تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

توقف طرح پمپاژه آب سد سیمره به طرهان

  • کد خبر : 45374
  • 10 اسفند 1392 - 14:04

نوری نظری طبا/ میرملاس نیوز مصیبت سقوط و تحقیر، کلنگ تخریب مردمی است که مسیر جاده را معکوس طی کرده اند. آفتاب گرم و سوزان تن زخمی دشتهای عریان طرهان را بیش از پیش به آتش می کشد و آثار فراموش شده و دفترچه ی زرین خاطرات آن را برگ برگ می سوزاند.صلابت درختان بلوط […]

نوری نظری طبا/ میرملاس نیوز

مصیبت سقوط و تحقیر، کلنگ تخریب مردمی است که مسیر جاده را معکوس طی کرده اند.
آفتاب گرم و سوزان تن زخمی دشتهای عریان طرهان را بیش از پیش به آتش می کشد و آثار فراموش شده و دفترچه ی زرین خاطرات آن را برگ برگ می سوزاند.صلابت درختان بلوط مدتهاست هیزم آتش زارهای سوزان تابستان شده اند.اشکهای خشکیده ی “کنی پینه” و خشکی باغات طرهان تن لرزانم را تحقیر می کند. آوارهای مصیبت بر دشتهای دم روستان شدت گرفته و تقدیرناخواسته دیار”گَور کوه” را آزار می دهد. “بریژان” فقر و مظلومیت بر سیمای باباگردعلی آتش افروخته و سلولهای هویتِ پشت تنگ را مشت می زند.دغدغه های سبز پای آستان و برزخ مصیبت کت کن و کلسرخ تا چغاپیت و سرطرهان ادامه دارد .فوران آتشفشان مذاب ویرانی و آوار کشاورزی دیم بی رونق و سیمای پریشان و برافروخته ی جزیره ی بن بست طرهان همه حکایت از گام برداشتن مسئولین در مسیر تبعیض است . حکایت بی آبی چشمه های گراب کوچک و بزرگ بر دل باغات “ورگر”حسرتی بس بزرگ گذاشته و نی زارهای “هُراوَ”به دشتستانی از برهوت تبدیل شده است . لم یزرع شدن زمینهای کشاورزی اولاد نقی اباد و روند تخلیه ی روز افزون روستاهای رئیسوند، قوله ، زوله، سرطرهان تلنگریست دیگر در مسیر نیروهای پس ران در جهت توسعه طرهان.
تاریخ طرهان همواره با تمدن مفرغ ونام سیمره عجین بوده است طرهان نشیمنگاه حکومت ساسانیان،عیلامیها و مادها، تاریخ را از ازل بر روی سیمای سیمره ترسیم نموده است و حالابعد از گذشت سالها جدایی و تخریب پیکر بی جان و فرسوده ی طرهان این دو دوست دیرین مدتی بود که دستهای تقدیر می رفت دوباره دستان آنها را درهم بفشارد و سیمره با خروش آبهای روانش زخمهای بستر طرهان را التیام بخشد اما آیا تبعیض وتعصبهای کورکورانه بازهم مانع جاری شدن آبهای سیمره بر پیکر طرهان خواهند شد؟

طرح پمپاژه آب سد سیمره به دشتهای چروک و پلاسیده ی طرهان که از سال ۱۳۸۶ شروع بکار کرده بود با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیاردو ششصد میلیون تومان متاسفانه اکنون توسط دستهای پشت پرده ی و مشکوک متوقف شده است با آنکه فاصله نزدیکترین نقطه ی طرهان تا آب سیمره کمتر از ۱۰۰متر است ولی دستهای شوم تخریب درصدد هستند که با متوقف کردن کامل پمپاژ آب سیمره در سرطرهان، آب آن را به سدهای پایین دست ترانتقال دهند.
وسعت بخش طرهان ۶۵۰کیلومتر مربع و دارای ۲۱۰۰۰هکتار زمین کشاورزی است و با توجه به اینکه این بخش دارای ۳۶روستا و ۲۸ دهیاری است و شغل اکثریت مردم این منطقه کشاورزی است احیای این طرح می تواند۱۷۰۰هکتار از زمینهای کشاورزی این بخش را آبیاری کند.
با توجه به پیشرفت روز افزون جوامع بشری و دستیابی آنها به فناوریهای مدرن و پیشرفته، متاسفانه استان لرستان باز هم در مسیر پسرفت گام بر می دارد تا جایی که برای متوقف کردن یک طرح عظیم و ملی به یک دلیل پیش پا افتاده اکتفاء نموده اند.
مسئولین علت توقف سد سرطرهان را ارتفاع ۱۸۰متری دشتهای سرطرهان نسبت به آب سیمره معرفی کرده اند و شوربختانه بخاطر همین ارتفاع ۱۸۰متری این طرح بصورت بسیار مشکوکی تاکنون توسط کمیته فنی استان ۵بار رد شده است اگر دلیل توقف سد سیمره سر طرهان ارتفاع آن است می توانند از مکانهای بالا یا پایینتر سد که ارتفاع خیلی کمی دارد استفاده کنند این در حالیست که دشتهای سرطرهان در۵۰متر بالادست یا پایین دست محل کنونی احداث سد ، ارتفاع خیلی کمتری دارد و مسئولین می توانند از این مکان جدید که به صرف هزینه بسیار ناچیزی نیاز دارد در جهت پمپاژ آب به دشتهای طرهان اقدام کنند. ولی ظواهر امر نشان می دهد که دلایل مشکوکی وجود دارد که مسئولین حاضرا بخاطرآن قید یک میلیاردو ششصد میلیون تومان پول بیت المال را بزنند و طرح آب رسانی به دشتهای طرهان را متوقف کنند.
سد معشوره قرار بود دشتهای کوهدشت و رومشگان را سیراب کند اما بواسطه ی شکایت نمایندگان خوزستان ومنتفی شدن این طرح، تصور مردم طرهان اینست که هدف از “توقف طرح پمپاژ آب سیمره سرطرهان” سیراب کردن دشتهای رومشگان با آب سیمره است که اگر این اتفاق رخ دهد توهینی بزرگ به تاریخ و هویت مردم طرهان صورت گرفته است.
خشکسالی های پی در پی با خود فقر، خروج نقدینگی، دزدی، اعتیاد، فحشا، جنگهای قبیله ای، بی سوادی، بن بست، عقب ماندگی فرهنگی- اجتماعی- اقتصادی و کوچ تقریبا۱۳۰۰۰نفراز این منطقه را برای مردم طرهان به ارمغان آورده است
شهروندان و صاحبنظران طرهان، امروز به این باور رسیده اند که همواره تنگ نظریها و کینه توزیها موانع توسعه و پیشرفت بوده اند و برخی با سنگ اندازی و کینه توزی به نیروهای بومی و غیر بومی متخصص و توانمند ،همواره دیوارحاشای توسعه طرهان بوده اند.
بدون شک نباید گذشته را تخریب و غیرمنصفانه برآن حکم صادر کرد ولی باید اذعان داشت بخش طرهان در گذشته از محرومیت های فراونی رنج برده است محرومیتی که این بخش را از روند توسعه عقب نگه داشته و موجب تبدیل فرصت های آن به تهدید شده است لذا اکنون شایسته است که استاندار محترم استان با توجه به توسعه وافتتاح طرحهای بسیاربزرگ درسطح استان و رضایت شایسته و مثبتی که ازنحوه ی مدیریت ایشان بوجود آمده است نسبت به بررسی و سیراب کردن زمینهای دیم منطقه ی طرهان توسط آب سیمره، که همواره تنها دغدغه ی مردم آن بوده است اقدامات لازم را بعمل اورند.

در پایان مردم طرهان ازاستاندار،فرمانداروبخشدار محترم شهر گراب به جد خواستار توجه و پیگیری لازم جهت احیای طرح پمپاژ آب سیمره ی سر طرهان هستند.

                  عقل گوید شش جهت بستند و سویی راه نیست     عشق گوید راه هست و رفته ام من بارها

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=45374

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 64در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶۴
  1. سپاس از شما فرزند دلاور و دانشمند طرهان .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.