- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس: اگر در روند سدسازی وقفه‌ای ایجاد شود، وزیر نیرو قطعا استیضاح می‌شود

 

 

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت متوقف شدن پروژه‌های سدسازی در لرستان وزیر نیرو را استیضاح می‌کنیم.

به گزارش میرملاس نیوز ، ایرج عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: وقتی لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد، برای ماده ۱۸۰ فقط ۵۵۰ میلیارد تومان برای استان‌های محروم در نظر گرفته شده بود و اگر برابر قانون عمل می‌شد، دولت به میزان ۱۵۴ میلیارد تومان به لرستان اعتبار کمتری می‌داد.

 

*اعتبارات عمرانی لرستان افزایش یافت

وی با بیان اینکه تلاش‌های مضاعف و پیگیری‌های انجام شده به منظور افزایش بودجه عمرانی لرستان در مجلس برای سال ۹۳ نتیجه‌بخش بوده است، افزود: علاوه بر تحقق اعتبار لرستان از محل ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم توسعه افزایش قابل توجهی در بخش‌های دیگر نسبت به سال‌های گذشته ایجاد شد و این در حالی است که بودجه کلی کشور برای سال آینده روند کاهشی داشته است.

عبدی اظهار داشت: قانون ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه مربوط به مشارکت شرکت‎های سرمایه‎گذاری است که می‎تواند در استان‎های محروم راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه این قانون را دولت در بودجه ۹۳ لحاظ کرده بود، اضافه کرد: این اقدام دولت باعث اعتراض اکثر نمایندگان شد، چرا که قرار بود، ۴ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمرانی به استان‎های محروم اختصاص داده شود، تا موجب پیشرفت زیرساخت‎های آنها شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: با پیگیری‎های انجام شده ۲۰۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبارات بودجه عمومی ویژه مناطق محروم (ماده ۱۸۰) به اعتبارات عمرانی لرستان افزوده شد و این افزایش نسبت به سایر استان‌های محروم بیشتر است.

وی در ادامه با  اشاره به پروژه‌های سد‌سازی در لرستان گفت: احداث سد معشوره آرزوی همیشگی مردم لرستان است و وزارت نیرو نباید به این پروژه‌ها بی‌توجهی کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: این سد که ظرفیت ذخیره یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب را دارد، باعث رونق کشاورزی و اشتغالزایی در لرستان می‌شود.

عبدی اظهار داشت: اجرای این سدها به خصوص سد معشوره و زیبا محمد یکی از نیازهای جدی استان لرستان در زمینه مهار روان‌ آب‌ها و تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی برای توسعه صنعت کشاورزی از طریق تبدیل اراضی دیم به آبی است.

 

 

*سدسازی در لرستان نباید متوقف شود

وی در ادامه افزود: دلیلی که برای توقف سدسازی در این استان‌ها ذکر شده این است که این سدها در بالادست کرخه هستند و این یک نظر غیرکارشناسی است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال رایزنی و مذاکره با وزارت نیرو در خصوص پروژه‌های سدسازی در استان هستیم، اظهار کرد: اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد و در روند سدسازی مناطق زاگرس‌نشین وقفه‌ای ایجاد شود، وزیر نیرو قطعا استیضاح می‌شود.