تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

سفره هفت سین “هنرمند کوهدشتی” گردشگران را به وجد می آورد

  • کد خبر : 47063
  • 08 فروردین 1393 - 19:46

  محمد حسین آزادبخت طراح و مجری سفره هفت سین در قلعه فلک الافلاک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میرملاس نیوز گفت : یکی از مهمترین مراسم به جای آوردن آیین نوروز برای هر خانواده ی ایرانی ، گستردن سفره ی هفت سین است . نشستن خانواده ها کنار سفره  هفت سین در هنگام سال […]

IMG_6744

 

محمد حسین آزادبخت طراح و مجری سفره هفت سین در قلعه فلک الافلاک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میرملاس نیوز گفت : یکی از مهمترین مراسم به جای آوردن آیین نوروز برای هر خانواده ی ایرانی ، گستردن سفره ی هفت سین است . نشستن خانواده ها کنار سفره  هفت سین در هنگام سال تحویل سنتی دیر پا وخاطره انگیز برای همه است .
وی بیان داشت : چون در ایام نوروز بسیاری از هم وطنانمان به سفره های نوروزی می روند و در خانه های خود نمی مانند تا هنگام سال تحویل ودید و بازدید ها در کنار سفره های  رنگین هفت سین خود بمانند ، ما برای آنانی که مهمان نوروزی ما هستند ، به رسم مهمان نوازی  ماکت سفره هفت سین بسیار بزرگی را تهیه کرده ودر قدمگاه  آنان گسترانده ایم تا به همراه خانواده هایشان  در کنار آن قرار بگیرند و با گرفتن عکس های یادگاری ، خاطراتی خوش را از دیار ما با خود ببرند .
آزادبخت ادامه داد : این سفره هفت سین در صحن حیاط اول قلعه فلک الافلاک  پهن شده است . بنای تاریخی فلک الافلاک به عنوان نماد سکونت قومی اصیل و ایرانی شناخته شده است . این قلعه انگار خانه ی همه ی لرستانی هاست . خانه ای که یادمان دورانهای مختلفی از تاریخ این خطه است .هم اکنون در این خانه هزاران شی با ارزش تاریخی که متعلق به پدران ما بوده ، برای ما به ارث گذاشته  شده است .

 

-0989

 

ایشان اظهار داشت : در گنجینه های این دژمستحکم بسیاری از شاهکارهای هنری که میراثهای معنوی بشر تلقی می شوند محافظت می شود. موزه مردم شناسی قلعه فلک الافلاک که در تالارهای  تودرتوی این قلعه شکل گرفته ،بزرگترین موزه مردم شناسی ایران  ویکی از مهمترین موزه های مردم شناسی جهان است . در این موزه جلوه هایی از مراسم و آیین ها ، اعتقادات وباورها ، فن آوری و پوشاک قوم لر به نمایش گذاشته شده است . به همین خاطر ما قلعه فلک الافلاک را خانه ی لرستانی ها می دانیم و در این خانه سفره ای برای مهمانانمان پهن کرده ایم .
ابعاد و اندازه های این سفره هفت سین نسبت به یک سفره  واقعی ۶ برابر بزرگتر شده است . یعنی همه ی اشیا این سفره ۳۶ برابر اندازه های واقعی  خود شده اند . طول سفره ۱۱ متر و پهنای آن ۶ متر است .

 

IMG_0145

 

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد : چون بنا بر این بود ، سفره متعلق  به هر فرد ایرانی  باشد ، الگوی آن از قدیمی ترین  تصویری که از یک  سفره هفت سین موجود است ، گرفته شده است .الگوی این سفره از تابلو نقاشی «تحویل سال» اثر حسین احیا گرفته شده است . حسین احیا یکی از شاگردان کمال الملک بوده واین تابلو را در اواخر حکومت قاجار کشیده است .
همه ی اشیا و متعلقات به ماکت سفره هفت سین با توجه به مقیاس مورد نظر ساخته شده اند . بزرگنمایی اشیا و حجم سازی فرمها خود به خود اثری هنری به وجود آورده اند . از این نظراین سفره مورد توجه مسافران نوروزی  قرار می گیرد .
همه ی اشیا و وسایل و متعلقات این سفره با مواد ماندگارساخته شده اند ، آنها در مقابل بارش برف و باران مقاوم هستند . اگر از آنها به نحو احسن مراقبت شود در سالهای آینده باز میتوان از آنها استفاده کرد .

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47063

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. ممنون ازادبخت درود بر هنرتان ودرود بر کوهدشت

  2. دست هنرمند عزیز استاد آزادبخت درد نکنه.واقعا زیبا و دیدنی ست . . .

  3. دست هنرمندانه آقای آزادبخت دردنکنه
    با وجود هنرمندانی چون جنابعالی به خود میبالیم
    خیلی عالیه

  4. آقای محمد حسین آزادبخت هنرمند عزیز ودوست داشتنی دست گلتون درد نکنه کارتون بسیار عالیه واقعآ شما باعث افتخار طرهان هستید

  5. خسته نباشید و دست مریزاد هنرمند عزیز.

  6. خیلی خوشگل است

  7. دست مریزاد کمال الملک لرستان استاد هنرمند باعث فخر ومباهات هستید خداوند به شما سلامتی توام بابرکت ونعمت عطا فرماید…..

  8. سلام

    احسنت …اصلا بابا ایول

    خدا قوت خدایی خیلی جالب بود….

    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

  9. با سلام و تبریک نوروز به همه دوستان خصوصا جناب آقای آزاد بخت . هنر مجسمه سازی و یا ماکت سازی شما بسیار زیبا و قابل ستودن است . بنده چندین سال است که در استتان اردبیل در آستانه نوروز با شهرداری ها در زمینه ساخت و نصب سفره های هفت سین شهری همکاری میکنم . دوست دارم با شما بزرگوار هم ارتباط کاری برقرار کنم . خوشحال میشم برام ایمیل بزنید . سال خوبی داشته باشید .

  10. سلام بر مردم کوهدشت که در هرکلمه و
    سطرشناسنامه قومش بی انکه فریاد بزند خودش گویایه تمدن و
    فرهنگ وهنر خود ساخته است وسلام بر ره پویان وزنده کنندگان خوش نامی گذشته در دست فراموش شده هنر این سرزمین استاد ادب وعلم محمد حسین آزادبخت که به حق چهره ای ماندگار است گرچه همه میدانند که در قلب مردم بودن ایشان نشانه مردمی بودن وهنر همراه تواضع ایشان است وای کاش که دیگران نیزدر محضر اساتیدی چون استادکسب فیض کنندو الف بای زیستی اینگونه را یاد بگیرند که ماندگاری عاقبت آن است

  11. سلام جناب آقای آزاد بخت همه ی کار های شما ماندگار است . اما افسوس قدر شما مجهول ماند .البته آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.خسته نباشی

  12. خداقوت استاد .نامت جاودانه وهنرت ماندگار .سربلند باشید.

  13. آااافرین برذوق وهنر جناب آقای آزادبخت پیشکسوت هنروادب.باشد که جوانان هنرمند خلاق وخوش سلیقه شهرمان حضورفعالتری دراین عرصه داشته باشند باآرزوی سال همراه باسلامتی وموفقیت برای تمام هنرمندان ایران زمین بویژه همشهریان دوستداشتنی کوهدشتی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.