تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

جنگ : چرایی ، چیستی و چگونگی

  • کد خبر : 47162
  • 11 فروردین 1393 - 16:12

  دکتر بهداروند/میرملاس نیوز:       بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا احزاب/ ۲۳   از میان مؤمنان مردانى ‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و […]

 

شهید فرید خالقی

دکتر بهداروند/میرملاس نیوز:

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

 

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

احزاب/ ۲۳

 

از میان مؤمنان مردانى ‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند

 

 

مقدمه
تحلیل از چرایى، چیستى و چگونگى جنگ تحمیلى(دفاع مقدس) از مقولات اساسى در عرصه تاریخ جنگ تحمیلى محسوب مى‏شود. پاسخ به سؤالات فوق مى‏تواند از زوایاى جامعه ‏شناسى یا تاریخى مورد دقت قرار گیرد. آنچه در این نوشتار نگارنده در صدد دست‏یابى بدان است تحلیل دفاع مقدس از منظر جامعه‏ شناسى است که ممکن است در بیان واژگان و دیدگاه خود قدرى به چالش نظرى با مخاطب روبه‏رو شود.
– سطوح سه‏ گانه تحلیل انقلاب اسلامى
پیش‏نیاز تحلیل صحیح از دفاع مقدس تحلیل انقلاب اسلامى در سه سطح چرایى، چیستى و چگونگى است. قطعاً هر تعریفى که از انقلاب اسلامى ارائه شود، اهداف، راه‏کارها و رسالت و پیشرفت و موانع آن نیز تبیین مى‏شود.

 

L00949667689

 

در تحلیل اول مى‏توان انقلاب اسلامى را در سطح نازلى در حد انگیزه‏هاى قومى و ناسیونالیستى تعریف نمود که عامل آن رسیدن به جامعه‏اى قومیت‏گرا که شعارشان دفاع از خاک و ملیت و وطن بوده و مسلماً تمام اهداف و آرمان‏هایشان در درون مرزها تعریف مى‏شود.
در تحلیل دوم، انقلاب اسلامى را به انقلابى ضداستبدادى و استعمارى معرفى مى‏نماییم. در این تعریف طبیعى است که محدوده خاصى را مدّ نظر خواهد داشت و دشمنان خاصى هم در برابر او صف ‏آرایى خواهند کرد. در این تحلیل، جامعه بر علیه نظام استبدادى که سال‏ها حکومت کرده قیام نموده و آن را ساقط مى‏نمایند. پس طبق این نگاه مبدأ پیدایش انقلاب اسلامى، ظلم استبدادى است و باید براساس آن بقیه فرآیند انقلاب اسلامى را بتوان تحلیل کرد.
در تحلیل سوم، انقلاب اسلامى، حرکتى از لایه ‏هاى باطنى عمیق جامعه جهانى برعلیه تمدن مادى جهانى است. انقلاب اسلامى در این تحلیل، داراى رسالتى جهانى است که انگیزه‏هاى آن فراتر از ملیت، نفى استبداد و استعمار، نژاد و قومیت بوده و بلکه انقلابى تمام‏عیار برعلیه جریان لائیتسه جهانى است. این انقلاب دربرابر تمدنى غربى مطرح است که گرچه ذات و زادگاه آن در مغرب ‏زمین بوده ولى فضاى کنونى جهان را در تمام ابعاد سیاست، فرهنگ و اقتصاد مورد تأثیر قرار داده و به شدت در فرهنگ‏هاى بومى و قومى سراسر ملل جهان نفوذ کرده که روح این تمدن هم، روحى ضددینى و بر محور دنیاپرستى و مذهب ‏زدایى از جهان است. بر این اساس طبیعى است که حاکمیت این تمدن مادى، به معناى نفى مذهب در سراسر عالم است که فطرت مذهبى عالم از نقطه ظهور مکتب حق در زمان تاریخى ‏اش، واکنشى را برعلیه این حرکت جهانى انجام داده که در واقع عکس‏ العمل فطرت مذهبى در مقابل دین‏ زدایى و نفى معنویت و قومیت از زندگى بشر است.
بنابراین تحلیل انقلاب اسلامى در سطح توسعه بدین ‏معناست که انقلاب اسلامى از مرزهاى خود عبور کرده و به انقلابى که ایده‏هاى جهانى دارد تبدیل مى‏شود. این تفسیر از انقلاب، و ایده‏ هاى آن، قطعاً با یک انقلاب ضداستبدادى محض یا ناسیونالیستى سازگار نیست. زیرا انقلاب ضداستبدادى یا استعمارى ممکن است از یک قدرت رهایى یابد و مستقل شود و یا به قدرت دیگرى گره بخورد اما این که به کانون قدرتى تبدیل شود که مسئله احیاى تمدن اسلامى در آن طرح واصل شود و بحث برخورد و جنگ تمدن‏ها در دستور کار رقیب قرار گیرد، هرگز با یک انقلاب ضداستبدادى یا استعمارى محض سازگار نیست.
بر این اساس این تحلیل، تحلیلى عمیق ‏تر از دو تحلیل گذشته است که علاوه بر این که صبغه ضداستبدادى یا ضداستعمارى را داراست، حرکتى به سمت احیاء مجدد معنویت و گرایش به سوى خداى متعال و احیاى ادیان توحیدى به ویژه اسلام، یعنى مرحله جدیدى از ظهور پرستش خداى متعال در جامعه بشرى است. این انقلاب، حرکت و جوششى به سمت احیاء معنویت در درون دنیاى اسلام و بیدارى اسلام و سپس احیاء معنویت در کل جامعه جهانى است که معادلات حاکم بر جامعه جهانى را تغییر مى‏دهد. روزنامه واشنگتن ‏پست در نگاهى به انقلاب اسلامى و ایران مى‏نویسد:
»اگر امریکا برلین را از دست مى‏داد، هنوز مى‏ توانست از اروپاى غربى دفاع کند، اما خلیج ‏فارس داراى موقعیت قابل قبولى در هرگونه عقب ‏نشینى نمى‏باشد… در واقع، نتیجه غیرقابل اجتناب یک عقب ‏نشینى بزرگ غرب از خلیج (فارس)، از بین رفتن تمام نظام بین‏ المللى ‏ را که امریکا بعد از جنگ جهانى دوم برقرار کرده است، باعث خواهد شد«.(۱)
بر مبناى با تعریف و تحلیل سوم از انقلاب اسلامى، طبیعتاً داراى دشمنان در حد و قواره‏هاى جهانى است. با وقوع انقلاب اسلامى دو گروه دشمنى خود را در حد اعلاء برعلیه انقلاب اسلامى و اهداف آن شروع کردند: الف( اردوگاه سوسیالیزم و کمونیزم).(۲) ب( اردوگاه سرمایه‏دارى یا کاپیتالیسم )لیبرال، دمکراسى.
وجه مشترک این دو اردوگاه این بود که هردو با گرایش مذهبى جامعه بشرى و رشد گرایش معنوى که بخواهد در معادلات اجتماعى و به خصوص در مقیاس معادلات جهانى حضور یابد مخالف بودند.(۳)
اردوگاه شرق (سوسیالیزم) بر عدالت اجتماعى تکیه مى ‏کرد و لیبرال دمکراسى بر توسعه و رفاه اجتماعى جامعه مانور مى ‏داد. على‏رغم این ادعا در عمل هردو مخالف ابتناء عدالت و رفاه و معنویت بودند که گویى همانند دو تیغ قیچى اهداف واحدى دارند.
– گستره رسالت انقلاب اسلامى توسعه معنویت و گرایش‏هاى معنوى در زندگى بشر
برخلاف ادعاى دو اردوگاه شرق و غرب، انقلاب اسلامى با رسالتى فراگیر، بین ‏المللى و جهانى درصدد توسعه قدسیّت و جارى ساختن وحى و گرایش‏هاى معنوى در زندگى و زیست دنیایى بشر امروزى برآمد و پیام او، پیام عدالت و معنویت، توسعه و رفاه بر مبناى معنویت بود که این پیام، محدود به یک مرز و جغرافیاى خاص نبود. شواهدى که بر تحلیل سوم از انقلاب اسلامى وجود دارد

ادامه دارد………

 

0.871987001317229719_taknaz_ir 

…………………………………..

پاورقی

) Washington Post, 24 June, 1982.(1
۲) نشریه‏العالم در شماره مورخ ۲۷ ذى‏الحجه ۱۴۰۷ تعابیر مختلف شوروى در مورد ماهیت انقلاب اسلامى را که عمدتاً قبل از پیروزى انقلاب در ایران عنوان گردید، به چاپ رسانده است که ذکر آن جالب توجه و حائز اهمیت است:
نخستین تحلیل و تفسیر شوروى در مورد ماهیت انقلاب اسلامى که در سال(۱۹۷۸ )قبل از سقوط رژیم شاه( مطرح شد از این قرار است:
– انقلاب ایران عکس‏العمل فئودالیزم به رهبرى مردان تقلیدگر دینى است که بر ضد مدرنیزاسیون و اصلاحات و معاصى شاه صورت گرفته است.
– تحلیل دوم: انقلاب ایران یک انقلاب فئودالى است که به وسیله مردان مترقى دین رهبرى مى‏شود.
– تحلیل سوم: انقلاب ایران یک انقلاب ملى است که داراى مضمون اجتماعى مى‏باشد.
– تحلیل چهارم: انقلاب ایران یک انقلاب ملى با مضمون آزادى‏خواهى است که درپى یک برنامه اجتماعى است.تحلیل پنجم: انقلاب ایران یک انقلاب ملى با مضمون آزادى‏خواهى اجتماعى است. تعابیر تفاسیر متنوع درخصوص ماهیت انقلاب اسلامى حکایت از آن دارد که روس‏ها از شناسایى و ارزیابى صحیح ماهیت انقلاب اسلامى عاجز و درمانده بوده‏اند.
پس از انقلاب، برژنف صدر هیأت رئیسه وقت اتحاد جماهیر شوروى در بیست و ششمین کنگره حزب کمونیست شوروى اظهار داشت: »انقلاب ایران داراى وجه مشخص ویژه‏اى است و با تمام ماهیت پیچیده و متناقض خود اساساً انقلابى ضدامپریالیستى مى‏باشد، اگرچه واکنش‏هاى داخلى و خارجى مترصّد تغییر ماهیت اصلى این انقلاب هستند«.
۳) کشورهاى خلیج‏فارس، ثروتمندترین کشورهاى جهانند… آنها بیش از همه، تهدید ناشى از انقلاب اسلامى و شکست امریکا در درک شرایط را احساس مى‏کنند. سال‏هاى سال، کشورهاى منطقه ابتدا با حمایت بریتانیا و سپس امریکا وضعیت آرامى داشتند ولى همان‏گونه که یکى از حکمرانان به ما گفت، اینک آنان بین آب و آتشند، ملتهب از قدرت خمینى و یخ‏زده از ضعف کارتر. اینک خمینى در صحنه است، کسى که مشکلاتشان را فزونى بخشیده، اسلامى جدید را اعلام داشته و اسلام امریکایى خلیج را به اسلام طلایى تغییر داده است«. Times,30 December, 1979)
لس آسپین، رییش کمیته نیروهاى مسلح مجلس نمایندگان امریکا، در این زمینه اعلام نمود:
»باید هدف استراتژى امریکا متوقف کردن ایران در گسترش انقلاب اسلامى بنیادگراى خود، به جهان عرب (به ویژه خلیج‏فارس) باشد. حتى اگر در این راه استفاده از نیروهاى نظامى لازم شود«. جهان در افق، مرتضى رحیمى، ص ۱۶۱

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47162

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. باعرض سلام وادب واحترام. مطلب بسیار جالب ومفیدی است که امیداست همچین مطالبی ودرج آنها ادامه داشته باشد. از آقای دکتربهداروند وحاج بهزادنیز تقدیروتشکر می شود.

    • سید جان سلام ازحضورتان سپاسگزارم
      انشاالله بتوانیم بیشتر ازنوشته های جناب دکتر بهدارونداستفاده نمایم

  2. باسلام
    تحلیل دوران طلایی دفاع مقدس از ضرورت های اجتناب ناپذیر امروز خصوصاً نسل بعد از جنگ است.
    این اقدام آقای دکتر بهداروند که خود از یادگاران آن دوره هستند قابل تحسین است .
    دعاگوی همه در جوار بیت الله الحرام

  3. خدمت جناب آقای مهکی عرض ارادت دارم با احترام به عرض حضرتعالی می رسانم که سوالات را برای جناب دکتر بهداروند ارسال نموده ام میتوانیدبرای جواب سئوالات خود به سایت شخصی ایشان مراجعه نمایید

    • سلام و درود بر سردار بی ادعا حاج بهزاد باقری عزیز
      از اینکه وارد میدان عمل شده و جبهه و جنگ و شهادت و رشادت را معرفی میفرمایید ممنونیم ؛چون ما جوانترها که در وادی عمل نبوده ایم نیازمندآشنایی با آنهمه فدارکاری هستیم تا بدانیم که این انقلاب چگونه بثمر رسیده و ما بایستی چگونه پاسدار آن باشیم.بدرود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.