- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ملکشاهی:تصمیم وزیر نیرو بچه گانه است / اقدام وزارت نیرو مردم را تحریک می‌کند

 

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس، سد معشوره لرستان سدی دو قوسی و بتنی است که در صورت اجرای کامل و بهره‌برداری از آن شاهد آب‌رسانی به هکتارها زمین دیم دشت‌های بزرگ شهرستان کوهدشت می‌شود و زمینه اشتغال افراد بیکار در حوزه کشاورزی و دیگر حوزه‌ها را فراهم می‌کند.

اجرای این سد یکی از نیازهای جدی و مهم استان در زمینه مهار روان آب‌ها و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی برای توسعه و رونق صنعت کشاورزی از طریق تبدیل اراضی دیم به کشت آبی است.

 

 

* کلنگ‌زنی توسط رئیس جمهور اسبق کشور برای سدی که هنوز قرارداد نداشت

با توجه به اینکه دست‌یابی به توسعه لرستان نیازمند به روحیه جهادی متولیان توسعه و دولتمردان است، شکی نیست، کلنگ زنی توسط رئیس جمهور اسبق کشورمان برای سدی که هنوز قرارداد نداشت، را شاید بتوان یک حرکت رو به جلو قلمداد کرد، ای کاش این حرکت جدی کارشناسی شده والبته عاقلانه‌تر پیگیری و به آن عمل می‌شد، تا بدین جا نمی‌رسید.

 

 

سدمعشوره لرستان

 

 

 

 

احداث سد معشوره آرزوی همیشگی مردم لرستان و به خصوص مردم کشاورز شهرستان کوهدشت بوده است، یکی از مصوبات سفر سوم هیئت دولت دهم به لرستان است که عملیات اجرایی آن با حضور رئیس جمهور کلنگ زنی شد، ظرفیت ذخیره یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب را داراست.

با اجرای این پروژه علاوه بر تبدیل ۳۶هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به کشت آبی، زمینه برای تولید برق و همچنین مهار روان آب‌های خروجی از استان و توسعه صنعت گردشگری در لرستان فراهم می‌شود.

با اینکه پروژه سد معشوره با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در ردیف پروژه‌های مهم مهر ماندگار قرار گرفت، گمان می‌رود هیچ کدام از این حرف‌های زیبا عملیاتی نشده است.

 

 

*توقف سد معشوره از سوی وزارت نیرو

با وجود اینکه این پروژه با حضور و مشارکت قوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) آغاز شد و علی‌رغم اینکه تاکنون اعتباری بر این طرح تخصیص نیافته است، عملیات اجرایی این سد با جدیت از سوی قرارگاه انجام گرفته است.

دستور توقف این طرح عظیم از سوی وزارت نیرو به علت عدم صرفه اقتصادی صادر شد، چرا که به گفته مسئولان هنوز ابلاغی از سوی وزارتخانه یا هر مقام و مرجعی برای تامین اعتبار عملیات اجرایی این طرح به لرستان صورت نگرفته است.

پس از آغاز عملیات اجرایی این سد در دولت دهم احمدی‌نژاد و در زمان دهمرده استاندار سابق با بوق وکرنای زیادی همراه شد، حبیب‌الله دهمره استاندار سابق و الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت با ابراز این نکته مهم که عمل قانونی و البته اخذ مجوزهای لازم از جمله ماده ۱۶ (ماده ۲۱۵) این طرح انجام گرفته است!!!!

علی‌رغم پیگیری‌های نماینده شهرستان کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ بازوند استاندار لرستان و مسئولان مرتبط این سد مهم و حیاتی با گذشت دو سال و علی‌رغم اینکه کار اجرایی و قابل قبولی در این پروژه عظیم صورت گرفته در پروژه این سد متوقف شده است.

 

 

* قرارداد اجرای پروژه سد معشوره ابلاغ نشده است

علاوه بر اظهارات سردار علی عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم، استاندار لرستان نیز از ابلاغ نشدن قرارداد اجرای پروژه ملی و مهم عمرانی سد معشوره برغم داشتن مصوبه سفرهای استانی و کلنگ‌زنی آغاز عملیات اجرایی توسط رئیس جمهوری سابق خبرداده است.

هوشنگ بازوند در این رابطه گفت: متاسفانه به دلیل فرصت‌سوزی که در گذشته انجام شده و برغم کلنگ‌زنی طرح از سوی رئیس جمهوری وقت و بازدید چندین باره مقامات ارشد دولت گذشته از این پروژه مجوز ماده ۲۱۵ پروژه و قرارداد اجرای آن صادر و ابلاغ نشده است.

 

 

*علت عدم ابلاغ قرارداد طرح نداشتن توجیه اقتصادی پروژه است

استاندار لرستان با اشاره به پیگیری‌های انجام شده، برای ابلاغ قرارداد اجرای این طرح، اضافه کرد: مقامات وزارت نیرو علت عدم ابلاغ قرارداد اجرای طرح را نداشتن توجیه اقتصادی پروژه عنوان می‌کنند.

این ادعا را مسئول کارگاه پروژه تکمیل می‌کند و در این باره گفت: هنوز قراردادی با ما بسته نشده و بودجه کافی در اختیارمان قرار نگرفته تا کار را ادامه دهیم.

حسن میرزایی افزود: با روندی که در پیش است، بدون بودجه هیچ‌گاه این سد ساخته نمی‌شود، چراکه این سد بودجه هنگفتی می‌خواهد و ادامه کار آن به تصویب بودجه آن بستگی دارد.

 

 

*تصمیم وزیر نیرو بچگانه است / خسارت به بیت‌المال دارای تعقیب کیفری است

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل وزارت نیرو در راستای توقف پروژه‌های در دست اجرای مربوط به استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان و کردستان که به حوزه‌های آبریز کرخه معروف هستند، گفت: در همین راستا با تشکیل جلسه با وزیر نیرو از این عمل جلوگیری شد، اما همان طور که در سفر رئیس جمهور به خوزستان مطرح شده است، همچنان به دنبال اجرایی کردن دستورالعمل ذکر شده، هستند.

الهیار ملکشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه سد معشوره از مهم‌ترین پروژه‌های منطقه است، عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم جلوگیری از احداث سد در مسیر آبریز کرخه، عدم بازده و توجیه اقتصادی پروژه سد معشوره را مطرح می‌کنند.

وی افزود: طرح این موضوعات از سوی متولیان وزارت نیرو مغرضانه است و به همین خاطر قرارداد خاتم الانبیاء و دولت را ابلاغ نکرده‌اند.

 

 

*پروژه سد معشوره دارای ردیف اعتبار بودجه است

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه سد معشوره دارای ردیف اعتبار بودجه است، به طوری که حدود سه سال در این پروژه کار اجرایی شده و تصمیم وزیر نیرو بچگانه است و از یک وزیری با این سطح تحصیلات بعید به نظر می‌رسد.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیا مرسوم است، پروژه‌های عظیم در گام اول مطالعه می‌شوند و سپس به مرحله اجرایی می‌رسند، چگونه می‌شود، کار عملیاتی این طرح عظیم زیر سئوال می‌رود و عدم انجام مطالعه را مطرح می‌کنند.

ملکشاهی بیان داشت: اگر این پروژه با مقوله توقف روبه‌رو شود، هزینه ۵۰ میلیارد تومانی دراین پروژه که از بیت‌المال هزینه شده است، هدر می‌رود.

 

 

* خسارت به بیت‌المال دارای تعقیب کیفری است

وی با بیان اینکه خسارت به بیت‌المال دارای تعقیب کیفری است، یادآور شد: دولت قبلی راه  صحیح را رفته است، توقف به دست تیم حاکم صورت می‌گیرد و باید جوابگو باشند.

این مسئول ایجاد ناامنی در منطقه را یکی دیگر از تبعات متوقف سد معشوره نام برد و خاطرنشان کرد: آب شرب، آب کشاورزی هستند و حیاتی محسوب می‌شود واین مهم نیاز اساسی مردم استان است.

رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدام وزارت نیرو مردم را تحریک می‌کند، کما اینکه اقدام آنها و احتمال همین ناامنی‌ها در شورای تامین استانداری برای این موضوع تشکیل جلسه داده و مصوباتی نیز در نظر گذشته است.

 

 

* مسئولان در حدی عاقل هستند که عمل کودکانه انجام ندهند

اعتقاد ما این است، مسئولان در حدی عاقل هستند که عمل کودکانه غیرمعقول انجام ندهند، چرا که اقدام آنها مناسب نیست، به طوری که هیچ عقلی این عمل را نمی‌پذیرد.

حبیب‌الله دهمرده که در دولت اعتدال و آبادانی مناطق محروم احمدی‌نژاد داعیه استانداری لرستان را برعهده داشت و دائما با بر رونق و سرعت ساخت و سازها و عمران و آبادانی در لرستان تاکید داشت، در جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور در لرستان می‌گوید: سفرهای رئیس جمهور به لرستان منشا خیرات و برکات فراوانی برای این استان بوده و آنها را رکورد محسوب می‌کند که برای مردم لرستان بسیار پر برکت بوده است!!! ؟؟؟

آیا طلسم ساخت سد معشوره بزودی می‌شکند، یا مردم همچنان باید در انتظار شکسته شدن این طلسم بمانند…!!!

 

گزارش از: فیروز اسماعیلی‌نژاد