- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بازدید استاندار از سد و نیروگاه سیمره /مطالبات اهالی منطقه از چالشهای این پروژه ملی

 

استاندار لرستان به همراه برخی از مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی استان از محل پروژه سد و نیروگاه سیمره بازدید کرد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از  مهر، هوشنگ بازوند ظهر پنج شنبه در حاشیه بازدید از سد و نیروگاه سیمره در جریان روند کاوشهای باستان شناسی در محوطه های تاریخی سیمره قرار گرفت.

وی با اشاره به تعویق آبگیری سد سیمره، ابراز امیدواری کرد که در این فرصت بتوان با تکمیل کاوشها در این منطقه تاریخی قدمی در راستای حفظ آثار ارزشمند موجود در این منطقه برداشت.

بازوند با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی استان لرستان، بر ضرورت معرفی هرچه بیشتر داشته ها و سرمایه های استان در این بخش توسط متولیان امر تاکید کرد.

استاندار لرستان همچنین با اشاره به مشکلات روستائیان ساکن در محدوده سد سیمره در استان لرستان عنوان کرد: در این زمینه شاهد اعتراضاتی از سوی مردم به دلیل عدم پرداخت پول اراضی کشاورزی و خانه های مسکونی تخریب شده پس از آبگیری سد بوده ایم.

بازوند از پیگیری در این زمینه به منظور احقاق حقوق مردم منطقه خبر داد و بیان داشت: امروز در جریان این بازدید میدانی ابعاد مختلف این پروژه سدسازی مورد بررسی قرار گرفته و در راستای رفع مشکلات مردم منطقه چاره اندیشی خواهد شد.

بنابر این گزارش طرح سد و نیروگاه سیمره حد فاصل دو استان ایلام و لرستان بر روی رودخانه سیمره و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر احداث شده است.تا کنون حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت سد سیمره هزینه شده است.

این در حالیست که با آبگیری سد سیمره ۱۲۰ محوطه تاریخی متعلق به دوره‌های نوسنگی،‌ عصر مفرغ، عصر آهن و دوره‌های تاریخی تا اسلامی که برخی کارشناسان آن‌ها را مشابه “تیسفون” دانسته‌اند، غرق خواهند شد.

همچنین زیر آب رفتن ۱۴ روستای لرستان در جریان آبگیری سد سیمره و عدم پرداخت مطالبات اهالی منطقه از دیگر چالشهای موجود در رابطه با این پروژه ملی است.