- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

چاهی در اطراف دورود که از آن صدای ساز و دهل می‌آید

 

  از عجایبی که در شهرستان دورود و ارتفاعات کوه پَریز قرار گرفته است، چاه ساز و دهل” است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس،همانگونه که از نام این چاه می‌توان پیش بینی کرد از درون این چاه می‌توان صدایی شبیه به ساز و دهل که از ابزار موسیقی محلی لرستان است را شنید و شاید علت نامگذاری این چاه تصورات و عقاید بومیان منطقه باشد.

شاید از نظر علمی می‌توان علت صدای خارج شده را از دهانه چاه را که شباهت کمی با صدای ساز محلی دارد، وجود یک رودخانه خروشان در انتهای آن دانست.

یکی دیگر از دلایل اصلی تولید صدا در این چاه، فشار هوای وارد و خارج شده در آن است به نحوی که زمانی فردی در نزدیکی دهانه این چاه قرار می‌گیرد، فشار هوا باعث می‌شود تا فرد به درون چاه کشیده شود.

*چاهی که همچنان عمق آن کشف نشده و مبهم است

تاکنون اکتشافاتی که منجر به یک نتیجه کامل شود، در این چاه صورت نگرفته است.

تنها می‌توان به اقداماتی توسط چند تن کوهنورد دورودی اشاره کرد که در یک مرحله طناب اندازی با وجود آنکه به عمقی نزدیک به ۱۰۰ متر از این چاه رسیده بودند، نیاز به تجهیزات پیشرفته و کامل‌تر باعث شد، تا اکتشاف در همان عمق متوقف شود و به زمان دیگری موکول شود.

طبق پیش بینی کارشناسان این چاه عمقی در حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ متر دارد و در انتهای آن رودخانه‌ای خروشان واقع شده است.

* چاه «ساز و دهل» بزرگ‌ترین چاه کوه پریز

راه دسترسی این چاه که در ارتفاعات کوه پریز قرار دارد، حرکت از روستای چشم سرنجه واقع در جنوب شهرستان دورود و عبور از کناره پله کوه پریز و رفتن به سر پله‌های این کوه است که بیش از ۱۰ ساعت کوهپیمایی را می‌طلبد.

برای بازدید از چاه ساز و دهل باید یک برنامه دو روزه کوهنوردی را برنامه‌ریزی کرد.

این چاه را می‌توان بزرگترین چاه کوه پریز شهرستان دورود دانست.