تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

شهید والامقام محمد شیرنسب

  • کد خبر : 46808
  • 03 فروردین 1393 - 12:52

امام خمینی (ره) : خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند. خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند. خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند.   شهید جاوید، امیر ارتش اسلام محمد شیرنسب   تاریخ تولد: ۱۳۳۵  کوهدشت تاریخ شهادت : ۱۹/۱۲/۱۳۶۵  شرهانی […]

امام خمینی (ره) : خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند. خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند. خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند.

 

Untitled

شهید جاوید، امیر ارتش اسلام محمد شیرنسب

 

تاریخ تولد: ۱۳۳۵  کوهدشت

تاریخ شهادت : ۱۹/۱۲/۱۳۶۵  شرهانی (عراق)

 

شهید شیرنسب درسال ۱۳۳۵ در شهرستان کوهدشت متولد شد. دوران ابتدایی و دبیرستان را در شهرستان کوهدشت پشت سر گذاشت . در سال ۱۳۵۹ در دانشگاه افسری تحصیلات خود را ادامه و پس از فارغ التحصیلی ،خدمت خود را در مرکز آموزش ژاندارمری خرم آباد ادامه داد. در سال ۱۳۶۲ به شهرستان دورود منتقل و در سمت فرماندهی پاسگاه ژاندارمری درود، در سال ۱۳۶۴ در سمت فرمانده پاسگاه ژاندارمری شهرستانهای الشتر، نورآباد و درسال ۱۳۶۵ در سمت فرمانده پاسگاه ژاندارمری شهرستان ازنا انجام وظیفه نمودند. شهید محمد شیرنسب در نهایت به خلوصی که خواهانش بود رسید و مورد دعوت حق قرار گرفت. در سال ۱۳۶۵ در شرهانی (خاک عراق ) در سن ۳۰ سالگی به شهادت رسید. پیکرمطهرش در گلزارشهدای شهرستان کوهدشت به خاک سپره شد.

2

 

گوشه ای از وصیت  نامه شهید محمد شیرنسب  

من به عنوان یک سرباز وظیفه دارم در راه اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی جانم ر ا فدا کنم

 

3

 

عملیات آفندی کربلای ۵:

نام گذاری سال ۱۳۶۵ به سال سرنوشت از طرف ایران و عدم موفقیت عملیات کربلای ۴ که به دلیل کشف محورهای نفوذی ایران توسط دشمن پیش آمد ،بحرانی برای فرماندهان جنگ  به وجود آورد که موجب شد فرماندهی عالی جنگ  برای انجام یک عملیات ، تضمین پیروزی طرح های عملیاتی را در خواست  نماید. این  درخواست نیز باعث گردید تا کمتر کسی خطر را برای انجام یک عملیات قبول نماید . ولی به دلیل آنکه پذیرش بن بست در جنگ ،هدف عمده ای بود که استکبار جهانی انتظار داشت ،فرماندهی سپاه پاسداران با کسب تجربه نقاط ضعف عراق و آسیب پذیر بودن مواضع عراقی ها در منطقه شلمچه ، عملیات کربلای ۵ را طراحی کرد و با پیش بینی اهدافی با عمق کمتر در خاک عراق به اجرا درآورد . در این عملیات نقش ویژه ای  به عهده نیروی هوایی ارتش ،هوا نیروز و یگان های پشتیبانی کننده از نیروی زمینی ارتش مانند توپخانه سنگین و احداث پل های مورد نیاز گذاشته شد . چهار قرارگاه نجف ،قدس ،کربلا و نوح با بیش از ۱۰ لشگر به مواضع سپاه سوم ،ششم و هفتم عراق یورش بردند تا منطقه شلمچه  را تصرف  نموده و امکان پیشروی به سمت بصره رافراهم آورند در شکل کلی همان طرح  عملیات  کربلای ۴ با تغییرات جزئی و با رمز یا زهرا (س) اجرا گردید، قرارگاه نوح پشتیبانی را به عهده گرفت و محور پیشروی از شلمچه به طرف تنومه  تعیین شد و بر اساس ماموریت محوله، قرار بود قرارگاه کربلا درشمال ، قرارگاه قدس در مرکز و قرارگاه نجف در جنوب از خطوط مرزی عبور کرده و بعد از تصرف بوبیان ،کود سواری و شلمچه در امتداد شط العرب به طرف تنومه ادامه حمله دهند ولی ارتش عراق برای سد کردن حرکت رزمندگان ایران حاضر شد بهای سنگینی پرداخت نماید لذا با گسیل انبوه نیروهای خود به منطقه ای به وسعت کمتر زیرآتش شدید و موثر نیروی خودی ایستادگی نمود. برادر حسین خرازی و اسماعیل دقایقی از فرماندهان  سپاه  پاسداران در این عملیات به شهادت رسیدند .خلبانان با ۵۰  فروند بالگرد هوا نیروز توانستند با انجام ۱۴۸۳ ساعت پرواز ضمن انهدام سنگرها وادوات زرهی دشمن ۱۶۵ مجروح را تخلیه و ۴۸۲۲ رزمنده را به منطقه عملیاتی ترابری و نزدیک به ۵۰۰ تن اذوقه ومهمات را حمل نمایند .

 

نتیجه :

-مواضع متعددی در خاک عراق به اشغال ایران درآمد که بالغبر ۷۵ کیلومتر مربع بود .

-حدود ۹۰۰۰۰ هزار عراقی  کشته و زخمی شد و ۲۳۸۵ نفر به اسارت در آمدند .

-۸۰۰ تانک و نفر بر منهدم  شد و ۱۹۰ دستگاه به غنیمت  درآمد.

-۴۰ هواپیما و ۵ بالگرد سقوط کرد .

-۱۸۰ عراده توپ و ۹۰ قبضه پدافند هوایی منهدم و ۲۰ عراده توپ نیز به غنیمت در آمد.

– بعد از عملیات شمارش معکوس پایان جنگ شروع شد که منجر به صدور قطعنامه ۵۹۸ در سال ۱۳۶۶ گردید .

 

برگرفته از اطلس نبرد های ماندگار سرهنگ پیاده ستاد مجتبی جعفری )

 

4

5

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=46808

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 16در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۵
  1. امام خمینی(ره) :

    رحمت خداوند بر همه شهیدان و رضوان و مغفرت حق بر ارواح مطهرشان که جوار قرب او را برگزیدند و سرافراز و مشتاق به سوی جایگاه مخصوصشان در پیشگاه رب خویش شتافتند.

    مقام معظم رهبری:

    پرچم عروج انسان به بام معنویت که امروز در گوشه و کنار دنیا برافراشته می شود، در حقیقت پرچم امام ما و شهیدان اوست. آنها زنده اند و روز به روز زنده تر خواهند شد.

  2. زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. (مقام معظم رهبری)
    آقای بالنگ خسته نباشید.

    • درود بر روح بلند شهید والامقام محمد شیر نسب
      سپاس از حضورتون آقای دکتر

  3. یاد وخاطره شهید والامقام شیرنسب گرامی باد .
    باتشکر از سعید عزیز

  4. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

  5. سلام خدا بر روان پاک شهدا دست مریزاد شایسته است با یاد شهدا یادی از آرمان والای شهدا که همان تجدید حیات اسلام عزیز است را به همگان وخودمان تذکر دهیم زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران این امانت و خونبهای شهیدان.

  6. سلام خدا به روان پاک شهدا

  7. باعرض سلام وادب واحترام. یادوخاطره کلیه شهدا ، علی الخصوص شهید سرافراز امیر سرتیپ شیرنسب ودیگر شهدای شهر پرافتخارمان کوهدشت، گرامی باد.

  8. شهدا اقتدار ایران و مایه سر افرازی و سربلندی ایران بودند یادشان گرامی و روحشان شاد..

  9. من فیروزه شیرنسب برادر زاده شهید شیرنسب برای عموی گرانقدرم که خون خود را برای دفاع از سرزمین ایران نثار کرد و مایه آبروی عزتمان شد ارزو میکنم که روحش همیشه شاد باشد

  10. عمو جان ایثار که بزرگترین خصیصه انسانی است را دارا بودی و این باعث فخر من است…….روحت شااااد

  11. بی شک او یک فرشته ود
    امیررضا فرهادی

  12. بسمه تعالی

    دیروز از هر چه بود گذشتیم و امروز از هر چه بودیم گذشتیم …

    آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز…

    دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز تلاش می کنیم ناممان گم نشود …

    جبهه بوی ایمان میداد و اینجا ایمانمان بو می دهد …

    آنجا روی درب اطاقمان می نوشتیم : یا حسین فرماندهی از آن توست، اینجا می نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید …

    الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم

    و بصیرمان کن تا از مسیر بر نگردیم

    و آزادمان کن تا اسیر نگردیم …

    در وصف شهید همین بس که فرمودند : شهید نظر می کند به وجه الله

  13. شما شهیدان راه حق راه حسین ابن علی را رفتید همانا بزرگترین اجر، جهاد در راه خدا و حق علیه باطل است، به امید شفاعت شهید کربلا و شهیدان بی ادعا یا علی.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.