تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

کو آن دلی که نرنجد ز حرف راست !

  • کد خبر : 4670
  • 03 خرداد 1391 - 0:47

 ابراهیم امرایی : کو آن دلی که نرنجد ز حرف راست ! آثار تاریخی به منزله شناسنامه و هویت اقوام هستند که علاوه بر جنبه انسان شناختی در صنعت گردشگری دنیا هم به محلی برای کسب درآمد های مستقیم و غیر مستقیم تبدیل شده اند ، پتانسیلی که متاسفانه هنوز در کشور ما نسبت به […]

 ابراهیم امرایی :

کو آن دلی که نرنجد ز حرف راست !

آثار تاریخی به منزله شناسنامه و هویت اقوام هستند که علاوه بر جنبه انسان شناختی در صنعت گردشگری دنیا هم به محلی برای کسب درآمد های مستقیم و غیر مستقیم تبدیل شده اند ، پتانسیلی که متاسفانه هنوز در کشور ما نسبت به آن توجه چندانی نشده است .
اگر لرستان را آنگونه که مورخان و اهل نظر می گویند دیاری با پیشینه چند هزار ساله بدانیم ، غیر از قلعه فلک الافلاک که آنهم به واسطه موقعیتش در شهر خرم آباد مورد بازدید عموم قرار میگیرد ، آثار دیگر که شمارشان از دهها وبلکه صدها فراتر می رود چندان مورد اقبال عموم قرار نمی گیرند شاید به این دلیل که یا راه دسترسی ندارند ویا آنقدر گمنام و در انزوا هستند که در ازدحام شهرها و خلوتی کوره راهها کسی سراغی از آنان نمی گیرد.
آثارتاریخی که بازمانده ای از صدگان و بلکه هزارگان پیشینه تاریخی مردم این دیارند این روزها چنان مورد بی مهری برخی نامردمان قرارگرفته اند که بی شک اگر زبانی برای شکوه داشتند از این همه بی مهری چه گلایه ها که نمی کردند .
آثار تاریخی در کوهدشت که بخش ارزشمندی از تاریخ و تمدن لرستان و بلکه دنیا محسوب می شوند به واسطه خیره سری این افراد که نمی دانند و نمی دانند که نمی دانند مورد هجمه قرار گرفته و بخش عمده ای از آنان محو ونابوده شده اند آثاری که اگر هوشمندی مسئولین میراث فرهنگی و سرسوزنی ذوق مسئولین محلی یاری می کرد چه بسا درکنار جاذبه های طبیعی منطقه ، به مقصدی برای اندیشمندان ، محققان ، دانشجویان کنجکاو و عامه علاقه مندی تبدیل می شد که طالب دیدن سنگ نگاره هایی بودند که نظیرشان را تنها درغار لاسکو آنهم با رعایت مقررات سخت حفاظتی نگهداری و به نمایش گذاشته شده است .
درکناراهمال برخی مسئولین نباید از این واقعیت نیزغافل بود که در تغییرات اجتماعی ، مردم بزرگ ترین و موثرترین قدرتی هستند که خوشبختی و بدبختی خود واجتماع پیرامون را با رفتاروکردارشان رقم می زنند .
فرهنگ ، این نایاب دوران و اکسیری که بودنش درکالبد جوامع نظم ، احترام ، و سعادت می آفریند همواره عاملی برای پیش یا پس رفت جامعه است .اگر درحفظ و نگهداری بناها ی تاریخی تنها مسئولین را مسئول بدانیم و از فرهنگ و نقش مردم غافل شویم بی گمان راه را به غلط رفته ایم . در خوشبینانه ترین حالت یک مسئول می تواند در حد و اندازه مقررات اداری هزینه کند هزینه ای که بند ها وتبصره ها هیچگاه مجال ظهور و بروز کامل آن را هم نمی دهند در این بین می ماند فرهنگ ، بینش و درک من وامثال من ازدنیای اطراف که تنها پشیزی به کیسه و شوقی به دل است .
بهرحال تاریخ چیزی نیست جز گذشته ای که برای خودش زمان حال بوده ، بی شک درک گذشتگان از گذشت زمان فراتراز ما نبوده با این وجود در ساخت بناهای تاریخی چنان همت گمارده اند که عمربرخی ازاین بناها به هزار تا دوهزار سال می رسد ، ببینید شصت پل تاریخی لرستان ، قلعه فلک الافلاک و…..که نماد هنر، فرهنگ و تمدن قومی هستند که برخی شان اینک خود داشته های خود را به تارج می برند.
به گواه سیستم خلقت و چرخه طبیعت زمانی ما نیز به تاریخ خواهیم پیوست اگر چه سنگ نگاره های میرملاس و هومیان همه تاریخ ما نیستند اما بی شک جزیی از هویت چند هزار ساله ی مایند که اینک نیازمند حمایت و پاسداشت ما هستند . نکوداشت داشته ها و آنچه داریم ارزشمند تراز افسوس خوردن برای رفته ها و نداشته هاست .
در جایگاه یک مسئول قولهایمان را به فرداهای نیامده نسپاریم وبه عنوان یک شهروند و همدیار با فرهنگ ، میراث دارشایسته ای باشیم که به آب و علف و سبزه و تاریخ احترام می گذاریم همچنان که ماشین ، تلفن همراه ، و حتی لباسمان را دوست داریم.
آخرآنکه : نقاشی های ساده و ابتدایی میرملاس و هومیان قرنها پیش از ما در کنج پناهگاهها مونسی جز باد و باران نداشته اند اینک که ما همدمشان شده ایم باشد که ارجشان نهیم ، صیانتشان کنیم تا آیندگان پس از ماهم براین کردارما درود بفرستند .

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=4670

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. جانا سخن از زبان ما می گویی .
    آقای امرایی با تشکر از مقاله شما، متاسفانه ما آن طور که باید و شاید ازمیراث گذشتگان مان حفاظت وصیانت نمی کنیم .
    درحقیقت باید نگاهمان را به زندگی ، به گذشته ، حال و آینده تغییر دهیم .
    به قول شاعر معاصر کشورمان زنده یاد سهراب سپهری …چشم ها را باید شست /جوردیگرباید دید.

    • از متن زیبایتان بسیار متشکرم به قول خودتان همدیار عزیز امیدوارم به یاری اندیشمندانی چون شما آثار باستانی دیارمان روزگار بهتری داشته باشد.

    • میرملااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااس. هاینه کو .

  2. کاملا درست است
    دوست من آقای امرایی
    کوهدشت ” بخش ارزشمندی
    از تاریخ و تمدن لرستان و بلکه دنیا محسوب می شود”

  3. از توجه جنا بعالی برای حفظ و حراست از میراث کهن لرستان تشکر میکنیم و امیدواریم تا مسئولان و مردم نیز این دغدغه هارا نیز داشته باشند
    متن زیبای شما حاکی از احاطه بر مسائل فرهنگی استان است انشا ءاله با همراهی دیگر هم استانیها شاهد حفظ این آثار ارزشمند باشیم

  4. امیدوارم با تداوم این نوشتها شاهد تنویر افکار عمومی و آشنایی بیشتر آنان با اهمیت حفظ میراث فرهنگی و آثار باستانی باشیم .

    • من هم با نظر شما دوست عزیزم ؟؟ رحمانی موافقم باید با تلاش افکار عمومی را نسبت به اهمیت حفظ این آثار متوجه ساخت از تلاش آقای امرایی و همکارانشان هم در این راستا به عنوان یک همشهری سپاس گذارم انشاالله شاهد توجه ایشان نسبت به دیگر معضلات شهرمان باشم

  5. دوست عزیز از خواندن مطلب شما متاثر شدم ،توجه شما و سایر هم استانی ها به ارزش تاریخی این آثارقابل تقدیر است .
    چرا باید به واسطه سود طلبی برخی ها آثار ارزشمندی چون نقوش میر ملاس اینگونه راحت تخریب شود؟ چه کسی پاسخگوست ؟ جناب امرایی ما نیز با شما همدردیم انشاالله همچنان با مطالبی از این دست پیگیر سرانجام این گونه آثار باشید.تلاش مجددانه امثال شما را اجر می نهیم .

  6. آیا به نظر شما مخدوش کردن آثار نیاکان ما نشان از بی لیاقتی مسئولین شهرمان نیست چرا ما باید خودمان به فکر آثار مان باشیم ؟…

    • من با بخشی از صحبت های شما موافق نیستم و اون اینکه همه باید به فکر آثار تاریخی باشیم این تنها وظیفه مسئولین نیست ، به قول نویسنده این مقاله (آقای امرایی ) که خوب هم نوشتند ، در کنار وظیفه مسئولین برای حفظ و نگهداری بناها فرهنگ ما مردم هم خیلی خیلی تاثیر داره کلاهتان را قاضی کنید اگر فرهنگ مردم نباشه مسئولین می تونند برای هر کدام از این آثار نگهبانی بزارند من بیشتر با نظر آقای امرایی منوافقم تغییر باید ریشه ای و از بطن فرهنگ جامعه باشه .

  7. با سلام و خسته نباشید.من هم از طرف خود ودوست قدیمی شما آقای علی اشرف سوری؟ دست مریزاد میگیم به خاطر مقاله وبحث شیرینتون .به یاددوران دانشجوی تان در بروجرد.

  8. سلام جناب امرایی از خواندن مطلبتان لذت بردم با شناختی که از شما و اخوی محترمتان دارم و میدانم در شغلی که دارید همواره در تلاشید تا برای رفع مشکلات استان قدمی بردارید از خواندن این مطلب هم لذت بردم و هم نا راحت شدم امید وارم به مدد دوستانی چون شما لرستان هر بار بیش از گذشته به سمت آگاهی و دانایی پیش رود منتظر رد قلم دیگری از شما در این پایگاه خواهم بود .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.