- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

«بابای بزرگ» آستانی از نور در دل طبیعتی بکر و کوهستانی

 

نورآباد شهری است، در شمال غرب استان لرستان، این شهر دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری دارد.

این شهر یکی از پنج شهر با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از سطح دریا در ایران است که در سال ۱۳۶۴ خورشیدی از بخشداری به فرمانداری تغییر وضعیت داد.

دِلفان با جمعیتی بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر، منطقه‌ای در شمال غربی استان لرستان و در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه و در مجاورت استان همدان از شمال و استان کرمانشاه از جنوب غربی ایران است.

مرکز آن نورآباد با جمعیت تقریبی ۶۰ هزار نفر است، دارای ۵۰۰ روستا است که در حال حاضر ۴۲۲ روستای آن دایر و بقیه خالی از سکنه شده‌اند، در غرب آن رودخانه‌های سیمره و گاماسیاب جریان دارند و در جنوب شرقی آن رودخانه کشکان جاری است، همچنین رودخانه بایور(باداور)از میان شهر نورآباد می‌گذرد.

این منطقه کوهستانی و سردسیر است و از دیر باز محل ییلاق طوایف دلفان بوده است، محصول آن غلات، صیفی‌جات، لبنیات و پشم است.

بنا بر سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، جمعیت نورآباد لرستان ۶۰ هزار و ۲۳۴ نفر بوده ‌است.

شهرستان دلفان دارای دو بخش، به‌نام‌های مرکزی وکاکاوند و ده دهستان است.

 

 

 

*امامزاده بابای بزرگ دلفان

گنبد و تزئینات داخلی مقبره امامزاده ابراهیم به صورت کامل آجر کاری است و بیشتر تزئینات بنا به سبک معماری قرن هفتم و معماری دوره قاجار شباهت دارد.

ساختمان مقبره هشت ضلعی بوده و درب ورودی آن رو به شمال است.

نحوه کلی ساخت و معماری مقبره را می‌توان با معماری دوران صفوی هم مقایسه کرد.

*معرفی امامزاده ابراهیم (ع) معروف به بابای بزرگ در شهرستان دلفان

شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از شهرستان‌های کوهستانی و سرسبز استان لرستان است وجود اماکن مذهبی و تفریحی و طبیعت بکر و دست نخورده آن هر ساله موجب شده که هزاران گردشگر و دوستداران طبیعت به این شهرستان به ویژه در ایام نوروز سفر کنند وجود اماکن متبرک و امامزاده‌های بزرگوار در استان لرستان موجب شده است که این خطه از ایران اسلامی به ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری مذهبی دست یابد و معرفی این ویژگی‌ها می‌تواند در راستای جذب گردشگر بیشتر موثر باشد.

 

 

 

*بابای بزرگ هر ساله میزبان هزاران زائر

یکی از مناطق سیاحتی، زیارتی این شهرستان امامزاده ابراهیم (ع) معروف به بابای بزرگ است که هر ساله میزبان هزاران نفر از زائرانی از استان‌های لرستان، ایلام ، همدان و کرمانشاه بوده و مورد احترام مردم این دیار است.

این امامزاده عظیم‌‌شان از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که در میان کوهای سرکشتی و مهراب کوه شهرستان دلفان در کنار مرقد دوست و یار قدیمی خود کال نازار آرمیده است.

در سال‌های اخیر تمهیداتی برای توسعه بقعه متبرکه این امامزاده و ایجاد ظرفیت جذب گردشگر توسط مسئولان صورت گرفته است.

از جمله این اقدامات می‌توان به گسترش رواق‌ها و مغازه‌های اطراف امامزاده، ایجاد حسینیه، ترمیم ساختمان بقعه، محوطه‌سازی و ایجاد راه دسترسی اشاره کرد که موجب رضایت زائران نیز شده است.

 

 

 

 

*امامزاده بابای بزرگ در ۶۵ کیلومتری دلفان قرار دارد

این امامزاده در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرار گرفته که در طول مسیر این امامزاده طبیعتی زیبا مشاهده می‌شود که دل هر بیننده‌ای را به مجذوب خود می‌کند.

هر ساله در ایام نوروز شاهد حضور بسیاری از مردم منطقه و استان‌های همجوار به مرقد مطهر این امامزاده هستیم که برای اجابت دعاهای خود به این سلله پاک رسول الله پناه می‌برند.

به هر حال می‌توان با برنامه‌ریزی درست و ایجاد تقویت زیرساخت‌های لازم زمینه لازم را برای معرفی ظرفیت‌های بخش گردشگری مذهبی را در این شهرستان فراهم کرد.

مقبره وی در دره‌های رشته کوه‌های زاگرس در استان لرستان و در شهرستان دلفان قرار دارد.

امامزاده ابراهیم در نزد مردم لرستان به بابای بزرگ نیز معروف است، لفظ بابا در لرستان به برزگان و پیران قابل احترام گفته می‌شود و از این جهت این امامزاده برای مردم لرستان به خصوص اهالی شهرستان دلفان و شهرستان کوهدشت از احترام بسیار بالایی برخوردار است.

در ادامه فرماندار دلفان در این خصوص گفت: هر ساله این امامزاده میزبان هزاران زائر از سراسر ایران اسلامی است.

علی باقری اظهار کرد: بیشتر زائران این امامزاده از استان‌های کرمانشاه، همدان، ملایر، لرستان و …هستند.

وی افزود: راه دسترسی به این امامزاده بیشتر آسفالته است و محلی برای استقرار موقت زائران در این امامزاده احداث شده است.

 **********

سمیه فتحی /فارس