تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

مصاحبه و انتشار آثار سلیمان میری در // مجله مجازی پان آرت

  • کد خبر : 46729
  • 02 فروردین 1393 - 1:28

مصاحبه و انتشار آثار سلیمان میری در مجله مجازی پان آرت *   *   *   *   * فهرست مطالب نسخه پانزدهم: – حاشیه: به یاد هنرمندان؛ رضا عـآلی– حرفه: گالری دار؛ نادر سیحون– دنیای گردش مجازی– فتوآت: سامان آفریدند– انیمیشن: محمد زارع– نقاشی: زرتشت رحیمی– خوشنویسی: سلیمان میری– نقاشی دیجیتال: احسان طائب لو * * * جایگاه خوشنویسی کلاسیک با […]

مصاحبه و انتشار آثار سلیمان میری در مجله مجازی پان آرت

*

 

*

 

01--93

*

 

*

 ماهنامه-هنرهای-تجسمی-پان-ارت

*

فهرست مطالب نسخه پانزدهم:

– حاشیه: به یاد هنرمندان؛ رضا عـآلی
– حرفه: گالری دار؛ نادر سیحون
– دنیای گردش مجازی
– فتوآت: سامان آفریدند
– انیمیشن: محمد زارع
– نقاشی: زرتشت رحیمی
– خوشنویسی: سلیمان میری
– نقاشی دیجیتال: احسان طائب لو

*

66666666 -

*

*

جایگاه خوشنویسی کلاسیک با توجه به پیشرفت دنیای مدرن و دیجیتال کجاست؟

شاید مهمترین دلیل پیدایش خوشنویسی کلاسیک جنبه کاربردی بودنش باشه به طوری که در گذشته و حتی در دوران معاصر، خوشنویسی کلاسیک وظیفه انتقال معنا و مفاهیم و متون رو به عهده داشته و مهمترین پیام این خط، زیبانویسی حروف و واژه‌ها تعریف میشه. با ورود چاپ سنگی، کاربرد این هنر برای عرضه به اجتماع بیشتر شد. با این تفاوت که این بار ماشین چاپ کار نسخه‌برداری متن کتابت شده رو انجام می داد نه خوشنویس کاتب و این جریان چالشی بزرگ بر سر راه خوشنویسان ایجاد کرد که البته همین اتفاق باعث شد بسیاری از خوشنویسان مسیر کار خودشون رو عوض بکنن و به نوعی دیگه، به خوشنویسی مشغول بشن.در دوره ناصری خوشنویسان بزرگی چون میرزاغلام رضا اصفهانی، میرحسین ترک، میرزاکاظم، میرزا محمدرضا کلهر بر جنبه های هنری خوشنویسی نستعلیق بیشتر تاکید کردن و ظرفیت‌های بصری قالب سیاه مشق رو  که مهمترین عامل بصری اون تکرار بود، کشف کردن و همین؛ پلی ارتباطی شد برای ورود خوشنویسی به فضای مدرنیسم. ولی سوال اینجاست که آیا خوشنویسی به شیوه کلاسیک با وجود چالش بزرگ پیشرفت دنیای مدرن قادره به حیات خودش ادامه بده؟ به نظرم با تاکید کردن به همون شیوه های سنتی قادر نیست. برای ادامه راه باید جنبه کاربردی بودن اون که در گذشته به نوعی دیگه بوده در دنیای مصرف گرای مدرن به صورتی ویژه ارایه بشه. خوشنویسی برای رهایی از این چالش بزرگ باید فضاهای متفاوتی از کاغذ و صفحه آرایی را تجربه بکنه و به شیوه های متفاوت و امروزی تر به اجتماع عرضه بشه.

آیا از سبک خاصی در خوشنویسی استفاده میکنین یا پیرو سبک اساتید دیگر هستین؟

من از ابتدای شروع خوشنویسی مدت کوتاهی رو به شیوه‌ای که در انجمن خوشنویسان تدریس می‌شد مشق می‌کردم. بعد از این دوره بر اساس دریافت ها و تجربه های شخصی به مشق پژوهشی و عملی خطوط قدما مشغول شدم. ولی چیزی که از همون ابتدای شروع خوشنویسی ذهنم رو درگیر کرده بود، رسیدن به شیوه ای شخصی بود که بتونم فردیت خودم رو تمام و کمال بیان کنم. سالهاست که دست به تجربه های مختلفی زدم و با بررسی کلی از کارهام مشهود هست که شیوه‌های مختلفی را آزمایش کردم و این تکاپوها برای این بوده که بتونم خویشتن خود رو در کارهام بازتاب بدم. البته معتقدم که خود این روند و تکاپو شاید مفهوم واقعی هنر برای من باشه و از این نظرگاه “هنر” طی کردن یک مسیر و تجربه کردن و دیدن فضاهای مختلفه.

ارتباط یک هنرمند با آثارش معمولا بسیار ویژه هست. شما برای شروع یک کار سیاه مشق، از چه راه هایی برای ایده یابی و ارتباط با اثر نهایی استفاده میکنین؟

سیاه مشق نستعلیق، یکی از تجریدی ترین و انتزاعی ترین قالب های هنر ایرانی هست که همیشه با واژه زایش همراه بوده و این رمز ماندگاری و پویایی این قالب، از سنتی کهن تا هنر مدرن امروزی هست. من به فراخور ذوق و درونیاتم و دانش بصری که هم به صورت تجربی و هم به صورت پژوهشی کسب کردم پای در این عرصه گذاشتم و در این وادی گاهی سیاه می‌نویسم و گاهی سفید. ریتم، ضرب آهنگ و حرکت بر اساس رهایی دو عنصر اساسی سیاه مشق هست که بیشتر از هر چیزی من رو به سمت سیاه مشق نوشتن سوق میده. همیشه سعی کردم که در نوشتن، خودم رو از همه قواعد و آموخته ها خالی کنم و به نوعی در عالم “بی خودی” و مستی مشق کنم، اصطلاح “جریان سیال ذهن”مهمترین اتفاقی هست که دوست دارم در آثارم به صورتی پویا و رها بازتاب داشته باشه.

مشکلاتی که در مورد ارایه آثار خوشنویسی در جامعه وجود داره چی هست؟

بنظر من خوشنویسی برای اینکه به مذاق جامعه معاصر خوش آیند باشه، باید مسیر خودش رو از شیوه سنتی که تا به اینجا رسیده عوض کنه و به گونه ای دیگه و در جامه ای متفاوت، خودش رو دوباره به جامعه عرضه کنه وگرنه دچار تکرار مکررات میشه و به بن بست میرسه. به هر حال زندگی انسان امروزی تغییر کرده و به گونه ای دیگه هست و به فراخور همین تغییر شرایط، درونیات انسانها و سلایق اونها هم تغییر کرده. هنرمندان خوشنویس باید به این موضوع آگاهی داشته باشن که با همون معیارهای سنتی و با شیوه های کلاسیک نمیتونن پاسخگوی نیازهای زیبایی شناسی انسان معاصر باشن. پس باید به نوعی دیگه با خوشنویسی برخورد کنن و دست به تجربه فضاهایی نو و بدیع بزنن که ادراک بصری جامعه معاصر هم پذیرای اون باشه.

 
آیا در آثارتون ازطراحی گرافیک یا تصویرسازی هم استفاده کردین؟

سالهاست که به خاطر دغدغه های معناگرایی واژه ها و حروف به ویژه در قالب شعرکه با اون درگیرم و همینطور ارتباط نزدیکی که با دوستان گرافیست دارم، برخی از آثارم به تایپوگرافی گره خورده و در آینده نمایشگاهی با همین موضوع به عنوان “مرز میان کالیگرافی و تایپوگرافی” در برنامه دارم. همینطور از خوشنویسی به ویژه سیاه مشق در پوسترهای تایپوگرافی و لوگو استفاده کردم و تا الان در چند نمایشگاه جمعی تایپوگرافی حضور داشتم. همینطور در حوزه طراحی لباس، کیف و جواهرات از سیاه مشق بهره های زیادی بردم که تا کنون ۵ نمایشگاه انفرادی کیف و کمربند با استفاده از سیاه مشق و با تکنیکی متفاوت برگزار کردم که خواص و دوستداران هنر تزیینی استقبال فراوانی از این نمایشگاه داشتن.

*

01-

*

002 -

*

003 -

*

004-

*

005-

*

006-

*

007 -  -

*

لیعزیزانی که مایل هستند مجله پان آرت شماره ۱۵ ویژه فروردین ماه رو دریافت کنند می توانند به لینک زیر مراجعه کنند.

http://panart.ir/fa/?p=2240

*

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=46729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۱
  1. درود بر سلیمان میری عزیزم افتخاریست برای جامعه هنری لرستان
    ودرود بر علی آقای نازنینم که پیگیر کار وبار بچه های اهل هنر هستن

    • ارادت داریم صمد عزیز لطف داری
      امیدوارم بتوانیم با تمام توان خود تلاش هایی که در راستای رشد هنر این شهر و این استان در حال رخدادن هستند بتوانیم به درستی پوشش خبری بدهیم، تا هم مخاطبین بیشتری به این گونه رخدادها آشنایی بیشتری پیدا کنن و هم منایع مکتوبی برای آیندگان خود برجایی گذاشته باشیم.

  2. بعنوان یکی از اهالی خوشنویسی بشماتبریک میگم.ممنونم آقای زال پوربرای{..جامعه ی هنری لرستان}ونه فقط کوهدشت.اینجا فرصتی پیش اومدکه پیشنهادکنم اگراین پاتوق به تمام اهالی لرستان تعلق داره واگر میخوادکه تعلق داشته باشه بهتره که نظرات خاتی از تعصبات ولایتی و..باشه.فقط یک پیشنهادبود.موفق باشید.

    • س.م گرامی
      از پیشنهاد شما بسیار متشکرم، امروزه در دنیای حرفه ی تعصبات جایی ندارند، هر فردی که اسم اش خارج از سطح استان و در محیط های حرفه ی تری منتشر شد ” دیگر متعلق به استان مرود نظر ” می باشد.
      بنابراین پاتوق هنری سعی بر این دارد که از این گونه اتفاق ها “تعصبات ولایتی ..” دروی گزیند ، پاتوق هنری در خدمت تمام هنرمندان استان لرستان می باشد.” البته منکر ضعف هایی اگرم هست نیستیم”.
      به هر حال امیدوارم با همکاری امثال شما و دیگر دوستان اهل هنر چراغ پاتوق هنری هر چه بیشتر روشن تر شود و مکانی باشد برای گفتگوی اهل هنر استان لرستان.

  3. درود بر استاد سلیمان میری افتخار شهرمان

  4. سلام
    باعث افتخار است برادر میری
    انشاالله موفقیت‌های پی‌در پی شما باعث خودباوری در سایر جوانان با ذوق و استعداد این دیار خواهد بود
    پیروز باشید
    پیشوک

  5. درود بر دوست عزیزم سلیمان

  6. صد ملک سلیمانت در زیر نگین باشد.سلیمان عزیز دست مریزاد و خدا قوت. سلیمان که هستی میر هم که هستی پس بتاز تابمانی جاودان در ملک هستی.

  7. آقای میری دست مریزاد واقعا” باعث افتخار و الگوی شهرمان هستی زنده باشی.

  8. هنرنزدایرانیان است وبس .خلق آثارهنری کارهرکس نیست.باسلام وتبریک سال نو.جناب آقای میری آفرین.خداقوت خدمت همه ی هنرمندان گرامی که تلاش دارندزیبایهارابنمایش بگذارند.گمنام ونامدارشما همگی ماندگارباشید.

  9. عرض ادب و سلام خدمت تمامی عزیزان هنرمند و هنردوست خصوصا تیم پرتوان میرملاس
    بنده به سهم خود به برادر میری تبریک گفته و امیدوارم بیش از بیش شاهد رشد و تعالی ایشان باشیم

  10. درود بر سلیمان عزیز … انشاا… که همیشه در همه جا درخشیده باشی …
    با آرزوی موفقیت های پیش رویت دوست عزیز …

  11. آفرین بر شما همشهری عزیز
    آثار زیبا و جالبی بود موفق سربلند باشید

  12. ممنون وسپاسگذارم از لطف ومحبت دوستان وسروران ارجمندم

  13. درود خدا بر میری عزیز

  14. با سلام مدت زیادی بود انتظار دیدن شما را داشتم که شایستگی ولایق بوذنت راذر آثارت حس کردم موفق باشی ممنون که باعث خوشحالی معلمت شدی

  15. گر در سرت هوای وصالست حافظا
    باید که خاک درگه اهل هنر شوی
    درود خدا بر هنرمند عزیزمان استاد سلبمان میری
    و درود بر دوست هنرمند استاد صمد زال پور

  16. درود و تهنیت به استاد میری افتخار خط نستعلیق این مرز و بوم. امیدوارم همیشه پاینده باشی استاد.

  17. درود بر دوست عزیز و هنرمند یارسانی آقای سلیمان میری……..

  18. سلام استاد میری من از شاگردای قدیمیتون هستم مدت زیادی بود که از دنیای هنر دور بودم و متاسفانه خبر موفقیتاتون دیر به گوشم رسید در هر حال خوشحالم که کوهدشت شخص ارزشمندی مث شمارو داره امیدوارم همیشه شاهد موفقیتاتون باشیم…

  19. سلام اقای میری چرا از شما چلیبا نیست حیف نیست قلم قدرتمند شما فقط صرف سیاه مشق و نقاشی خط بشه مانا باد قلمتان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.