تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

ناگفته های پروژه ای که کلنگ رئیس جمهور را بر تن دارد/ اعتراضات نتیجه داد / وزیر نیرو چهارشنبه به لرستان می آید

  • کد خبر : 45899
  • 19 اسفند 1392 - 10:44

    حکایت سد معشوره روایت تلخ کلنگی است که با حضور رئیس جمهوری وقت بر تن تشنه و خشکیده دیار پرآب لرستان زده شد ولی هنوز جای آن را نه تنها هیچ سدی پر نکرده که هر روز رویای لرستانیها برای اجرای این پروژه حیاتی به سراب نزدیک تر می شود. به گزارش میرملاس […]

 

 

حکایت سد معشوره روایت تلخ کلنگی است که با حضور رئیس جمهوری وقت بر تن تشنه و خشکیده دیار پرآب لرستان زده شد ولی هنوز جای آن را نه تنها هیچ سدی پر نکرده که هر روز رویای لرستانیها برای اجرای این پروژه حیاتی به سراب نزدیک تر می شود.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، چهارم خردادماه سالجاری بود که محمود احمدی نژاد برای کلنگ زنی چند باره پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی نتیجه دیگر را بگذارد.

 

 

همان روز  مهر از “اما و اگرهای” این کلنگ زنی گفت و اینکه این پروژه بدون هیچ گونه قرارداد و حتی گرفتن طرح مطالعاتی در حال آغاز است و این کلنگ درمانی های بدون اعتبار نتیجه ندارد.

سر و ته یک ماجرای نمادین

اما گوش شنوایی برای این انتقادات پیدا نشد تا حتی در روز آغاز به کار پروژه سد معشوره توسط محمود احمدی نژاد به دلیل مشکلات فنی امکان انفجار آغاز اجرای پروژه فراهم نشود تا رئیس جمهوری وقت در سخنرانی خود اینگونه به این موضوع اشاره کند: البته دستگاه انفجار “پنچر” شده بود اما انفجار کار نمادینی است و ایرادی ندارد، مهم این است که کار شروع شود.

هر چند که سر و ته این ماجرا چه نمادین و چه غیرنمادین آن منجر به انجام حرکتی برای آغاز واقعی این پروژه حیاتی نشد تا دو هفته بعد از کلنگ زنی خبرنگار مهر که برای تهیه گزارش میدانی به محل پروژه رفته بود خبر از تعطیلی پروژه و عدم ابلاغ قرارداد آن بدهد، خبری که به نظر می رسید جز تکرار مکررات برای مسئولان وقت استان حامل هیچ هشداری نبود.

 

 

حبیب الله دهمرده استاندار وقت لرستان که باید برای گرفتن مجوز ماده ۲۱۵ پروژه و پیگیری برای بستن قرارداد آن از طریق وزارت نیرو اقدام می کرد تنها در جلسات مختلف از کلنگ زنی سد معشوره به عنوان یکی از افتخارات خود سخن می گفت و اینکه یکی از آرزوهای لرستانیها در حال محقق شدن است و به هیچ سوال دیگری در مورد اما و اگرهای اجرای این پروژه پاسخ نمی داد.

روند پیگیرهای مهر ادامه داشت تا طی مهرماه سالجاری نیز متولیان امر در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کردند که هنوز قرارداد سدی که زخم کلنگ رئیس جمهوری را بر تن دارد ابلاغ نشده است و هر آنچه تاکنون فعالیت صورت گرفته در زمینه تجهیز کارگاه پروژه بدون قرارداد معنایی ندارد.

کلنگ درمانی هایی که برای معشوره آب و نان نشد

از کلنگ زنی نمادین رئیس جمهوری دولت دهم که بگذریم به روند اجرای پروژه در دولت یازدهم می رسیم تا هفته گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شد و به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند تا ثابت شود که کلنگ درمانی های متعدد برای این پروژه نان و آب نمی شود.

 

 

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در این رابطه حرفهای قابل تاملی دارد. وی می گوید که شورای تخصصی آب به دلیل اینکه پروژه سد معشوره دارای طرح توجیه اقتصادی نبوده آن را رد کرده اند.

وی با طرح این سوال که چه لزومی دارد وقتی پروژه ای هنوز دارای قرارداد نیست و مجوز ماده ۲۱۵ ندارد برای آن کلنگ زنی بگذارند و مراسم بگیرند ادامه می دهد: حال اجرای این پروژه برای مردم تبدیل به یک مطالبه عمومی و به حق شده است و هر روز شاهد اعتراضات مردمی هستیم.

استاندار لرستان: ۵۰ بار برای معشوره مکاتبه کرده ایم

استاندار لرستان با یادآوری اینکه تاکنون برای اجرای این پروژه ۵۰ بار مکاتبه صورت گرفته است، ادامه می دهد: دیگر کسی نمانده که برای اجرای این پروژه با وی مکاتبه نکرده باشیم.

بازوند معتقد است که شورای تخصصی آب به استناد نبود همین مجوز ماده ۲۱۵ می تواند پروژه را به راحتی رد کند، می گوید: هر کسی مجوز ماده ۲۱۵ که مربوط به طرح مطالعاتی پروژه است را دارد به ما نشان بدهد.

وی می گوید که برای پیدا کردن این مجوز همه جا را زیر و رو کرده و با بخشهای مختلف مکاتبه کرده است ولی دریغ از یک برگه مجوز ۲۱۵ که بتوان از طریق آن برای احقاق حق مردم تلاش کرد.

 

 

استاندار لرستان با یادآوری اینکه این پروژه هیچ گونه قراردادی ندارد، اضافه می کند: اگر در جغرافیای بزرگ اداری ایران قرارداد مربوط به اجرای این طرح وجود دارد به ما نشان بدهید.

وزیر نیرو به لرستان می آید

بازوند از وضعیت به وجود آمده ابراز تاسف می کند و یادآور می شود: امروز ما با مطالبه مردمی مواجه شده ایم که حق هم دارند و ما باید پاسخی به آنها بدهیم.

وی می گوید: خود من به ضرورت اجرای این پروژه در کوهدشت اعتقاد دارم و محکم هم اعتقاد دارم چرا که راه نجات این شهرستان در توسعه کشاورزی است و با تمام قدرت نیز از آن دفاع می کنم.

بازوند از سفر وزیر نیرو طی روز چهارشنبه هفته جاری به لرستان خبر داده و یادآور می شود: با پیگیرهایی که از طریق معاون اول رئیس جمهور انجام داده ایم ایشان ملزم شده اند که از نزدیک روند اجرای این پروژه و ضرورت احداث سد معشوره را پیگیری کنند.

 

روایت باز کردن گرهی که می شد از ابتدا با دست آن را باز کرد و حال به دندان کشیده شده حکایت کلنگ درمانیهای متعدد صورت گرفته در لرستان است که حاصل آن انبوه مطالبات بر زمین مانده مردم و زخم هایی است که هر روز عمیق تر می شود.

کلنگ هایی که جای آنها آرزوهای برباد رفته لرستانیها را فریاد می زند

کلنگ نیروگاه، کلنگ پالایشگاه، کلنگ سد معشوره و … هر کدام زخمی است که مردم با نشان دادن جای آن از آرزوهای بر باد رفته خود در رابطه با توسعه لرستان می گویند، آرزوهایی که حال برای تحقق چشم به راه همت دولت یازدهم مانده است.

سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار بود که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

 

 

حجم ذخیره آب این سد ۱.۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور ۱۲ هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

حال باید دید که وزیر نیرو در سفر به لرستان صدای مردم تشنه این دیار که مطالبه شان را فریاد می زنند خواهد شنید و برای اجرای این پروژه قدمی برخواهد داشت و یا باید شاهد ماندگار شدن روایت تلخ کلنگی باشیم که رئیس جمهور بر تن خشکیده معشوره زد و اذهان مردم لرستان را از یک بی مهری دیگر لبریز کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=45899

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 31در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۱
  1. با عرض سلام خدمت همشهریان عزیز خواستن توانستن است در صورت همیاری ما میتوانیم اب را به تن تشنه دشت شهرمان جاری نمایم .. با ایستادگی میتوانیم از تعطیلی سد معشوره جلوگیری نمایم

    • عملیات اجرایی معشوره سه سال پیش شروع شد وتاکنون میلیاردها تومان در ان هزینه شده لطفا به مردم القا نکنید چند ماه پیش کلنگ زنی شده عکسهایتان که کامل نیست دلیل مدعاست لطفا همه با هم حق این مردم را مطالبه کنیم ضمنا اطلاعتتان دقیق نیست معشوره چند ماه پیش کلنگ زنی نشده

      • دوست عزیز کلنگ زنی مال چند سال قبل است درست اما این مطالبه هم مال چند سال قبل هم نیست بلکه این طرح وکارشناسی مال سال ۱۳۵۰ می باشد چون یکی از اهالی منطقه معشور می گفت بیایید خرابه هایی که آن زمان جهت محل استقرار کارمندان ومهندسین ساختن را ببینید ای مطالبه ۵۰ساله ماست

  2. باسلام امیدواریم که وزیر محترم نیرو دل دردمند کشاورزان و همه ی همشهریان را دریابد ،از تلاش همه متشکریم………خدایاچنان کن سرانجام کار**************توخشنود باشی ومارستگار

  3. فقط محال محال است
    وقتی خوزستان از هزاران کیلومتر انطرفتر می تواند حتما ما هم می توانیم حق مسلم خود را بگیریم
    کار تا احقاق کامل حق مردم کوهدشت ادامه دارد

  4. امیدواریم مردم لرستان خصوصا کوهدشتیها ونورآبادیها با محکوم کردن درخانه وکنار خانواده خود اکتفا نکنند با آمدن وزیر نیرو با تجمع واعتراض به حق خود به دولت بی امید برای استان لرستان بفهمانند که مثل کوه برای احقاق حق خود ایستاده اند وحق خود را به سردمداران خوزستانی نخواهند دادوکوتا نمی آیند

  5. بیشتر مشکلات ما به خاطر اعمال نفوذ نمایندگان خورستان در بین سران دولت است
    متاسفانه نمایندگان ما توانایی احقاق حقوق مردم مسضعف لرستان رو ندارند پس
    بیایید خودمان با حضور خود نشان دهیم که ما هم خواهان حقمان هستیم…

  6. همه باید عالمانه پیگیر مطالباتمان بحق و فراموش شده امان باشیم و سر سوزنی از خواسته های خود پا پس نکشیم،
    حالا که وکلای ما آنچنان که باید و شاید از حق ما دفاع نمی کنند، حالا که ما باید از وکلای دیگر بلاد انتظار همکاری داریم، حالا که قریب به چهار دهه از عمر پر برکت انقلاب شهر ما و استان ما به لطف ” کم لطفی” وکلا و مسئولانمان و راه یافتگان به لایه های قدرت همچنان بی رونق و بی فروغ است، حالا که به جای پتروشیمی لرستان ما پتروشیمی” اراک” را داریم، حالا که سد معشوره امان را می خواهند در نطفه خفه اش کنند، حالا که ناحیه صنعتی کوهدشت ما پر از صنعت خالیه و پر از بی صنعتیه، حالا که جوانان آگاه و تحصیلکرده و صدالبته بیکار ما یکی پس از دیگری کوهدشت را رها می کنند،و حالا های خیلی فراوان دیگر….

    حالا باید جوانان پر شور، پر مایه و این سرمایه ها تمام نشدنی شهر بپا خیزند و این بار نگذارند قضیه پتروشیمی لرستان تکرار شود و از راه قانونی پیگیر جدی سد معشوره باشند تا بعدها آیندگان از این سد معشوره به نام سد اهواز یاد نکنند
    خواص و راهیافتگان به لایه های قدرت چه در دوره های پیشین و چه اکنون نیز کمک کنند تا این بار نیز حقی از مردم شهر کوهدشت و تابعه پایمال نشود

    وکیل مردم نیز با رایزنی خود با وزرا از جمله وزرای محترم کشور و نیرو جهت احقاق حقوق مردم تلاش کنند

    همه و همه فارغ از گرایش سیاسی و به صورت یک خواسته منطقه ای در جهت این مهم گام برداریم
    باشد که به نتیجه برسد

    اگر من برخیزم/
    اگر تو برخیزی/
    همه بر می خیزند

  7. معشوره حق مردم کوهشت ونورآباد است. مردم این مناطق با توجه به اهمیت موضوع وحضور خود از مسئولین انتظار همکاری و اجرای این پروژه حیاتی را دارند.

  8. دیدار ما تنگ گاوشمار

  9. با سلام خدمت دوستانم
    باید عرض کنم وقتی رییس جمهور روحانی در سخنانش در خوزستان اعلام میکند که در ابهای روان بطرف خوزستان جز اب اشامیدنی اجازه هیچگونه برداشتی به بالا دستی ها نمیدهد سایرین مثل استاندار باید چکار کنند دلیل اینست که نمایندگان لرستان فقط و فقط میزها را چسبیده اند فردا نو ظهور به عرصه انتخابات با رویی افزونتر می ایند امیدوارم خودشان خجالت بکشند دیگر به عرصه نیایند

  10. باسلام خدمت اصحاب رسانه . اگر ممکن باشد هنگام حضور وزیر نیرو به شکلی اطلاع رسانی شود که همانند مردم خوزستان و هرمزگان عامه مردم جمع شوند و مستقیما مطالبه خود را مطرح کنند بسیار بهتر از این است که مثلا استانداری که امسال اینجاست و معلوم نیست سال دیگر باشد یا نه (همچون مسئولین قبلی) حرف مردم را بزند با تشکر.

  11. نه ریس جمهور محترم نه هیچ مسول دیگری حق نارد مردم یک شهر را از منابع خدادادی خود منع کند مگر دوره رضاخان است که با زور وظلم و عوام فریبی حق مردم کوهدشت و لرستان پایمال شود اگر ریس جمهور خواهان خوزستان است لرستان هم جزء بزرگ و مهمی از ایران است
    بسیار متاسفیم از سهل انگاری و بی توجهی همه به لرستان
    آیا می دانستید لرستان یکی از ۵ ایالت خوش آب وهوا وجزء پنج اقلیم برتر جهان است
    مسولین کشوری و استانی تا کی باید کوتاهی کنید؟هیچ می دانید چو گل بسیار شود پیلان می لغذند و تروخشک یکی میشوند
    آهای مردم کوهدشت وصیت نامه امام خمینی را بخوانید و ببینید که فرموده در راه حق وعدالت اگر از مسولین ناامید شدید خودتان اقدام کنید وسکوت نکنید که اغلب سکوتها خیانت اند
    تردیدها خیانت کارند گاهی ما را از انجام کاری بزرگ وا می دارند
    پس تردید نکن حرکت وبه پاخیز ای مظلوم ب رای احقاق حقت
    اگر معشوره جاری نشود بعدها بجای نان و آب باید ملخ بخوریم

  12. مردم کوهدشت و چگینی نباید بگذارند سنگهای معدنی که متعلق به این خطه است مفت و مجانی به غارت رود. این نعمتها تکرارشدنی نبوده و متعلق به نسلهای آینده این منطقه است که متاسفانه در کنار غفلت مردم و مسئولین به تاراج می رود.

  13. دراین سرای بی کسی کسی به در نمیزند

    به سد معشوره ی ما مسئولی سر نمیزند

  14. مجوز‏ ‏ماده۲۱۵ بهانه‏ ‏است‏ ‏.‏اولا‏ ‏ ‏لطفا‏ ‏آقایان‏ ‏توضیح‏ ‏دهند‏ ‏چگونه‏ ‏۵۰ میلیارد‏ ‏در‏ ‏انجا‏ ‏هزینه‏ ‏شده‏ ‏دوم‏ ‏اینکه‏ ‏معشوره‏ ‏ ‏۳ سا‏ل‏ پیش‏اجرایی‏ ‏ ‏شده‏ ‏‏ ‏و‏ ‏کلنگ‏ ‏زنی‏ ‏خرداد‏ ‏۹۱ احمدی‏ ‏نژاد‏ ‏نمادین‏ ‏بود‏ ‏و

  15. آقای وزیر فریاد العتش ما را دریابید

  16. با نهایت قدردانی از پیگیریهای بازوند وملکشاهی نماینده متشکریم

  17. معشوره حق کوهدشت است. برای یکبار همه که شده همه با هم از حقمان دفاع میکنیم. امیدوارم مسئولین استانی مردم را نفروشند.

  18. هرچه و جارل خوشه چنیم کرد
    نیامه خرمونجا گرته چوچه برد

    بله این شعر حکایت تلخی است از آرزوهای چندین ساله ما که هر کدام از نمایندگان کوهدشت سنگ آن را بر سینه می زدند اما حال خبری از معشوره نیست

  19. نمی دونم مردم لرستان بخصوص کوهدشت چه گناهی کردن که تمام پروژهایی که به نفع این دیار محروم توسط احمدی نژاد کلنگ زنی شد این دولت جدید میاد جلوی اونا رو میگیره ومیگن که توجیه اقتصادی نداره . فردا دوباره جنگ می شه مردم لرستان سلحشورترین میشن ….
    ما که محروم ترین استانیم تو را به شرافتت آقای رییس جمهور جلوی این سد رو نگیر …

  20. براستی بایدبحال این شهرگریست که این چنین مظلوم است تا آن جاکه نمایمده شریف مردم الیگودرز از حقوق پایمال شده دیار گرانهای محبین وعاشورا ودیا ردلیرمردان هشت سال دفاع مقدس بایددفاع کند

  21. با تشکر از استاندار محترم ونماینده دلسوز که انصاف را اگه نگهداریم پر تلاشند .معشوره را تنها نگذاریم

  22. اگر من برخیزم
    اگر تو برخیزی
    همه بر می خیزند

  23. سد معشوره تنها راه نجات کوهدشت از خشکسالی وبرون رفت از بیکاری وکشت ابی اراضی مستعد جهت شکوفایی اقتصادی مردم پس تلاش وهمتی مضاعف میطلبد .

  24. متا سفم مدیر سایت آقای آزادبخت شما یه ترسویت که برای حفظ منافع خودتون نظری که حالت انتقادی از دولت رو داره حذف ودر سایت اجازه انتشار نمی دهید. از این به بعد سایت لکنا رو بررسی خواهیم کرد وبه دوستان خودم هم این پیشنهاد رو میدهم که این سایت مسخره رو دنبال نکنن.

  25. معشوره و سیمره حق شهرستان رومشکان است .آقای ملکشاهی مثل کوه ایستاده تا آب این دو سد را به زادگاه خودش بروسونه…….درود بر فرزندان رومشکان

  26. یک سوال از دلسوزان شهر:به نظر شما چرا نماینده محترم کوهدشت ورومشکان به عنوان وکیل مردم وصاحب کار در دو سال گذشته حتی یکبار از معشوره بازدید نداشته(البته غیر از هنگام حضور دکتر احمدی نژاد وگرفتن عکس یادگاری بدون هیچ سوال وجوابی)با ماشین استیشن آیاکاری که صاحب کار دو سال بهش سر نزنه تعطیلیش دور از انتظاره؟

  27. ما مردم طرهان هم به یاری شما خواهیم امد به شرطی که شما هم برای احیای دوباره ی سد سیمره سر طرهان به کمک ما بیایید ما هم میخواهیم اعتصاب کنیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.