- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

افزایش آلرژی در فصل بهار

13519_498 [1]

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

یکی از عجایب بدن انسان، دفاع علیه مهاجمین زیان آور همانند ویروسها و باکتریها است. گاهی اوقات بدن عوامل بی ضرری نظیر گرد و غبار، قارچها (کپکها)، گرده گیاهان را به عنوان هدف برای سیستم ایمنی شناسایی می کند و سیستم دفاع اختصاصی باعث تخریب این عوامل می شوند. 

متاسفانه بدن افرادی که استعداد آلرژی دارند می تواند موجب ایجاد واکنشهای ناخوشایند و در موارد شدید حتی تهدید کننده حیات شود.
 
 عواملی که  موجب واکنش های آلرژیک می شود،  گرده گیاهان، گرده قارچها، مایت، گردو غبار، سوسکهای حمام، اجزای بدن حیوانات، غذا و نیش حشرات از شایع ترین علل بروز واکنش های آلرژیک در انسان است.
 
واکنشهای آلرژیک می تواند در هر عضوی از بدن ظاهر شود ولی معمولا در بینی، چشمها، ریه یا پوست بارزتر است و همچنین قادر می باشد سینوسها، گلو و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.
 
آسم و دیگر بیماریهای آلرژیک می تواند تحت تاثیر فاکتورهایی نظیر سن، جنس، نژاد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد؛ بیماریهای آلرژیک در کودکان شایع است و حتی در سال اول نیز دیده می شود و یا آلرژی در مواردی پس از چندین سال فروکش کردن ، دوباره شعله ور می شوند. 
 
 موارد غیر آلرژیک نظیر هورمونها، اضطراب و هیجان، سیگار، عطر و سایر محرکهای محیطی نیز در این میان نقش دارد، اگر چه فاکتورهای ژنتیکی در این رابطه ناشناخته است ولی در بعضی بیماریها نظیر آسم، تب یونجه و اگزما گرایش ارثی وجود دارد.
 
 بیمار در صورت بروز آلرژی لازم است به پزشک متخصص مراجعه کند، کنترل موثر بیماریهای آلرژیک نیازمند برنامه ریزی، مهارت و صبر و حوصله است .
 
اغلب علایم آلرژیک به تدریج با گذشت زمان افزایش می یابد،  بیماران مبتلا به آلرژی معمولا به وجود علایم مزمنی نظیر عطسه و احتقان بینی عادت دارند و وجود این علایم را غیر عادی تلقی نمی کنند. در این شرایط متخصص آلرژی کمک خواهد کرد تا این علائم کنترل شده و کیفیت زندگی بیمار به طرز واضحی بهبود یابد.
 
فعالیت بدنی سنگین، آلرژی های بهاره را تشدید می کند
 
 فعالیت بدنی مناسب از ساده ترین و موثرترین راه های خروج مواد تجمع یافته از فصل زمستان در بدن است . فعالیت بدنی در فصل بهار باید متناسب و بیشتر از فصل زمستان باشد و دقت شود که فعالیت بدنی بیش از حد و سنگین در بهار نه تنها مفید نیست بلکه تاثیر معکوس دارد و آلرژی های بهاره را تحریک و تشدید می کند.