تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
7

“معشوره ” اعتراض یا مطالبه؟

  • کد خبر : 46188
  • 22 اسفند 1392 - 8:47

                  عباس حسنی تبار / میرملاس نیوز : در باب اجرا یا عدم اجرای سد معشوره بقدری سخن رفته که علی رغم اهمیت  فوق العاده ی این موضوع کم کم برای ذهن مخاطبین تکراری به نظر می رسد و شاید هم ایجاد زمینه ای برای خسته شدن از پیگیری موضوع… اما به نظر میرسد […]

         1 003

       

 عباس حسنی تبار / میرملاس نیوز :

در باب اجرا یا عدم اجرای سد معشوره بقدری سخن رفته که علی رغم اهمیت  فوق العاده ی این موضوع کم کم برای ذهن مخاطبین تکراری به نظر می رسد و شاید هم ایجاد زمینه ای برای خسته شدن از پیگیری موضوع…

اما به نظر میرسد که ضرورت دارد مسؤلین محترم و همشهریان عزیز وفهیم چند نکته را مورد توجه قرار دهند:

اول: اقشار مختلف مردم شریف کوهدشت در بیان خواسته ی به حق خویش باید طوری رفتار کنند که مسؤلین اداری سیاسی و امنیتی بدانند که این یک مطالبه ی به حق است نه اعتراض. ولذا وقتی مسؤلین محلی و استانی  شاهد رفتار مطالبه گر و نه معترضانه ی  ما باشند بعید به نظر میرسد  که در راستای مطالبه ی مردم حرکت نکنند ویاخدای نخواسته نه تنها کمک نکنند بلکه مانع رسیدن صدای مردم به مسؤلین بالا شوند.

دوم:همان طور که شنیده شده  علت اجرایی نشدن سد را از طرف شورای آب به صرفه نبودن اقتصادی سد اعلام کرده اند لذا از مسؤلین مربوطه تقاضا میشود دلایل کارشناسی  به صرفه نبودن  اقتصادی سد را رسما اعلام کنند تا جواب کارشناسانه دریافت کند.

سوم:مطالبات مردم گاهی برای پیشرفت وتوسعه و ارتقاء امکانات یک منطقه است مثل در خواست وپیگیری ایجاد خط راه آهن بین دو منطقه که یکی از زیر بناهای توسعه است اما گاهی مطالبه نه برای پیشرفت که برای جلوگیری از یک فاجعه است .فاجعه ای که دامنگیر نسلهای آینده ی این منطقه وسرزنش ما توسط آنها خواهد بود .

مسؤلین محترم استانی و کشوری عنایت داشته باشند که بر اساس معیارهای علمی و کارشناسی که خودبر آن  واقفند نیاز کوهدشت  چه به آب شرب وچه کشاورزی وضعیتی اورژانسی دارد و چه کسی است که نداند هیچ حکومتی برای  اقدامات اورژانسی و جلوگیری از فاجعه نه تنها بفکر صرفه ی اقتصادی نیست بلکه حاضر به پرداخت هزینه ست.

در پایان از اقدامات صادقانه و دلسوزانه امام جمعه محترم شهرستان و پیگیریهای استاندار کاردان و معززلرستان صمیمانه سپاسگزاریم  و امید واریم تا رسیدن به نتیجه و برگزاری جشن آب توسط مردم کوهدشت همچنان پیگیر موضوع باشند که به فرموده معصوم(ع) کار را آن کرد که تمام کرد.

بدیهی ست که مردم آگاه شهرستان کوهدشت نه تنها برای درمان دردهای امروز خویش بلکه برای داشتن جوابی به نسلهای آینده ی این دیار با هماهنگی مسؤلین مربوطه ودر چارچوب قانون و انتظاری که از دولت تدبیر و امید دارند از پیگیری رسیدن به حق خود خسته نخواهند شد.

 11

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=46188

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 71در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷۱
  1. همه هستیم فقط برای دفاع از خواسته بحقمان…

    • درود بر ملکشاهی…من حاضرم جانم رو فدای ملکشاهی کنم الحق ایشان امپراطر هستن/ملکشاهی عز یز سیمره حق ماست نه کوهدشت

  2. خسته نباشید آقای حسنی تبار :
    عجیب است . آب نوراباد ، خاک نوراباد ، کل منطقه موردبحث نیز جزء لاینفک حوزه استحفاظی
    نوراباد … اگرسدی ایجاد شود باید بنام سد دلفان باشد نه کلمه مجعول و بی محتوای معشوره-
    و بکام شهرستان دوره و حوزه چگنی . دراین میان این همه دعوی مطالبه بحق کوهدشت ناشی از چیست ؟
    ازتنگه تاریخی گاوشمار تا مرز حوزه کوهدشت شهرستان دوره چگنی قرار دارد که دهها کیلومترمسافت است.
    اینجاست که دل زار هر دلفانی محروم ازحق خود بدرد میاد. لازم بذکراست منظورم حسادت به شهروندان محترم کوهدشتی نیست بلکه عمق ظلم وستم همه جانبه به دلفان است که حتی حاضر نیستنداز سد
    بالقوه بنام واقعی سد دلفان یادکنند. لطفا ما را ملی گرای متعصب نپندارید. ولی بدانید که جفای رواداشته
    بر نوراباد به مراتب بیشتر و محسوستر از سایر شهرستانهاست .

    • دوست واقع بین :
      لطفا عنایت داشته باشید که اگر سدی ساخته شود نه تنها به کوهدشت و نوراباد بلکه منافع آن به کل استان برمیگرد لذا بیایید همدلانه برای حقوق مشترکمان تلاش کنیم. که انشالله با صدای واحدی بر سر مسئولان بی تفاوت فریاد زنیم
      یا علی

      • اگرلطف کنید سری به کتاب ایران شناسی بخش لرستان بزنید کلمه دلفان از ابودلف حاکم عرب آن دیار در حدود قرن سوم هجری گرفته شده و واژه ای اساسا عربی است،، معشوره هم نامی جعلی است، بهتر است همه ی مردم منطقه از نام درست گاوشمار(گاشمار) استفاده کنند، هرچند مردم کوهدشت ونورآبادوچگنی ازهم جدا نیستندو آب گیری این سد برای تمام منطقه حیاتی است. مردم این منطقه باید درکنارهم از حق خود دفاع کنند مسئولین هم وقتی ببینند خواسته مردم درست بیان می شود حتما همکاری می کنند.

    • سدها را همیشه برای استفاده در پایین دستشان می سازند، جنگ شهرستانها و مناطق نیست ای برادر اندکی مطالعه بد نیست.

    • برادر واقع بین اقای حسنی فقط خواست نظر امام جمعه محترم رابه خود جلب کند وگرنه…..

  3. راستی از سالها قبل بنا بود مسیر رودخانه سیمره را به شهرستان کوهدشت هدایت کنند ؟
    آیا نتیجه نداد یا در حال اجراست ؟

  4. بهترین فرصتهای طلایی در زمان نمایندگی آقای امامی از دست رفت برای احداث یک سد پیشرفته از مطالعه تا پایان کار یعنی بهره برداری ۱۰ سال وقت لازم است ، ایشان دوازده سال نماینده بودند

  5. ما‏ ‏اقیانوس‏ ‏را‏ ‏داریم‏ ‏سد‏ ‏معشوره‏ ‏برای‏ ‏چیه‏ ‏.‏ ‏‏ ‏

  6. موافقم

  7. جناب حسنی تبار عزیز ، گل گفتی و در سفتی. دغدغه ی جنابعالی ، دلمشغولی بسیاری از مردم کوهدشت ، طرهان ، کورانی، رومشکان و حتی دلفان و چگنی است ، امید است آنان که حساب و کتاب می کنند این حساب سرانگشتی را داشته باشند که با هر هکتار کشت آبی یا هر متر مکعب آب که به این مناطق می رسد چندتخت از زندان ها کم می شود. آمار زندانیان همشهری و هم زبان ما هر دلسوزی را نه به تامل بل به گریه وا می دارد.

  8. مردمی که فکر و ایده هایشان را پشت سنگر دندانهایشان زندانی کرده اند نیروی زندگی در وجودشان به بند کشیده می شود و حق و حقوقشان به وادی ناکجا اباد پرواز خواهد کرد. سد معشوره یکی از اختصاصات شهرستان کوهدشت است و وزارت نیرو بداند که با بر زمین کوبیدن مردم کوهدشت بالا رفتن مردم خوزستان میسر نمی شود بلکه محدوده ی پروازمان کوچکتر و قله های سرانجام سوز قافشان فرجامی جز تباهی همراه با فضاحت تبانی نخواهند یافت

  9. به نظر بنده بایستی مسؤلین شهرستانی واستانی ما مانند سایر استانهای همجوار ازجمله خوزستان بفکر ابادانی این استان محروم باشند.

  10. آقای حسنی تبار با سلام.امیدوارم این خواسته بحق مردم منطقه در اسرع وقت توسط مسئولین مربوطه پیگیری و پاسخ داده شود تا خدای نخواسته به اعتراض نینجامد. پس مسئولین با تدبیر اقدام کنند

  11. سلام بربرادرودوست ارجمندم جناب آقای حسنی تبارامیدوارم مسئولین گوش شنوا وچشم بیداری داشته باشندتابه مطالبه بحق استان وشهرکوهدشت برسند.

  12. شهروند عزیز انصافأ اگر بی طرفانه قضاوت کنیم اقدامات و پیگیری های دلسوزانه امامی راد علیرغم کارشکنی های و مخالفتهای جریان حاکم وقت در قوه مجریه و همچنین اکثریت مجلس ششم قابل تقدیر بوده، از طرفی دوره چار ساله شیخ پاک نیز بسیار قابل دفاع است ولی متأسفانه نماینده فعلی تنها دنبال تغییر و تحول در سطح مدیران و سفرهای بی اثر خارجی بوده و نشان داده که هرگز به فکر مردم حوزه انتخابیه اش نیست.

  13. با سلام و احترام و آرزوی سلامتی برای جنابعالی. از ماست که بر ماست. باید گفت اکثر مشکلات کوهدشت اورزانسی هستند.هرکسی باید برای حل مشکلات شهرمان تلاش کند تا در آینده تاسف را برداشت نکند.چون کشتزار تأسف خوردن در شهرمان همیشه پر محصول است و البته هر کس برابر توانایی که دارد.

  14. باسلام خدمت برادرارزشمندوفرهنگی فرهیخته جناب آقای حسنی تبار که به موضوع بسیارمهمی اشاره نموده اند
    عرض شود:
    استفاده صحیح از سد (سیمره) علیرغم تأمین آب آشامیدنی مردم کوهدشت، ورونق بخشیدن به بخش کشاورزی منطقه وایجاد، هزاران فرصت شغلی،می‌تواند تحولی عظیم در بخش کشاورزی شهرستان ایجاد نماید.
    مسئولین محترم استان لرستان وبویژه مدیریت حاکم بر شهرستان کوهدشت مواظب باشند نکند با پرداختن به مسائل غیرضرور جناحی وسیاسی که تاکنون جز محرومیت هیچ فایده ای برای مردم کوهدشت والبته لرستان نداشته است،
    مجدداخاطره تلخ واگذاری پتروشیمی لرستان تکرار و به تعطیلی بزرگ‌ترین سد استان لرستان منجرشود.
    خواسته بحق مردم کوهدشت وروستاها وبخش های محروم این شهرستان ازمسئولین پی گیری این موضوع مهم میباشد.

    • آفرین برشما
      بدرستی اشاره نمودی به سد سیمره
      چرا میگوییم معشوره اصلا معشوره به چه معناست چه کسی روز اول این اسم برای سیمره گذاشت
      خداازش نگذرد

    • بسیار عالی به سد سیمره اشاره نمودی درود برشما
      سدسیمره بهتر است از معشوره

  15. با سلام خدمت استاد عزیزآقای حسنی تبار.بسیارعالی وشیوا بود.بنده ازراهی دور نگران وضعیت اسفبار شهر مظلومم کوهدشت هستم.امیدوارم دولت تدبیروامید دل مشغولی های این مردم کم توقع را دریابد.

  16. درود برحسنی تبارعزیز

  17. با سلام
    این نکات بایستی برای مسئولین و کشاورزان و عموم مردم فهیم سر لوحه قرار گیرد

  18. متشکر آقای حسنی تبار

  19. سد معشوره
    ابتدا از نویسنده ی محترم برای این نوشتار متشکرم.
    در خصوص بخش اول نوشتار، مایلم نظر و تجربه ی خود را در قالب چند نکته بیان کنم تا انشاءالله راه آینده را برایمان هموارتر و پیمودنش را سهل و البته کم هزینه تر سازد.
    ١- با بررسی دقیق سوابقِ بحران های بوجود آمده در کشورمان، به این نکته می رسیم که بروز بحران ها یا بهتر بگوییم عدم کنترل آنها غالباً ناشی از عملکرد سوء مدیران شهر مربوطه بوده است. برای امروزِ کوهدشت و شهرهای دیگر لرستان نظیر نورآباد، چگنی و سایر مناطق، بر مسئولین امنیتی آنهاست که با انتقال سریع واقعیت موضوع به مدیران عالی استان و کشور از بروز بحران جلوگیری کرده و در عین حال به حل موضوع به نفع عامه مردم کمک کنند. تجربه نشان داده اگر این انتقال وضعیت با سرعت و دقت مبتنی بر صحت انجام نشود، قطعاً به بروز نارضایتی اجتماعی و عواقب سوء بعدی منجر می شود. در این صورت بعد از اتفاق ناخوشایندی که در حال ظهور است، برخورد اولیه با مدیران شهرستان یا چند مدیر استان چاره کار نیست. دولت در طول بیست و چند سال گذشته عادت کرده که بعد از وقوع بحران اجتماعی و خرابی ناشی از آن، خواسته مردم را اجابت کرده است(یعنی جا زدن در مقابل اراده و خواست مردم). به عنوان نمونه بحث استان شدن قزوین در اوایل دهه هفتاد و یا بحران رباط کریم و اسلامشهر در استان تهران در فروردین سال ١٣٧۴ و… .
    پس بر مدیران امنیتی لازم است سابقه ی موضوع را سریعاً اطلاع رسانی کرده و به طور بسیار جدی پیگیر انتقال به مرکز و اقدام وزارتخانه های مربوطه باشند.
    ٢- کارشناسان در بخش های مختلف بایستی وضعیت اسفبار آب کوهدشت و پایین رفتن چند ده متریِ آب از سطح زمین، شغل و درآمد مردم، مشکلات اجتماعی جامعه کوهدشت، وضعیت تحصیلی و کار جوانان، اوضاع و احوال جوانان کوهدشتی در تهران و … ، امنیت منطقه و دهها پارامتر دیگر را سریعاً و بصورت بولتن های جامع به مسئولین ارائه داده تا به حل معضل کمک شایانی بنمایند.
    ٣- مردم نجیب کوهدشت بایستی با بردباری و متانت خاص خودشان موضوع را از راههای قانونی و البته مسالمت آمیز تا حصول نتیجه پیگیری نموده و در عین حال لحظه ای از خواسته بحق خود و نسل های بعدی کوتاه نیایند. تجربه خواستن مسالمت آمیز مردم اهواز برای کارون در دو سه ماهه اخیر باید مد نظر باشد.
    چه اینکه هزینه ى تکمیل این سد به اندازه یک اختلاس معمولی در دولت قبل نیست! به امید فعالیت مجدد و سریع پروژه سد آب رسانی به کوهدشت و سایر مناطق.
    ۴- مدیران محترم محلی! شما مسئولین شهری هستید که مردم نجیب و با غیرتش از جان و دل برای این کشور تلاش کرده و علاوه بر تحمل رنج و سختی های عادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مقاومت در مقابل دهها بار بمباران وحشیانه عراقی ها، پیوسته بیش از دو گردان نیروی پرکار و بسیار فداکار و ایثارگر در جبهه ها داشتند. مزید استحضارتان شهری مثل خرم آباد با جمعیتی بیش از سه برابر جمعیت کوهدشت تنها دو گردان در جبهه داشت! پس اینان به طریق اولی باید طعم برخورداری را بهتر و زودتر از سایرین بچشند.
    ۴- جناب ملکشاهی عزیز نماینده محترم شهرستانهای کوهدشت و رومشگان، این مردم به شما رأی داده تا به قانون گذاری مملکت کمک کرده و در عین حال امور بسیار مهم و حیاتی آنان را ردیابی و پیگیری فرموده و تا حصول نتیجه کامل، آنرا رصد نمایید. اجازه ندهید دِینِ بزه هایی که بخاطر قطع این آبرسانی بعدها انجام خواهد شد، بر ضمه جنابتان بیفتد. اجازه ندهید سالیان بعد به شما در باره کم کاریتان در این بخش ناسزا گفته شود.
    به امید سرافرازی مردم فداکار کوهدشت.

  20. ضمن سلام به همه ی دوستان معزز و سپاس از تذکرات و الطافتان .آنچه شما فرموده اید مؤثرتر از چند نکته ایست که حقیر بیان کرده . شاید دوستان استحضار داشته باشند که مردم شهرستان کوهدشت درخواست تجمع رسمی جهت بیان خواسته ی به حق خویش و رسیدن صدایشان به گوش مسؤلان تصمیم گیر دراین خصوص را دارند لذا هدف این بود که مسؤلان عزیز بدانند همانطور که دوستان در بیان نظراتشان نشان داده اند این مردم به لحاظ ضرورت امروز و فردا با روش منطقی و معقولانه و پشتیبانی فرهیختگان پیگر مطالبه ی تاریخی خویش خواهند بود.

  21. معشوره حق مردم رومشکانه وسلام نامه تمام

  22. سلام دوست گرامی و دیرینه ام بدلیل عدم اطلاع کافی إز موضوع إز حیث فنی اقتصادی إز هر گونه إظهار نظر در أین خصوص مع ورم إز فرصتها پیش امده استفاده مى کنم مجددا سلام گرامم را نثارت می کنم

  23. دوست گرامی جناب آقای حسنی تبار
    با سلام و احترم
    ان شااله با مطالبه ی منطقی و قانونی همشهریان عزیز و اجابت مسئولین محترم شاهد از سر گیری عملیات اجرایی سد معشوره که آرزوی دیرینه ی همگی است،باشیم.

  24. با سلام

    تشکر از آقای حسنی تبار استاد گرانقدر واقعا چند نفر مثل شما تو فکر باشن همه چیز درست میشه ،

    حالا اینا همه به کنار ، من از این غصه می خورم که چندین نفر با این سد عکس انداختن و خودشونو صاحب این سد میدونستن اونا الان کجان؟

    باز هم تشکر از آقای حسنی تبار

  25. جناب آقای آزادبخت سلام و صبح بخیر
    کامنت من هنوز برای همشهریان باز نشده است. برای استحضارتان عرض می کنم این نظر کارشناسی من و با شناسنامه کاری ام نوشته شده است. کوتاهی مدیران امروز موجب ننگ فردای آنان و عبرت دیگران خواهد بود. لطفأ در منظر دیگران قرار دهید. با سپاس مجدد. امانی

  26. با سلام خدمت دوست لایق و خردمندم جناب حسنی تبار

    نکته های متفاوت و نامکرر شما مطالبه ی مذکور را خواستنی تر کرده است. امیدواریم که اگر این مسأله قرار است راهی به دهی ببرد، مسؤولان نیز جسورانه تر حرکت کنند.

  27. بنده هم از آقای عباس کونانی (حسنی تبار ) سپاسگزارم

  28. مردم محترم کوهدشت ونورآباد باعرضه وپشتکاری که از آقای استاندارجناب آقای مهندس بازوند ونماینده اقیانوسی کوهدشت سراغ داریم شاهد ازسرگیری سد معشوره خواهیم بود انشااله…..

  29. جناب حسنی تبار دمت گرم و بر قرار باشید. امروزه بزرگترترین دغدغه ی کوهدشت آب شرب است کوهدشت در چند سال آینده مشکل آب شرب خواهد داشت اگر روی این موضوع بیشتر مانور داده شود شاید موثر تر باشد

  30. نگاه کارشناسانه با چاشنی مطالبه عمومی بهترین گزینه در جهت سیراب کردن دشت حاصلخیز کوهدشت و نجات این منطقه از فاجعه است. از دوست عزیزم جناب آقای حسنی تبار به خاطر عنایت به این مهم سپاسگزارم…

  31. باسلام وتشکر از آقای حسنی تبار ،امید آن را داریم که در جهت تحقق این هدف و حقوق مردم با پیگیری و تلاشی باجدیت تمام مسئولان محترم صورت گیرد ،باشد که رگهای تشنه ی این خاک رونقی دوباره گیرد

  32. سلام بر دوست آزاد و آزاده ام . نجف عزیز ما نمی گوییم چون رزمندگان و آزادگان سرافرازی چون شما داشته ایم و شهدای پر افتخار و بزرگی را در راه دفاع از میهن عزیزمان تقدیم کرده ایم و یا چون رای نزدیک به هفتاد در صد به دولت تدبیر و امید داشته ایم و…… مطالبه مارا پاسخ دهند بلکه خواستار توجه به نیاز حیاتی این نسل و نسلهای آینده ی این دیاریم.
    دوس عزیز نیاز به تخصص نیست حتما میدانید از نظر آمار بیکاری بیکار ترین شهر کشوریم آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای حومه شهر از طریق تانکر آبرسانی تامین میشودبه لحاظ کاهش سطح آب حفر هرگونه چاه کشاورزی ممنوع شده است و………آنچه عیان است…..

  33. خدمت جناب حسنی تبار، فرهنگی روشنفکر و اصلاح خواه شهرستان سلام و درود می فرستم و بر ایشان خجستگی و مبارکی آرزو می کنم. قطعا حضرتعالی مستحضرید که سابقه مطالعه کارشناسی این سد به سال ۵۲ بر میگردد. متأسفانه با وجود اینکه مطالعه کارشناسی این سد قبل از انقلاب نیز انجام گرفته بود بعد از انتقلاب، به خاطر شرایط انقلابی ادامه کار کارشناسی این سد تعطیل شد (در آن زمان نه فقط این سد، که تقریبا تمام کارهای زیربنایی و زیرساختی نیمه تعطیل شد)
    متأسفانه شروع جنگ تحمیلی در سال ۵۹ نیز باعث خاموشی این سد شد. نکته جالب اینکه بعد از جنگ تحمیلی مطالعه سدهای پایین دستی این سد صورت گرفت و خیلی سریعتر نیز به مرحله اجرا درآمدند (در حالی که مطالعه سد معشوره قبل از آنها صورت گرفته بود!!!)
    حال با وضعیتی که روی داد طبیعی است که شورای آب با روند سد مخالفت کند. حقیقت این است که سد معشوره صرفه اقتصادی ندارد زیرا که
    اولا این سد “روبند” سدهای پایین دستی کرخه و کارون و دز است، یعنی با ساختن این سد عملا سدهای مزبور کاربری خود را از دست می دهند! (خصوصا با توجه با اینکه دولت دکتر روحانی تجربه دولت قبلی را در ایجاد ۱۶۰ سد و آب بند در ورودی های دریاچه ارومیه دارد که موجب یک فاجعه زیست محیطی شد، بنابراین طبیعی است که این دولت در اجرای هر زیر ساختی در زمینه سد و آب بند سعی می کند “تمام” جوانب را در نظر بگیرد)
    دوما هزینه ساخت سد بسیار بالاست (حدودا ۱۲هزار میلیارد تومان)
    سوما پیامدهای اجتماعی منفی “تغییر کاربری” سدهای خوزستان از “عدم ساخت” سد معشوره بیشتر است.
    بنابراین ساخت سد معشوره با کاربری سابق بسیار سخت و بعضاً بعید به نظر می رسد. بنده همیشه بیان داشته ام که “مزیت نسبی” شهر کوهدشت (و به طور کلی بخش عمده ای از مناطق زاگرس نشین) در کشاورزی و دامداری صنعتی است نه امثال “پتروشیمی” (که ظاهرا آن هم در حد حرف بود!!!) البته و صد البته که پتروشیمی هم در جای خود ارزشنمند است. شاید بپرسید که دامداری و کشاورزی چگونه بدون آب سد ممکن است؟
    پاسخ این است که ما باید از دامداری و کشاورزی “سنتی” به سمت دامداری و کشاورزی “صنعتی” حرکت کنیم. یعنی از دولت بخواهیم معادل همان هزینه سد را در این دوبخش داشته باشد و به جای “سد”، آبندهای مقطعی با کاربری کشاورزی ایجاد کند.که در این زمینه نیز راه ها و روشهای بسیاری وجود دارد.
    در پایان باید عرض کنم که بنده نیز مثل شما از ایجاد سد معشوره در کوهدشت بسیار خوشحال خواهم شد ولی با دلایل پیش گفته این کار بعید به نظر می رسد.
    در پایان کلام، برای شما سرسبزی و خجستگی بهاری آرزو می کنم.

  34. با دررود
    دوستان عزیز بنده نیز به عنوان یک شهروند دلفانی به زادگاه خویش و مردمانش عشق میورزم و آبادیش را از مسئولین میخواهم و از اینکه همیشه مورد بی مهری و بی لیاقتی مسئولان واقع میشود قبطه میخورم.اما این چند سطر را نه از روی احساس خویش،که از واقعیت ها مکتوب میکنم.چرا سدی را که در خاک این شهرستان و در تنگه ای تاریخی که هم خود وهم تنگه اش قدمتی دیرینه دارند را به نامی مجهولی این چنین خطاب میکنند؟تنگه ای که نه تنها نامش در فرهنگ نامه دهخدا ودیگر کتب تاریخی به تفصیل گرد آمده بلکه مردان بزرگی را که آنجا سکونت گاه شان بوده است نیز از بزرگ منشانی بوده اند که سیرت پاکشان ونیز حمایتشان از مظلومین ونوامیس مردم در برابر ظلم،زبانزد همگان بوده وهست.نامی به قشنگی گاوشمار که خطابش هویت میدهد به استان را آیا به نامی مجهول چون معشوره نشان از بی خردی و بی تدبیری نمایندگان ومسئولین نیست؟آری تاسف را باید بیشتر داشت که سرزمین مادریم که از پیشرفت باز داشته میشود هیچ که نه تنها از فواید سد بهره مند نیست که از حق ناچیزی که نامگذاری آن به نامی بومی است نیز محروم مانده است.حال باید تامل کرد آیا نابودی تنگه ای با این نوع پوشش گیاهی و طبیعت بگرش که همیشه دوستداران طبیعت را به دامان خود میکشد چه سودی به حال مردمان ما دارد!
    حال کوهدشتی های عزیز چگونه آبادی تان را به بهای از بین رفتن طبیعت دلفان میخواهید؟

  35. با سلام وسپاس از دوست ارزشمندم جناب آقای امانی
    امیدوارم مسؤلین مربوطه باشناختی که از سابقه وتجارب شما دارند نکات مهمی را که جنابعالی بیان فرمودی مورد توجه قرار دهند که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد…..

  36. سپاسگذاران خادمان واقعی گاوشمارماها هم هستیم

  37. جناب حسنی تبار
    پاسخ به کامنت بعضی و توجه نکردن به انبوهی از کامنتها در شان شما نیست. گویی وارد جمعی شوید و فقط به سلام دو سه نفر در اول و وسط و آخر پاسخ دهید. البته میدانم که توجه نکرده اید و گرنه محترمتر از این هستید….

  38. با سلام وسپاس از همه ی دوستان گرانقدر
    به عنوان یک کوهدشتی کشاورز زاده از تمامی دوستان عزیزی که با محوریت نیاز حیاتی شهرستان (یعنی آب همان که بودنش موجب آبادانی و نبودش ویرانیست) نظرات و راهکار های خود را بیان فرموده اند سپاسگزاریم ودست همه ی کسانی را که در راستای این مطالبه ی عمومی اعلام همراهی کرده اند و یا خواهند کرد میبوسم.
    قطعا دوستان میدانند که این یکی از روشهای منطقی و مدنی مطالبه است.

  39. مختصر و مفید و بدور از اطاله کلام اگاهی دادین انشالله همگان بتوانند خواسته ها و مطالبات اقتصادی ،اجتماعی شهر را با زبان و قلم و سایر امکانات پیگری نمایند

  40. با سلام و دست مریزاد به نویسنده مطلب-
    کجایند نمایندگان استان که بخاطر عدم اختصاص بودجه به پروژه های ۸۰% درصدی استعفا نمودند-قرار بود از محل فاینانس پروژه های زیر ۸۰% استان نیز اجرا شوند -اینکه خیلی بدتر شد کل پروژه ساقط شد
    -حیات خوزستان به ارتفاعات لرستان و کوههای بختیاری بسته است .از سمت زرد کوه با نفوذ بسیار قوی اصفهانیها و یزدی ها قمی ها با ایجاد تونل کلی از آب سرشاخه های رودخانه های کارون و دز را بسمت خود می برند.خوزستان که مطمئنا قدرت نفوذ اصفهانیها و … را ندارد اما می توانند آب روخانه (کشکان و سیمره) کرخه را به کنترل خود در بیاورند- یکی از اهداف اصلی سد سیمره کنترل ورودی سد کرخه است وگرنه بخاطر استان لرستان و ایلام ساخته نشده است -این سد معروف به معشوره هم هدف اصلی آن باز کنترل ورودی سد کرخه است اما با توجه به کاهش نزولات جوی طی سالهای گذشته و پیش بینی آینده لزوم ادامه ساخت آن منتفی شده است .می خواهم بگویم هیچ کدام از این سدهها بخاطر ما نیست اما می خواستند منتی هم روی استان لرستان و ایلام داشته باشند که نشده- هر چند استان خوزستان نیز استانی لر نشین است .
    جهت رسیدن به حقوق حقه مردم لر ، بایستی احساس همبستگی را در خودمان تقویت کنیم -متاسفانه حتی در بین نخبگان و نمایندگان مناطق لرنشین این احساس بطور کامل ایجاد نشده وقتی در بین ما تشتت وجود داشته باشد دیگران از آن سو استفاده کرده و ما هیچگاه بحق خود نمی رسیم .بسیاری از منابع آب ، نفت گاز در همین ضلع جنوب غربی ایران یعنی مناطق لرنشین است اما ما کمترین بهره ای از آن داریم .با توجه به اینکه مردم لر مردمی سختکوش و ایران دوست و یکدست شیعه اهل بیت هستیم از مسئولین نظام اسلامی بویژه رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران که همواره دعاگوی سلامتی ایشان می باشیم انتظار داریم به معیشت و مشکلات این مردم توجه ویژه مبزول فرمایند

  41. این نکته را می خواستم یادآوری نمایم که اعتبار ساخت این سد ۱۲ هزارمیلیارد تومان نیست!!! برادر عزیز اعتبار ساخت این سد فقط ۱۵۰۰میلیارد تومان است که برای دولت مبلغ بسیار ناچیزی است!!!
    اگر از اعتبار دولت پیشین- ۸۰۰ میلیارد دلار – فقط یک میلیارد دلار به لرستان اختصاص داده می شد! چیزی حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می شد و در طول یک سال به سلامتی همه ی مردم، هم سد گاوشمار را می ساختیم و هم با ۱۵۰۰میلیارد تومان دیگر، هیچ طرح نیمه تمامی را رها نمی گذاشتیم!

    • قبلا بیان شده بود که هزینه سد ۱۵۰۰ میلیارد است ولی همان زمان هم اشتباه عنوان شده بود، این فقط هزینه “ساخت” سد بود نه ایجاد “لوازم کاربری”
      با ارز کنونی که این رقم (۱۵۰۰ میلیارد) بسیار ناچیز است

  42. هشت سال امید!
    هشت سال هوس!
    هشت سال رویای رفع بیکاری لرستان بی کس!
    هشت سال تکرار ۲۱ هزار فرصت اشتغال!
    هشت سال ترانه و گاله گال!
    هشت سال نقل دهان وکلای فعال!
    هشت سال پز مدیران!
    هشت سال منت خوبان!
    هشت سال صحبت از تورگردشگری دلفان!
    هشت سال این
    هشت سال آن …. !!!
    یعنی همه دروغ بود!
    بالارفتیم آب بود!
    پایین اومدیم دوغ بود!
    هشت سال همه دروغ بود!!
    روزی که گزارشگران سیمره نوشتند« قیره قلا لویله گرگ» در گاوشمار! کسی جدی نگرفت! سد گاوشمار از همان آغاز که اسمی جعلی روی آن نهادند روشن بود که چه سرانجامی می گیرد! هرچه ما گفتیم ای جماعت برنامه ریز! و ای محققان نقشه گریز! این معشوره من درآوردی است گاوشماراست این معشوره از «می شوره» آمده است ! نشد که نشد!
    اگرچه مردم نجیب کوهدشتی از این خبرناگوار بیشتر ناراحت می شوند اما این پروژه یک پروژه ی ملی است و یکی از فرصت های خوب توسعه ی این سرزمین است فکر نمی کنم به این سادگی بشود رویایی که سال هاست در ذهن مردم لرستان کاشته شده است نادیده گرفت و به آرزوهای آنان دهن کجی کرد!
    درست است باید ملاحظات سرشاخه های کارون بکنیم اما مردم ما هم مقام اول بیکاری کشور را دارند!
    از استاندار عزیز و توانمند استان جناب مهندس بازوند انتظار داریم که تمام توان خویش را به کار گیرد و همه ی ظرفیت ها را درجهت از سرگیری ساخت این سد که امروز یک مطالبه ی عمومی است هدایت نماید!

  43. http://www.petitions24.com/free_iranian_soldiers
    همانطور که می دانید چندی پیش تعدادی از سربازان کشورمان توسط گروهک جیش الظلم به اسارت گرفته شدند.در حال حاضر در این سایتدر حال جمع کردن امضاء برای آزادی این سربازان هستند.درخواست ما از شما و تمامی دوستان دیگر این است که در این سایت امضاء کنید تا بلکه این بندگان خدا آغاز سال جدید را در کنار خانواده هایشان باشند.لطفاً علاوه بر امضاء کردن،اطلاع رسانی هم کنید و حداقل به یک نفر دیگر بگویید تا ان شاء الله یک میلیون امضاء جمع شود.
    با تشکر

  44. به امید روزی که به یاری خداواین مردم شریف “جشن آب “برگزار شود .تشکر وتقدیر از این بیان مختصر ومفید.

  45. موافقم

  46. با سلام خدمت دوست وهمکار گرامی امید داریم مسوولین به مطالبه به حق مردم جواب داده و راه را برای رسیدن به جشن آب فراهم نمایند

  47. باسلام
    بیایید از هویت، اصالت و تاریخ این سرزمین دفاع کنیم.
    همانگونه که در مقابل اعراب از نام “خلیج فارس” دفاع کردیم،
    تنگه “گاوشمار” از قدیمی ترین گذرگاههای تاریخ بشر است که در بسیاری از کتب از آن بعنوان جزئی از “راه شاهی” یاد شده. و نیز هزاران سال است که گذرگاه ایلات و عشایر کوچ نشین غرب کشور بوده، سنگ های چیده شده در کناره های این گذرگاه که از سنگ و ساروج است، ساخته دست ایرانیان باستان است که می بایست جزءآثار ملی ثبت شود. که با این سد تخریب می شود
    چند سال است که مطالعه و بررسی احداث سدی بر روی این تنگه در حال اجراء است. اما متاسفانه این سد را بنام بی محتوای “معشوره” نامگذاری کرده اند. که هیچ معنی خاصی ندارد و نیز ربطی به این منطقه ندارد.
    بیایید با تغییر نام این سد بنام “گاوشمار” گامی در معرفی و اعتلای دلفان و کوهدشت داشته باشیم.

  48. ضمن تشکر ازبرادر گرامیم حسنی تبارامیدوارم همه جریانهای سیاسی خواستاربحق مطالبات مردم شوند.

  49. باتشکرازاستادوهمکارگرامی جناب آقای حسنی تباروهمه ی عزیزانی که بانوشته هایشان اهمیت موضوع راتایید وبیان کردن اگه مسولین به دستفروشان کنارخیابانها ومتروی تهران و تعدادکارگرانی که براثرحوادث درتهران مثل حادثه ی سعات آبادجان باخته اندومهاجرت اجباری بسیاری ازمردم کوهدشت وبخشهای تابعه ودیگرافرادی که بخاطر…….اعدام یازندانی شده اند توجهی مبذول فرمایندمتوجه خواهندشدکه نه تنهاسدگاوشمار{معشوره}رابایدهرچه سریعتر ساخت بلکه بایدبرای اشتغال مردم این دیاراقدامی عاجل کردنه فقط باوعده های سرخرمن ازخودرفع مسولیت نمایندودوران تسدی آنها بپایان برسه ومثل بعضی ازنمایندگان اسبق این شهرستان سکوی پروازشان رای این مردم فراموش شده باشدالبته که بایدخودرادرپیشگاه خداوندومردم مسول بدانند

  50. چناب اقای حسنی تبار/ضمن اینکه مطالبی که فرمودید از مطالبات بحق مردم کوهدشت میباشد ولی امیدوارم از ااظهار این مطلب حق نیت شخصی وباطلی را ندشته باشید /مردم کوهدشت هم از بی ابی رنچ می ببرند وهم از خود کامگیهاوانحصار طلبیهای شما وسایر دوستان شما ۰ اگر دلسوز مردم هستید از جلسات مثلثی خودتان دست بردارید وبگزارید مردم خودشان تصمیم بگیرند چونکه گذشته نشان داده که شما این چند نفر هیچگاه با مردم نبودید وهمیشه برای منفعت خودکار وتلاش می کنید لطفا از امام جمعه محترم هم مایع نزارید بی فایده است چون شما را خو ب می شناسد ۰ مردم گول حیله های شما ودیگر اعضا مثلث شوم را نمی خورند۰

  51. جناب اصلاح خواه سلام
    اولا اسم مسعارتون با مطلبتون تضاد دارد .دوما گفته های شما بیشتر توهم به نظر میرسد یا غرض وگرنه مستعار نمی زدید . سوما تا آدمهای منفی بافی چون شما هستند وضعیت شهر ما همین است وگرنه هرکسی که برای این مطالبه مردم گام بر میدارد با هر گرایش فکری باید مورد تحسین قرار گیرد.
    از همکار عزیزم آقای حسنی تبار میخوام اگه صلاح میدانند چواب این توهمات را بدهند

  52. اقای با انصاف سلام. اولا بنده مطالب مطرح شده را بحق دانستم دوما انتقاد بنده این است مردم دو درد دارند یکی بی مهری وکمبود اب ودیگری تمامیت خواهی این دوستان به یاد دارید این افراد انحصار طلب چه بر سر کانید های اصلاح طلب اوردند وشبانه بر علیه انها تبلیغ سو مکردند واب را در اسیاب دشمن چندین ساله ما ریختند ونتیجه را به اقایان فلانی وفلانی دادند سوما اقای بی انصاف مگر هر کسی که بله قربان گوی این چند نفر نباشد اصلاح خواه واصلاطلب نیسث اتفاقا باید گفت تا افرادی که مثل شما فکر مکنند دراطراف این افراد هستند از رشد وتوسعه خبری نیست لطفا این توهمات را کنا ر بگئارید و واقعه بین باش /

  53. اقای باانصاف سلام. بنده منفی باف نیستم بلکه واقع بین هستم چونکه خوب واز شما بیشتر ایندوستان را می شناسم .دوست عزیز بدئن تعصب خدا وکیلی به انتخاباتهای گذشته نگاه کن اینها با چند درصد از این بچه ها بودند و بر علیه کاندیداهای اصلاح طلب چه ها که نکردند دلایلش چه بود غیر از انحصار طلبی زیادتخواهی چیزی دیگر میتواند باشد .وگر نه من خودم اصلاطلب بوده وهستم وانشا الله خوام بود

  54. ما اهالی رومشکان به خاطر شهرستان بودن دیگر نیازی به کوهدشت نداریم

  55. بسیارقشنگ بود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.