تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

دندان های سالم با غذای سالم

  • کد خبر : 47229
  • 12 فروردین 1393 - 1:38

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: همه ما تقریبا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مرتب را از جمله معدود راه های حفظ سلامت دندان ها می دانیم غافل از این که مصرف برخی مواد غذایی نیز به این امر کمک می کند. محققان همواره توصیه می کنند که پس از صرف غذا […]

13921224220957586220604

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

همه ما تقریبا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مرتب را از جمله معدود راه های حفظ سلامت دندان ها می دانیم غافل از این که مصرف برخی مواد غذایی نیز به این امر کمک می کند.

محققان همواره توصیه می کنند که پس از صرف غذا و به خصوص مواد قندی دندان ها مسواک زده و نخ دندان استفاده نماییم تا از تجمع پلاک و باکتری مابین دندان ها جلوگیری شود. پلاک ها، اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان آسیب وارد کرده و منجر بهب بروز بیماری های دهان و لثه می شود. امروزه مطالعات نشان می دهد که برخی مواد غذایی برای دندان ها مفید بوده و سلامت آنها را تضمین می کند.

چای از نوشیدنی هایی است که به دلیل وجود موادی به نام «پلی فنول» در چای سبز و سیاه، رشد باکتری های دهان و لثه ها کاهش می یابد. محققان دانشگاه «ایلینویز» شیکاگو بر این باورند که شستن دهان با چای سیاه به مدت یک دقیقه و تکرار آن ۱۰ بار در روز نسبت به افرادی که با آب دهان خود را می شویند، به کاهش تشکیل پلاک در دهان و دندان کمک زیادی می کند. استفاده از چای همچنین بوی بد دهان را نیز از بین می برد.

محققان معتقدند افرادی که از پنیر «چدار» (نوعی پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ است که از شیر گاو تهیه می شود) استفاده می کنند، میزان اسید کم تری در دهانشان ترشح می شود و این مقدار نسبت به افرادی که روزانه یک لیوان شیر یا ماست می خورند، به مراتب کم تر است. در واقع، پنیر اسید پلاک های ایجاد شده در دهان را خنثی می کند. جویدن بزاق را افزایش می دهد و همین امر باعث شستشوی دهان از باکتری ها می شود.

کشمش به دلیل قند طبیعی که دارد فاقد «سوکروز» یا قند مصنوعی است. مواد قندی باعث چسبیدن باکتری ها به سطح دندان و در نتیجه تشکیل پلاک می شود. کشمش حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که پلاک های باکتریایی ایجاد شده در دهان را از بین می برد. همچنین وجود برخی ترکیبات در کشمش روی رشد باکتری های مرتبط با بیماری های لثه تأثیر می گذارد.
جویدن برخی مواد غذایی مانند هویچ، سیب و خیار به از بین بردن پلاک های شکل گرفته روی سطح دندان ها کمک کرده و مکانیسم تمیز کردن دندان ها را انجام می دهد.

غذاهای سرشار از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ سبز؛ مواد سرشار از فسفر مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی به حفظ سلامت دندان ها و مینای قوی کمک می کنند. از طرف دیگر، مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی آسیب هایی را به مینای دندان وارد می کنند. همچنین کلسیم باعث قوی شدن استخوان های آرواره و فک می شود.

شیر از دیگر مواد غذایی محسوب می شود که نوشیدن روزانه آن در مقایسه با آب یا آب سیب، اسید دهان را تا حد بیشتری پایین می آورد. در واقع، شیر برخی اسیدهای تولید شده توسط پلاک های باکتریایی را خنثی می کند ولی شیرین کردن شیر خواص آن را از بین می برد و برعکس برای دندان مضر خواهد شد. می توان با خوردن یک لیوان شیر پس از صرف یک دسر شیرین، از دندان ها محافظت کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.