- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سفره هفت سین “هنرمند کوهدشتی” گردشگران را به وجد می آورد

IMG_6744

 

محمد حسین آزادبخت طراح و مجری سفره هفت سین در قلعه فلک الافلاک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار میرملاس نیوز گفت : یکی از مهمترین مراسم به جای آوردن آیین نوروز برای هر خانواده ی ایرانی ، گستردن سفره ی هفت سین است . نشستن خانواده ها کنار سفره  هفت سین در هنگام سال تحویل سنتی دیر پا وخاطره انگیز برای همه است .
وی بیان داشت : چون در ایام نوروز بسیاری از هم وطنانمان به سفره های نوروزی می روند و در خانه های خود نمی مانند تا هنگام سال تحویل ودید و بازدید ها در کنار سفره های  رنگین هفت سین خود بمانند ، ما برای آنانی که مهمان نوروزی ما هستند ، به رسم مهمان نوازی  ماکت سفره هفت سین بسیار بزرگی را تهیه کرده ودر قدمگاه  آنان گسترانده ایم تا به همراه خانواده هایشان  در کنار آن قرار بگیرند و با گرفتن عکس های یادگاری ، خاطراتی خوش را از دیار ما با خود ببرند .
آزادبخت ادامه داد : این سفره هفت سین در صحن حیاط اول قلعه فلک الافلاک  پهن شده است . بنای تاریخی فلک الافلاک به عنوان نماد سکونت قومی اصیل و ایرانی شناخته شده است . این قلعه انگار خانه ی همه ی لرستانی هاست . خانه ای که یادمان دورانهای مختلفی از تاریخ این خطه است .هم اکنون در این خانه هزاران شی با ارزش تاریخی که متعلق به پدران ما بوده ، برای ما به ارث گذاشته  شده است .

 

-0989

 

ایشان اظهار داشت : در گنجینه های این دژمستحکم بسیاری از شاهکارهای هنری که میراثهای معنوی بشر تلقی می شوند محافظت می شود. موزه مردم شناسی قلعه فلک الافلاک که در تالارهای  تودرتوی این قلعه شکل گرفته ،بزرگترین موزه مردم شناسی ایران  ویکی از مهمترین موزه های مردم شناسی جهان است . در این موزه جلوه هایی از مراسم و آیین ها ، اعتقادات وباورها ، فن آوری و پوشاک قوم لر به نمایش گذاشته شده است . به همین خاطر ما قلعه فلک الافلاک را خانه ی لرستانی ها می دانیم و در این خانه سفره ای برای مهمانانمان پهن کرده ایم .
ابعاد و اندازه های این سفره هفت سین نسبت به یک سفره  واقعی ۶ برابر بزرگتر شده است . یعنی همه ی اشیا این سفره ۳۶ برابر اندازه های واقعی  خود شده اند . طول سفره ۱۱ متر و پهنای آن ۶ متر است .

 

IMG_0145

 

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد : چون بنا بر این بود ، سفره متعلق  به هر فرد ایرانی  باشد ، الگوی آن از قدیمی ترین  تصویری که از یک  سفره هفت سین موجود است ، گرفته شده است .الگوی این سفره از تابلو نقاشی «تحویل سال» اثر حسین احیا گرفته شده است . حسین احیا یکی از شاگردان کمال الملک بوده واین تابلو را در اواخر حکومت قاجار کشیده است .
همه ی اشیا و متعلقات به ماکت سفره هفت سین با توجه به مقیاس مورد نظر ساخته شده اند . بزرگنمایی اشیا و حجم سازی فرمها خود به خود اثری هنری به وجود آورده اند . از این نظراین سفره مورد توجه مسافران نوروزی  قرار می گیرد .
همه ی اشیا و وسایل و متعلقات این سفره با مواد ماندگارساخته شده اند ، آنها در مقابل بارش برف و باران مقاوم هستند . اگر از آنها به نحو احسن مراقبت شود در سالهای آینده باز میتوان از آنها استفاده کرد .