تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

اولین شماره ی ماهنامه ی پیشوک منتشر شد / گفت و گوی میرملاس نیوز با سردبیر پیشوک

  • کد خبر : 4510
  • 26 اردیبهشت 1391 - 20:05

      به بهانه ی انتشار اولین شماره ی مجله ی پیشوک اولین نشریه ی تخصصی کودکان در استان لرستان بر آن شدیم که به سراغ سردبیر این ماهنامه آقای مرتضا خدایگان رفته و گفت و گویی اختصاصی با ایشان داشته باشیم که در ادامه ، نظر مخاطبان فهیم میرملاس نیوز را به این […]

 

 

 

به بهانه ی انتشار اولین شماره ی مجله ی پیشوک اولین نشریه ی تخصصی کودکان در استان لرستان بر آن شدیم که به سراغ سردبیر این ماهنامه آقای مرتضا خدایگان رفته و گفت و گویی اختصاصی با ایشان داشته باشیم که در ادامه ، نظر مخاطبان فهیم میرملاس نیوز را به این گفت و گو جلب می نماییم :

• میرملاس نیوز : با عرض سلام و تبریک خدمت جنابعالی و جناب آقای داریوش جعفری صاحب امتیاز و مدیر مسئول پیشوک لطف کنید ماهنامه ی پیشوک را بصورت اجمالی برای مخاطبان ما معرفی نمایید

به نام خدا و با سلام خدمت همه ی خوانندگان سایت خوب میرملاس. پیشوک ، ماهنامه ای ست مخصوص کودکان دبستانی کلاس اول تا ششم که در ۳۶ صفحه ی تمام رنگی و با کاغذ مرغوب و مخصوص چاپ می شود. دو ضمیمه ی ۴صفحه ای رایگان دارد که یکی مخصوص خردسالان عزیز است و دیگری مخصوص بزرگ‌ترها و والدین گرامی.حوزه ی توزیع آن نیز استان لرستان است.

 

• روش و چگونگی آغاز به کار پیشوک :

– بعد از گرفتن مجوز نهایی و زحمات و پی‌گیری های جدی آقای جعفری (مدیر مسئول و صاحب امتیاز) بنا شد که اولین شماره را هم‌زمان با آغاز بهار جدید به دست علاقه‌مندان برسانیم اما چون استارت چنین کارهایی به صورت طبیعی گاهی با آن برنامه ی پیش بینی شده پیش نمی رود این اتفاق با کمی تاخیر افتاد . یکی دیگر از علت‌های تاخیر نوسان قیمت کاغذ و مشکل مالی نشریه بود در مجموع ، با سرایت سریع آوازه‌ی پیشوک، پس از همایش معرفی این ماهنامه و همکاری خوب شاعران، نویسندگان، طراحان و تصویرگران خوب و خلاق شهرستان کوهدشت، استان لرستان و بعضا خارج از استان، شماره ی نخست پیشوک روانه ی بازار فرهنگ شد.

 

 

• هدف کلی از چاپ این ماهنامه چیست ؟


– کار برای کودکان معمولا با هدف آموزشی و جا اندازی فرهنگ های درست، از همان دوران کودکی انجام می شود. ایجاد یک فضای سالم آموزشی – فرهنگی و سرگرم کننده و پر کردن جای خالی عمیق بسیاری از مسایل مهم که کودکان استان ما شدیدا به آن نیاز دارند. در مجموع اصلی ترین هدف گروه پیشوک ، مشارکت حداکثری کودکان و وارد کردن آن ها به فضاهای به روز اجتماعی است و نیز خلق یک گفتمان کودکانه ی درست در کنار سایر گفتمان های موجود…

• آیا این مشارکت در این شماره ی نخست جایگاهی داشته است؟

 

– به وضوح پیداست که داشته است.اساسا ما مبنا را از همان ابتدا بر این مشارکت گذاشته‌ایم. بافت قابل توجهی از مطالب و محتوای شماره ی نخست ، محصول خلاقیت و مشارکت صاحبان اصلی این ماهنامه (کودکان) است. شعر و داستان هایی که خالق آنها کودکان هستند. نقاشی ، عکس و مصاحبه ها توسط خود کودکان انجام می شود و ما حتا در این گروه سنی خبرنگار داریم.

• برنامه تان در آینده چیست؟

 

– طبعا قرار است با انرژی بیشتری به مسایل اساسی مربوط به حوزه ی کودک بپردازیم و سعی داریم مشارکت کودکان را به بالاترین نقطه ی ممکن برسانیم به طوری که روزی برسد ، اکثر کارهای پیشوک را خود کودکان انجام دهند. پرداختن به بسیاری از مبناها و مسایل مربوط به کودک و نیز گسترش گستره ی توزیع و دربرگیری این ماهنامه در دستور کاری همکاران قرار دارد.

 

• به عنوان سردبیر چه میزان از شماره ی نخست راضی هستی ؟

 

– اول باید دید که مخاطبان بزرگ سال که کیفیت کار را رصد می کنند و البته کودکان چقدر رضایت دارند.منتها هر فرد یا گروهی که کاری این چنینی انجام می دهد ، لابد به یک رضایت نسبی از خروجی کار رسیده است که خود را قانع می کند آن را در معرض دید مخاطب عام و خاص قرار دهد. اما بی شک این مجموعه هم مثل هر کار دیگر و به اقتضای نو پا بودن و حساس بودن نفس کار ، خالی از نقص نیست و نظر رسانه هایی چون شما و متخصصان کودک و دانایان فن برای رفع این نواقص بسیار مفید فایده خواهد بود.

 

• چه انتظاری از چه کسانی دارید در این زمینه ؟

 

– انتظار زیادی نیست اگر از همه بخواهیم برای خاطر آینده ی فرهنگ ، شأن و شخصیت آینده سازان استانمان بیشترین کمک ممکن را (هر کسی به نحوی) انجام دهد. مسئولین مربوطه با هر ابزار حمایتی که در اختیار دارند و بزرگ ترها و والدین و کودکان و همه ، از هر راهی ، دست خادمان خودشان در این ماهنامه را بگیرند تا این کار نادر و ارزشمند تداوم و محصول خوبی داشته باشد. نهادهای دولتی و غیر دولتی ، به ویژه آموزش و پرورش و کانون های تربیتی و فرهنگی می توانند نقش بی انکاری در پیش‌برد این کار بزرگ داشته باشند. در این میانه حدس می زنم نقش والدین و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان از همه پر رنگ تر و حیاتی تر باشد.

• حرفی نگفته اگر هست:

– سپاس بی پایان از همه ی عزیزانی که به هر روشی سعی دارند کاری مثبت در جهت پیش‌رفت این کشور و به صورت خاص ، این استان داشته باشند. به ویژه میرملاس نیوز  و امین عزیز که اخیرا خدماتش انکار ناپذیرتر از پیش شده است. ضمن اینکه لازم است از زحمات بی مرز و شبانه روزی آغاز گر اصلی این کار ، آقای داریوش جعفری و تمام همکاران دوست داشتنی پیشوک و کودکان استان تشکر کنم.
به امید روزی که غم نباشد و مردم ما از کودکی تا ابد شاد باشند.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=4510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 41در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۱
  1. واقعا خسته نباشید کار فوق العاده بود تازه شروع شده من ایمان دارم که روزی میرسه که تمام کودکان لرستان برای اینکه سری جدید پیشوک چاپ بشه لحظه شماری میکنن و به امید روزی که پیشوک جهانی بشه . . .

  2. مبارکه… انشاالله نتیجه ی خوبی داشته باشه و حمایت بشه… مرتضا قدمهای درستی بر میداره اما نباید تنهاش گذاشت… پیشوک مثل قشری که هدف آن هستند یعنی کودکان، نوپاست و نیازمند درک شدن و حمایت دلسوزانه و آگاهانه داره…

  3. به دست اندرکاران این نشریه تبریک میگم و امیدوارم نشریه ی پیشوک روز به روز در حال رشد باشد.

  4. تبریک می گم این کار بزرگ را به همه مردم استان مخصوصا کوهدشتی های عزیز. تشکر از مدیر مسئول و سردبیر و همه کسانی که زحمت کشیده اند. من که تا دیدم ذوق کردم و متوجه شدم کار زیادی شده. امیدوارم شماره به شماره بهتر بشه.

  5. البته به کودکان عزیز هم تبریک می گم.

  6. کودکان عزیز

  7. به برادر عزیزم مرتضی تبریک میگم.همه میدونیم که در هر کاری موفق میشی چون صداقتت همه رو شیفته ی خودش میکنه

  8. تبریک و خسته نباشید. امیدوارم پیشوک مثل رشد و پوپک و بچه‌ها گل آقا ماندگار و خاطره‌ساز باشه. امیدوارم بچه‌های امروز، فردا به بچه‌هاشون بگن: اینو ببین. من با این بزرگ شدم. این پیشوکه.

  9. دوستان عزیزم آقایان خدایگان وجعفری ورود به عرصه جدید را به هردوی شما تبریک میگویم امید است هماره پیروز و سرافراز باشید.

  10. سلامی صمیمی به تمام پیشوکی ها عزیز

    از مدیر مسئول، سردبیر، نویسند ها، طراح گرافیک، وتصویرگران عزیز ، قطعاااااااااااا خسته نیستید.
    چون کاری بزرگی رو دارید انجام می دهید، متشکرم، همیشه پایدارررررر و ربلند باشید.

  11. تولد پیشوک را به فال نیک گرفته جا دارد در ابتدا از مرتضی خدایگان عزیز که با قلم رسای خود خالق مطالب ارزشمندی در گذشته گردیده اند تقدیر وتشکر گردد و امیدوارم حضور پیشوک که قطعا حاوی مطالب مفیدی خواهد بود تداوم داشته باشد

  12. مرتضا جان موفقیت روز افزون شما را آرزومندم.

  13. مبارک است ! کودکان گلهای زیبا و سرمایه های اصلی سرزمین مان هسبنذ پرورش وهذایت بهتر شکوفایی وبالندگی بیشتر آنها را بهمراه ذارذ .

  14. مبارک باشه واقعاً خوشحالم انشاالله روز به روز بهتر بشه و گام های بزرگتری در این راستا برداشته بشه

  15. سر برآوردن پیشوک در دل زمستان که خود نمادیست از بهار گونه ای در همزیستی با گونه های دیگر بهاری و را به کودکان دیارم تبریک می گویم، امید که جوانه های اندیشه شکوفا شوند.

  16. تبریک میگویم و خسته نباشید. اما تبریک کافی نیست؛ باید هر کس به هر قدر که برایش میسر است معرفی کند، مشترک بیابد و کمک کند. آرشِ کلاس سومِ من از دیروز کار معرفی و پیشوک را به همکلاسی ها و تلاش در جهت مشترک کردنِ آنها شروع کرده و من نیز برای همکاران و آشنایانی که کودک در سن دوره ی تحصیلی ابتدایی دارند. اگر خواستیم به مناسبتِ هر عیدی عیدی بدهیم یا کودکی را تشویق کنیم؛ بهترین هدیه پیشوک است همانطوری که برای ما پیشوک بود!

  17. خسته نباشید
    کار فرهنگی هر چه باشد همواره مثبت تلقی میشود ،
    با تمام وجود تبریک می گویم
    اما با و جود طراحان خوب و فراوان در کوهدشت ای کاش اگر دوستی (گرافیست) وقت با ارزش خود را می گذاشت و این همه مطلب و تصویر سازی خوب را به صورت بهتری مهیای چاپ می کرد شاید نتیجه درخشانی را میدیدیم، البته دیر نشده
    به نظرم در شماره دوم میتوان خیلی از این اشکالات را بر طرف کرد
    از خداوند خواهانم که مطالبم را به سخره نگیرند

    • با درود همه جانبه خدمت تمام دوستانی که نظر دادن و شدیدن به ما و پیشوک خودشون لطف داشتن و نیز ادیب الممالک لرستانی اصل عزیز… از شما سپاس‌گزاریم و بدون شک تمام نظرات دوستانی چون شما باعث میشه این نتیجه ی درخشان محقق بشه. نظرات فنی و حتا حسی توی این زمینه به کودکان عزیز کمک خواهد کرد. درخواستی که از دوستان عزیز داریم اینه که مشخصن به ما بگن که کجای کار باید تقویت بشه و یا حتا زیادیه. در نتیجه وقتی ما میتونیم چیزی رو اصلاح کنیم و نظری رو اعمال کنیم که بدونیم کجای کار منظور دوستان هستش.بنابراین دقیق تر بفرمایید که کجای کار … سپاس دوباره از همه به وی‍ژه ادیب الممالک لرستانی اصل عزیز

  18. در ضمن از اقای حسین پور تعجب می کنم که چطور از طراحی مجله انتقادی نکرده اند
    این دو نتیجه می تواند در بر داشته باشید ،
    یا واقعا ایشان هم اگر طراحی کنند در همین حد هستند
    یا همان عادت همیشگی ” نان به هم قرض دادن” که در این صورت باعث تاسف بیشتر است
    از خداوند خواهانم که مطالبم را به سخره نگیرند

    • با سلام به عزیزی چون”ادیب و الممالک لرستانی اصل”
      از این که نظر این کوچک رو جویا شدید سپاسگزارم.. اول عذر خواهی می کنم که این قدر با تاخیر جواب شما رو دادم.
      دوم باورتان شود که امروزه تولید یک نشریه آن هم برای” سن کودک” اینقدر نفس گیر و سخت هست که وقتی نشریه پیشوک از حالت مجازی به واقعیت تبدیل و چاپ شد. این قدر حسی خوشحال داشت که دیگر کاری به طراحی گرافیک نشریه در خوب یا بد شدنش نداشتیم…(در هرصورت وظیفه است در خدمت شما عزیزان باشیم نسبت به نظرات شما)
      اما قطعا با دوست عزیزم آقای جعفری صحبت هایی در این مسئله خواهیم داشت و در شماره های آینده بیشتر در مورد طراحی گرافیک این نشریه صحبت می کنیم.
      ………………………………………………………………………
      در نهایت از شما دوست عزیز سپاسگزارم.

  19. ممنوم از حسن برخورد شما
    البته انتظاری جز این نمی رفت
    البته من چون از اصحاب و اهالی گرافیک نیستمی و نمی باشمی پس نمی توانم با کلمات تخصصی حرفها و نظرات خود را ابراز دارمی،پیشا پیش پوزش این کمترین بنده درگاه را بپزیرید.

    ۱/احساس می شود که مطالب زیاد هستند ان هم برای بچه های ابتدایی، برای همین جای برای نفس کشدن چشمان ناز بچها نمی ماند انگار یک گونی را تا ته پر کرده اند با مشت و مال.خدا کند از ذوق زدگی نویسندگان برای چاپ شدن مطالبشان نباشد.

    ۲/نوشته ها خیلی نظم مشخصی ندارند جایی بزرگ جای کوچک امده اند
    بقیه موارد را به نظرم به دست با کفایت یک گرافیست خوب حل می شود

    از خداوند خواهانم که مطالبم را به سخره نگیرند

  20. تولداولین شکوفه بهاری پیشوک رو به تمامی کودکان عزیز ودوست داشتنی**** تبریک **** میگم-همواره آرزودارم درزیرسایه ی یزدان پاک شادوسالم وسربلندباشید…(انشاالاه ) خسته نباشیداهالی پیشوک… امیدوارم هیچ وقت پیشوک تمام نشود!

  21. با سلام و عرض خسته نباشد
    بنده که تا الان نمی دونستم پیشوک چاپ شده ولی چیزهای درباره نویسنده و طراحش شنیده بودم واحساس می کردم مطالبش ادبی باشه تا کودکانه و واقعا جا خوردم به هرحال امیدوارم در کار پیشوک با تلاش و علاقه بتوانید حضورش را در هر خانه سبز نمایید.

  22. قدم نورسیده ی پیشوک مبارک.خسته نباشید…

    • سلام دوستان
      با دقت نظرات و الطاف شما عزیزان را رصد می‌نماییم
      تمام ضعف هایی که اشاره شده را می پذیریم و ان‌شاء الله در شماره های بعدی با تلاش زیاد و کمک شما اصلاح خواهیم کرد.
      از تمام دوستانی هم که ابراز محبت کرده‌اند سپاسگزارم.
      در صورت امکان نظرات و آثارتان را هم به ایمیل نشریه ارسال فرمایید.
      ممونم
      داریوش جعفری
      مدیر مسؤول

  23. با سلام و عرض تبریک به تیم تهیه کننده ی پیشوک بخصوص سردبیر و طراح و گرافیست آن ( اقایان خدایگان و جعفری ) امیدوارم این کار زیر بنایی و مهم استقلال خود را از هر نظر حفظ کند . انتخاب این اسم زیبا و جذاب برایم جالب بود و با توانایی هایی که در تهیه کنندگان پیشوک سراغ داریم ، امید می رود نشریه ای درخور و ماندگار در پیش رو %

  24. سلام به آقای خدایگان و آقای جعفری تبریک میگم و خسته نباشید ازتون تشکر میکنم بابت کار هنری که در شهرستان انجام می دید امیدوارم همیشه سلامت باشید منتظر چاپهای بعدی شما هستیم. موفق و پیروز باشید

  25. خبر را دیر دریافت کردم. خبر تولد پیشوک را .این نام زیبا وخاطره برانگیز،از تولدی فرخنده خبرمی دهد و ذوق دست اندرکاران”پیشوک”.
    پیشوک گوارای وجود همه ی کودکان سرزمینم باد و درود بر دست اندرکاران خوش ذوق آن به ویژه آقایان خدایگان و جعفری .

  26. قدم نو رسیده مبارک!
    آرزو مندم بزودی شاهد بالندگی این نوگل فرهنگی باشیم.
    انشاءالله

    • با سپاس از شما استاد ارجمند
      امیدوارم با بالا بردن کیفیت پیشوک بتوانیم لایق این الطفات شما شویم.
      انشاالله

  27. سلام.خیلی عالیست. به چنین چیزی نیاز داشتیم. دو نفر از بهترین های این استان هم پشت کار هستند و مطمئنیم که موفق میشوند. خسته نباشید به آقای جعفری و مرتض(ا) خدایگان

  28. سلام و عرض خسسسسته نباشید دارم خدمت تمام همراهان پیشوک وبه ویژه مسئولش آقای جعفری عزیییییییز…
    امیدوارم پاقدم اولین شماره پیشوک برای شماره های بعدیش خیر باشه و منم توش فعالیتی داشته باشم و حتمنم خواهم داشت،به امید خدا……………

  29. همکار ارجمند جناب آقای جعفری
    سلام خسته نباشید
    امیدوارم موفق و سربلند باشید
    شما کاری را شروع کرده اید که مدتهاست انتظار آن را می کشیدیم چرا که کودکان عزیز مان همانند سایر کودکان مناطق دیگرکشور احتیاج به نشریه ای همانند پیشوک داشتند تا علاوه بر پر کردن بخشی از اوقات فراقتشان بر اطلاعات آنها نیز افزوده شود . بنده نیز پیشنهاد می دهم با توجه به اینکه ماهنامه ی مذکور مربوط به کودکان است و این عزیزان هنوز هم در مراحل زبان آموزی و یا تکمیل آن هستند لذا مطالب طوری تهیه شود که منجر به پیشرفت گفتار و زبان و نیز افزایش دامنه ی لغات و نیز ارتباط مفاهیم آنها شو د

  30. با سلام و خداقوت خدمت همکار رسانه ای
    ضمن تبریک به خاطر انتشار ماهنامه وزین پیشوک ،موفقیت های روز افزون شما را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

  31. سلام.
    حرکت خوبیه.
    آرزوی موفقیت دارم.

  32. اقای جعفری از زحمات شما تشکر می کنم وخوش حالم که بعد از سال ها کسی به فکر بچه های کوهدشت افتاد .

  33. درودوسلام برهمه پیشوکیهادست مریزادخداوندبه همه شماتوفیق خدمت وآگاهی به نسل کودک ونوجوان عطافرمایدکه اگرکارفرمنگی کنیم کوهدشتی آبادخواهیم داشت ناامیدنباشید درودبرداریوش عزیزومتعهد

  34. اقای جعفری خسته نباشی از این که به فکر مدرسه باغچه بان بودی خیلی خوش حال شدیم

  35. تبریک فراوان………………………………..
    واقعاخسته نباشیدوانشالله که همیشه موفق وپیروزباشید.

  36. تبریک میگم نه تنها به همتون , بلکه به هممون…….

    افتخار شما افتخار ماست…

    موفق باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.