- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اولین شماره ی ماهنامه ی پیشوک منتشر شد / گفت و گوی میرملاس نیوز با سردبیر پیشوک

 

 

 

به بهانه ی انتشار اولین شماره ی مجله ی پیشوک اولین نشریه ی تخصصی کودکان در استان لرستان بر آن شدیم که به سراغ سردبیر این ماهنامه آقای مرتضا خدایگان رفته و گفت و گویی اختصاصی با ایشان داشته باشیم که در ادامه ، نظر مخاطبان فهیم میرملاس نیوز را به این گفت و گو جلب می نماییم :

• میرملاس نیوز : با عرض سلام و تبریک خدمت جنابعالی و جناب آقای داریوش جعفری صاحب امتیاز و مدیر مسئول پیشوک لطف کنید ماهنامه ی پیشوک را بصورت اجمالی برای مخاطبان ما معرفی نمایید

به نام خدا و با سلام خدمت همه ی خوانندگان سایت خوب میرملاس. پیشوک ، ماهنامه ای ست مخصوص کودکان دبستانی کلاس اول تا ششم که در ۳۶ صفحه ی تمام رنگی و با کاغذ مرغوب و مخصوص چاپ می شود. دو ضمیمه ی ۴صفحه ای رایگان دارد که یکی مخصوص خردسالان عزیز است و دیگری مخصوص بزرگ‌ترها و والدین گرامی.حوزه ی توزیع آن نیز استان لرستان است.

 

• روش و چگونگی آغاز به کار پیشوک :

– بعد از گرفتن مجوز نهایی و زحمات و پی‌گیری های جدی آقای جعفری (مدیر مسئول و صاحب امتیاز) بنا شد که اولین شماره را هم‌زمان با آغاز بهار جدید به دست علاقه‌مندان برسانیم اما چون استارت چنین کارهایی به صورت طبیعی گاهی با آن برنامه ی پیش بینی شده پیش نمی رود این اتفاق با کمی تاخیر افتاد . یکی دیگر از علت‌های تاخیر نوسان قیمت کاغذ و مشکل مالی نشریه بود در مجموع ، با سرایت سریع آوازه‌ی پیشوک، پس از همایش معرفی این ماهنامه و همکاری خوب شاعران، نویسندگان، طراحان و تصویرگران خوب و خلاق شهرستان کوهدشت، استان لرستان و بعضا خارج از استان، شماره ی نخست پیشوک روانه ی بازار فرهنگ شد.

 

 

• هدف کلی از چاپ این ماهنامه چیست ؟


– کار برای کودکان معمولا با هدف آموزشی و جا اندازی فرهنگ های درست، از همان دوران کودکی انجام می شود. ایجاد یک فضای سالم آموزشی – فرهنگی و سرگرم کننده و پر کردن جای خالی عمیق بسیاری از مسایل مهم که کودکان استان ما شدیدا به آن نیاز دارند. در مجموع اصلی ترین هدف گروه پیشوک ، مشارکت حداکثری کودکان و وارد کردن آن ها به فضاهای به روز اجتماعی است و نیز خلق یک گفتمان کودکانه ی درست در کنار سایر گفتمان های موجود…

• آیا این مشارکت در این شماره ی نخست جایگاهی داشته است؟

 

– به وضوح پیداست که داشته است.اساسا ما مبنا را از همان ابتدا بر این مشارکت گذاشته‌ایم. بافت قابل توجهی از مطالب و محتوای شماره ی نخست ، محصول خلاقیت و مشارکت صاحبان اصلی این ماهنامه (کودکان) است. شعر و داستان هایی که خالق آنها کودکان هستند. نقاشی ، عکس و مصاحبه ها توسط خود کودکان انجام می شود و ما حتا در این گروه سنی خبرنگار داریم.

• برنامه تان در آینده چیست؟

 

– طبعا قرار است با انرژی بیشتری به مسایل اساسی مربوط به حوزه ی کودک بپردازیم و سعی داریم مشارکت کودکان را به بالاترین نقطه ی ممکن برسانیم به طوری که روزی برسد ، اکثر کارهای پیشوک را خود کودکان انجام دهند. پرداختن به بسیاری از مبناها و مسایل مربوط به کودک و نیز گسترش گستره ی توزیع و دربرگیری این ماهنامه در دستور کاری همکاران قرار دارد.

 

• به عنوان سردبیر چه میزان از شماره ی نخست راضی هستی ؟

 

– اول باید دید که مخاطبان بزرگ سال که کیفیت کار را رصد می کنند و البته کودکان چقدر رضایت دارند.منتها هر فرد یا گروهی که کاری این چنینی انجام می دهد ، لابد به یک رضایت نسبی از خروجی کار رسیده است که خود را قانع می کند آن را در معرض دید مخاطب عام و خاص قرار دهد. اما بی شک این مجموعه هم مثل هر کار دیگر و به اقتضای نو پا بودن و حساس بودن نفس کار ، خالی از نقص نیست و نظر رسانه هایی چون شما و متخصصان کودک و دانایان فن برای رفع این نواقص بسیار مفید فایده خواهد بود.

 

• چه انتظاری از چه کسانی دارید در این زمینه ؟

 

– انتظار زیادی نیست اگر از همه بخواهیم برای خاطر آینده ی فرهنگ ، شأن و شخصیت آینده سازان استانمان بیشترین کمک ممکن را (هر کسی به نحوی) انجام دهد. مسئولین مربوطه با هر ابزار حمایتی که در اختیار دارند و بزرگ ترها و والدین و کودکان و همه ، از هر راهی ، دست خادمان خودشان در این ماهنامه را بگیرند تا این کار نادر و ارزشمند تداوم و محصول خوبی داشته باشد. نهادهای دولتی و غیر دولتی ، به ویژه آموزش و پرورش و کانون های تربیتی و فرهنگی می توانند نقش بی انکاری در پیش‌برد این کار بزرگ داشته باشند. در این میانه حدس می زنم نقش والدین و آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان از همه پر رنگ تر و حیاتی تر باشد.

• حرفی نگفته اگر هست:

– سپاس بی پایان از همه ی عزیزانی که به هر روشی سعی دارند کاری مثبت در جهت پیش‌رفت این کشور و به صورت خاص ، این استان داشته باشند. به ویژه میرملاس نیوز  و امین عزیز که اخیرا خدماتش انکار ناپذیرتر از پیش شده است. ضمن اینکه لازم است از زحمات بی مرز و شبانه روزی آغاز گر اصلی این کار ، آقای داریوش جعفری و تمام همکاران دوست داشتنی پیشوک و کودکان استان تشکر کنم.
به امید روزی که غم نباشد و مردم ما از کودکی تا ابد شاد باشند.