- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سد راه اقتصاد مقاومتی

 Untitled

 

ابوذر سرتیپ نیا /  میرملاس نیوز :

 

تا چند صباح گذشته باید با حضرات آدام اسمیتی چانه می زدیم که نظام بانکی نهادینه شده در جهان عادلانه نیست و باید راه دیگری را پیمود. عجبا امروز باید با آقایان چانه بزنیم  این نظام بانکی را که طرفدار آن هستید لااقل درست اجرا کنید. برای درک این موضوع لازم است ابتدا سری به نظام  بانکی در کشورهای توسعه یافته بزنیم تا ببینیم این نظام چطور توسط نهادهای نظارتی کشورها کنترل شده و منجر به ایجاد اشتغال و رونق در این کشورها می­شود.

اساس سیستم بانک مبتنی بر تجمیع منابع و در اختیار گذاشتن این منابع به عنوان تسهیلات به افراد کار آفرین و  نوآور بدون هیچ گونه رانتی می باشد، البته که در تمام دنیا رانت وجود دارد اما نه به این شدت که در کشور ماست. این افراد تیزهوش نیز با استفاده از این تسهیلات سرمایه گذاری کرده کالایی را تولید یا خدمتی را ارائه می­کنند و صاحب سودی می شوند، بخشی از این سود را در اختیار سپرده گذاران بانک قرار می­دهند و بخش دیگر  را خود صاحب می­شوند. نتیجه­ ای این فرایند در اختیار قرار گرفتن سرمایه و کار ۸۵% جامعه توسط ۱۵% دیگر جامعه است. در جنبش وال استریت  با ادبیات ۱% بزرگتر از ۹۹% با آن آشنا شده­ ایم. در قرآن در سوره مبارکه حشر آیه ۷ از آن به عنوان یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاء  یاد می­شود.

حال بگذریم از بحث فلسفی اقتصاد و بپذیریم الگوی اخذ شده از ینگه دنیا را؟؟؟؟؟؟؟

همانطور که گفته شده در اقتصاد دنیا این پول در اختیار افراد کارآفرین به منظور تولید قرار می­گیرد. یعنی پول و نقدینگی به سمت فعالیت­ های مولد هدایت می­شود و منجر به عرضه­ ی کافی، کاهش بیکاری و رفاه نسبی برای افراد جامعه می­شود، در صورتی که بانک­ ها بخواهند از اصول کاری خود تخطی کنند و پول را به فعالیت­ های غیرمولد مانند سفته­ بازی، بازار ارز،  طلا و مسکن وارد کنند با جریمه­ های بسیار زیادی مواجهه می­شوند. البته در اینگونه کشورها به علت شفافیت اطلاعات و نظام مالیاتی کارآمد اینگونه فعالیت­ ها صرفه اقتصادی نداشته و بنگاه های مالی پول را به سمت آنها روانه نمی­کنند. آنچه در تعامل  بانک مرکزی و بانک های تخصصی و تجاری در این کشورها اهمیت دارد نقش حاکمیتی بانک مرکزی و کوتاه نیامدن از نظارت است. بانک مرکزی با دادن مجوز به بانک عامل در حقیقت حق حاکمیتی را که خلق پول است در اختیار  بانک قرار داده و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی­دهد که بانک عامل نقدینگی را به قسمت­ های غیر مولد اقتصادی هدایت کند زیرا این امر موجب فساد و نابودی اقتصاد کشور می­گردد چون که آدمی معمولا تنبل است و دوست دارد بدون کار و تولید کسب ثروت کند.

حال ببینیم در ایران اسلامی که در هرکوی و برزن آن عطر و بوی شهیدی به مشام می­رسد چه می­گذرد:

در سال­های اخیر با افزایش حجم بانک­ های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری  بخش عظیمی از خلق پول کشور در اختیار این بانک­ ها قرار داده  شده است. اما متاسفانه بانک مرکزی در برابر  حق حاکمیتی اعطا شده به بانک­ های خصوصی برخلاف سنت رایج در دنیا از آنها و به تبع بانک­ های دولتی هیچگونه مسولیتی را استیفا نمی­کند، بانک­ ها با خیال آسوده منابع مالی را در بخش­ های غیر مولد هزینه می­کنند، پیامد این امر هدر رفتن منابع عظیم مالی کشور در کویر سفته بازی، ­بازار مسکن ، ارز، طلا و واردات بی­رویه­ ی کالاهای مصرفی می­باشد، تولید با سر زمین می­خورد و مستضعفین (همان اقشار آسیب­ پذیر بعد از جنگ) که امام یک موی آنها را با تمام کاخ ­نشینان عوض نمی­کرد زیر چرخ های تورم له می­شوند تا عده ­ای برج بسازند و در بازار دنیا معامله کنند.

آری اینست نتیجه ­ی نگاه بنگاهی به بانک و بانکداری که امریکایی کاپیتالسیت آنسوی دنیا به خوبی از مضرات آن آگاهی یافته است. در برنامه­ ای از یک مسئول  بانک مرکزی پرسیدند آیا  در حوزه­ ی تخصیص منابع، بانک­های عامل را ملزم کرده اید، در کمال تعجب پاسخ می­دهد ما توصیه کرده­ ایم،  تصور کنید، اقتصاد کشور را در اختیار عده­ ی معدودی قرار دهیم و به آنها توصیه کنیم  محض رضای خدا  ۲۰% تسهیلات را به بخش کشاورزی و ۳۷% درصد را در اختیار  صنعت قرار دهید و بانک­ ها نیز به رودربایستی می­افتند و ۸% منابع را در اختیار کشاورز و ۲۸% را در اختیار صنعت گر قرار می­دهند، مابقی را وارد بازاری می­کنند که خود می­دانید.

راستی از خود پرسیده­ ایم در شرایط رکود تورمی چه تولیدی است که در آن  بانک ها حاضر می­شوند ۲۶% سود به سپرده­ گذار پرداخت کنند. رشد قارچی بانک­ها در هر کوچه و خیابان نشان­ دهنده­ ی چیست؟ به ازای هر یک میلیارد دلار سپرده­ گذاری در ایران ۶۷ شعبه بانک به­ مانند قارچ رشد کرده است درحالی­که در بسیاری از کشورها این تعداد به  زیر۱۰ شعبه محدود می­شود. علت عدم پی­گیری معوقات توسط بانک­های خصوصی  چه می­تواند باشد؟ چرا در کشور با وجود ۱۶۰ هزار میلیارد نقدینگی همچنان در چاله­ ی رکود به­ سر می­بریم درحالی­که وزیر صنعت­ ومعدن می­فرماید با ۱۲۰هزار میلیارد تومان می­توان اقتصاد را متحول کرد. پول­ ها در کجای اقتصاد ایران لانه کرده­ است؟

امروز بانک­ ها بلای جان اقتصاد ایران شده­ اند و بزرگترین مانع در راه اقتصاد مقاومتی. بانکی که قرار بود لوکوموتیو تولید شود لوکوموتیو تورم و بیکاری شده است. بانک­ ها با بردن منابع ملی که به مثابه­ ی خون برای آدمی است به قسمت های غیرمولد اقتصادی  رکود تورمی را تشدید و روز به­ روز بر اختلاف طبقاتی می افزایند. تولید مملکت را تضیعف کرده­ اند، اقتصاد که به تعبیر مقام معظم رهبری مهمترین سپر دفاعی در برابر دشمنان اسلام است را تحلیل برده­ اند.

امید است دولت محترم با همکاری قوای دیگر در این برهه­ ی حساس رسالت حاکمیتی خود را انجام دهد و با تبدیل توصیه به امرلازم الاجرا بانک­های عامل را به ریل و مسیر ذاتی خود باز گرداند، از طرفی با مالیات بستن بر فعالیت­های اقتصادی غیر مولد آنها را از صرفه اقتصادی انداخته و با تمام قوا از تولیدکننده­ ی مظلوم ایرانی حمایت کند. در پایان یادداشت خود را با  کلامی انگیزه­ بخش از رهبر عزیز انقلاب پایان می­­دهم:

وقتی به ما می گویند منتظر فرج باشیدِ، فقط این نیست که منتظر فرج نهایی باشید، بلکه معنایش این است که هر بن بستی قابل گشوده شدن است. فرج،یعنی این. فرج یعنی گشایش

وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ