- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

“سد معشوره ” فدای جریانات سیاسی

DSC_0086

 

امین آزادبخت / میرملاس نیوز :
سال های سال بود مردم کوهدشت و بخش های تابعه آرزو داشتند که روزی زمین های تشنه ودیم آنها آبی شود .مصداق این گفته وعده هایی که بود که تمام مسئولان کشوری از ناطق نوری تا هاشمی و از خاتمی تا احمدی نژاد گرفته  تا کاندیداهایی که برای رسیدن به کرسی های قرمز واکنون سبز شده خانه ملت رقابت می کردند.تمام مسئولان بدون استثنا از شرایط خوب کوهدشت برای آبی نمودن زمین های با توجه به دارا بودن شرایط جغرافیای خاص صحبت می کردند.
پس از سال های سال در دولت دوم احمدی نژاد با وجود شاهرخی قبادی  نماینده ی اسبق که رابطه بسیار خوبی در اوایل با دولت داشت توانست یکی از مهم ترین پروژه های تاریخ لرستان که نه  بلکه مهم ترین پروژه تاریخ لرستان وشاید غرب کشور را با تلاش فراوان ولابی های بسیار قوی که همان احداث سد معشوره بود از دولت بگیرد.
با وجود زمانبر بودن این پروژه اما مردم کوهدشت بارقه امیدی در دلشان ایجاد شد که بالاخره پس از سال ها ما نیز توانسیتیم یک پروژه ی ملی از نظام بگیریم. پروژه های ملی همان پروژه هایی هستند که مثلا آب از استان لرستان به قم برده شد یا مثلا مناطق کویری کشور به یمن وجود دو رییس جمهور کویر نشین یعنی خاتمی وهاشمی شرایطی پیدا کردن که شاید از لرستان که سومین استان دارای آب می باشد شرایط بهتری داشتند.پروژه های ملی همان پروژه هایی بودند که در طول ۳۰ سال بعد از انقلاب ما فقط در اخبار می دیدیم وحسرت می خوردیم که چرا لرستان ……………؟
چرا ما از این همه پیشرفت وتوسعه بعد از انقلاب نه تنها چیزی عایدمان نشد بلکه همان اندک کارخانجات کوچک چون پارسیلون و چرم وپوست وغیره نیز به بخش خصوصی واگذار شدند ونتیجه آن را همه می دانیم که چه شد.
در جریان انتخابات سال ۹۰ مجلس ضرباتی بر پیکر معشوره از سوی برخی سیاسیون برای مخالفت با شاهرخی قبادی وارد شد. خوب است به آرشیو خبرهای انتخاباتی  وپیامک های تبلیغاتی آن زمان مراجعه کنید که ببینید چگونه مطرح می کنند که معشوره تا ۳۰ سال دیگر به بهره برداری نمی رسد معشوره به درد فرزندانمان هم نمی خورد بودجه معشوره قطره چکانی است و غیره…….
در این میان نمایندگان وسیاسیون خوزستان که احداث معشوره را قطعی می دانستند پس از مخالفت فراوان نتوانستند بر شاهرخی قبادی و دیگر نمایندگان وقت استان پیروز شوند وکار بجایی رسید که شیخ قبادی توانست امضای ۲۲۰ نماینده را برای احداث معشوره جمع آوری کند تعداد امضایی که فقط نمایندگان خوزستان وافراد غایب امضا نکردند و بعد از این نیز با لابی های منطقی وقانونی نماینده گان واستان واستاندار معاون وزارت نیرو که اصالتاٌ خوزستانی بود کنار گذاشته شد تا معشوره روند اجرایی خود را شروع کند.
پس از روی کار آمدن دولت جدید نمایندگان خوزستان شرایط را مناسب می دیدند که دوباره معشوره را مطرح نمایند. در این میان عدم همراهی نمایندگان استان لرستان با روحانی در انتخابات و خوزستانی بودن وزیر نیرو شرایط را برای نمایندگان خوزستان مهیا نمود وکفه ترازو را به نفع آنها سنگین نمود اما آنچه که نماینده ی مردم کوهدشت و سایر نمایندگان ومسئولان می توانستند انجام بدهند هرگز کافی نبود ویا اصلا انجام ندادن و شاید مانند ما فکر می کردن امکان ندارد یک پروژه ی ملی که چند سال از آن گذشته و ۶۰ میلیارد تومان تاکنون برای احداثش هزینه شده  مورد برسی قرار گیرد که آیا توجیه اقتصادی دارد یا ندارد؟
آیا همان زمان که زمزمه تعطیلی معشوره به گوش می رسید ونماینده ی کوهدشت آن را انکار می کرد بهتر نبود یک موضع قاطعی گرفته می شد؟آیا بهتر نبود شفاف با مردم در میان گذاشته می شد که معشوره در حال تعطیلی است؟
آیا بهتر نبود زمانی که احمدی نژاد به معشوره سفر کرد آن زمان اگر مصوبه یا قرارداد اجرایی لازم بود از رییس جمهور درخواست می شد که آن را ابلاغ کند تا اکنون مخالفان خوزستانی به نبودن قرارداد اجرایی معشوره متوسل نشوند؟ آقای نماینده شما مسئولید هم از نظر شرعی وهم از نظر قانونی اگر می خواهید مراجعه کنندگان به شما برای اشتغال در این شهرستان کم شوند ،اگر می خواهید حوادثی همچون سعادت آباد تکرار نشود،اگر می خواهید آمار معتادن را کاهش بدهید،اگر می خواهید آمار سرقت و جرم وجنایت را در شهرستان کاهش بدهید نگذارید معشوره تعطیل شود نگذارید امید مردم به یاس تبدیل شود نگذارید تاریخ پتروشیمی لرستان تکرار شود
آقای نماینده اگر پتروشیمی لرستان به دلیل کوتاهی برخی نمایندگان مجلس سوم به اراک نمی رفت اکنون لرستان گلستان بود با دلیل می گویم تمام آمار اشتغال استان لرستان در صنعت به اندازه یک صدم آمار پتروشیمی اراک نیست واگر ما اکنون معشوره را از دست بدهیم در آینده مثل اکنون شما مقصر خواهید بود.
آقای نماینده اگر به قول برخی همفکران شما ،دولت تدبیر وامید قصد دارد با هر توجیهی معشوره را تعطیل کند شفاف به مردم بگویید تا تکلیف روشن شود چرا که برخی در خارج استان خود را نماینده تام الاختیار روحانی می دانند ومی گویند ما امور استان را دردست داریم خوب شما خود را در برابر آنها کنار بکشید تا مردم تکلیف خودشان را بدانند چون چند صباحی دیگر انتخابات است واین عده در خواست رای مردم را دارند و همین مردم باید بدانند با کی طرف هستند اگر شما شجاعت به خرج بدهید وخود را کنار بکشید وبگویید نمی توانم همچنان که واقعا تا کنون موفق نبوده اید تکلیف عده ای دیگر مشخص خواهد شد.
معشوره فدای سیاسی بازی شده است با این وضعیت پیش آمده  احتمالا شما نماینده محترم هم نمی توانید آن را نجات دهید وعده ای هم که می گویند می توانیم به خاطر شما این کار را نمی کنند چون می گویند اگر معشوره اجرایی شود مردم می گویند شمای نماینده کار آن را درست کرده اید، اما  در پاسخ می گویم اگر عده ای از جریان اصلاح طلب می توانند وکاری نمی کنند بدانند مردم هرگز آنها را نخواهند بخشید .
به امید روزی که مسئولان و سیاسیون این دیار فارغ از هرگونه صف بندی سیاسی و جناحی به فکر آبادانی و رفع محرومیت مردم باشند…

امین آزادبخت / مدیرمسئول سایت خبری میرملاس