تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

سرپرست کاوش قلعه‌گوری سیمره : آبگیری سد سیمره از فجایع قرن اخیر است/ سد سیمره تا پایان سال آبگیری می شود

  • کد خبر : 44976
  • 04 اسفند 1392 - 13:34

  با آبگیری سد سیمره ۱۴ روستا و ۱۲۰ اثر تاریخی در لرستان زیرآب می‌رود. سد سیمره آخرین و بزرگترین سد روی رودخانه سیمره محسوب می‌شود که در مرز ایلام و لرستان واقع شده، به طوری که رودخانه، مرز دو استان را تشکیل می‌دهد. سد سیمره در ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، ۱۰۰‌کیلومتری ایلام، ۳۵ […]

 

با آبگیری سد سیمره ۱۴ روستا و ۱۲۰ اثر تاریخی در لرستان زیرآب می‌رود.

سد سیمره آخرین و بزرگترین سد روی رودخانه سیمره محسوب می‌شود که در مرز ایلام و لرستان واقع شده، به طوری که رودخانه، مرز دو استان را تشکیل می‌دهد.

سد سیمره در ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، ۱۰۰‌کیلومتری ایلام، ۳۵ کیلومتری دره شهر و ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت لرستان قرار دارد.

قرار است، این سد برق‌آبی تا پایان سال آبگیری شود.

*با آبگیری سد سیمره ۱۴ روستا و ۹۷ اثر تاریخی کوهدشت زیر آب می‌رود

به گزارش میرملاس نیوز ، فرماندار کوهدشت به خبرنگار فارس در خرم‌آباد گفت: با آبگیری سد سیمره ۹۷ اثر تاریخی کوهدشت زیر آب می‌رود و در واقع جز زیان هیچ سودی برای مردم شهرستان کوهدشت لرستان ندارد

غلامرضا حمزه‌پور تصریح کرد: سد سیمره با هدف برق‌آبی بیش از ۱۰ سال است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود: سد سیمره در میان مرز دو استان ایلام و لرستان واقع شده است، جای این سد احداث شده که هیچ‌کدام از دشت‌های حاصلخیز کوهدشت نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

این مسئول تصریح کرد: با آبگیری سد سیمره ۱۴ روستا  با جمعیتی بالغ بر دو هزار نفر زیر آب می‌روند.

حمزه‌پور با بیان اینکه اراضی، باغات، و …این روستاها خریداری شده، یادآور شد: مهاجرت این روستاها به حاشیه شهرستان کوهدشت برای ما مشکل‌ساز می‌شود و در واقع افراد زیادی به آمار بیکاری این شهرستان افزوده می‌شود، زیرا این روستائیان خود تولید کننده بوده‌اند.

*آبگیری سد ۱۲۰ اثر تاریخی فرهنگی را زیر آب می‌برد

فرماندار کوهدشت گفت: از این تعداد اثر ۹۷ اثر مربوط به شهرستان کوهدشت لرستان است.

وی افزود: در مجموع ۴۲ کیلومترمربع از آثار تاریخی و با ارزش این شهرستان مانند شهر باستانی از دوران ساسانی به نام “برزقباله”و قلعه گوری‌رمالی و …کاملا زیر آب می‌روند.

*وزیر نیرو ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را به اراضی کوهدشت اختصاص دهد

حمزه‌پور یادآورشد: انتظار وا از وزیر نیرو این است که ۲۰۰ میلیون مترمکعبی که هیئت دولت برای اراضی کشاورزی دشت‌های رومشکان، کوهنانی، درب گنبد و …کوهدشت مصوب کرده‌اند را به این شهرستان اختصاص دهند، زیرا اقتصاد مردم کوهدشت تنها برپایه کشاورزی استوار است.

فرماندار کوهدشت گفت: ما از وزیر نیرو انتظار داریم با توجه به اینکه شهرستان کوهدشت به عنوان انبار قلعه‌های تاریخی است و بخش اعضمی از آنها زیرآب می‌روند، توجه ویژه‌ای با قید فوریت نسبت به این موضوع داشته باشد.

 

*آبگیری سد سیمره از فجایع قرن اخیر است

یک کارشناس ارشد باستان شناسی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: آبگیری سد سیمره در استان ایلام ، ۱۲۰ اثر تاریخی و باستانی در استان لرستان را زیر آب برد.

عطا حسن‌پور افزود: آبگیری سد سیمره به عنوان یکی از مهمترین فاجعه‌های قرن اخیر به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه عقب نشینی آب این سد موجب بروز این مشکل در استان لرستان شده است، اظهار داشت: آثار تاریخی و باستانی شناسایی شده در محوطه سد سیمره مربوط به دوره های تاریخی، پیش از تاریخ تا دوره اسلامی است.

این کارشناس باستان‌شناسی برخی از این آثار را شامل شهر تاریخی ساسانی برز قباله، تپه های باستانی پیش از تاریخ مربوط به دوره نوسنگی به نام چیاسبز، قلعه سیرم شاه، پیروز علی عنوان کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و برخی مشکلات اکنون میزان آب این سد تا حدودی کاهش داشته و برخی از آثار به بیرون از آب آمده که نیاز به انجام کاوش در این منطقه است.

*تیفسون لرستان زیرآب می‌رود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفت‌وگو با فارس گفت: با آبگیری سد سیمره ۱۲۰ اثر تاریخی شاخص لرستان زیرآب می‌رود.

سید قاسم قربانی افزود: سیمره یکی از نقاط بی‌نظیر در لرستان و کشور است که اهمیت این منطقه به حدی است که به تیفسون لرستان معروف است.

وی افزود: در گذشته کوتاهی‌های در این زمینه به صورت غیرعمدی صورت گرفته و نتیجه آن این است که امروز ۱۲ اثرتاریخی فرهنگی که ۶۰ اثر آن ثبت ملی شده‌اند، امروز باید زیر آب بروند.

*آدرس ۱۲۰ اثر لرستان را باید زیرآب بدهیم

این مسئول خاطرنشان کرد: با آبگیری سد سیمره متاسفانه آدرس ۱۲۰ اثر تاریخی بی‌نظیر لرستان را باید زیرآب بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: علاوه بر این ۱۶۰ اثر دیگر در این منطقه شناسایی شده، اما هنوز ثبت ملی نشده‌اند.

وی از سومین فاز کاوش در این منطقه خبرداد و گفت: تا ۲۰ اسفند کاوش این منطقه در حال انجام است، اما انتظاری که از وزیر نیرو داریم، آبگیری سد را به اواخر سال بندازد، تا ما بتوانیم آثار بیشتری را در این کاوش‌ها به دست بیاوریم.

قربانی تصریح کرد: در حال حاضر کاوش در قلعه برزقباله در ۲۰۰ مترمربع در حال انجام است.

*سه اکیپ در حال کاوش هستند

وی افزود: در حال حاضر سه اکیپ از باستان‌شناسان استان و لرستان مشغول به کاوش هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: ما باید تلاش کنیم، بخشی از این آثار را مستندسازی کنیم و در آینده در فضای مجازی به نسل‌های آینده منتقل کنیم که متاسفانه باید آدرس این آثار با ارزش را زیرآب دهیم.

وی با طرح این سئوال که چرا وقتی مجوز آبگیری سد سیمره برای وزارت نیرو صادر شد، به این موضوع توجه نشده است، عنوان کرد: این امر موجب شده است که امروز شاهد این باشیم که شهری باستانی از دوران ساسانی به نام “برزقباله” به زیر آب برود.

قربانی یادآور شد: با همکاری مردم برای احقاق حق واقعی استان لرستان در زمینه آثار تاریخی محدوده سد سیمره پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

گزارش از اکرم محمودوند

 

 

 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44976

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. پس چرا تا الان نامی از این آثار تاریخی نبود؟ اینان که مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوره ساسانی بوده اند.

  2. انرژی هسته ای حق مسلم ما بود

  3. باسلام -لازم است نکاتی را به عرض مسئولین ومردم محترم برسانم
    ۱-جناب آقای فرماندار لازم است بدانند عملیات اجرایی سد سیمره از سال ۱۳۷۲ اغاز گردید.
    ۲-ما باید تقاضای خود مبنی بربه تاخیر انداختن آبگیری سد رااز مسئولین استان خوزستان داشته باشیم زیرا آنان بودند که علیرغم دستور دولت کریمه سابق کار آبگیری را تا الان به تاخیر انداخته اند
    ۳-آیا رواست کاری راکه ۲۰سال سرمایه وجان ومال این مملکت واین مردم در آن صرف شده است را بیهوده بنامیم وتقاضای تعطیلی آن را داشته باشیم
    ۴-ماهمان موقع سد وفواید آن را باختیم که پروژه به نام ایلام به ثبت رسید در حالی که الان فقط ضرر وزیانش برای ماست
    خشت اول گر نهد معمار کج———————————–تاثریا میرود دیوار کج

  4. به به ، صبح به خیر آقایون ، خواب دیدید خیر باشد ، بالاخره بعد از ۱۵ سال خواب گران ؟!!!!!!!!!!!!!!!

  5. اقتصاد انسانی مهمتر از آثار تاریخی است .انسان کرسنه و بیکار باشد سنگ قبر مرده به دردش نمیخوره.در این برحه زمانی هیچ چیز بهتر از اقتصاد، درآمد خوب ،به درد این مردم و زمین های مرغوبشون نمیخوره……..

  6. باسلام وسپاس از آقای ابراهیمی،سدمعشوره که پر،آثار تاریخی هم پر …..خدایی داریم پرپر میشیم!!!!!!!!!!!

  7. ما که تا حالا این ۱۲۰ اثر رو اسمشونو هم نشیدیم تو این زمانی که اقتصاد وضعش خوب نیست مردم کشاورز به آب برای کشاورزی تو این خشک سالی بیشتر احتیاج دارن تا این آثار چون تعداد کسانی که بخوان برن دمبال این آثار شاید ۱۰۰ نفرم نباشن در حالی که مردم منطقه اکثرا کشاورز اند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.