تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

سد راه اقتصاد مقاومتی

  • کد خبر : 45919
  • 19 اسفند 1392 - 12:02

    ابوذر سرتیپ نیا /  میرملاس نیوز :   تا چند صباح گذشته باید با حضرات آدام اسمیتی چانه می زدیم که نظام بانکی نهادینه شده در جهان عادلانه نیست و باید راه دیگری را پیمود. عجبا امروز باید با آقایان چانه بزنیم  این نظام بانکی را که طرفدار آن هستید لااقل درست اجرا […]

 Untitled

 

ابوذر سرتیپ نیا /  میرملاس نیوز :

 

تا چند صباح گذشته باید با حضرات آدام اسمیتی چانه می زدیم که نظام بانکی نهادینه شده در جهان عادلانه نیست و باید راه دیگری را پیمود. عجبا امروز باید با آقایان چانه بزنیم  این نظام بانکی را که طرفدار آن هستید لااقل درست اجرا کنید. برای درک این موضوع لازم است ابتدا سری به نظام  بانکی در کشورهای توسعه یافته بزنیم تا ببینیم این نظام چطور توسط نهادهای نظارتی کشورها کنترل شده و منجر به ایجاد اشتغال و رونق در این کشورها می­شود.

اساس سیستم بانک مبتنی بر تجمیع منابع و در اختیار گذاشتن این منابع به عنوان تسهیلات به افراد کار آفرین و  نوآور بدون هیچ گونه رانتی می باشد، البته که در تمام دنیا رانت وجود دارد اما نه به این شدت که در کشور ماست. این افراد تیزهوش نیز با استفاده از این تسهیلات سرمایه گذاری کرده کالایی را تولید یا خدمتی را ارائه می­کنند و صاحب سودی می شوند، بخشی از این سود را در اختیار سپرده گذاران بانک قرار می­دهند و بخش دیگر  را خود صاحب می­شوند. نتیجه­ ای این فرایند در اختیار قرار گرفتن سرمایه و کار ۸۵% جامعه توسط ۱۵% دیگر جامعه است. در جنبش وال استریت  با ادبیات ۱% بزرگتر از ۹۹% با آن آشنا شده­ ایم. در قرآن در سوره مبارکه حشر آیه ۷ از آن به عنوان یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء  یاد می­شود.

حال بگذریم از بحث فلسفی اقتصاد و بپذیریم الگوی اخذ شده از ینگه دنیا را؟؟؟؟؟؟؟

همانطور که گفته شده در اقتصاد دنیا این پول در اختیار افراد کارآفرین به منظور تولید قرار می­گیرد. یعنی پول و نقدینگی به سمت فعالیت­ های مولد هدایت می­شود و منجر به عرضه­ ی کافی، کاهش بیکاری و رفاه نسبی برای افراد جامعه می­شود، در صورتی که بانک­ ها بخواهند از اصول کاری خود تخطی کنند و پول را به فعالیت­ های غیرمولد مانند سفته­ بازی، بازار ارز،  طلا و مسکن وارد کنند با جریمه­ های بسیار زیادی مواجهه می­شوند. البته در اینگونه کشورها به علت شفافیت اطلاعات و نظام مالیاتی کارآمد اینگونه فعالیت­ ها صرفه اقتصادی نداشته و بنگاه های مالی پول را به سمت آنها روانه نمی­کنند. آنچه در تعامل  بانک مرکزی و بانک های تخصصی و تجاری در این کشورها اهمیت دارد نقش حاکمیتی بانک مرکزی و کوتاه نیامدن از نظارت است. بانک مرکزی با دادن مجوز به بانک عامل در حقیقت حق حاکمیتی را که خلق پول است در اختیار  بانک قرار داده و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی­دهد که بانک عامل نقدینگی را به قسمت­ های غیر مولد اقتصادی هدایت کند زیرا این امر موجب فساد و نابودی اقتصاد کشور می­گردد چون که آدمی معمولا تنبل است و دوست دارد بدون کار و تولید کسب ثروت کند.

حال ببینیم در ایران اسلامی که در هرکوی و برزن آن عطر و بوی شهیدی به مشام می­رسد چه می­گذرد:

در سال­های اخیر با افزایش حجم بانک­ های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری  بخش عظیمی از خلق پول کشور در اختیار این بانک­ ها قرار داده  شده است. اما متاسفانه بانک مرکزی در برابر  حق حاکمیتی اعطا شده به بانک­ های خصوصی برخلاف سنت رایج در دنیا از آنها و به تبع بانک­ های دولتی هیچگونه مسولیتی را استیفا نمی­کند، بانک­ ها با خیال آسوده منابع مالی را در بخش­ های غیر مولد هزینه می­کنند، پیامد این امر هدر رفتن منابع عظیم مالی کشور در کویر سفته بازی، ­بازار مسکن ، ارز، طلا و واردات بی­رویه­ ی کالاهای مصرفی می­باشد، تولید با سر زمین می­خورد و مستضعفین (همان اقشار آسیب­ پذیر بعد از جنگ) که امام یک موی آنها را با تمام کاخ ­نشینان عوض نمی­کرد زیر چرخ های تورم له می­شوند تا عده ­ای برج بسازند و در بازار دنیا معامله کنند.

آری اینست نتیجه ­ی نگاه بنگاهی به بانک و بانکداری که امریکایی کاپیتالسیت آنسوی دنیا به خوبی از مضرات آن آگاهی یافته است. در برنامه­ ای از یک مسئول  بانک مرکزی پرسیدند آیا  در حوزه­ ی تخصیص منابع، بانک­های عامل را ملزم کرده اید، در کمال تعجب پاسخ می­دهد ما توصیه کرده­ ایم،  تصور کنید، اقتصاد کشور را در اختیار عده­ ی معدودی قرار دهیم و به آنها توصیه کنیم  محض رضای خدا  ۲۰% تسهیلات را به بخش کشاورزی و ۳۷% درصد را در اختیار  صنعت قرار دهید و بانک­ ها نیز به رودربایستی می­افتند و ۸% منابع را در اختیار کشاورز و ۲۸% را در اختیار صنعت گر قرار می­دهند، مابقی را وارد بازاری می­کنند که خود می­دانید.

راستی از خود پرسیده­ ایم در شرایط رکود تورمی چه تولیدی است که در آن  بانک ها حاضر می­شوند ۲۶% سود به سپرده­ گذار پرداخت کنند. رشد قارچی بانک­ها در هر کوچه و خیابان نشان­ دهنده­ ی چیست؟ به ازای هر یک میلیارد دلار سپرده­ گذاری در ایران ۶۷ شعبه بانک به­ مانند قارچ رشد کرده است درحالی­که در بسیاری از کشورها این تعداد به  زیر۱۰ شعبه محدود می­شود. علت عدم پی­گیری معوقات توسط بانک­های خصوصی  چه می­تواند باشد؟ چرا در کشور با وجود ۱۶۰ هزار میلیارد نقدینگی همچنان در چاله­ ی رکود به­ سر می­بریم درحالی­که وزیر صنعت­ ومعدن می­فرماید با ۱۲۰هزار میلیارد تومان می­توان اقتصاد را متحول کرد. پول­ ها در کجای اقتصاد ایران لانه کرده­ است؟

امروز بانک­ ها بلای جان اقتصاد ایران شده­ اند و بزرگترین مانع در راه اقتصاد مقاومتی. بانکی که قرار بود لوکوموتیو تولید شود لوکوموتیو تورم و بیکاری شده است. بانک­ ها با بردن منابع ملی که به مثابه­ ی خون برای آدمی است به قسمت های غیرمولد اقتصادی  رکود تورمی را تشدید و روز به­ روز بر اختلاف طبقاتی می افزایند. تولید مملکت را تضیعف کرده­ اند، اقتصاد که به تعبیر مقام معظم رهبری مهمترین سپر دفاعی در برابر دشمنان اسلام است را تحلیل برده­ اند.

امید است دولت محترم با همکاری قوای دیگر در این برهه­ ی حساس رسالت حاکمیتی خود را انجام دهد و با تبدیل توصیه به امرلازم الاجرا بانک­های عامل را به ریل و مسیر ذاتی خود باز گرداند، از طرفی با مالیات بستن بر فعالیت­های اقتصادی غیر مولد آنها را از صرفه اقتصادی انداخته و با تمام قوا از تولیدکننده­ ی مظلوم ایرانی حمایت کند. در پایان یادداشت خود را با  کلامی انگیزه­ بخش از رهبر عزیز انقلاب پایان می­­دهم:

وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشیدِ، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن بستی قابل گشوده شدن است. فرج،یعنی این. فرج یعنی گشایش

وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=45919

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 45در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۴۲
  1. ممنون امین جان استفاده کردیم

  2. با سلام و عرض ادب به یادگارعزیز سردار شهید سرتیپ نیا
    اولاً وقتی می بینیم که یادگاران ارزشمند شهدا ، با وجود سختی و رنج ناشی از هجران پدر ، در مسیر ارتقاء سطح علمی خویش از هیچ کوششی دریغ ننموده و مدارج عالیه علمی را توأم با حفظ ارزشها و تقویت باورهای دینی کسب نموده اند علاوه بر افتخار و مباهات ، سنگینی مسؤولیت تداوم راه شهدا را بیشتر احساس می کنیم
    ثانیاً اظهار نظر عالمانه این عزیزان در مسائل مختلف جامعه مرتبط با حوزه مطالعاتشان ، نوید بخش تحولاتی ولو بطئی و تدریجی خواهد بود
    ثالثاً نمی توان انکار نمود که اگر فرهنگ ایثار به معنای اعم آن در جامعه کمرنگ نمی شد ما امروز شاهد این همه فقر و فساد و تبعیض نبودیم . از این دولت هم نباید انتظار معجزه داشت . این قصه سر درازی دارد !!!

  3. سلام مهندس عزیز فقط بگویم از کوزه همان برون تراود که در اوست. در چامعه اسلامی ما به جوانان فهیم و انقلابی و متخصص چون شما نیاز است . و در این بلبشوی رانتخواری کیست که در یابد فرزند شهیدی چون شما را که درد دین دارد و دردآشنای کاستیهای جامعه اسلامی ؟!
    دلایل منطقی و مستدل شما جای بحث دارد قابل توجه زعمای اقتصادی مملکت شهدا که بانک و بانک داری وسیله ای برای زر اندوزی عده ای قلیل و به قیمت له شدن قشر ضعیف جامعه شده است و در هرج و مرج اقتصادی حاکم بر بانکها چیزی که به آن پرداخته نمیشود بانکداری اسلامیست .

  4. بسیار عالی بود. با توجه به اینکه بنده با ایشان همکلاس بوده ام وقطعاً ار نخبگان علمی کشور در رشته مهندسی برق هستند لیکن در سایر زمینه ها نیز صاحب نظر بوده، این به دلیل نوع تربیت و مسئولیت پذیری ایشان در قبال کشور است. از اینجا نیز خدمت اخوی عزیزشان آقا کمیل نیز عرض ادب و ارادت دارم.

  5. بسیار عالی بود و خدا را شاکرم که فرزندان ان سرداران دوران دفاع مقدس با دغدغه ایی برای حفظ این نظام پا به عرصه گذاشته اند اما ابوذر جان افسوس که گوش شنوایی نیست که دغدغه ی مدافعان نظام را بشنوند و اقدامی بکنند.

  6. سلام بریادگارارزشمندسردارشهیدسرتیب نیا
    امین جان دست مریزادجالب بودامیدبانک های ما،مانندبانکهای بلادکفرجهت رونق تولیدورفع محرومیت عمل کنند

    • آقایی نظریان این چه آرزوی زشتی است که دارید؟!! غرب خودش به بن بست رسیده است حالا شما آرزوی رسیدن اقتصاد کشورمان به آنها را دارید؟!!! آقا امین در ابتدا به اشتباه بودن این شیوه اقتصادی و گوش نکردن آقایان اشاره کرده و در عین حال گفته لااقل به همان شیوه ای که شعارش را می دهید عمل کنید. حال فگر کنید اگر به معنای واقعی اقتصاد اسلامی در این کشور پیاده شود چه می شود؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…….

  7. سلام بر شما که علاوه بر اینکه یادگار دلاور مردان دیروز این سرزمین هستید افتخار علمی واخلاقی هم می باشید اما جناب سرتیب نیا انتظار مردم این شهر از فرزندان شاهد زیاد است خصوصا شما که شخصی فهمیده وتحصیل کرده هستید در لابهلای این مقالات وصحبت ها خوب است که جهت رشد وشکوفایی این شهرستان با تشکیل گروه فرزندان شاهد خواهن رسیدگی به وضعیت اسفناک بی کاری شهرمان باشید حق هایی که از این شهر پیمال می شود را جهت احقاق حق مردم پی گیری کنید پدران شما از حق ملت حمایت کردن وحالا وظیفه شما نیز سنگین است باید از حق منطقه دفاع کنید مطمئن باشید اگر آنها زنده بودند بی منت از حق مردم شهرستان حمایت می کردند سد معشوره حقی که شما فرزند شاهد می توانید دنبل کنید ونگذارید این حق از مردم سلب شود

    • طرهانی عزیز – سلام
      حق مردم شهر کوهدشت را عده ای از مردم همین شهر پایمال کرده اند. همان هایی که به بهانه کار آفرینی و اشتغال زایی برای جوانان کوهدشت وام های چند میلیاردی گرفته اند. و یا پس از عدم پرداخت متواری شده اند و یا به نام جوانان کوهدشت سرمایه مردم را به کام اجنبی ها داه اند. همان هایی که از یک خانوادهچند نفر وام میلیاردی گرفته و بعد ………

  8. با سلام وعرض أدب
    بسیار عالی ، فنی و زیبا درست می فرمایید جناب سرتیپ نیا در کشوری که اقتصادش دلال محور است نه تولید محور تمام این پدیده های شومی که ذکر فرمودید در پی خواهد داشت ومتاسفانه ترمیم این زخم ها زمان ، توان وهزینه بسیار بالایی را می طلبد
    بی نظمی مالی در یک کشور عدم ارایه بودجه منسجم باعث إیجاد رانت ها و رانت خواری های عظیمی می شود که یک شبه عده قلیلی را از فرش به عرش وعده کثیری را از عرش به فرش می کشاند .
    شما خود به خوبی مستحضرید که از تبعات شؤم بی انظباطی مالی ، دلال محوری و واردات محوری کم شدن ارزش پول ملی ،بیکاری ، فلج شدن تولید ، فقر ، فساد ، فحشا ، وابستگی و هزاران مشکل دیگر است که إصلاح آنها سألها زمان می برد .
    به حق که سخنان شما به جا فنی وتخصصی است وأین درد ها ودغدغه ها بإرها توسط متخصصین گوشزد شد ولی بأید افسوس خورد که در چندین سال گذشته از این طرفیت ها بهره ای نبردند امید است دولت تدبیر و امید این اشتباه را تکرار نکند .
    در پایان تشکر می کنم از دست اندر کاران سایت وزین میرملاس به سبب درج چنین مطالبی که دغدغه جامعه امروز ماست

  9. بــه نــام خـــدایے که دغدغــه ے از دســــت دادنــش را نــــداریـــم

    سلام علیکم جمیعا

    خسته نباشید گرامی ابوذرم

    دیدم نوشته ات و خواندم مطالبت را خیلی خیلی خوشحال شدم .

    واقعیت این است بانک ها به تحول نیاز دارند پس در عید نوروز از خداوند متعال بخواهیم حال بانک ها را نیز به احسن الحال تبدیل کند.

  10. سلام برادر ابوذر .از این که به عرصه تحلیل های کلان ورود یافته اید خوشحالم و هم خوشامد می گویم . در میانه کارهای مطالعاتی تخصصی هر از چند گاهی هم سرکی می کشم به حیات خلوت فضای مجازی . آنجایی که شما در حال سخنرانی در مورد یکی از مباحث بسیار مهم بودید . به استقبال از فرمایشات مقام معظم رهبری و هم آنچه که دغدغه و تهدید نظام است به اقتصاد مقاومتی پرداخته اید .
    به نظرم آمد در همان راستا و هم بهانه ای برای افتخار در گفتگوی با شما در این فضا کمی ماندگار شویم و بعد برویم سر کار دیگرمان .
    در ابتدا عرض کنم که اقتصاد مقاومتی دو سوء تفاهم عمده را به دنبال دارد . یکی نام آن است که تاحدی غلط انداز است و فعلا نام بهتری برای آن نیافته اند . چون برای مخاطبان حوزه عمومی چنان به نظر می رسد که نظام می خواهد جامعه را به سوی شرایط ریاضتی پیش ببرد . دوم آنکه این اقتصاد یک مکتب است و برابر با همان اقتصاد اسلامی است .
    اما اقتصاد مقاومتی صرفا یک استراتژی یا راهبرد است و دقیقا در مقابل نظریه پردازان اقتصاد لیبرالی از نظر فکری قرار ندارد . اقتصاد مقاومتی یک رویه موقت و اضطراری است که در شرایطی که از نظر زمانی در آن قرار گرفته ایم اتخاذ شده است . بر این اساس ما جواب این سوال را که چه شد اقتصاد مقاومتی مطرح گردید ، را در می یابیم .
    زمینه ها و بستر های تحمیلی دهه اخیر و به خصوص دو سه سال اخیر بزرگان ما را به چاره اندیشی بیشتر وا داشت بخصوص اینکه مضایق تحمیلی بسیار غیر مترقبه بودند و تا مسدود و مصادره شدن حساب های شخصی هم پیش رفت .
    اما آقای مهندس گرفتاری ما زمانی بیشتر شد که فهمیدیم که ما از مارادونا کمتر گل می خوریم و بیشتر گل ها را همین جافرخان خودمان وارد دروازه مان می کند . در میانه جلسات اقتصاد مقاومتی در دولت پیشین همان جافرخا نها که جدیدا ویژه خواران و به قول برنامه طنز خنده بازار آدمخواران نامیده شده اند جلسات موفق تری در رابطه با اقتصاد مقاومتی یا همان اقتصاد فرصت طلبانه برگزار می نمودند . .
    حالا برادر ابوذر درد ما دراین رابطه بیشتر از اینهاست که عده کمی مثل جامعه آمریکا درامد زیادی را از قبل تحریم ها و رانت خواری به دست می اورند ، چراکه در آمریکا آن یک درصد رانت خوار نیستند بلکه کارآفرینند ولی سود بیشتری می برند . پس این یک در صد ما با آن یک درصد آنها یک در صد بیشتر تشابه ندارد . پس ایکاش همان اقتصاد اسمیتی و کینزی منفعت طلبانه اینجا هم پیاده شود !.البته شبیه همان دفع افسد به فاسد می شود .
    و دیگر آنکه در آن ساختار اقصادی و دیوان سالارانه چنان ساختار های تعریف شده و مشخصی وجود دارد که آدم چپاولگر نمی تواند دست به چپاولگری بزند .
    در دولت پیشین بیشترین شعار های مقاومتی سر داده می شد اما در عرصه اقتصاد این شعار ها عملیاتی نمی شد . و در همین دوره بود که مادر زمینه واردات کالا های آرایشی در منطقه اول شدیم . و چنین شد که از غفلت و هم کم بودن توان کارشناسی دولت در این زمینه ضربات بسیاری را برخود تحمل کردیم .
    به ایراداتتان در مدیرت کلان بانکها و نظام پولی اضافه نمایید که بانکداری مبتنی بر بهره دهی و پردختن به فعالیت های خدماتی و نه تولیدی صرف نظر از بحث ربا نمی توان شاهد طلیعه اقتصاد مقاومتی بود ، واقعیتی که بانکداری ما به دان آلوده است .
    حلا شما را به یاد حرف ریس جمهور روحانی می اندازم که می گفت ما نام مفسدان را در جیب خود نمی گذاریم . من این رویکرد آقای دکتر روحانی را برتر از اقدامات اقای احمدی نژاد در این رابطه می دانم ، اما همین رویکرد وی را نیز در ادامه همان رویکرد ایشان می پندارم چرا که در دنیای دیوان سالار آنچنان ساختار هایی بنا می شود که آدم حریص بی انصاف هم نمی تواند دست به چپاول و تطاول بزند . پس درمان اقصاد بیمارنه افشاگری ونه تنبیه متجاوز است ، بلکه پیشگیری از ساختار چپاول پرور است .
    گذشته از این ها من اقتصاد مقاومتی را در نفتی کردن اقتصاد ایران می دانم چرا که یک اقتصاد نفتی وگازی اغلب درآمد ارزی خود را از این منبع حاصل می کند که حتما برای تهیه کالاهای لازم ما را به اقصاد غرب وابسته می کند . براین اساس درد ما از همان وزارت نفت باید شروع به درمان شود .
    پایان بخش عرایضم این مطلب است که برای اقتصاد مقاومتی قبل از هرچیز باید به فرصت خواری درعرصه قدرت و سیاست پایان داد وابتدا شایسته سالاری را محقق ساخت . اصلاح این عرصه به نظر من بنیانی را می آفریند که از نا تواناییها در عرصه مدیرت اقتصاد کشور جلوگیری و ممانعت به عمل می آورد .
    به هر صورت من برای تحقق اقتصاد مقاومتی تا حدی امیدوارم یکی تاکید دولت آقای روحانی بر تحقق این مهم و دوم توان کارشناسی بالای دولت وی در رابطه با مدیریت اقتصادی کشور .
    مجددا از ایجاد فضای کارشناسی شما به عرصه اقتصاد کشور و نیز دغدعه های متعهدانه تان امتنان فراوان دارم

    • آقای عینی زاده شما تعصب روحانی را کشیدید و احمدی نژاد را هدف حملاتت قرار دادی یا درستی این مطلب را تایید کردی؟! در ضمن آقای روحانی و روسای دیگر قوا موظف به اجرای این طرح راهگشای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هستند نه طراح آن، همچنین زیاد سنگ درستی کار دولت تدبیر وامید را به سینه نزنید چون فقط یک طرح را خواستند به تقلید از احمدی نژاد انجام دهند که منجر به کشته شدن چند نفر و سوژه تبلیغاتی دشمنان نظام شد تا آنجا که رییس جمهور در رسانه ملی از مردم به خاطر این کار عاری از تدبیر عذخواهی کرد. ضمنا نام و تعریف درست از عنوان اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بوده و با توضیحات ایشان نیازی به زحمت افتادن شما برای اسم جدید نیست!!

      • رک و راست این است نه کشته شدن چند نف بلکه قتل عام یک ملت نتیجه گند کاری و فساد اقتصادی ۸ سال احمدی نژاد است که نسخه دکتر روحانی و اقتصاد مقاومتی هم جیران کننده نخواهد بود.اگر آن ۸سال خوب عمل میشد مردم امروز محتاج سبد کالا نبودند

        • همش رو خودت گفتی یا از بقیه رفقات هم کمک گرفتی؟!! آقای محترم چرا زمانی که آقای روحانی در تبلیغات انتخابتی با آب و تاب قول اصلاح امور مردم را میداد فکر این روز را نمی کرد؟!! یعنی ایشان از وضعیت جامعه خبر نداشت؟ اگر اینگونه باشد که واویلا از این مصیبت که کسی رییس جمهور مملکت شود که نداند عنان کشور را با چه وضعی تحویل می گیرد!! از طرفی چرا تعصب کورکورانه می کشی؟! واقعیت را برو از مردم کوچه و بازار بشنو که چه می گویند و دردشان چیست، اگر صادقی و شهامت مواجهه با حقایق را داری یک نظرسنجی کوتاه میدانی از اقشار ضعیف و متوسط جامعه داشته باش تا بفهمی که اگر الآن احمدی نژاد بیاید و با روحانی رقیب انتخاباتی باشد کدام یک رای بالای مردم را خواهند داشت، نیازی به جواب نیست فقط صادقانه و بدون تعصب اینکار را انجام بده تا جوابت رو از مردم بگیری.

      • دورود بر شما

  11. زنده وپاینده باشی امین جان الحق که نخبه ای

  12. سلام امین جان استفاده کردیم. به امید روزی که بتونم از نزدک ببینمت به یاد دوران خوبمون در دبیرستان شاهد.

  13. با سلام
    خرسندم از اینکه آقای سرتیپ نیا نیز راه پدر را در مسیر انقلاب پاس داشت. با این تفاوت که پدرش از حیث نظامی و ایشان از حیث علمی در خدمت به ارزش های اسلامی گام برداشته اند. در ضمن قلم ژورنالیستی شما نیز جای تقدیر دارد.

  14. چرا همه ی کامنت ها قربون صدقه س …. ۱ جوریه. کامنتا خیلی شبیه همه. ابوذرم که از دوستای خودمه. اینا رو گفتم که فضا عوض شه. برقرار باشید

  15. درود بر جناب آقای عینی زاده به سبب بیان زیبا وفهم درستتان از اقتصاد مقاومتی
    وممنون جناب آقای عزیزی از توصیه خوبتان

  16. سلام ودرود بر یادگاران شهدای والامقام
    ان شاءالله با درایت ومدیریت عزیزان و دلسوزانی همچون جنابعالی بر مشکلاتی که همواره رهبر معظم انقلاب به آن تأکید فرموده اند فایق آییم .
    ان شاءالله .

  17. سلام برادر رک و راست،چشم ، چون حقیقتا هدفم همان اهداف کلان بحث است ، اگه بدون مثال میتونیم به منظور و تنویر برسیم ، تعصب ، سنگ و حملات ، کلاغ پر . ولی باور کن اینجوری نیستم .

  18. سلام آقای عینی زاده ظاهرا شما خیلی استاد و واردی میشه یک اسم غلط نیانداز برای اقتصاد مقاومتی که در کلام رهبر با تدبیر و بن بست شکن آمده بیاورید !! رهبر عزیز از نقدهای تخریب دولت قبلی در مناظره ها انتقاد فرمودند. میشه الفاظ بدور از منطق و احترام را کنار بگذارید و خرفتان را بدور از لفاظی بگویید . این اصطلاحات جافرخان و آدمخوار و …را از ادبیات نقادانه اتان حذف کنید …..

  19. سلام امین جان، به قول خودت همون باید میرفتی رشته علوم سیاسی تا هر ازچندگاهی با نوک قلمت این دوستان انشااله نصیحت پذیر رو بیدار میکردی

  20. با عرض سلام بریادگار شهید، ابوذرنازنین
    جنگ بین حق وباطل تمام نشده ونمی شود، بعد از جنگ نظامی تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی یا ناتوی فرهنگی بر ما تحمیل شدو اکنون جنگ تمام عیار تحمیلی اقتصادی را علیه ما به راه انداخته اند،بعد هم جنگ حقوق بشر وغیره……
    یکی از ارکان اقتصاد دنیا بانک است وآن هم تحفه غرب است، حتی اگر بانکها به وظیفه اصلی خود عمل نمایند،به یک الگوی بیگانه عمل شده است که معلوم نیست با احکام اسلام سازگار است یانه؛اکنون بسیاری از ما به واسطه ی تعامل با بانک وارد گناه کبیره ی ربا شده ایم،هنوز اکثرقریب به اتفاق ما عقودی را امضاءمی کنیم که آن را هرگز نخوانده ایم و وامها را درمسیری غیر از عقد توافق شده به کار میگیریم،بانکها هم مطلعند،آیا این عقود باطل نیستند؟نوع کوچک متخفلها توده ی مرم ونوع گنده آن بابک زنجانیها یند،بانکها متخلف گنده ترند

  21. سلام عزیز ناشناس ۱- منظورم اوناییه که متوجه این موضوع نیستند و تعریف اقتصاد مقاومتی را نمی دانند . متوجه شدید؟۲- آدمخوار اوناییند که در این برنامه تلویزیونی حقوق مردم را می خورتد و از قضا رهبر معظم انقلاب در همین هفته در روز درختکاری این مسئله را گوشزد کردند .و حتی به اونا لقب تجاوزگر دادند . منهم در تایید ایشان عرض کردم ۳- اما باشه جافرخان را برای همیشه به تاریخ می سپاریم و دیگه اسمی از ش به کار نمی برم . موفق و موید باشید

  22. آخرین پست یاد نیکان : منتخبی از آلبوم عکس دکتر موحدی
    http://yadenikan.blogfa.com

  23. با سلام مطا لب بسیار زیبا و ارزشمندی بود موفق و سربلند باشید

  24. سلام جناب آقای طرهانی انگار از یک جیز نارحتی
    قابل توجه جنابعالی که ظاهرا اطلاعات ناقصی دارید پیشنهاد می کنم که بدون اطلاعات کامنت نذارید امین سرتیپ نیا بدون استقاده از سهمیه رتبه ۱ازمون کارشناسی ارشد مهندس برق را بدست اورده اند
    نمی دانم شما با ایشان مشکلی داشته اید یا خیر لیکن در این مجال جای عقده کشایی نیست…

  25. طرهانی عزیز، حسادت خیلی بده
    این خانواده برای همه شناخته شده اند خودتو ضایع نکن

  26. قابل توجه طرهانی

    حضرت علی (ع):

    لِلّهِ دَرُّ الحَسَدِ ما اَعدَلَهُ! بَداَ بِصاحِبِهِ فَقَتلَهُ؛

    آفرین بر حسادت! چه عدالت پیشه است! پیش از همه صاحب خود را مى کشد.

    (شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۳۱۶)

  27. از آقای طرهانی انتظار می رود که مقاله را نقد کنند و به جاده خاکی نزنند. برادر عزیز چیزی بارته که ظاهراً نیست درست نقد کن.

  28. تقدیم به آقای طرهانی((صرفاً جهت اطلاع))
    حسود را آزار مده که خود در آتشی بی پایان می سوزد. هر چیزی که مطابق میل و آرزوی ماست، حقیقت محض به نظرمان می رسد و تمام آن چیزها که بر خلاف میل مان است، خشمناکمان می کند.((آندره موروا))

  29. سلام ابوذرجان
    ابتدا باید دورود بفرستم به روح بلند شهید والامقام فیروز عزیز پدر گرامی شما و حجت عموی دلاورتان
    خوشحال شدم مقاله شمارا دیدم موفق باشید
    اما درمورد این مقاله که سراسر درد ورنج بود فقط به همین متن نوشته شما اکتفا میکنم
    امیدوار آقایان مسئول که میلیاردها بیت المال را در جیب افراد نالایق ونهایتا زنجانی ها سرازیر می کنند بر سر عقل بیایند وامسال را که سال اقتصاد وفرهنگ باعزم ملی ومدیریت جهادی (البته مدیرهای جدید کمتر جهادی هستند وفرهنگ جهاد نمیدانند ) نامگذاری شده است کمی به خودشان تکانی بدهند سدسیمره که رفت معشوره هم دارد میرود وپتروشیمی هم ….؟ حتی ایزوگام هم رفت ازنا…….
    ……..امروز بانک­ ها بلای جان اقتصاد ایران شده­ اند و بزرگترین مانع در راه اقتصاد مقاومتی. بانکی که قرار بود لوکوموتیو تولید شود لوکوموتیو تورم و بیکاری شده است. بانک­ ها با بردن منابع ملی که به مثابه­ ی خون برای آدمی است به قسمت های غیرمولد اقتصادی رکود تورمی را تشدید و روز به­ روز بر اختلاف طبقاتی می افزایند. تولید مملکت را تضیعف کرده­ اند، اقتصاد که به تعبیر مقام معظم رهبری مهمترین سپر دفاعی در برابر دشمنان اسلام است را تحلیل برده­ اند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.