تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

“کاف” مثل کاکاوند، مثل کوه مشکلات/ ماجرای “نداری” بخشی با “دارایی” های کم نظیر

  • کد خبر : 47468
  • 16 فروردین 1393 - 10:53

حرف از محرومیت مناطق مختلف لرستان که می شود حکایت بخش محروم کاکاوند در شهرستان دلفان چیز دیگری است، بخشی که مردم آن برای دسترسی به امکانات اولیه آب آشامیدنی سالم و راه دسترسی مناسب همچنان اندر خم یک کوچه اند. به گزارش خبرنگار مهر، بخش محروم کاکاوند در شهرستان دلفان با هزار و ۵۰۰ […]

حرف از محرومیت مناطق مختلف لرستان که می شود حکایت بخش محروم کاکاوند در شهرستان دلفان چیز دیگری است، بخشی که مردم آن برای دسترسی به امکانات اولیه آب آشامیدنی سالم و راه دسترسی مناسب همچنان اندر خم یک کوچه اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بخش محروم کاکاوند در شهرستان دلفان با هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای چهار دهستان بوده که در شمال غربی استان لرستان و در همسایگی استان کرمانشاه قرار گرفته است.

بسیاری از روستاهای این بخش همچنان از امکانات اولیه زندگی محروم هستند به طوریکه بخش عمده ای از روستاها فاقد آب آشامیدنی بهداشتی، راه دسترسی مناسب و شبکه گاز هستند تا از این بخش به عنوان یکی از محروم ترین بخشهای لرستان و حتی غرب کشور یاد شود.

نبود راه ارتباطی مناسب، خانه های روستایی فرسوده و غیرایمن، مشکل آب شرب، عدم گازرسانی، نبود امکانات فرهنگی، تفریحی و ورزشی از مهمترین مشکلات مردم کاکاوند است تا این مشکلات زمینه مهاجرت بسیاری از ساکنان روستاهای این بخش محروم را به شهرهای اطراف فراهم کند.

بخش محروم با قابلیتهایی نهفته برای توسعه

شغل عمده مردم بخش کاکاوند کشاورزی و دامداری است که از ظرفیت های مهم توسعه منطقه محسوب می شود اما دیم بودن اراضی کشاورزی، سنتی بودن فعالیت های کشاورزی و عدم مهار روان آب ها موجب شده است که از این ظرفیت به نحو مطلوب برای توسعه یافتگی کاکاوند استفاده نشود.

در این بخش رودخانه دائمی “گیزه رود” وجود دارد که  مهار آب این رودخانه و احداث سد بر روی آن می تواند آب مورد نیاز بخش اعظم کشاورزی این بخش را تامین کند تا بتوان اراضی دیم این شهرستان را از معضل هرساله کم آبی و خشکسالی نجات داد.

این بخش دارای ۶۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که از این میزان اراضی ۵۳ هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت دیم و تنها شش هزار و ۵۰۰ هکتار به صورت آبی زیر کشت می رود تا این موضوع معیشت کشاورزان منطقه را مورد مخاطره قرار دهد.

همچنین بخش کاکاوند دارای ۸۰۰ هکتار باغات است که علاوه بر وجود ظرفیت توسعه این باغات در این بخش می توان از همین ظرفیت نیز به نحو مطلوب برای توسعه بخش کاکاوند استفاده کرد.

همچنین وجود ۴۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، ۱۵ هزار راس دام سنگین و ۱۹۰ هزار راس دام سبک، تولید سالانه دو هزار تن گوشت قرمز و ۱۰۰ تن شیر و فعالیت شش هزار بهره بردار در بخش کشاورزی و دامداری پتناسیلهای قابل اتکای این بخش است.

با وجود همه ظرفیت های یاد شده واژه “محرومیت” با نام بخش “کاکاوند” مدتهاست عجین شده تا سفرهای مکرر استاندار لرستان طی شش ماه گذشته به این بخش حکایت از ضرورت توجه جدی به رفع مشکلات و زخم های کهنه این دیار داشته باشد.

ظرفیتهای گردشگری بخش کاکاوند و ضرورت ایجاد زیرساختها

فرماندار دلفان در این رابطه با اشاره به اینکه بخش محروم کاکاوند دارای چهار دهستان ایتیوند جنوبی و شمالی و کاکاوند غربی و شرقی است به خبرنگار مهر گفت: بخش کاکاوند با ۲۳ هزار نفر جمعیت ۵۰ درصد از روستاهای شهرستان دلفان را در خود جای داده است.

علی باقری به ظرفیت های گردشگری بالقوه این بخش اشاره کرد و افزود: وجود سه امامزاده احمد و محمود(ع) و ابراهیم(ع)، چشمه آبگرم به عنوان یک منطقه توریستی، چشم اندازهای بدیع طبیعی و آثار باستانی با ارزش این منطقه را برای جذب گردشگران از سراسر کشور مستعد کرده است.

فرماندار دلفان از تمامی مدیران خواست به نیازهای مردم این منطقه پاسخ بدهند و اظهار داشت: با تلاش استاندار لرستان، نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی، مجموعه فرمانداری و سایر ادارات مصمم هستیم نیازهای اولیه از جمله آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، گاز، برق و راه را که بسیاری از روستاهای منطقه از آن محروم هستند را تامین کنیم.

با توجه به عمق محرومیت “کاکاوند” کارهای صورت گرفته در حد صفر است

وی بر توجه ویژه دانشگاه علوم پزشکی لرستان به وضعیت بهداشت و درمان این بخش تاکید کرد و افزود: بخش کاکاوند از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی محروم است که توجه خاص مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان را می طلبد.

فرماندار دلفان با تاکید بر ضرورت توجه به محرومین و قشر آسیب پذیر این بخش اظهار داشت: در جهت خودکفایی و ایجاد اشتغال پایدار مردم این بخش می بایست با پرداخت تسهیلات از طریق صندوق مهر امام رضا(ع)، منابع کمیته امداد امام (ره) و جهاد کشاورزی در راستای اشتغالزایی مردم گام برداشت.

باقری افزود: با توجه به عمق محرومیت این منطقه کارهای صورت گرفته را در حد صفر می دانیم که مسئولان قول داده اند در راستای پیشرفت این بخش محروم تلاشها و فعالیتهای خودرا به ضریب ۲ تا سه برابر برسانند.

فرماندار دلفان: کوتاهی های گذشته برای توسعه بخش کاکاوند جبران شود

وی جاده سازی را از مهمترین زیرساخت های توسعه هر منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: می بایست در چارچوب توزیع عادلانه اعتبارات استانی و ملی به صورت شبانه روزی نسبت به احداث جاده دسترسی بسیاری از روستاهای این منطقه همت شده تا کوتاهی های گذشته جبران شود.

باقری وجود مدارس کپری در روستاهای بخش کاکاوند، کمبود پاسگاه های انتظامی و منابع طبیعی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و از مسئولان استان خواست توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه بخش کاکاوند به مرکزیت شهر هفت چشمه در مسیر ارتباطی با استانهای غربی کشور قرار گرفته است از مسئولان خواست علاوه توجه جدی تری به وضعیت مبلمان شهری در این منطقه داشته باشند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان: ضعف مدیریت های گذشته از دلایل محرومیت لرستان

نماینده مردم دلفان و سلسله در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر استان لرستان را جزء هشت استان محروم کشور ذکر کرد و افزود: این در حالیست که سایر استانها در طول انقلاب اسلامی پیشرفت های خوبی در تمامی زمینه ها داشته اند ولی در گذشته مسئولان ما نتوانسته اند لرستان را به حق واقعی خود برسانند.

حجت اله خدایی سوری به نقش پر رنگ رزمندگان استان لرستان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در گذشته توزیع اعتبارات و توجه به عمران و آبادانی استان محروم لرستان عادلانه نبوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که استانهایی در همسایگی استان لرستان که کمتر از ۱۰ کیلومتر نیز با این استان فاصله ندارند از استانهایی هستند که در تمامی زمینه ها از جمله عمران و آبادانی،اشتغال، صنعت و غیره پیشرفت های چشمگیری داشته اند و این امر وظیفه مسئولان کنونی استان را صد چندان کرده است و می بایست دست در دست هم نسبت به جبران گذشته تلاش کنیم.

وی با انتقاد از مسئولانی که نمی توانند از حق مردم لرستان دفاع کنند ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث عقب افتادگی استان لرستان نسبت به سایر استانها بوده ضعف مدیریت افرادی بوده است که قدرت و شجاعت مطالبه به حق خود را از مسئولان ارشد نداشته اند و بیشتر به دنبال این بوده اند که چگونه پست خود را حفظ کنند.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان با اشاره به اینکه در طول این چند سال کدام مسئول به خاطر کمبود اعتبار و عدم توجه مسئولان ارشد از پست خود استعفا داده است ادامه داد: مسئولیت یک نعمت الهی در جهت خدمت رسانی به مردم جامعه به ویژه مناطق محروم است که مسئولین می بایست قدر این فرصت طلایی را بدانند و در رفع محرومیت استان تلاش کنند.

خدایی سوری با اشاره به عمق محرومیت های بخش کاکاوند شهرستان دلفان، ادامه داد: باید تلاش و پیگیری مسئولان برای رفع چالشها و مشکلات مردم این بخش چندین برابر شود وگرنه وضعیت کنونی محرومیت در بخش کاکاوند همچنان استمرار خواهد یافت.

امام جمعه نورآباد: کمبود آب آشامیدنی و نبود راه ارتباطی در بسیاری از روستاهای کاکاوند

امام جمعه نورآباد نیز در گفتگو با مهر با انتقاد از فرصت سوزی های مسئولان در گذشته برا رفع محرومیت این شهرستان افزود: با توجه به عمق بالای محرومیت در شهرستان دلفان به ویژه بخش کاکاوند جا دارد خدمات بیشتری برای این شهرستان صورت بپذیرد.

حجت الاسلام سید جعفر هاشمی نژاد با انتقاد از وضعیت پیچ خطرناک “کن کت” که در مسیر ارتباطی نورآباد – کرمانشاه و در بخش محروم کاکاوند قرار گرفته است افزود: از زمان احداث این پیچ تا کنون شاهد تصادفات با تلفات جانی فراوانی بوده ایم و این در حالی است که می توانستند جاده را به صورت مستقیم ادامه دهند و مسئولانی که اجازه این اقدام غیر کارشناسی را داده اند می بایست در آخرت جوابگوی مردم باشند.

وی مدیریت میدانی مسئولین را یکی از مهمترین اقدامات در راستای رفع محرومیت استان ذکر کرد و اظهار داشت: با این نوع مدیریت مسئولان از نزدیک با مسائل و مشکلات مناطق آشنا می شوند و به خوبی آن را لمس کرده و نسبت به رفع آن اقدام می کنند.

امام جمعه نورآباد مردم شهرستان دلفان را مردمی کم توقع، قانع، مهمان نواز و ولایی دانست و کمبود آب آشامیدنی، نبود راه ارتباطی در بسیاری از روستاها، عدم گازرسانی به اکثر روستاها، ضعف در برق رسانی به روستاها و کمبود اماکن مذهبی از قبیل مسجد را از مهمترین مشکلات این شهرستان عنوان کرد.

بخشدار:  ۶۵ درصد راههای بخش کاکاوند همچنان مالرو و شوسه است

بخشدار کاکاوند نیز با اشاره به اینکه این بخش با هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بیش از نیمی از وسعت شهرستان دلفان را به خود اختصاص داده است به خبرنگار مهر گفت: بخش کاکاوند یکی از بخشهای پهناور استان بوده که به دلیل پراکندگی روستاهای آن فاصله بسیاری از روستاهای این بخش با مرکز شهرستان به بیش از ۹۰ کیلومتر می رسد.

آزاد سلیمی ادامه داد: این بخش یکی از بخش های محروم کشور به شمار می رود که با توجه به عمق بالای محرومیت در این بخش خدمات صورت گرفته ملموس نیست.

وی از راه به عنوان اصلی ترین زیرساخت توسعه در هر منطقه یاد کرد و افزود: از ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی این بخش تنها ۲۴۰ کیلومتر از آن آسفالت شده است و مابقی آن که حدود ۶۵ درصد را شامل می شود همچنان به صورت مالرو و شوسه است.

 ۱۰۰ روستای کاکاوند از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند

سلیمی عدم توزیع عادلانه اعتبارات را از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی و محرومیت بخش کاکاوند عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم مسئولان با در نظر گرفتن عمق بالای محرومیت این بخش تلاش کنند مردم این منطقه نیز از سایر امکانات اولیه برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۲۰ روستای بخش کاکاوند ۱۰۰ روستای آن از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم هستند افزود: نبود برق در ۳۰ روستای و عدم گازرسانی به تمامی روستاها به جزء مرکز بخش از دیگر چالشهای عمده در این بخش محروم است.

بخشدار کاکاوند نبود نمایندگی ادارات در راستای جلوگیری از مراجعه مردم به مرکز شهرستان، نبود اشتغال پایدار و نرخ بالای بیکاری بخش و عدم توجه به بحث گردشگری منطقه را از دیگر مشکلات بخش محروم کاکاوند عنوان کرد.

………………………………..

گزارش: مصطفی معظمی گودرزی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47468

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. خواهشاًبودجه امسال شهرستان رومشکان رو به بخش محروم کاکاوند بدید.اصلاً مثل اینکه ما شهرستان نشدیم.
    واقعا در این نظام و این دولت به قول خودش تدبیر و امید مثل اینکه کلید روحانی در این استان زنگ زده و دری را که باز نمی کند درهای نیمه باز رو هم می بندد.معشوره رو می گم …

  2. سلام
    ببخشید مسیولین فوتبال سالی ۱۵ میلیارد برای هیچ به اقای کی روش و سرمربیگیری تیم ملی هیچ پرداخت میکنند حالا میخوان یارانه مردم را حذف کنند به این فوتبالیستها بدن ،یارانه ای که حق هر شهروند هست حتی میلیاردر و یا قشر ضعیف فرقی نمیکند به هر صورت حق هر ایرانی هست
    ببخشید شما از بخش کاکاوند لکستان گزارش تهیه میکنید که محروم است انشالله که حل بشه

  3. باسلام اقای نریمانی مدیر اداره اموزش وپرورش کوهدشت میگفت درنوراباد مدرسه کپری وجودندارد این مشکل در زما ن مدیریت ایشان حل شده

  4. باسلام اقای نریمانی مدیر اداره اموزش وپرورش کوهدشت میگفت درنوراباد مدرسه کپری وجودندارد این مشکل در زما ن مدیریت ایشان حل شده

  5. جناب میرملاس عزیز
    تعیین تکلیف بودجه (شش میلیارد تومانی وزارت نفت برای اکتشاف حوزه نفتی روستای چمکبود ازادبخت)
    باید خدمت شما عرض کنم با توجه به پیگیری های شما و همکاران محترم و سایر کسانیکه برای رسیدگی به حوزه نفت و گاز روستای چمکبود علیا ازادبخت در جهت رسیدگی وزارتین مرتبط وزارت نفت و صنعت،معدن وتجارت و رفع این مشکل و با توجه به بازدیدهای بعمل امده و آزمایشات تخصصی و قول وقرار هایی در دولت قبلی مبنی بر تخصیص بوده برای اکتشاف و حل مشگل کشاورزان و روستاییان چند روز گذشته متوجه شدیم که بودجه اختصاصی شش میلیارد تومان این پروژه به پدیده خروج گاز در( تنگ بره) رومشگان اختصاص یافته که در حال حفاری و تعیین تکلیف زمینهای کشاورزی این منطقه میباشد که این خود ظلمی مضاعف بر کوهدشت و کشاورزان خسارت دیده و روستاییان این منطقه که دچار مشگلات زیت محیطی شده اند میباشد امیدواریم پیگیری و نتیجه را برای عموم روشن نمایید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.