تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

کشف و ضبط ۱۰ سمندر لرستانی در تهران

  • کد خبر : 45857
  • 18 اسفند 1392 - 13:51

  در بازرسی وسایل یک فروشنده غیرمجاز تعداد ۱۰ عدد سمندر لرستانی، ۱۰ حلقه مار آبی و ۸۰ عدد لاک پشت گوش قرمز کشف و ضبط و به اداره کل محیط زیست استان تهران منتقل گردید.  به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازسایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، فرمانده یگان حفاظت محیط […]

 

در بازرسی وسایل یک فروشنده غیرمجاز تعداد ۱۰ عدد سمندر لرستانی، ۱۰ حلقه مار آبی و ۸۰ عدد لاک پشت گوش قرمز کشف و ضبط و به اداره کل محیط زیست استان تهران منتقل گردید.

 به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازسایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در این باره گفت: نیروهای یگان محیط زیست استان تهران حین گشت و پایش در سطح شهر تهران با یک نفر فروشنده جانور وحشی برخورد نمودند که فروشنده متخلف به محض مشاهده خودروی محیط زیست متواری شد و موفق شد از دست مامورین بگریزد.

اسماعیل میرانزاده افزود: گونه های کشف شده جهت بررسی و تیمار به کلینیک حیات وحش پردیسان منتقل و متاسفانه تعدادی از سمندرها پیش از رسیدن به پردیسان تلف شدند.

 

 

 

سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط محققی به نام kaiser در شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.

سمندر لرستانی ( neurergus kaiseri ) یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود.

سمندر لرستانی به علت ارزش بالا و وضعیت حفاظتی خطرناک، در سال ۱۳۸۹ در پانزدهمین نشست متعهدین کنوانسیون تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتس) و به پیشنهاد ایران در ضمیمه شماره یک کنوانسیون گنجانده شد و تجارت جهانی آن ممنوع می باشد.

با وجود وضعیت بحرانی و ارزش بالای سمندر لرستانی هنوز عزم و اراده جدی در خصوص حفظ این گونه اندمیک کشور وجود ندارد. واقع شدن اصلی ترین زیستگاه های سمندر در مرز استان های لرستان و خوزستان در نقاطی که به درستی مشخص نیست که در حوزه استحفاظی کدام استان قرار دارد، در نتیجه عدم اعمال مدیریت یکپارچه در زمینه حفاظت از این گونه، همچنین عدم برنامه ریزی جامع و کمبود امکانات آموزشی، تحقیقاتی و حفاظتی از مهمترین مشکلاتی است که در راه حفظ نسل سمندر لرستانی وجود دارد.

سمندر لرستانی از گونه های کمیاب و در لیست سرخ گونه های در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN Red List) قرار دارد. این‌ گونه آندمیک ایران بوده و تنها در خاک استان لرستان و شمال خوزستان یافت می‌شود.

یکی از مهمترین دلایل در معرض انقراض گرفتن این گونه، قاچاق سمندر توسط قاچاقچیان حیات وحش است. همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن این گونه از زیستگاه اصلی آن می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی های زینتی به فروش رسانند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=45857

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. لرستان سرزمین طلا وگنج های فراوان است ازهرجهت. باید قدر این استان را بدانیم ولی افسوس وصدافسوس که ………

  2. باسلام خدمت آقا داریوش گل گلاب وعرض خسته نباشید. عزیز دل برادر یک روز هماهنگی کن تشریف بیار درخدمت باشیم وتعدادی عکس ،مدتی است که برایت آماده کرده ام .بیا ببروکیف کن.

  3. لطفا اطلاع رسانی نمایید که محیط زیست و جنگلها سرمایه های تکرارناشدنی بوده و نیازمند حراست همه جانبه هستند. مردم باید فرهنگ اصیل خود را نشان داده و مراقبت کامل را جهت حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی به عمل آورند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.