- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

برای دلجویی از “میرملاس” بهار را بهانه کنیم

 

ابراهیم امرایی / میرملاس نیوز : 

برای دلجویی از “سنگ نگاره های میرملاس” بهار را بهانه کنیم

چندی پیش که برای تهیه گزارشی در مورد فصل سوم کاوش ، عازم منطقه رماوند شدم با سرنوشت تلخ مجموعه دیگری ازآثار باستانی کهن دیارکوهدشت روبرو شدم خبر این بود ” ۱۲۰ محوطه باستانی به واسطه آبگیری سد سیمره برای همیشه زیر آب می روند .
این واقعه تلخ حاصل بی تدبیری مسئولانی بود که می بایست از اواسط دهه ۷۰ برای نجات این آثار ارزشمند چاره اندیشی می کردند نه اینکه حالا که سد در مرحله آبگیری است تازه به فکر حفظ این آثار افتاده و هیئت های مختلف کاوش و باستان شناس را عازم منطقه کنند.
برخی از این آثار با قدمت ۱۵۰۰ تا ۱۱ هزار سال شامل غارها و تپه های باستانی پیش از تاریخ مربوط به دوره نوسنگی و آثار دیگری چون تپه چیاسبز، شهر تاریخی ساسانی برز قباله و قلعه سیرم شاه و پیروزعلی است که هرکدام در دل خود هزاران اسرار نهفته دارند.
کاوش های شتاب زده در مقایسه با سرعتی که آب برای آمدن داشت نوش دارویی بود که ارزش خوراندن به سهراب زخم خورده تاریخ ما را هم نداشت .
از سویی سد سیمره ، این غول بتنی که حریصانه برای در آغوش گرفتن آب رود اساطیری سیمره آماده می شد پس از چند وقفه درآبگیری حالا با شکیبایی رو به پایانی ، اندوه مارا برای خدا حافظی با این آثار ارزشمند نظاره می کرد .
به هر حال قصه محوطه های باستانی رماوند و سد سیمره هم کم کم در ذهن نسیان زده ما رنگ خواهد باخت اما درسی که می توان آموخت حفظ داشته هایی است که برای حراست از آنها همه در صف ایستاده اما هرکدام منتظر واکنش و تعارف زدن دیگری است .
فراموش نکنیم تاریخ پر افتخار ایران اسلامی پراست از فراز و فرودهایی که هر کدام در دل خود درس هایی برای آموختن دارند عبرتهایی که در دل این تاریخ کهن نهفته گنجینه های رایگانی هستندکه می بایست با اندیشه و درک درست از آنان برای فردایی بهتر آموخت و به کار بست .
سنگ نگارهای میر ملاس اما به عنوان بخشی از تاریخ چند هزار ساله این دیار که نخستین تجلیات ذهن انسان شکارگر بوده اندک اندک رنگ می بازند و من وما که شاید از نوادگان ترسیم کنندگان این نقوش کم نظیر و باستانی باشیم برای حفظ و احیا آنان چه کرده ایم ؟
حال که رستاخیز طبیعت و مناظر دل انگیز بهاری ، لرستان باشکوه را از هر زمان دیگری دلپذیرتر می کند دوستداران آثار تاریخی دیارمان با اندک مساعدت مسئولین میراث فرهنگی استان می توانند با فراخوان سراسری علاقه مندان این نقوش کهن و راه اندازی تورگردشگری ضمن بازدید از بقایای این آثارارزشمند ، همفکری صاحب نظران و مساعدت کریمان و خیران عرصه های فرهنگی را به یاری طلبیده تا بلکه به بهانه دم مسیحایی بهار، بقایای سنگ نگاره های میرملاس را برای آیندگان حفظ کنیم .
بی شک هم فکری دلسوزان عرصه فرهنگ و تمدن این دیار برای گردهمایی علاقه مندان در یک روز مشخص می تواند عزمی راسخ و اراده ای جمعی برای نجات بقایای سنگ نگاره های میر ملاس را رقم بزند. منتظر ایده و نظر شما همدیاران محترم در این خصوص خواهیم بود.

ابراهیم امرایی / خبرنگار واحد خبر شبکه افلاک