تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
10

هفت سین قرآنی

  • کد خبر : 46603
  • 29 اسفند 1392 - 8:25

  حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز :   همه ساله  در آغـاز سـال نو و در عیـد نوروز ، سـفره هفت سـین که مظهری از نعمتهای الهی است چیده می شود تا الطاف الهی را فراموش نکرده و هماره شاکر و سپاسگزار او باشیم ، اما چه زیباست که بر سر سفره پرخیر […]

55992080942627650556

 

حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز :

  همه ساله  در آغـاز سـال نو و در عیـد نوروز ، سـفره هفت سـین که مظهری از نعمتهای الهی است چیده می شود تا الطاف الهی را فراموش نکرده و هماره شاکر و سپاسگزار او باشیم ، اما چه زیباست که بر سر سفره پرخیر و برکت قرآن  نیز بنشینیم و از هفت سین قرآن بهره بریم :

۱ – سلام : سلامٌ قولاً مِن ربّ رَحیم ( سوره یس – آیه ۵۸ ) سلام نامی از نامهای خداست . سلام تحیت اهل بهشت است . سلام پیام پروردگار رحیم ‍‍‍‍ است . سلام پذیرایی شب قدر است . سلام اولین حق هر مسلمان بر دیگری است .سلام کلید شروع هر کلام و نوشته ای است . سلام ساده ترین عمل نیک است سلام نشانه تواضع و فروتنی است سلام عامل محبت و الفت است . سلام اظهار صلح و مسالمت است . سلام اولین تحفه و هدیه دو انسان است . سلام آرزوی سلامتی برای بندگان خداست .سلام دعوت به صلح جهانی است . سلام امید دهنده و نشاط آور است . سلام برطرف کننده کدورت های گذشته است . سلام اعلام حضور و اجازه برای ورود است . سلام پیام آور انس و دوستی است و سلام ادب الهی است .

۲ – سبقت در نیکی :  فَاستَبِقُوا الخَیرات ( سوره مائده آیه ۴۸  ) سبقت در کار خیر ارزش آنرا می افزاید و در قرآن با واژه های ( سابقوا ) و ( سارعوا ) به آن دعوت شده است  و در ستایش انبیاء می فرماید : یُسارعون فی الخیرات ( سوره انبیاء آیه ۹۰ ) . و محور و مسیر مسابقه  باید امور خیر و معنوی باشد . قرآن در توصیف اهل ایمان و صالحین نیز به همین نکته اشاره می کند که افراد صالح ، کسانی هستند که با عشق و نشاط و شتاب به سراغ تمام کارهای خیر می روند نه بعضی از امور . این سرعت آنان موقت و موسمی نیست ، بلکه دائمی است . ( ۱ )

۳ – سجود : سیماهُم فی وُجُوهِهِم مِن اَثَرِ السُّجُودِ ( سوره فتح آیه ۲۹ ) سجود منتهای فروتنی و افتادگی عبد  است دربرابر معشوق حقیقی . امام صادق ( ع ) فرمود : زیانکار نیست و با زیانکاران محشور نمی شود کسیکه حق سجده را اگر چه در تمام عمر یکبار بجا آورده باشد .

آری ، دور نیست از عنایت دوست ، آن بنده ای که از کانال سجده خود را به مقام قرب می رساند و به عمل و کار خود توجه دارد و بساط کبریایی را با سجده می بوسد و می داند که ستایش چه وجود مقدسی را بر زبان جاری می کند .خداوند سجود را برای این قرارداد که با دل و جان و همه حواس و قوا در مقام و عظمت او فانی شوی و جز او کسی را نبینی . ( ۲ )

۴ – سعی : وَ مَن اَرادَ الآخِرَهَ وَ سَعی لَها سَعیَها وَ هُوَ مُؤمِن فَأُولئکَ کانَ سَعیُهُم مَشکُوراً . ( سوره اسراء – آیه ۱۹ ) یکی از ارزشهای انسانی کار و تلاش و سعی و کوشش است و سستی و تنبلی چه بسیار که مورد مذمت واقع شده است . اگر نیل به مقامات دنیوی و رفع نیاز ها و رسیدن به اهداف و مقاصد این جهانی مرهون سعی و تلاش است ، آخرت به طریق اولی ، بدون تلاش بدست نمی آید و برای سعادت اخروی ، تلاش ویژه ای لازم است .اراده و تلاش انسان در سعادت او نقش دارد و این حقیقت در قران به ویژه در آیه فوق به زیبایی بیان شده است و زیباتر آنکه قران به ما می آموزد که تشکر از تلاش دیگران کاری الهی است .

۵ – سُرُور : وَ لَقَّیهُم نَضَرهً وَ سُرُوراً ( سوره انسان آیه ۱۱ )  در وصف ابرار و نیکان آمده است که خدا را در حالی ملاقات می کنند که غرق در شادی و سرورند . اهل ایمان در دنیا نیز اهل سرورند و این ناشی از خلق و خوی نیکوی آنان است که بخاطر حس خلق و اخلاق نیکویی که دارند هم خود شاداب و با نشاط هستند و اگر حزن و اندوهی نیز دارند انرا در درون خویش پنهان می سازند و هم موجبات سرور و شادابی دیگران را فراهم می سازند و نتیجه این اخلاق  حسنه در دنیا ، سرور آنها در سرای جاوید است .

۶­­­­ – سکینه : هُوَالَّذی أَنزَلَ السَّکینَهَ فی قُلُوبِ المُؤمنین ( سوره فتح آیه ۴ ) سکینه در اصل از ماده ( سکون ) به معنی آرامش و اطمینان خاطری است که هرگونه شک و تردیدی و وحشت را ازانسان زائل می کند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم می دارد (۳)

در آغاز سال نو چه زیباست که از آیات نورانی کتاب خدا استمداد طلبید تا معرفت و شناخت انسان نسبت به تمام هستی و اسرار آفرینش و مقصد نهایی خلقت فزونی یابد . اینجاست که با رشد و آگاهی و پی بردن به مقام رفیع خویش ، در آدمی اطمینان خاطر و آرامشی به وجود می آید که در مسیر کمال با دیدی روشن تر و گامهایی استوار تر قدم بر می دارد .

۷ – سیر و سیاحت  :  قُل سیروا فِی الأرضِ فَانظُرُوا کَیفَ بَدَءَ الخَلقَ ثُمَّ اللهُ یُنشِئُ النَّشأَهَ الآخِرَه :  ( سوره عنکبوت آیه ۲۰ ) فرمان “سیروا فی الارض ” ۶ بار در قرآن آمده است و قرآن برای سیر و سفر آثار متعددی را بیان فرموده است که واقعاً آموزنده است که به عنوان نمونه در این آیه ثمره سیر و سفر را توجّه انسان به آغاز خلقت و نیز جهان آخرت می داند  و اینکه سیر و سفر باید عبرت آموز باشد و سفرهای علمی و آموزنده و عبرت آور ستوده و نیکوست و جهانگردی هدفدار و بازدید توأم  با اندیشه از آثار ستمگران ، بهترین کلاس و معلّم و مربّی انسان ها می تواند باشد و در مطالعه تاریخ جلوه ها مهم نیست پایان کار مهم است . (۴)

_______________________________________________________

۱- تفسیر نور ج ۱

۲-سیمای نماز – استاد حسین انصاریان

۳- برگزیده تفسیر نمونه ج ۴

۴- تفسیر نور ج ۲

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=46603

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.