تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

برای دلجویی از “میرملاس” بهار را بهانه کنیم

  • کد خبر : 46332
  • 25 اسفند 1392 - 0:35

  ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز :  برای دلجویی از “سنگ نگاره های میرملاس” بهار را بهانه کنیم چندی پیش که برای تهیه گزارشی در مورد فصل سوم کاوش ، عازم منطقه رماوند شدم با سرنوشت تلخ مجموعه دیگری ازآثار باستانی کهن دیارکوهدشت روبرو شدم خبر این بود ” ۱۲۰ محوطه باستانی به واسطه آبگیری […]

 

ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز : 

برای دلجویی از “سنگ نگاره های میرملاس” بهار را بهانه کنیم

چندی پیش که برای تهیه گزارشی در مورد فصل سوم کاوش ، عازم منطقه رماوند شدم با سرنوشت تلخ مجموعه دیگری ازآثار باستانی کهن دیارکوهدشت روبرو شدم خبر این بود ” ۱۲۰ محوطه باستانی به واسطه آبگیری سد سیمره برای همیشه زیر آب می روند .
این واقعه تلخ حاصل بی تدبیری مسئولانی بود که می بایست از اواسط دهه ۷۰ برای نجات این آثار ارزشمند چاره اندیشی می کردند نه اینکه حالا که سد در مرحله آبگیری است تازه به فکر حفظ این آثار افتاده و هیئت های مختلف کاوش و باستان شناس را عازم منطقه کنند.
برخی از این آثار با قدمت ۱۵۰۰ تا ۱۱ هزار سال شامل غارها و تپه های باستانی پیش از تاریخ مربوط به دوره نوسنگی و آثار دیگری چون تپه چیاسبز، شهر تاریخی ساسانی برز قباله و قلعه سیرم شاه و پیروزعلی است که هرکدام در دل خود هزاران اسرار نهفته دارند.
کاوش های شتاب زده در مقایسه با سرعتی که آب برای آمدن داشت نوش دارویی بود که ارزش خوراندن به سهراب زخم خورده تاریخ ما را هم نداشت .
از سویی سد سیمره ، این غول بتنی که حریصانه برای در آغوش گرفتن آب رود اساطیری سیمره آماده می شد پس از چند وقفه درآبگیری حالا با شکیبایی رو به پایانی ، اندوه مارا برای خدا حافظی با این آثار ارزشمند نظاره می کرد .
به هر حال قصه محوطه های باستانی رماوند و سد سیمره هم کم کم در ذهن نسیان زده ما رنگ خواهد باخت اما درسی که می توان آموخت حفظ داشته هایی است که برای حراست از آنها همه در صف ایستاده اما هرکدام منتظر واکنش و تعارف زدن دیگری است .
فراموش نکنیم تاریخ پر افتخار ایران اسلامی پراست از فراز و فرودهایی که هر کدام در دل خود درس هایی برای آموختن دارند عبرتهایی که در دل این تاریخ کهن نهفته گنجینه های رایگانی هستندکه می بایست با اندیشه و درک درست از آنان برای فردایی بهتر آموخت و به کار بست .
سنگ نگارهای میر ملاس اما به عنوان بخشی از تاریخ چند هزار ساله این دیار که نخستین تجلیات ذهن انسان شکارگر بوده اندک اندک رنگ می بازند و من وما که شاید از نوادگان ترسیم کنندگان این نقوش کم نظیر و باستانی باشیم برای حفظ و احیا آنان چه کرده ایم ؟
حال که رستاخیز طبیعت و مناظر دل انگیز بهاری ، لرستان باشکوه را از هر زمان دیگری دلپذیرتر می کند دوستداران آثار تاریخی دیارمان با اندک مساعدت مسئولین میراث فرهنگی استان می توانند با فراخوان سراسری علاقه مندان این نقوش کهن و راه اندازی تورگردشگری ضمن بازدید از بقایای این آثارارزشمند ، همفکری صاحب نظران و مساعدت کریمان و خیران عرصه های فرهنگی را به یاری طلبیده تا بلکه به بهانه دم مسیحایی بهار، بقایای سنگ نگاره های میرملاس را برای آیندگان حفظ کنیم .
بی شک هم فکری دلسوزان عرصه فرهنگ و تمدن این دیار برای گردهمایی علاقه مندان در یک روز مشخص می تواند عزمی راسخ و اراده ای جمعی برای نجات بقایای سنگ نگاره های میر ملاس را رقم بزند. منتظر ایده و نظر شما همدیاران محترم در این خصوص خواهیم بود.

ابراهیم امرایی / خبرنگار واحد خبر شبکه افلاک

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=46332

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۵
  1. بسیار پیشنهاد خوبیه -حتما بایستی به این منطقه باستانی قبل زیر آب رفتن بازدید بکنیم –

  2. چقد دلمان گرفت
    درود بر قلم ابراهیم نازنینم
    هر کو نکند فهمی زین کلک خیال انگیز….

  3. لازم شد هرچه سریعتر حتما بارسفر راببندیم و ازاین سرزمین کهن دیدن نمائیم.

    • ضمن سلام .میتوانی در طول مسیر ازکوه زیبا و باستانی ویزنهار، دره شاخهل، استخر طبیعی چمقره، سواحل زیبای رودخانه سیاب، چشمه‌های آب گرم گرخوشاب و… دیدن فرمایید

  4. سلام : خواهشم از دوستان اینه که بجای بذل محبت پیشنهاد بدهند که برای این گردهمایی یا فراخوان مثلا چه کنیم چه راه کارهایی به ذهنشون می رسه ؟ چه باید کرد ؟ چه روزی رو برای بازدید از آثار میر ملاس پیشنهاد می کنند ؟ البته بنا شد پیشنهادش با مدیر محترم سایت جناب آزادبخت باشه

  5. دغدغه ی فرهنگی شما به راستی قابل ستایش است
    درود بر اندیشه ی نیکتان

  6. ماهمیشه برای درست کردن یک کاری ، بایدحتماً کار دیگری را خراب کنیم .پیشنهادمی گردد مسئولین محترم دست اندرکار وذیصلاح نسبت به حفظ آثارباستانی شهرمان مانندسایرمسئولین استانهاوشهرستانها دیگر، همت به خرج دهند وازآنها حفاظت کنند. چرا اینقدر بی تفاوت ؟

  7. لرستان به یک نیروی بومی در راس میراث فرهنگی نیاز دارد و ترجیحا به خاطر اثار باستانی فراوانی که در شهرستان کوهدشت وجود دارد نیاز مبرمی است که از نیروی متخصصی استفاده شود که یا ساکن شهرستان کوهدشت باشد یا بصورت کامل به اثار فوق اشراف داشته باشد ولی ناگفته فریاد میزند که نیاز به کسی نداریم که از مازندران بیاد و در راس میراث فرهنگی استان لرستان قرار بگیرد ما به یک نیروی بومی نیازمندیم که با دغدغه ها و مشکلات میراث فرهنگی استان لرستان اشنا باشد تا شاید گره ای از هزاران گره ناگشوده ی ان گشوده شود.
    بدبختانه استان لرستان از دیدگاه نظام مترود است و هیچ توجه ای به خواسته های ان نمی شود یقینا عدم اعتصاب مردم لرستان و بالاخص شهرستان کوهدشت نشان از تواضع و اصالت انها دارد نه هیچ چیز دیگر

  8. بسیار ایده جالبی است موافقیم.

  9. جناب امرایی اینها رو که گفتی شعرهای ازنوع احساس کودکانه ای بیش نیست.
    احساس عامیانه شما دردی دوا نمی کند بگدارید چند نفر کارشناس خبره اظهار نظرکارشناسی دهند تاشاید راهکاری برای آینده این آثار ارزشمند باستانی ارائه کنند.
    درضمن این آثار ارزشمند در حوزه جغرافیای شهرستان رومشکان (دیار رومشکان )است نه کوهدشت جناب خبرنگار صدا وسیمای شبکه افلاک.(با وجود این چنین خبرنگاران no updateچه شود جامعه.

    • برای نخوردن چه سنگ وچه زر
      اینها میراث ملی ایران است
      دعوای خرم آباد بروجرد کم بود
      نور آباد والشترخسته شدند
      نوبت کوهدشت ورومشگان است
      بس است اتلاف انرژی ای لر
      اسراف گناه دارد نه؟

    • با سلام
      برادر عزیر جناب اقای صادقی با توجه به اینکه شهرستان رو مشکان تازه تاسیس هست /گویا حضر تعالی هنوز از محدوده جغرافیای این شهر ستان تازه تاسیس اطلاع ندارید / منطقه ی که دارای ۱۲۰ محوطه ی باستانی هست و خبرنگار محترم اقای امرایی از ان گزارش تهیه کردند مربوط به رماوند بخش کوهنای است که در بالادست سد سیمره قرار دارد و به عرضتون برسونم رماوند شهرستان تازه تاسیس رو مشکان درپایین دست سد سیمره قرار دارد ؟ اگه هم باز قانع نشدی لطف کن ازبزرگترهات بپرس
      در شهر ستان کو هدشت ۲ منطقه به نام رماوند وجود دارد رماوندی که مربوط بخش کو هنانی و شهرستان کو هدشت ورماوندی که اخیر درمحدوده شهرستان رومشکان قرار دارد امیدوارم در اظهار نظرهایت کمی بیشتر فکر کنید

  10. قضیه این آثار باستانی دگیه تموم شد ودفترش رو باید بست حالا هرچه بوده تموم شده وباید به فکر آینده مردم الان واین دیار بود تا با احداث اسد سیمره گره ای از مشکلات اقتصادیشون باز بشه .چرا که بعضی ها با پیگیری ماجرایی که نباید اتفاق بیوفته ولی افتاده از آب گل الود ماهی بگیرن ومنفعتی به دست بیارن.

  11. با سلام و خسته نباشید به کارکنان سایت میر ملاس نیوز .خواهش میکنم دیگر ننویسید رماوند و سد سیمره معتلق به کوهدشت هستش.چون زیر نظر شهرستان رومشگان هستش

  12. رماوند مربوط به حوزه بخش کوهنانی میباشد. کارشناس باستانشناسی

  13. با سلام
    برادر عزیر جناب اقای صادقی با توجه به اینکه شهرستان رو مشکان تازه تاسیس هست /گویا حضر تعالی حالا از محدوده جغرافیای این شهر ستان تازه تاسیس اطلاع ندارید / منطقه ی که دارای ۱۲۰ محوطه ی باستانی هست و خبرنگار محترم اقای امرایی از ان گزارش تهیه کردند مربوط به رماوند بخش کوهنای هست که در بالادست سد سیمره قرار دارد و به عرضتون برسونم رماوند شهرستان تازه تاسیس رو مشکان درپایین دست سد سیمره قرار دارد ؟ اگه هم باز قانع نشدی لطف کن ازبزرگترات بپرس
    در شهر ستان کو هدشت ۲ منطقه به نام رماوند وجود دارد رماوندی که مربوط بخش کو هنانی و شهرستان کو هدشت ورماوندی که اخیر درمحدوده شهرستان رومشکان قرار دارد

  14. منظور اینکه همین دکتر سلام م/تشکرم

  15. زیادنگران نباشید آثارتاریخی زیرآب حفظ میشن بایداز هوشیاری مسولین میراث فرهنگی تشکر کنیم قبل ازآبگیری سد متوجه شده اند

  16. خدمت صادقی عزیز عرض کنم که این طرزفکر بچگانه ومختص اطفال است .خانه ازپایبست ویران است خواجه دربندنقش ایوان است .مال رومشگان وطرحان وکوهدشت نداره مهم کاری است که نباید میشد وشد واین مصیبت است که امثال شما باچنین نگرشی خود را مدافع شهر میپندارید .این که بلاست برسرما می اید مثل زمانی که خیلی از مردم بر سر اینکه صدام اهل رومشگان بوده یا طرحان دعوا میکردند .
    گفتی که منم ماه نشابور سرا. ای ماه نشابور،نشابور ترا
    آن ما ترا وآن تو نیز ترا: بامابنگویی که خصومت زچراست

  17. به نظر بنده باید محوطه غار تاریخی میر ملاس مانند بسیاری از آثار تاریخی از جمله گنج نامه همدان به یک پارک تفریحی تبدیل بشود(پنج کیلومتر اسفالت می خواهد ویک آبشار مصنوعی) که هم باعث دمیدن روح امید و شادی در دل مردم بشود و هم با مورد توجه قرار گرفتن آن منطقه خود به خود این آثار ارزشمند حفظ می شوند.به عنوان مثال همین افراد که شب و روز درفکر تخریب این آثار هستند اگر بدانند با فروختن تخمه و تنقلات در اطراف محوطه پولی به جیب میزنند اتوماتیکوار از آنها مراقبت می نمایند.چون گردشگران برای دیدن این آثار دست در جیب مبارک می نمایند نه روی گل این عزیزان.

  18. “چند پیشنهاد میر ملاسی”به بهانه بهار ومطلب “دلجویی از میرملاس”

    ۱-برای این حرکت های فرهنگی وپاسداشت ومراقبت ازآثار تاریخی ومعرفی انهابهتر است اهالی فرهنگ وهنر ونیروهای مردمی پیشقدم شوند ونباید به انتظار مسولان نشست .مثلامدتی پیش هنرمندان شهرستان کوهدشت دسته جمعی از این اثر بازدید کردندکه انعکاس خوبی یافت
    ۲- خود شما خبرنگاران میتوانید با ارسال گزارش به شبکه های سراسری صدا وسیما وپخش در ساعات مناسب در شناسایی این اثر باستانی وجذب گردشگر موثر باشید.
    ۳-شاعران ونویسندگان،فرهنگیان ،ورزشکاران و…در دادن فراخوان برای بازدید از میرملاس میتوانند نقش خوبی داشته باشند چون علاقه مندان زیادی دارند.
    ۴-از قبل محلی برای شروع حرکت در یک نقطه از شهر مثلا میدان انقلاب به سمت میرملاس برای بازدید همگانی
    مشخص وبه اطلاع مردم رسانده شود .
    ۵-همایش پیاده روی با جایزه از کوهدشت به سمت میرملاس برگزار شود .
    ۶-در ابتدای شهر بنر بزرگی با این موضوع “به شهر سنگ نگاره های چندین هزار ساله خوش امدید “نصب شود
    ۷- جاده آسفالت وتابلو مناسب راهنما در محل ورودی جاده میرملاس بازدیدکنندگان آن را افزایش خواهد دادو…
    ۸-آموزش وپرورش ومدیران مدارس اردوهای دانش اموزی را به این اثار تاریخی هدایت کنند
    ۹-در تعطیلات نوروزی و اردیبهشت ماه که اردوهای دانش اموزی برگزار میشود کارشناسان میراث فرهنگی در این محل ودر همه اماکن باستانی وتاریخی حضور داشته باشندوتوضیحات لازم را بیان کنند.
    ۱۰-در این ایام کوتاه بهار وتعطیلات شهرداری ،فرمانداری ومیراث فرهنگی اتوبوس ومینی بوس رایگان را برای بازدید کنندگان وباز هم در مکانی مشخص شده فراهم نمایند

  19. سلام ودرودخدابرتو بچه محله قدیمی دست تمامی همفکرانت رادراین مسیرصمیمانه میفشارم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.