته شود.
مدرس سابق دانشکده هنر های زیبا

علیآقا حسین پور در گفته :

استاد گرامی جناب آقای احمدزاده

از نگاه شما، صمیمانه متشکرم
گرچه میرملاس،هو میان یا دوشه به کمکی فراتر از مسئولین این شهر یا استان لرستان نیازمند است…
اما در هر شرایط این آثار بی نظیر و آثار مشابه به امان خدا رها شده اند.
از طرفی دیگر این آثار کاملا بی نظیر هویت ملی محسوب می شوند ….
اما با این حال امیدواریم به قول شما دلسوزان فرهیخته روزی همتی کنند جهت محافظت از این آثار گران بها…
از شما متشکرم

دوستان در گفته :

چه خوب حرف می زنید!می خواهید بگوییدکه مابهتریم!وباافکار بهتر!!!! حرفهاتونوهمه میدونن چهارنفردور هم جمع شدید فکرمی کنیدباادبیات کوپی شده و زیبای کتابی تغییرات ایجادمی کنید!! احساس میکنم بیشتر به فکر زیباحرف زدن وزیبا معروف شدنید تاعمل کردن.شرمنده دوستان همه ی شماهارو میشناسم!ومیدنم هرکدومتون به فکر چی هستید بیشتر(یکی محبوبیت وپول ، یکی معروفیت و ادعای آرتیستی کوپی وار ، یکی روشن فکر کوپی وار ، یکی معرو فیت محبوبیت ظاهری ،… از خودتون واقعا چی دارید اگه این کتابهارو از جلوتون بردارن واقعان میتونید حرف وکارجدیدومفیدی بدون کوپی خلق کنید!) شما نمی تونید(عاشقم بر همه عالم ……) باشید، چون اول عاشق اینید که قبل این که دلسوز میرملاس و… باشید دلسوز خواسته های خودتونید، حالا فرهنگ سازان شهرستان یک سوال اگه پول وتوجهی طرف شما نباشه خودتون حاضریدقدمی بردارید؟؟؟؟؟ مطمئنم که حداقل خودم بینتون چندنفری میشناسم ودیدم هیچ وقت!!! شرمنده که واقعیت هارو میگم.من نظری درباره ی این حرفای تکراری وعالمان بی عمل ندارم.به معروفیت و محبوبیت هاتون ادامه بدید ماهم میبینیم دارید موفق میشید انگار….

یک دوست در گفته :

ضمیر مرجع خود را پیدا کرد . حالا معلوم است که مقصران این کوتاهی ها و بی عرضگی های خفت بار از چه ادبیات زشت و کوچه بازار پسندی برای مأیوس کردن دلسوزان آثار فرهنگی و تاریخی استفاده می کنند . دوستان عزیز هر چه پول و شهرت و محبوبیت است نثار گل وجودتان . اما یک پرسش : نوشتن از این دردها چرا شما را می گزد ؟

خرزهره در گفته :

جالبه این همه انسانهای با فرهنگ به این نمی اندشند که کسایی که این کارهارو می کنند و شما بهشان میگویید بی فرهنگ باید چطور حرفهای شما ها را بشنوند درصورتی که همچین ادمهایی به خاطر همان اصطلاحا بی فرهنگیشان نه اهل مطالعه هستند نه وب گردی فرهنگی تا بیایند حرفهای انساهای متشخصی مثل شما را بشنوند
به نظرم باید یا طرز فکر خودتان کار کنید یا بی خیال تغییر ملت بشوید
اصلا نمیدونم چی گفتم شما فهمیدین؟

پیچک در گفته :

داداشی اولن این چه اسم مستعاریه برا خودت انتخاب کردی ، تورو خدا خرزهره هم شد اسم ؟ دومن خرزهره یه گُله و باید حرفاش مث گل باشه نه اینکه هی ایراد بگیره . و به عالم و آدم گیر بده . یه پیشنهاد برات دارم: یا اسم خودتو عوض کن یا طرز فکرتو . جانم کی خواسته که اون به قول شما بی فرهنگا بیان این مطالبو بخونن . همه حرف نویسنده اینه که مسئولین باید به فکر کاری باشن . راستی ببخشید یهو نوشتم داداشی چون ممکنه آبجیم باشی . آخه این اسم مستعارا که هوش و حواس برا آدم نمیزارن. اینم گفته باشم از این به بعد ببینم آیه یأس بخونی ، هر جا که باشه میام سراغت و به پر و پات می پیچم . گفته باشم …

ک.. مغز در گفته :

چی داداس؟؟؟؟؟؟؟ فرهنگ کیلویی چند

سلام باتشکرازاستاد.
من هیچوقت این غارپرازهنرروازنزدیک ندیده بودم،وخیلی متاسف شدم …ومتاسفم ازمسولین شهرستان،ویااستان که رهاشکردن.حالااگه این غارتویه کشوردیگه بودچنان ازاین منطقه توریست درست میکردن.که تمام گردش گرهارو،روبه خودش جلب میکرد.فقط میتونیم فاتحه بفرستیم،روحش شاد..

كوليوند.ز در گفته :

دوست عزیز کاش چهار تاآدم به قول شما بفکر محبوبیت بود بین این مسؤلین ولی از میرملاس(بی کس) محافظت میشدلاقل به دست خودمون هویت خودمون رو تخریب نمیکردیم/میر ملاس حرف کمی نیس که بخوایم مثل خیلی چیزای دیگه راحت ازش بگذریم……واقعیت میر ملاس راهیچ کس نفهمید……افسوس

علیآقا حسین پور در گفته :

بی تعارف
بروید واز نزدیک”فاتحه ی بر جنازه ی میرملاس”
که عظیم ترین سرمایه ی هویتی و تاریخی این شهر، استان و کشور محسوب می شود را بخوانید.

اما دوباره زخم های عمیق اش را که از دل این مردمان نا اهل روزگار خورده است را نادیده نگیرید
شاید هنوز نفسی برایش باقی مانده باشد…
صرفا دورش جمع نشوید
چون کسانی که به شکار آهویی می روند و بعد از شکاااااار مغرورانه به جنازه آن زبان بسته می نگرند.
صمیمانه لمس و نگاهش کنید، چون بزرگترین سرمایه ی این شهر و استان در حال فروپاشی است.
بیاید صمیمانه دردهااااای تاریخ خود را دوباره ورق بزنیم تا شاید متوجه این”دغدغه ودرد مشترک” شویم
که چرا اینگونه …

لازم میدانم به نوبه خودم از تمام دوستانی که مطلب این حقیر را همراهی کردن و از امین آزادبخت بابت پوشش خبری “فاتحه ی برجنازه میرملاس” ودیگر عزیزانی که در این زمینه مطلب نوشتن تشکر کنم….
ودر آخر هم ازآقای امرایی و صداو سیما تشکر می کنم بابت بازتاب وضعیت وخیم “میرملاس”
شاید با این کار میراث داران ودلسوزان این فرهنگ تلاشی هزار برابر انجام دهند “تا زنده بمانیم در تاریخ”

“آیندگان در مورد ما حتما قضاوت خواهند کرد”

دوستان در گفته :

میرملاس یک واقعیت است
ولی بهانه ی خوبی شده که بعضی ها به واسطه ی میرملاس خودشون رو معروف کنن
خیلی دردهای دیگه هم هست!!!!!
چرا اون دردها رونمی بینید بدون اینکه کسی بفهمه! اصلا می تونید کمکی بکنید بی آنکه کسی بفهمه!!!!
میتونید درد همسایگی وفقر اطرافیان وحتی دوستان وآشناهای خودتون رو ببینید و حداقل آهی نمادین مثل همین فاتحه ی میرملاس براشون بکشییییییید!!!!!
اگه تونستید این تفکر رو تغیر بدید،میتونید آهییییییی بدون ریا واسه میرملاس بکشید!؟!؟
منو این حرفها می گزد چون وسیله ای برای مطرح کردن خودشماهاست نه میرملاس.
آقای متفکر وقتی فرهنگ مامحتاج چیز دیگه ای هستش این حرفها بی اساس و پایه هستش.
حالا شماکه متوجه نشدید وندید انگار محیط خودتون رو ، چطور بفهمونم به شما که فرهنگ و میراث فرهنگی یعنی چی؟؟؟؟(یک دوست)
پس همون بهتر سرگرم حرفهای سر گرم کننده ی خودتون باشید
ولی دوستان بدونید که اگه می خوایید میرملاسو نجات بدید اول باید متوجه کوچکترین دغدغه هاودردهای اطرافیانمون بشیم بعد آروم آروم به دغدغه های بزرگ…..
حالا چرا همه یه راست می پرن وسط میرملاس و متفکر میشن!! بخا طر اینکه میخوان اندازه ی میر ملاس معروف بشن اونم یه شبه و دوس دارن(ای کاش من بجای میرملاس بودم)!
شمام دوستان عزیز سعی کنیداز واقعیت های اطراف واز واقعیت های خودتون فرار نکنید ببینید(هرچندهمه فکر می کنید متفکرید، پس…..!)
خدانگهار همه تون برای همیشه….

قلندري در گفته :

خطاب به آقا یا خانم دوستان. پیش از هر چیز بهتر است با هویت و نام و نشان واقعی و انسانی خود وارد معرکه ی مقدس قلم و نقد و تفکر شوید که حرفتان خریداری پیدا کند. غرض ورزی و تخریب راحت است. تخریب انسان ها و دلسوزان فرهنگ و دلسوزان انسانیت از تخریب میرملاس ها هم راحت تر و دم دستی تر است. اگر دغدغه ی چیزهایی که گفتید دارید شجاعانه و نه در نقاب یک بی هویت و تخریب گر به میدان مباحثه بیایید تا بشود دوطرفه و درست بحث کرد. افرادی چون شما که هیچ کس و هیچ چیز را جز خودشان و اندیشه “دُگم” خودشان نمیبینند زیادند و قانع شدنی نیستند. بی نام می آیند و حرفی که نمی دانند از کجایشان در می آید می پرانند و فکر می کنند هم وارستگان و قلم به دستان محترم را کله پا کرده اند و هم آبی اسیدی بر جاهای سوخته ی خودشان زده اند. خیر قربان اینگونه نیست. افرادی چون شما احساساتی چون حقارت و حسادت و ناتوانی و خیلی از اینها در وجودشان کبره بسته که نه تنها خودشان گامی بر نمی دارند بلکه در فکر باز داشتن دیگران به دلایل مسخره هستند. شما چرا ناراحتید که قلم به دستان و فرهیختگان این مرز و بوم دارند از میراث چندین هزار ساله ی خود دفاع می کنند. نکند منفعت شما در تخریب این آثار است و از آنهایی هستید که دوست دارید رمق های پایانی این آثار منحصر به فرد سریع تر نارمق بشود. نکند از آنهایی هستید که اسم یادگاری و نقش یادگاری بر جنازه ی کم جان میرملاس کشیده اید و حال به خودتان گرفته اید. اگر به قول خودتان بسیاری از این دوستان را می شناسید پس این کارتان نهایت بی…… است که بی نام و بی هویت دارید در تخریب دوستان خود می کوشید.انسان فهیم اول فکر می کند بعد حرف می زند یا می نویسد. هر کسی مطالب شما را بخواند خواهد فهمید که تا چه میزان غرض و مرض در شما انبار شده است و گفته و ناگفته پیداست که به هر دلیلی با فرهیختگان یا شخصی مثل نگارنده ی این مطلب مشکل دارید. بنشینید و فکر کنید. البته اگر می دانید “فکر” چیست. و با قضایا انسانی تر و مردانه تر برخورد کنید . (البته نمی دانیم مرد یا زن هستید و این هم از عوارض بی هویت نوشتن است) به هر حال چیزی که مشخص است این است که میرملاس ها در میان بی توجهی امثال شما دارند ریق رحمت را سر می کشند و توجه کنندگان و دلسوزان هم که یا به انزوا کشیده شده اند یا افرادی چون شما دارند به انزوا می کشانندشان. اما به شما و امثال شما اطمینان می دهم خیلی ها بیدار شده اند و حق و حقوق حالی شان می شود و ساکت نمی نشینند چون این جنازه ها دارد روز به روز بیشتر از پیش می شوند و فعلا میرملاس بر بقیه ارجحیت دارد. درستکار باشید و انسان

علیآقا حسین پور در گفته :

دوست گرامی آقای قلندری
ازنگاه شما صمیمانه سپاسگزارم

یک دوست در گفته :

( دوستان) عزیز نمیدونم حالا شما چرا گیر دادین به میر ملاس .
از کجا معلوم که اگه نویسندگان ما راجع به همون دردهای کوچک هم نوشتن شما باز هم گیر ندین که بعض ها می خوان از طریق نوشتن در باره فقر یا بیکاری خودشونو معروف کنن ؟
عزیزجان شما که می تونی به این خوبی بنویسی چرا به جای کوبیدن تو سر بقیه خودت هم نمیری راجع به همون دردهای اجتماعی مطلب بنویسی ؟
عذر می خوام که نوشتم چرا این مطالب شما را می گزد ولی خداوکیلی نوشتن در باره میر ملاس کم دردیه ؟ تازه شما گفته بودین که اینا میرن از رو کتاب مطلب می نویسن .
نمیشه برای گرفتن مچ همین افراد و اثبات حرف خودتون اسم و آدرس اون کتابا رو بدین ؟ اینجوری هم حرفتون مستنده هم دیگه کسی جرأت نمی کنه بره از رو کتاب بنویسه . تو رو خدا کمی واقع بین باشین . این خوبه که هیچکس هیچ چیز ننویسه ؟ فرهنگ ما با همین نوشتن ها بالا مره . یکی مطلبی می نویسه و یکی دیگه مث شما اونو نقد می کنه . این کجاش بده ؟ منو ببخشین که روده درازی کردم .

علیآقا حسین پور در گفته :

دوست گرامی خانم یا آقا(یک دوست)
از شما هم متشکرم

مرتضا خدايگان در گفته :

سلام به همه. میرملاس یک زخم و یک درد است. مانند بی شمار دردی که ما داریم و بی شمار زخمی که خورده ایم. یکی از میرملاس بنویسد ، یکی از بیکاری یکی از فقر یکی از جاده یکی از خیابان یکی از امنیت و خیلی یکی های دیگر از خیلی دردهای دیگر… اولویت بندی خوب است اما این اولویت معمولن در ذهن افراد، متفاوت است. شخصی مثل دوست خوبم علیآقا میرملاس را در اولویت می بیند دیگری بیکاری را و شما چیز دیگری را . به نظرم همه بهتر است ، بهتر فکر کنیم و در جهت ساپورت کردن هم و کشیدن هم به جلو تلاش کنیم تا بازداشتن هم از حرکت. به نظرم نمی رسد که شهرت آور باشد یا حتا خوشایند باشد “از درد سخن گفتن و از درد شنیدن” و به نظرم می رسد نوشتن از روی کتاب ها و منابع چیز خوبی ست.کتاب تغذیه ی ذهن نویسنده است. مستند کننده ی حرف نویسنده است. چرا باید کتاب ها را از نویسندگان گرفت؟ کتاب ها را بگیریم که ثابت کنیم نمی توانند بنویسند؟ گریه دار است. به نظرم استناد به فکت ها و منابع خیلی هم خوب است. باعث سندیت ادعا یا مطلب می شود. وزن مطلب را بالا می برد. نشان دهنده ی مطالعه داشتن و آگاهی نگارنده است. البته جایی که عینن جمله ای یا پاراگرافی از جایی یا منبعی آورده می شود لازم است نام منبع گفته شود . اما در این مطلب که جناب یا سرکار “دوستان” ، حسین پور را متهم به کپی برداری کرده جز اشاره به چند نام که منبع در دل متن است ، بنده نه کپی دیدم نه چیزی شبیه این. در هر صورت پیشنهاد می کنم به جای حمله ور شدن به خادمان فرهنگی ما هم تلاشی بکنیم . شما هم بیا و با این قلم شیوا و گزنده ات نقد بنویس اما نقد درست. بیا خودت در مورد آن همسایه ی گرسنه و فقر دوستان نزدیک که گفتی بنویس. حرکت درست این است که با هم باشیم نه بر هم… پیروزی همه را آرزومندم.

علیآقا حسین پور در گفته :

سلام مرتضا جان دوست گرامی من
———————————————
از شما عزیز گران سنگ ممنون ومتشکرم
باشد تا با یاری دوستانی راستین چون شما
گاهی نفس و حرفی بزنیم
صمیمانه سپاسگزارم
روزگارت پر از صداقت و مردی

اقای حسین پور واقعا خوشگل حرف میزنین
خیلی به نظر میاد ادم پخته و با سوادی باشی و اهل فلسف و هنر
لطف کنید ایمیل خودتون رو بزارین اینجا شاید کسایی باشن که بخوان باهاون مکاطبه داشته باشن
دوستون داریم

با نظرم اگه شما کاندید انتخابات میشدین خیلی به این شهر میتونستید خدمت کنید
این نظر شخسی منه

بانظرم نه مجیددلبندم!به نظرم!

مرتضا خدايگان در گفته :

آقا یا خانم م س : با سلام. کمی در نگارش مطالب دقت بیشتری به خرج دهید تا تصور نشود مطالب زیبای شما از یک ذهن نه چندان با سواد در آمده است و بر آمده است.
____________________________________________
چند مشکل املایی(بی خیال مشکلات انشایی)
*********
شکل درست_______________شکل اشتباه
******____________________*******
فلسفه_____________________ فلسف
مکاتبه _____________________ مکاطبه
شخصی____________________شخسی…
_____________________________________________
البته شاید دلیلش دوست داشتن زیاد آقای حسین پور و عجله داشتن برای این ابراز علاقه بوده. اما به هر حال دقت بیشتری بفرمایید

مریم در گفته :

ضمن یاداوری!
باهاتون…………….باهاون

سجاد در گفته :

عالی بود .

علیآقا حسین پور در گفته :

با سلام و احترام به عزیزانی چون
————————————————–
(قلندری، مرتضا خدایگان، یک دوست)
ودانشجویان(اسدی، کولیوند.ز) و م.س
از همه عزیزان متشکرم که کامنت گذاشتین
قطعا این “شهر به ظاهر کوچک امابیش از ۱۲ هزارسال قدمت” پر از دردهای عجیب و غریب هست، که هیچ انسان فرهیخته ای منکر این دردها نیست . .
ولی شاید توان و بضاعت این کوچک فقط در این حوزه باشد.
که گه گاهی جسارت نوشتن رو پیدا می کنیم… بیشتر قصدمان همدردی بوده و هست.
——————————————————————————————————–
در نهایت از همه شما عزیزان که نظرات خودتون رو گذاشتین تشکر دارم (حتی دوستان)
امیدوارم همیشه با نقد ونظرات اندیشمندانه و کارساز بتونیم قدمی هر چنددد کوچک برداریم
“میرملاس یا دردهایی مشابه میرملاس همه مربوط به مردم این شهر هستن فرقی نمی کند از زبان کی شنیده شوند”
همیشه شاد و پیروز باشد.

ضرونی در گفته :

پیروز باشید
شما قطعا بزرگترین هنرمند نقاش ، طراح و گرافیست دیار میر ملاس هستید در این وانفسای روزگار و در این قحت الرجال

مریم در گفته :

همتون یه کلمه یاد میگیرید دیگم ولکن نیستید!دموکراسییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

دختر لر در گفته :

از شما ممنون هستیم که به فکر این اثار ارزشمند هستید
مگر انسانهای مردی چون شما ای ابر مردان دیار لر

فرهاد محمودوند در گفته :

همین که نوشتی ، فارغ از اینکه چه بازتابی داشته باشد و اصلا مثل خیلی حرف ها فراموش شود یا خیلی ها را به حرکت درآورد. همین که نوشتی به تنهایی قابل تقدیر است.
امیدوارم آنها که باید بشنوند فراموش نکنند.
امیدوارم…

علیآقا حسین پور در گفته :

قطعا من هم همین حس رو به شما دارم…
دوست عزیزمن برای هم صدا بودنتان

علیآقا حسین پور در گفته :

باشد که با با شما عزیزان گران سنگ
حرفهای مان در گلو خشک نشوند.
از عزیزان(محمد، مریم، ضرونی، دختر لر، و فرهاد عزیزم) تشکر می کنم
پایدار و اندیشه تان پاک

م محمودی در گفته :

واقعاً از کسانی اولاً این کار ها را با این آثار با ارزش انجام می دهند متعصف هستم
و از مدیران بی کفایت گلایه داریم
آیا شما دیده اید آثار را آیا شما می دانید این آثار چه هویتی دارد آیا شما می فهمید این آثار را …………………………را

دختر لر در گفته :

دست مریزاد اقای حسین پور
باز هم شما به عنوان سر دم دار هنر تجسمی کوهدشت و حتی لرستان و به عنوان پیشروترین هنرمند کوهدشتی چه خوب رهبری این جماعت هنرمند را یدک می کشید
مرحبا

ستاره شهبازی در گفته :

کی گفته اقای حسین پور پیشروترین هنرمند هستند
به نظر من اقای امین ازادبخت گوی سبقت را از هر هنرمند کوهدشتی روبوده اند و مدرنترین هنرمند مان می باشند

ح ب در گفته :

واقعا متا سفم برای مسعولان و مرسی از شما که به فکر این اثار هستید . افتخار شهرمان اقای حسین پور عزیز

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :