- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ریزگردهای عربی پیشروی کردند/ هوای لرستان در وضعیت خطرناک

 
 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از مهر، استان لرستان در طول ۴۸ ساعت گذشته شاهد ورود موج جدید ریزگردهای عربی بوده است تا آلودگی هوای استان ضمن کاهش شدید میزان دید، موجب لغو پروازهای فرودگاه خرم آباد و تعطیلی مدارس ابتدایی در برخی شهرستانهای استان شود.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد با اشاره به ورود موج جدید ریزگردهای عربی به لرستان، بیان داشت: در حال حاضر میزان آلودگی هوای استان لرستان حدود ۱۰.۳ برابر حد استاندارد است.

محمدحسین بازگیر میزان استاندارد ذرات معلق در هوا را ۱۵۰ میکروگرم در مترمکعب عنوان کرد و افزود: این در حالی است که هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای این استان به طور متوسط ۱۵۴۶ میکروگرم بر مترمکعب است.

وی یادآور شد: در حال حاضر علاوه بر خرم آباد ریزگردهای عربی در آسمان دیگر شهرستانهای استان از جمله پلدختر، بروجرد، کوهدشت و … هم مشاهده می شود.

بازگیر با بیان اینکه بیشترین میزان آلودگی هوا در سه شهرستان پلدختر، کوهدشت و خرم آباد ثبت شده است، عنوان کرد: در حال حاضر پدیده گرد و غبار در اکثر شهرستانهای استان حاکم است.

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به وضعیت آلودگی هوای لرستان، از شهروندان لرستانی خواست در صورت عدم ضرورت از خروج از منزل و تردد کودکان و سالمندان در این هوای آلوده خودداری کنند.

بازگیر ادامه داد: این پدیده به طور قطع برای همه کسانی که مبتلا به بیماریهای تنفسی هستند پدیده مضر و آسیب رسانی است.

وی یادآور شد: امروز پانزدهمین روز آلوده استان در سالجاری رقم خورد.

بنابراین گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان نیز در اطلاعیه ای با توجه به آلودگی هوا از شهروندان خواست در صورت تردد در سطح شهر از ماسکهای فیلتردار استفاده کنند.

در این اطلاعیه خطاب به شهروندان آمده است: با توجه به اینکه در زمان بروز پدیده گرد و غبار سلامت عمومی با خطرات جدی مواجه می شود بنابراین در زمان بروز این پدیده در هوای استان برای حفظ سلامت تا رفع مشکل آلودگی هوا حتی الامکان از منزل یا محل کار خود خارج نشوید و در صورت اجبار به خروج از منزل و یا محل کار، حتما از ماسک های مناسب برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به دستگاه تنفسی، استفاده کنید.

در این اطلاعیه ضمن تاکید بر پرهیز از انجام فعالیت بدنی اعم از ورزش های سبک و سنگین و فعالیتهای فیزیکی سخت و دشوار، از مردم خواسته شده است که کلیه درها و پنجره های محل کار و منزل خود را بسته نگه داشته و از باز و بسته کردن غیرضروری آنها خودداری کنند.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که کودکان، سالمندان، مادران باردار و کلیه افرادی که دارای مشکلات قلبی، عروقی و ریوی نظیر آسم و آلرژی و… هستند تا کاهش آلودگی هوا و اعلام شرایط عادی از طریق دستگاه های ذیربط در منزل باقی بمانند و در صورت نیاز به تردد ضروری است که از ماسک مناسب فیلتردار و استاندارد استفاده کنند.

دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این اطلاعیه همچنین از شهروندان خواسته است که حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و از تردد خودروهای شخصی در سطح شهرها که منجر به افزایش غلظت آلاینده های هوا می شود بپرهیزند.

جلوگیری از حضور کودکان در فضای باز برای بازی و ورزش، پرهیز از قرار دادن مواد غذایی بدون پوشش در معرض هوای آلوده به گرد و غبار و پیگیری اخطاریه و اعلامیه های مربوط به وضعیت هوا را از طریق وسایل ارتباط جمعی از دیگر مواردی است که در این اطلاعیه نسبت به آنها تاکید شده است.

در این اطلاعیه همچنین از مردم خواسته شده است که در صورت بروز علائمی نظیر تنگی نفس، سرد درد، سرفه، تحریک گلو و … در اسرع وقت با اوژرانس ۱۱۵ تماس گرفته و یا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

در پایان اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان تصریح شده است: همه مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستانها و مرکز فوریتهای پزشکی استان آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهروندان لرستانی است.