تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

تأثیر خواب بر سلامت پوست را نادیده نگیرید

  • کد خبر : 47234
  • 12 فروردین 1393 - 1:43

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: استراحت راهکاری است که می تواند سلامت پوست صورت را حفظ و روند پیر شدن آن را به تأخیر بیاندازد. محققان همواره از فواید خواب و تأثیر مثبت آن بر سلامت روح و جسم سخن گفته و اثرات خواب کافی را بارها متذکر شده اند. پوست بدن به خصوص پوست […]

13921203131847684196744

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

استراحت راهکاری است که می تواند سلامت پوست صورت را حفظ و روند پیر شدن آن را به تأخیر بیاندازد. محققان همواره از فواید خواب و تأثیر مثبت آن بر سلامت روح و جسم سخن گفته و اثرات خواب کافی را بارها متذکر شده اند.

پوست بدن به خصوص پوست صورت بیشترین نقطه ای از بدن است که تماس زیادی با نور و اشعه آفتاب و نیز سایر مواد حساسیت زای محیطی داشته و از این رو همیشه در معرض خطرات متعدد و نیز خطر پیری زودرس قرار دارد. 

خواب مناسب و کافی در طول شب می تواند سلامت پوست را تضمین کند. به عبارتی، کمبود خواب باعث تولید مقدار بیشتری از هورمون کورتیزول است که در مواقع استرس در بدن ترشح می شود. میزان بالای این هورمون می تواند باعث بروز استرس و التهاب در بدن شده و سلامت پوست صورت را به خطر بیاندازد. از سوی دیگر، احتمال بروز آکنه یا حساسیت های پوستی از قبیل پسوریازیس با کمبود خواب افزایش می یابد. همچنین این امر، خارش پوستی را نیز تشدید می کند که در نهایت باعث اختلال خواب می شود. در واقع، خواب کافی به روشن و شفاف شدن پوست و نیز سلامت کمک می کند.

پوست از فرصت و مدت زمان خواب نهایت استفاده را کرده و اقدام به ترمیم بخش های آسیب دیده خود می کند. هر چه ساعات خواب بیشتر باشد، پوست صورت فرصت بیشتری برای ترمیم داشته و در نتیجه با پوست لطیف و شفاف تری مواجه خواهید شد. افزایش سلول های ملتهب در بدن باعث افزایش نابودی کلاژن و اسید هیالورونیک می شود. مولکول های کلاژن و اسید مذکور شفافیت و زیبایی پوست را افزایش می دهند. ولی در مقابل، کمبود خواب باعث بروز استرس شده و احتمال ایجاد جوش های سرسیاه را حتی در افراد بالغ نیز افزایش می دهد. همچنین حساسیت های پوستی، درماتیت تماسی و واکنش های شدید حساسیتی به دنبال افزایش التهابات پوستی بیشتر می شود.
هاله سیاه دور چشم غالبا جزو عوامل ارثی به شمار می رود . خواب کافی در طول شب باعث کاهش هاله های سیاه و کم رنگ شدن آن می شود. استراحت، جریان خون را به پوست بهبود می بخشد. از این رو، افرادی که به اندازه کافی می خوابند، نسبت به افرادی که اغلب از کمبود خواب رنج می برند، کم تر احساس خستگی می کنند و جذاب تر به نظر می رسند.

با خواب کافی در طول شبانه روز، آب بدن به وضعیت تعادل رسیده و پوست رطوبت کافی دریافت می کند و آب اضافی از بدن دفع می شود. از سوی دیگر، نخوابیدن به اندازه کافی تعادل آب بدن را بر هم زده و منجر به تجمع آب در زیر پوست و ایجاد پف و التهاب زیر چشم ها می شود که گاه به صورت هاله های سیاه و تیره یا چین و چروک خود را نشان می دهد.

در خواب عمیق، هورمون های رشد باعث ترمیم سلول های آسیب دیده پوستی شده و پوست شاداب تر می شود. ولی زمانی که فرد به مرحله خواب عمیق وارد نمی شود، این فرآیند مختل شده و علائم پیری در پوست صورت بیش از پیش جلوه گر می شود. از این رو، اهمیت خواب کافی در طول شبانه روز را نباید نادیده گرفت چرا که تضمینی برای سلامت پوست و جوان ماندن آن به شمار می رود

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47234

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.