تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
8

در مواجهه با بیمار صرعی چه کار کنیم؟

  • کد خبر : 47238
  • 12 فروردین 1393 - 1:47

  میرملاس نیوز/ سرویس سلامت: بیماری صرع که با حالت غش و تکانه های شدید بدن و گاه خارج شدن کف از دهان بیمار همراه است، معمولا صحنه ناراحت کننده ای بوده و گاه باعث می شود اطرافیان بیمار دست و پای خود را گم کرده و دست به اقدامات نادرست برای کمک به بیمار […]

13921212112936666206464

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

بیماری صرع که با حالت غش و تکانه های شدید بدن و گاه خارج شدن کف از دهان بیمار همراه است، معمولا صحنه ناراحت کننده ای بوده و گاه باعث می شود اطرافیان بیمار دست و پای خود را گم کرده و دست به اقدامات نادرست برای کمک به بیمار بزنند.

متخصصان همواره بر این باورند که کمک های اولیه ای که در خصوص بیماران مبتلا به صرع انجام می شود تنها به منظور حمایت از بیمار و ایمن نگه داشتن او تا زمان خاتمه یافتن حملات است. بیشتر حمله های صرع بین ۳۰ ثانیه تا ۲۳ دقیقه طول می کشد و خود به خود از بین می رود.

در زمان مواجهه با مبتلایان به صرع ابتدا باید آرامش خود را حفظ کرده و اطرافیان بیمار را نیز به آرامش دعوت کنید. لباس ها و جواهراتی را که اطراف گردن قرار دارند را باز کنید تا تنفس برای بیمار راحت تر شود. هرگز دست و پای بیمار را نگه نداشته و مانع از تکانه های شدید او نشوید زیرا این حرکات جزئی از بیماری بوده و این کار به بیمار صدمات زیادی وارد می کند. اگر دهان بیمار قفل شده سعی در باز نمودن آن نکنید ولی اگر هنوز دهان باز است، می توانید با قرار دادن شیء نرمی لای دندان ها مانع از شکستن دندان ها بر اثر فشرده شدن آنها به یکدیگر شوید. اطراف بیمار را تمیز کرده و هرگونه شیء نوک تیز و برنده را که احتمال آسیب را بالا می برد، از نزدیک بیمار دور کنید. جسم نرم و صافی را مانند بالشت زیر سر بیمار قرار داده و در صورت نبود هیچ یک از این موارد، با دو دست خود از سر او در مقابل ضربات وارده حمایت کنید.

پس از پایان یافتن حملات، بیمار را به پهلو بخوابانید و راه هوایی او را باز نگه دارید تا تنفس برای او راحت تر شود. چنانچه فرد سابقه حمله صرع را داشته نیازی به تماس با اورژانس نیست ولی در صورتی که این حمله به صورت ناگهانی برای بیمار رخ داده باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن به مرکز درمانی برده شود. در صورت ادامه حمله صرع بیش از ۵ دقیقه؛ تکرار حملات یکی پس از دیگری؛ عدم هوشیاری بیمار پس از اتمام حمله صرع و ابتلای بیمار صرعی به مشکلات قلبی از جمله عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بیمار سریعا به مرکز درمانی فرستاده شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47238

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.