- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بازگشت امپراطور لرستان به زیستگاهش/ رهاسازی ۱۸۶ قطعه سمندر کوهستانی در طبیعت

 

مدیرکل محیط زیست استان لرستان گفت: کلیه بازارهای محلی و مبادی ورود و خروج استان تحت کنترل است و به جد با قاچاقچیان برخورد خواهیم کرد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازگیر با با اشاره به برنامه‌های حفاظتی سمندر لرستان گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در راستای حفاظت از اینگونه با ارزش اقدام به ارائه و به اجرا گذاشتن طرح بین‌المللی حفاظت از سمندر کوهستانی لرستان (سمندربان) با همکاری سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌های مرتبط نموده است.

وی با اشاره به دایر نمودن دو پاسگاه سیار در مناطق زیستگاهی سمندر افزود: این اقدامات به منظور جلوگیری از خارج نمودن سمندر از زیستگاه اصلی آن انجام شده است همچنین نشستی با حضور فرماندهان یگان‌های حفاظت محیط زیست استان‌های همجوار و فرمانده پلیس پیشگیری استان به منظور حفاظت از سمندر و جلوگیری از نقل و انتقال آن در داخل و خارج از کشور برگزار شده است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه تاکنون گزارشی از خرید و فروش این گونه در استان مخابره نشده است اذعان داشت: گشت و کنترل روزانه بازارهای محلی شهرستان استان در دستورکار قرار دارد بطوریکه تا امروز تنها در ابتدای اجرای طرح یک مورد سمندر در خرم‌آباد کشف و ضبط گردید.

بازگیر با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری در قاچاق سمندر مشاهده شده است ادامه داد: تاکنون تعداد کشفیات انجام شده در این حوزه ۱۸۶ سمندر بوده که ۱۷۰ قطعه آن در تهران کشف و ضبط و به لرستان منتقل شده همچنین ۱۶قطعه نیز در خرم‌آباد کشف شده است که همگی آنها در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در سطح کل شهرستان‌های استان قاچاق این گونه صفر بوده است گفت: خرید و فروش سمندر لرستانی جرم محسوب می‌شود که علاوه بر تشکیل پرونده تخلف در مراجع قضایی متخلف محکوم به پرداخت ۲میلیون ریال به ازای هر قطعه سمندر لرستانی می‌باشد.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های آموزشی در راستای فرهنگ‌سازی جوامع محلی گفت: آموزش دانش‌آموزان در خصوص اهمیت و لزوم حفاظت از اینگونه، پخش تیزر از شبکه استانی، ارائه تذکر کتبی به فروشندگان ماهیان قرمز و ارائه چاپ و مطالب علمی از جمله اقداماتیست که درراستای فرهنگ‌سازی انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در پایان خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از قاچاق گونه‌های حیات وحش به ویژه سمندر لرستان هماهنگی‌های لازم با اداره کل راه‌آهن، ستاد مبارزه با قاچاق استان و نیروی انتظامی انجام شده است.