تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

روند رو به رشد زوال بلوط در لرستان / داغی به وسعت ۵۶۱ هزار هکتار

  • کد خبر : 47512
  • 17 فروردین 1393 - 9:54

  بلوط زاگرس، بلوط لرستان، زوال، خشکیدگی، خشکسالی، آفت ، نگرانی، بیماری ناشناخته، زغال بلوط و دهها واژه دیگر طی سال گذشته از داغ بلوط لرستان گفتند و امروز این واژه ها از بیان مصیبت بزرگ جنگل های بلوط لرستان قاصرند. به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، به رغم وجود روزهای خوش سال […]

 

بلوط زاگرس، بلوط لرستان، زوال، خشکیدگی، خشکسالی، آفت ، نگرانی، بیماری ناشناخته، زغال بلوط و دهها واژه دیگر طی سال گذشته از داغ بلوط لرستان گفتند و امروز این واژه ها از بیان مصیبت بزرگ جنگل های بلوط لرستان قاصرند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا، به رغم وجود روزهای خوش سال نو، بلوط لرستان سال خوبی را آغاز نکرده و همچنان در سکوت و تنهایی با بیماری به ظاهر ناشناخته خود دست و پنجه نرم می کند.

امروز شاخه های خشکیده بلوط لرستان فریادی خاموشی سر داده اند و ریشه های کهن این درختان به یادگار مانده از دوران صلابت و شکوه زاگرس، رمقی برای مابارزه و زنده ماندن ندارد.

این روزها داغ بلوط لرستان جانکاه تر شده، داغی که قلب جنگل های زاگرس را نشانه گرفته و هر روزه روز به وسعت اندوه آن افزوده می شود.

بلوط زاگرس را، بلوط لرستان را این روزها بیمار گونه می بینیم ، روزهایی که مردم به دامان طبیعت رفتند و دست آشتی با طبیعت دادند ، جنگل های داغدار بلوط همچنان در حسرت روزهای خوش خود به میهمانان طبیعت خوش آمد می گفتند.

 

20140331_100541

 

روزهای با شکوهی که بلوط لرستان در جنگل های زاگرس فرمانروایی می کرد، دورانی که شکوه بلوط لرستان اقتدار خاصی به عرصه های طبیعی این استان بخشیده بود امروز سپری شده و به رویایی برای بلوط این استان تبدیل شده است.

رییس ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه لرستان گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و بروز پدیده گرد و غبار، درختان بلوط این استان به درختچه هایی ضعیف تبدیل شده اند.

رضا آریایی افزود: این درختچه ها توسط دام ها نابود شده و تبدیل جنگل های بی جان کنونی به اراضی کشاورزی در سال های آینده دور از انتظار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: تغییر اقلیم و وجود پدیده گرد و غبار، افزایش درجه حرارت، تغییر بارش ها از برف به باران و عدم تعادل در پراکنش بارندگی ها موجب تشدید خشکسالی و نابودی بلوط لرستان شده است.

وی تصریح کرد: طی پنج سال گذشته، بخش های بسیاری از لرستان تحت تاثیر اثرات مخرب خشکسالی قرار گرفت و طبق آخرین آمار تقسیم بندی ستاد خشکسالی کشور در سال زراعی ۹۲ – ۹۱ ، سراسر لرستان متاثر از پدیده خشکسالی بوده است.

وی با بیان اینکه خسارات خشکسالی به ارایه آمار و ارقام قابل برآورد و جبران نیست افزود: سال گذشته به دلیل عدم بارندگی در اسفند و فروردین ماه، کشاورزی دیم لرستان به صورت ۱۰۰ درصد از بین رفت.

 

20140331_100635

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز گفت: در جدیدترین آمار از وضعیت درختان بلوط ، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به ۵۶۱ هزار هکتار افزایش یافته است.

مهرداد بهاروندی با بیان اینکه در آخرین آمار، سطح خشکیدگی جنگل های بلوط لرستان ۳۰۰ هزار هکتار برآورد شده بود افزود: میزان تخریب و زوال درختان بلوط استان در مناطق مختلف از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است.

وی اظهار داشت: به رغم تلاش های انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل های بلوط لرستان یافت نشده و و درمان های موقتی که با تایید تایید کارشناسان فائو رسیده برای جلوگیری از گسترش زوال بلوط در دستور کار قرار گرفته است.

بهاروندی افزود: هم اکنون عملیات بهداشتی به منظور قطع درختان آلوده، عملیات پرورشی به منظور هرس و مقاوم سازی درختان و عملیات تولید و کاشت نهال های مقاوم در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است.

وی با بیان اینکه حشره تنها به درختان بلوط حمله ور می شود گفت: کارشناسان دلایل متعددی از جمله گرد و غبار، خشکسالی و حتی اثرات ناشی از بمب های شیمیایی در زمان جمگ تحمیلی را از عوامل پیدایش و حمله این سوسک ها به جنگل های بلوط عنوان می کنند.

وی اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقدند که قارچ و سوسک عامل ثانویه خشک شدن و نابودی درختان بلوط است و بدنبال علت بوجود آمدن قارچ ها و سوسکها هستند، عاملی که از آن به عنوان بیماری زوال درختان بلوط یاد می شود.

 

20140331_100641

 

وی گفت: ذخیره‎سازی آب در مناطق جنگلی و تخصیص اعتبارات آبخیزداری بصورت ۱۰۰ درصد به‎منظور مبارزه با خشکسالی در عرصه‎های جنگلی از راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از زوال جنگل های بلوط است.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از نیمی از عرصه های طبیعی استان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته اند افزود: سازمان جنگلها و مراتع کشور با انجام تحقیقات مختلف در حال بررسی و شناسایی و مبارزه با بیماری زوال درخت بلوط بوده، اما با تمام این اوصاف راه حل قطعی پیدا نشده و در حال حاضر قطع شاخه‎های بیمار و آلوده به‎منظور عدم سرایت آن به سایر درخت ها در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۷۰درصد علل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده تصریح کرد: به همین منظور۷۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.

به هر حال انتظار می رود مسوولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال بلوط ارزشمند لرستان ، نسبت به تخصیص اعتبارات مصوب شده اقدام نمایند تا داغ بلوط لرستان بیش از این بر قلب جنگل های لرستان ننشیند.

  عکسها از : تورج آزادبخت / میرملاس نیوز

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47512

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : ۷
  1. باسلام امیدواریم اداره کل منابع طبیعی این اعتبارات را جذب کند و با بهره وری بالا و به دور از حیف و میل هزینه نماید چون نجات یک درخت به اندازه نجات جان یک انسان و شاید بیشتر ارزش داشته باشد

  2. با سلام
    من روز سیزده بدر به دامنه کوههای مله خان رفتم متاسفانه اولا اکثر درختان بلوط ان منطقه را از ریشه بریده بودند . و تعدادی ماشین را دیدم که درختان بلوط را قطعه قطعه نموده و در صندوق عقب سواریها جاسازی شده بود. در بین تمام جنگل کاشت گندم انجام گرفته بود یعنی جنگل به زراعت تبدیل شده بود. و ضمنا حتی یک نفر از نیروهای جنگلبانی نوراباد را هم در مسیر ندیدم که حداقل هشداری باشد برای خلافکارها
    واقعا ادم وقتی این گونه قطع درختان بلوط را میبیند جا دارد از غصه بمیرد. اداره جنگلبانی لطفا به داد طبیعت زیبای دلفان برسید.

  3. با سلام . اگر درختهای از افت و بیماری سالم بمانند بدست مالکین و درست کردن ذغال از بین میرود ویا یا به قول دوستمان قطعه .قطعه شده و به خانه های مردم میاید سری به کو ه های بلورن بزنید پشت پارک جنگلی ۵۰درصد درختان خشک شده اند و جای ذغال درست کردن هم فراوان

  4. نشد خبر خوبی بشنویم . هیچی نداریم همین چهارتا درخت بلوطم داریم از دست میدیم . توی این شهر همه میخان ادم مهمی بشن . ما ادم مفید میخایم . تو رو خدا همه اطلاع رسانی کنید علاوه بر سوسکها (با تمام احترامی که برا کشاورزها دارم) کشاورزها از ریشه بلوطها دارن در میارن. تو ایام تعطیلات حتما دیدین

  5. سلام کشاورزان بیشتر درختان از بین برده اندریشه درختان در می اورند وجای انها را می سوزانندوتبدیل به کشاورزی می کنند وصاحبان انها مشخصند ولی سهل انگاری منابع طبیعی که سری به دامنه کوه کاوه وکیله سوری لکی قرلیوند برنیدوالان روزانه جنگل تخریب می کنند حالا کدام یک را تحویل مراجع قضایی داده اند

  6. همه مون میدونیم کیا ذغال درست میکنن و کیا جنگلارو تبدیل به زمین کشاورزی میکنن حتی نیروی انتطامی و منابع طبیعی و …
    اما دیگه برامون عادی شده که این کارا صورت بگیره
    مشکل استان ما اینه که افرادی که در سمتاشون هستندو گردانندگان استانند غیر تخصصی ( به عبارت بهتر با پارتی) انتخاب شدن و عرقی رو شغلشون ندارن و فقط دنبال حقوقشونن
    البته نیروی فداکار هم زیاد داریم و روی صحبتم با اونا نیست
    ولی بایدهمه درست بشن.

  7. با عرض سلام
    متاسفانه در سالهای اخیر شاهد تخریب جنگلهای زاگرس هستیم. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد و تقریبا همه کارشناسان و مسئولان از آن غافل بوده اند، نقش احداث جاده ها، کارخانه ها ، پتروشیمی و امثال آن در تخریب جنگل است.
    از آن جهت که بلوط دارای بذور درشت است، نیاز به رفتن به عمقی تقریبا معادل سه برابر طول خود برای سبز شدن دارد، که متاسفانه بعلت فرار سنجاب ها، آن هم گونه ای سنجاب که حافظه ضعیفی داشته و بذر بلوط پنهان کرده خود را در زمستان پیدا نمی کند، درختان بلوط قادر به تکثیر مطلوب نیستند. از طرف دیگر دارکوب ها هم از محیط پر سر و صدایی که این سالها در جنگلهای بلوط ایجاد شده است، فرار کرده، و لاروهای داخل تنه درخت به راحتی به رشد و نمو خود ادامه میدهند!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.