تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
10

کهمان سرابی دلربا در دل کوه‌های بکر الشتر

  • کد خبر : 47680
  • 19 فروردین 1393 - 11:05

به گزارش  میرملاس نیوز ؛ لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصور در کوه‌های مرتفع و صعب‌العبور است. این استان از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از شرق به استان اصفهان، از جنوب شرقی به چهارمحال و بختیاری، از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام […]

به گزارش  میرملاس نیوز ؛ لرستان سرزمینی زیبا با آب و هوای دلپذیر و محصور در کوه‌های مرتفع و صعب‌العبور است.

این استان از شمال به استان‌های مرکزی و همدان، از شرق به استان اصفهان، از جنوب شرقی به چهارمحال و بختیاری، از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان کرمانشاه و ایلام محدود است.

لرستان با مساحت ۲۸ هزار و ۶۸ کیلومتر مربع در غرب کشور پهناور ایران واقع و ۱,۷ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

اشترانکوه با ۴ هزار و ۱۵۰ متر ارتفاع بلندترین نقطه استان لرستان بوده و پست‌ترین نقطه در جنوبی‌ترین نقطه استان واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۵۰۰ متر است.

استان لرستان دارای آب و هوای متنوعی است، این تنوع از شمال به جنوب و از شرق به غرب کاملا محسوس است.

* شهرستان سلسله

الشتر مرکز شهرستان سلسله در شمال استان لرستان در غرب ایران است مردم الشتر به زبان لکی صحبت می‌کنند.

شهر الشتر یکی از زیباترین منطقه‌های گردشگری استان لرستان است که همواره مورد توجه عده زیادی از گردشگران استان لرستان و ایران است و به دلیل منطقه جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل است.

شهرستان سلسله در چهل و سه کیلومتری شمال خرم‌آباد و در قسمت غرب بروجرد واقع شده است.

این شهرستان قبلا از توابع شهرستان خرم‌آباد بود که بعدا به شهرستان مستقلی تبدیل شد. مرکز شهرستان سلسله شهر کوهستانی الشتر است که محل سکونت طوایف حسنوند، کولیوند، یوسفوند، هنام و بسطام است.

شهرستان سلسله از شمال به شهرستان دلفان و استان همدان، از خاور به شهرستان بروجرد و از جنوب، جنوب باختری، خاور و جنوب خاوری به شهرستان خرم‌آباد محدود است.

مرکز این شهرستان از نظر جغرافیایی ‌در ۴۸ درجه و ۱۵ دقیقه درازای خاوری و ۳۳ درجه و ۵۱ دقیقه‌پهنای شمالی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۶۰۰ متر است.

دمای هوای این شهرستان در تابستان‌ها گاه به ۳۹ درجه بالای صفر و در زمستان‌ها به‌ هفت درجه زیر صفر می‌رسد و میزان بارندگی سالانه نیز حدود ۴۵۰ میلی متر است.

مسیرهای دسترسی به این منطقه را مسیر جاده خرم‌آباد ـ هرسین از مرکز شهرستان سلسله (الشتر) تشکیل می‌دهد و از این شهرستان تا خرم‌آباد حدود ۵۳ کیلومتر فاصله است.

اقتصاد الشتر، اقتصادی است که بر پایه کشاورزی استوار است و آب آن از رودها و چشمه‌ها تامین می‌شود و محصولات کشاورزی این شهرستان گندم، جو، بنشن و تره‌بار است.

گورستان قدیمی سلطان مشرق، تپه گریران، دره تخت شاه (کهمان)، پل کاکارضا و دژ شینه از جمله مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان سلسله به شمار می‌روند.

*سراب کهمان

سراب کهمان را می‌توان یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی استان لرستان به حساب آورد و این طبیعت منحصر به فرد و دلپذیر، دارای چند سراب است که فاصله‌ اولین آن‌ها تا شهرستان الشتر ۱۵ کیلومتر است.

وسعت زیبایی سراب کهمان چند کیلومتر ادامه دارد و در هر نقطه‌ آن می‌توان به همراه خانواده به آرامشی بی‌نظیر و دل‌خواه رسید.

پوشش درختی این منطقه از گردو، گلابی، آلو و بلوط فراوان تشکیل شده است.

کودکان و نوجوانان و خانواده‌های لرستانی و نیز خیلی استان‌های دیگر ایران عزیز، این منطقه را می‌شناسند و از آن خاطرات خوش زیادی دارند.

آب سراب کهمان بعد از عبور از میان این سراب زیبا با طرب و شادابی به سمت شهر، می‌دود و می‌رود.

*پل شاپوری کاکارضا

این پل باستانی که به جا مانده از دوره‌ ساسانیان است، بر روی رودخانه‌ کاکارضا قرار دارد. این پل زیبا اما تخریب شده در میانه‌ مسیر بین الشتر و خرم‌آباد به بقایای حیات خودش ادامه می‌دهد.

متأسفانه به دلایل نامشخصی قسمت زیادی از این پل ۱۳۰ متری از بین رفته و تنها بخش‌هایی از آن باقی‌ مانده است.

پل کاکارضا که به نظر می‌رسد، در روزهای طراوتش ابهت و زیبایی خاصی داشته ارتفاعی بیش از ۳۰ متر دارد و از سنگ‌های برش خورده و ساروج ساخته شده است.

الشتر اضافه بر این دو مورد، جاذبه‌های گردشگری دیگری دارد که از آن‌ها می‌توان گورستان قدیمی سلطان مشرق، تپه گریران، «آو تاف چنارل»، طبیعت دل‌انگیز مخمل‌کوه و دژ شینه را نام برد.

الشتر یکی از زیباترین شهرهای لرستان از نظر مناظر طبیعی است، از جمله مناطق طبیعی آن می‌توان به سراب کهمان، سراب زر، کوه‌های مهاو و گرین، چشمه گولم کاو، سراب پرسک و پارک صخره‌ای بابا داوود… اشاره کرد.

*راه‌های ارتباطی

شهر الشتر با جاده فرعی آسفالته به طول حدود ۱۵ کیلومتر از دو سمت شمال و جنوب به راه اصلی خرم‌آباد به کرمانشاه متصل می‌شود همچنین با جاده‌ای از سمت شرق به راه اصلی بروجرد-خرم‌آباد وصل می‌شود از سمت غرب نیز به بخش فیروزآباد و از آنجا به نورآباد و دیگر مناطق لک‌نشین مرتبط است.

روستاهای دکاموند، مومن‌آباد ـ دره تنگ، دهرحم (ده رحیم)، امیر، هنام، تملیه، هنی (هندی)، سیاهپوش و جوانمرد از روستاهای مشهور این دیار هستند.

شهر الشتر در دشتی به همین نام قرار گرفته است و کوه‌های گرین و خرگوشناب از رشته کوه‌های زاگرس میانی از دو سوی شمال و خاور آن را در برگرفته‌اند.

همچنین کوه بازگیران، نثار پهن و سیاهدل در فاصله کمتری در شمال خاوری، خاور و جنوب خاوری آن قرار دارند.

رودهای فصلی متعددی از ارتفاعات شمالی و خاوری به سوی دشت الشتر جاری است که از میان آنها تنها مسیر رودخانه فصلی کَهمان از مرکز بخش می‌گذرد دامنه‌های شمالی کوه گرین، سرچشمه آب‌های جاری به سوی نهاوند است.

————————-

گزارش از: فیروز اکبری

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47680

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.