تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

کدام استان‌ها بیشترین و کمترین بیکاری را دارند؟

  • کد خبر : 47470
  • 16 فروردین 1393 - 10:56

        مرکز آمار ایران اعلام کرد: استان های گلستان و لرستان به ترتیب با چهار درصد و ۱۸.۹درصد دارای کمترین و بیشترین نرخ بیکاری در میان استانهای کشور در سال ۱۳۹۲ بودند. به گزارش میرملاس نیوز ، براساس نتایج آمارگیری از نیروی کار برای پاییز ۹۲ که از سوی مرکز آمار ایران […]

 IMG10430694
 
 
 
مرکز آمار ایران اعلام کرد: استان های گلستان و لرستان به ترتیب با چهار درصد و ۱۸.۹درصد دارای کمترین و بیشترین نرخ بیکاری در میان استانهای کشور در سال ۱۳۹۲ بودند.

به گزارش میرملاس نیوز ، براساس نتایج آمارگیری از نیروی کار برای پاییز ۹۲ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، ۱۸ استان کشور نرخ بیکاری دو رقمی و ۱۳استان کشور نرخ بیکاری یک رقمی دارند.

استانهای کرمان و هرمزگان به ترتیب با ۵.۴ و ۵.۸ درصد بعد از استان گلستان دارای کمترین نرخ بیکاری هستند.

همچنین استانهای گیلان و کردستان به ترتیب با ۱۶.۴ درصد و ۱۶.۱ درصد پس از استان لرستان بیشترین نرخ بیکاری را در میان سایر استانهای کشور به خود تخصیص داده است.

بالا بودن میزان بیکاری زنان در ایران از جمله عوامل اثرگذار بر نرخ بیکاری کشور است. زنان ایران که در سالهای اخیر بسیاری از صندلی های دانشگاههای کشور را نصیب خود کرده اند، پس از پایان تحصیلات عالی بسختی جذب بازار کار می شوند به طوری که همواره نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر مردان است.نرخ بیکاری زنان در پاییز سال ۹۲ معادل ۲۰.۳ درصد و مردان ۸.۵ درصد بوده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷درصد بالاترین نرخ بیکاری زنان را در میان استانهای کشور به خود تخصیص داده است. استان خراسان جنوبی با ۷.۲درصد کمترین نرخ بیکاری زنان را دارد.

استانهای گیلان و مازندران با ۳۳.۴ و ۳۳.۳ بعد از استان کهگیلویه و بویراحمد بالاترین نرخ بیکاری زنان را دارند.

استانهای یاد شده از جمله استانهایی هستند که بخش کشاورزی اهمیت بسیاری دارد و با وجود حضور موثر و فعال زنان در این بخش ، بالا بودن نرخ بیکاری در این استانها دور از انتظار است.

از سوی دیگر می توان این گونه تبیین کرد که در استانهای گیلان و مازندران زنان بیش از سایر استانها به ادامه تحصیل روی می آورند و به همین سبب متقاضی بیشتری برای یافتن شغل نسبت به سایر زنان در استانهای دیگر هستند.

استان تهران در پاییز سال ۱۳۹۲ دارای نرخ بیکاری ۱۰.۱ درصدی است که به تفکیک این نرخ برای مردان ۷.۹ و برای زنان ۲۴.۲ درصد است.

بیکاری از معضلات جاری جامعه ایران است که بیش از همه جوانان را تهدید می کند. بازار کار ایران توانایی جذب نیرو را به دلیل سوء مدیریت در سالهای گذشته از دست داده و برای تحرک دوباره این بازار نیاز به برنامه ریزی و اجرای برنامه است.

رشد اقتصادی منفی تهدید کننده بازار کار ایران در سالهای اخیر بوده است و باید با اتخاذ سیاست های سخت گیرانه برای جبران سوء مدیریتهای گذشته و توسعه اشتغال بازسازی شود.

اقتصاد ایران نیازمند تحول و درک درست از شرایط کنونی است و باید از وضعیت فعلی رکود تورمی عبور کند و گذر از این شرایط نیازمند تدبیر است. بی تردید با وجود ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور که بزودی وارد بازار کار می شوند ، معضل بیکاری انباشته تر خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند هر یک درصد رشد اقتصادی می تواند ۱۰۰هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.

 
 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47470

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. تبریک به همه هم استانی ها
    و تشکر از مسولین که در شکل گیری این حماسه دخیل بودن

  2. بارک ا… به استان لرستان

  3. قابل توجه مدیران ارشد استان لرستان
    با سلام

    لرستان عزیز باسرمایه های عظیم نیروی انسانی مجرب ، نعمت های خدادادی آب ، خاک حاصلخیز ، رودهای خروشان ، معادن بی شمار و … صرفاً بعلت سوء مدیریت و عدم توان جذب امتیازات کشوری از زمان طلوع خورشید انقلاب مهجور مانده و مدیران اسبقش شرمنده از روی مردمان خسته دیار ، حق الناس ها به گردن دارند .
    اگر هر مسئولی که در دوره مدیریتش بسان پلک بر هم زدنی گذرا است به جای وامدار بودن به افرادی خاص ، به تعهداتش عمل می کرد قطعاً لرستان در این جایگاه قرار نداشت .
    پس وای بر ما اگر:
    تعهداتمان را وا گذاریم
    یوم الحساب را فراموش کنیم
    به حق الناس بی اعتنا باشیم
    …و دچار عذابی دردناک خواهیم شد
    و این وعده خداوند است ، هوشیار باشیم

  4. درود خدا برنمایند گان پرتلاش وبخشنده ازاول انقلاب تاکنون از پتروشیمی زمان جنگ تاسد معشوره تاپتروشیمی دومی خوشناموند

  5. سلام بر تمامی نمایندگان پر تلاش استان لرستان
    و دو صد سلام بر تمامی افرادیکه کورکورانه از آتها پشتیبانی می کنند
    بی شک خداوند خود بینا و گواه است ما که حلال نمی کنیم

  6. من از طرف اون بیچاره هایی که تو آزمون استانداری قبول شدن به نماینده ها ی خرم آباد و دیگر مسئولین ارشد استان هشدار میدهم در صورت عدم همکاری و مساعدت جهت جذب و بکارگیری، کار را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری خواهیم کرد. از خودتان خجالت بکشید پس غیرتتان کجا رفته ؟؟؟

    • چه گفتی دوست عز یز /الان دو ساله ما رو سر کار گذاشتن و هی پاسمون میدن به ماههای آینده/بابا به قرآن همین خوزستان بغل دستمون سه بار آزمون برگزار کرد و حدود۷هزار نفر سر کار رفتن بلافاصله بعد آزمون/ما چه قدر بدبختیم که این تعداد هنوز هم معلق ان/تبریک به مسئولین استان به خاطر این همه دلسوزی و این همه تلاش شبانه روزی جهت رفع بیکاری استان……معاون برنامه ریزی استاندار یه بار میگه بودجه نیست یه بار میگه شش ماه دیگه یه بار…آقا جون تو که این کاره نیستی کنار بکش بذار یه فرد دلسوز بیاد تا کار ما رو درست کنه/حق دارند بچه خودشون بیکار نیست یا جزء این قبول شده ها نیست تا بفهمه داغ دل ما رو/خدایا خودت به داد ما برس و هر مسئولی که کوتاهی میکونه تو این امر رو به خودت واگذار میکونیم……..

    • الانه دوست و همشهری من پول جای شرافت و انانیت رو گرفته.شرمنده ام دیگر تو روی کره زمین انسان به ندرت می بینی.

  7. خطاب به تمام مسئولین استان اعم از نمایندگان مجلس، استاندار و …: در صورت عدم تعیین تکلیف قبولشدگان آزمون استانداری تا چند روز آینده کار را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری خواهیم کرد بعلاوه ی اینکه از طریق رسانه های ملی …

  8. بالاخره خوبه که ما هم یک بار اول شدیم حالا خوب و بدش فرقی نداره!!

  9. درود بر لرستان صدرنشین…!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.