تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

بهاروند: روند تخریب منابع طبیعی لرستان نگران کننده است

  • کد خبر : 45738
  • 17 اسفند 1392 - 11:10

  در حالی روند بیماری زوال بلوط در لرستان همچنان ادامه دارد که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: نزدیک به ۲۷۰ هکتار از جنگلهای بلوط لرستان درگیر بیماری خشکیدگی درختان بلوط شده است. به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از مهر، مهرداد بهاروند پیش از خطبه‌های نماز جمعه پلدختر اظهار داشت: لرستان از […]

 

در حالی روند بیماری زوال بلوط در لرستان همچنان ادامه دارد که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: نزدیک به ۲۷۰ هکتار از جنگلهای بلوط لرستان درگیر بیماری خشکیدگی درختان بلوط شده است.

به گزارشمیرملاس نیوز به نقل از مهر، مهرداد بهاروند پیش از خطبه‌های نماز جمعه پلدختر اظهار داشت: لرستان از نظر مساحت منابع طبیعی مقام سوم کشور و در بین ۱۱ استان زاگرس نشین رتبه دوم را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه ۱۲ درصد آبهای جاری کل کشور از لرستان سرچشمه می گیرد، عنوان کرد: بیش از ۷۷ درصد مساحت استان را منابع طبیعی، جنگل و مرتع به خود اختصاص داده است.

روند تخریب منابع طبیعی لرستان نگران کننده است

بهاروند روند تخریب در منابع طبیعی استان لرستان را نگران کننده خواند و گفت: روند تخریب منابع طبیعی در استان به سرعت در حال پیشروی است.

وی ادامه داد: بخشی از چالش‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه مربوط به تشکیلات اداری است که سالانه ۲۰ نیرو از این اداره بازنشسته و از سوی دیگر ورودی نیرو اندک است چرا که هرگونه تغییر در ساختار پرسنل نیازمند مجوزهای قانونی است.

وی افزود: همچنین تجهیزات و امکانات حفاظت و نگهداری منابع طبیعی باید به روز باشد که نبود این مهم نیز یک چالش فراروی این اداره است.

خسارات خشکسالی و گرد و غبار به منابع طبیعی لرستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با بیان اینکه بخشی از تخریبهای منابع طبیعی ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است، تصریح کرد: خشکسالیهای یک دهه اخیر در لرستان موجب خسارت جدی به منابع طبیعی شده است.

بهاروند ادامه داد: از طرف دیگر پدیده گرد و غبار نیز از دیگر دلایل تخریب منابع طبیعی در استان است به طوریکه ۹۰ درصد این پدیده از کشور همسایه به ایران سرایت می کند.

وی وجود آفات و امراض در عرصه های جنگلی را یکی از مشکلات جدی در استان برشمرد و گفت: در سال ۱۳۸۵ آثار یک بیماری ناشناخته در بخش هایی از استان فارس مشاهده و بعد از گذشت ۶ ماه این بیماری به جنگلهای استان ایلام نیز سرایت کرد.

بیماری ناشناخته در سطح ۲۷۰ هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان

بهاوند با بیان اینکه این بیماری در گونه بلوط بخش زیادی از جنگل های ایلام را درگیر کرده است، گفت: این بیماری در سال ۱۳۸۷ به استان لرستان سرایت و گسترش یافت به طوری که ۲۷۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و جنگلهای بلوط استان دچار بیماری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: متاسفانه شهرستان پلدختر به عنوان نخستین شهرستان بالاترین رتبه در خصوص خشکیدگی بلوط را در بین شهرستان های استان به خود اختصاص داد.

وی افزود: به گفته پژوهشگران عوامل تخریب از جمله خشکسالی، گرد و غبار و آتش سوزی دلایل فرضی و اولیه برای شیوع این بیماری اعلام شده است.

دخالت عامل انسانی در ۹۳ درصد آتش سوزیهای لرستان

بهاروند در بخش دیگری از سخنان خود به آتش سوزی در جنگلهای استان اشاره کرد و گفت: در بیش از ۹۳ درصد از آتش سوزی ها طی دو سال گذشته در استان لرستان عامل انسانی در آن دخالت داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان به آمار بالای فرسایش خاک در استان نیز اشاره کرد و گفت: تبدیل اراضی جنگلی به اراضی کشاورزی و کم بازده یکی از عوامل عامل فرسایش خاک در این استان محسوب می شود.

بهاروند افزود: همچنین اجرای پروژه های عمرانی بدون برنامه ریزی متاسفانه یکی از عوامل تخریب منابع طبیعی در استان لرستان است که پیمانکاران این پروژه ها تنها به منافع شخصی خود توجه می کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات در زمینه تخریب‌های منابع طبیعی را ناشی از عملکرد برخی عشایر کوچ رو در استان لرستان دانست و گفت: وجود عشایر کوچ رو با کوچ زود هنگام و داشتن بیش از دو میلیون واحد دامی در استان موجب خسارات فراوان به عرصه منابع طبیعی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان حفاظت، حمایت و تعامل بین دستگاه ها و مشارکت مردم را از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی و توجه به این ثروت خدادادی دانست و خواستار مشارکت مردم برای حفظ و احیای عرصه های طبیعی شد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=45738

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.