- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

سیاست خارجه و دیپلماسی “کریمه”

untitled [1]

 

 

 

 

 

 

 

عزت اله امیری/میرملاس نیوز :

  یکی از مولفه های یک سیاست خارجی موفق در هر کشوری تصمیم گیری در مورد مناقع و چالش های هر کشور بر اساس مقتضیات زمان می باشد یعنی بر اساس موارد بوجود امده در یک مقطعه زمانی خاص تصمیمات لازم گرفته می شود .
در طول حیات انقلاب اسلامی نیز شاهد چنین امری در سطح کلان وملی از سوی مسئولان امر واز جمله حضرت اما م(ره) و مقام معظم رهبری بوده ایم .زمانی که حضرت امام (ره) پس از ۸ سال جنگ با استکبار جهانی حاضر به پذیرش قطع نامه ۵۹۸ شد تصمیمی بود که در ان زمان درک ان برای عموم مردم زیاد روشن نبود اما از انجا که مردم به حضرت امام (ره) اطمینان کامل داشتند پس از پذیرش قطع نامه توسط امام افرادی که تا دیروز تا پای جان برای شعار جنگ جنگ تا پیروزی می جنگیدند همان افراد سلاح های خود را بر زمین نهاده واطاعت از ولی امر خود را لازم دانستند.
با وجود شناخت مردم از مقام معظم رهبری که ایشان را باید مظهر مبارزه با استکبار و ظلم وستم دانست در سال گذشته ایشان با طرح موضوع نرمش قهرمانانه فصل نوینی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی بر اساس مقتضیات زمان باز نموده فصلی که به گفته معظم له علی رغم خوشبین نبودن به نتیجه ان باید ان را نشانه خرد ورزی ودرایت مقام معظم رهبری در بر خورد با مسائل ومشکلات موجود در کشور دانست.
در اسفند ماه گذشته غرب به رهبری امریکا و روسیه بر سر منافع خود در روسیه شاهد اشکار شدن اختلافات خود بودند اختلافاتی که علی رغم گرفتن ژست های سیاسی لبخند امیز در جلوی دوربین ها همواره بین غرب وروسیه وجود داشته و در مواقع مهم خود را نشان می دهد.امریکا پس از ان که با اقدام غیر منتظره روسیه در ضمیمه کردن مسالمت امیز کریمه به خاک روسیه مواجه شد به شدت از سوی افکار عمومی داخل وخارج کشور خود تحت فشار می باشد .مقامات امریکایی برای کاهش این فشار دست به اقداماتی زده اند که البته هیچ کدام انها نمی تواند کریمه را به اوکراین وغرب بر گرداند.
اولین اقدام امریکا وغرب تحریم نمودن بخش هایی ار اقتصاد و مقامات روسی بود .تحریم هایی که هرگز نمی تواند در کوتاه مدت و شاید دراز مدت اثری روی روسیه داشته باشد. عدم انسجام اتحادیه اروپا در بر خورد با روسیه و تحریم روسیه موضوعی است که تمام تحلیل گران سیاسی بر ان واقف هستند . درز خبری محرمانه از سرویس های اطلاعاتی نزدیکترین شریک سیاسی امریکا یعنی انگلیس مبنی بر همراهی نکردن عملی با تحریم های امریکا علیه روسیه خبری بود که در همان روز های نخست نشان داد که تحریم ها هر گز نخواهد توانست فشاری را متوجه روسیه نماید که ارزش کوتاه امدن از مواضع خود را داشته باشد غرب وامریکا به خوبی می دانند که روسیه اهرم بسیار قدر تمندی مانند تامین بخش بزرگی ازگاز اروپا را در اختیار دارد که می تواند با بستن شیر گاز توسط بر ترین غول گازی دنیا یعنی شرگت گاز پروم روسیه تمام اروپار را وارد چالش نماید . بر خی کشور های اروپایی چون یونان ایتالیا و اسپانیا و المان به علت بیکاری و رکود اقتصادی هر روز شاهد اعتصابات و تظاهرات صنف های گونان گون مردمی در خیابان های خود می باشند این کشور ها هر گز دوست ندارند مشکل دیگری از جمله مشکل تامین انرژی و یا ضرری که از تحریم روسیه متوجه انها می شود به مشکلات قبلی ان ها افزوده شود.شکست حزب سوسیالیست ها در فرانسه نیز مجالی برای پشتیبانی انها از سیاست های امریکا باقی نگذاشته و زمامداران فرانسه اکنون بیش از هر زمان دیگر احتیاج به ارامش دارند.
به دلایلی که در بالا نوشته شد امریکا برای انحراف افکار عمومی داخلی و راضی نمودن هواداران غرب موضوعات بین الملی دیگری را در قضای رسانه ای در پیش گرفته است . فشار بر تشکیلات خود مختار فلسطین به طوری که حتی این گروه سازش پذیر و نزدیک به غرب چنان عرصه را بر خود تنگ دیده که بر خلاف نظر امریکا در خواست عضویت فلسطین در ۱۵ مجمع بین المللی به سازمان ملل ارا ئه نموده درخواست هایی که بر اساس توافقات قبلی بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خود گردان در برابر ازاد شدن فلسطینیان در بند رژیم صهیونیستی مسکوت گذاشته شده بودند.موضوعی که چنان جان کری را عصبانی نمود که برای راضی نمودن صهیونیست ها حاضر نشد به رام الله برای دیدار با مقامات فلسطینی برود.
در این میان با برنامه ریزی امریکا اتحادیه اروپا قانونی را در پارلمان خود در مورد ایران تصویب نمود.قانونی که حتی بدبین ترین افرادی که مخالف رابطه بین اتحادیه اروپا و ایران هستند هم فکر نمی کردند چنین قانونی در اتحادیه اروپا تصویب شد که کور سوی امیدی که برای بهبود رابطه اروپا وایران در ماههای اخیر دیده می شد مجددا به خاموشی تبدیل شود. در این قانون به صورت شرم اوری از ایران خواسته شده که مزاحمتی برای هم جنس بازان ایجاد نکند و زندانیان سیاسی را ازاد نموده و در هر دیدار مقامات اروپایی از ایران باید مقدمات دیدار مقامات اروپایی با مخالفان سیاسی نظام واز جمله محکومان انتخابات ریاست جمهوری فرهم شود.در این قانون بر خلاف اظهار نظر های قبلی انتخاباتی که منجر به انتخاب اقای روحانی به ریاست جمهوری هم شد را انتخاباتی غیر دوموکراتیک که با معیار های اروپا هم خوانی ندارد معرفی شده است.شاید امریکا وغرب می خواهند به ایران بگویند که درصورت نزدیکی به روسیه غرب صرف نظر از بر نامه هسته ای می تواند موضوعات جدیدی را برای فاصله گرفتن از ایران دنبال کند
روسیه نیز بر اساس شرایط جدید اقداماتی انجام داده است .این گشور با هشدار به اوکراین با بردن نیروهای خود به مرز اوکراین به مقامات اوکراینی گوشزد نمود که اشغال تمام اوکراین دور از دسترس نیست پس بهتر است به از دست دادن کریمه راضی باشند وتحریک شهر های شرق اوکراین برای پیوستن به روسیه باعث شد که مقامات غربی و اوکراینی از مواضع تند اولیه خود عقب نشینی کنند . گران نمودن قیمت گاز برای اروپا که از ۲۵ لوله گازی که وارد اروپا می شود ۲۴ مورد ان از اوکراین گذشته خبری بود که اوکراین واتحادیه اروپا را شوک زده نمود . از اقدامات دیگر روسیه نامه پوتین به بشار اسد مبنی بر حمایت همه جانبه روسیه از سوریه و بشار اسد می باشد .
امضا نمودن توافق نامه ای ۲۰ میلیون دلاری بین روسیه وایران برای فروش نفت ایران به روسیه وگرفتن کالا در ازای ان چیزی نبود جز ان که روسیه به غرب وامریکا گوشزد نمود که اگر فشار بر روسیه بیشتر شود روسیه در مورد روابط با تهران تجدید نظر می کند.
جمهوری اسلامی ایران باید از شرایط بوجود امده استفاده نموده تا منافع خود را تامین نماید .ایران هم برای روسیه وهم برای امریکا در معادله کریمه نقش بی بدیلی دارد. روسیه می داند که از ایران می تواند در بحران کریمه به خوبی استفاده کند به طوری که در شرایط تحریم هم برای ضربه زدن به غرب وهم برای تامین نیاز های خود می تواند با ایران وارد معاملات تجاری شود. امریکا واروپا می دانند که ا گر روسیه به اروپا گاز صادر نکند باید گاز خود را از طریق ایران تامین نمایند چرا که دیگر کشور ها هر گز قادر نخواهند بود بدون ایران نیاز گازی اروپا را تامین کنند .به همین دلیل امریکا و غرب نگران هستند که در صورت تشدید بحران با روسیه ایران می تواند از قشار تحریم های اعمال شده تا حدودی رهایی پیدا کند و روسیه نیز می داند که یکی از مشکلات اصلی غرب وامریکا در بحران کریمه ترس از نزدیک شدن ایران به روسیه است که می تواند ایران وروسیه را در برابر تحریم های غرب کمک نماید تا نیاز های یکدیگر را بر طرف کنند.
سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید از اوضاع بوجود امده استفاده بهینه را بنماید چرا که هم غرب وهم روسیه اماده دادن امتیاز به ایران برای همراهی ایران با خود هستند. امتیازاتی که روسیه زودتر از غرب شروع به دادن انها به ایران نموده است(بستن قراداد۲۰ میلیون دلاری فروش نفا ایران- نامه به بشار اسد مبنی بر حمایت از دولت سوریه) حال ایران می تواند شرایط را مورد سنجش قرار دهد و برای بدست اوردن امتیاز بیشتر چاره اندیشی کند .شاید ایران به خوبی بداند که چگونه نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۳۰ سال محلی برای امتیاز گیری روسیه از غرب وایران بوده است به طوری که در برخی زمانها روسیه با گرفتن امتیازاتی از غرب نیروگاه بوشهر را تعطیل می نمود تا ایران حاضر شود با دادن امتیازاتی جدید نظر موافق روسیه را جلب کند و این بازی ۳۰ سال تکرار شد و یا فروش موشک های s-300که روسیه با گرفتن امتیازاتی از غرب و امریکا از دادن انها به ایران خو داری نمود.
انچه مسلم است این است که ایران می تواند در شرایط فعلی بر اساس مقاضیات جدید با کارت کریمه بازی کند و در این میان کارتی را قبول کند که منافع بیشتری برای ایران داشته باشد و بازی را که قبلا دیگران بر سر ایران کرده اند این بار ایران با دیگران بکند.