تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

نماینده الیگودرز : احتمال توقف طرح سد معشوره بسیار اندک است/ آب سد کرخه از سیمره تأمین می شود

  • کد خبر : 47884
  • 21 فروردین 1393 - 12:28

به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا ؛ ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آب گفت: سد معشوره از نظر مقررات قانونی هیچگونه کمبودی نداشته و علاوه بر تخصیص آب مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ را اخذ کرده است. محمدتقی توکلی افزود: بر اساس ماده ۲۱۵ کمیسیون برنامه پنجم نیز این سد از نظر فنی، […]

tavakoli

به گزارش میرملاس به نقل از ایرنا ؛ ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آب گفت: سد معشوره از نظر مقررات قانونی هیچگونه کمبودی نداشته و علاوه بر تخصیص آب مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ را اخذ کرده است.

محمدتقی توکلی افزود: بر اساس ماده ۲۱۵ کمیسیون برنامه پنجم نیز این سد از نظر فنی، اقتصادی و زیست محیطی تایید شده است.

وی با اشاره به مجوز تخصیص ۲۷۳ میلیون متر مکعب آب در سال شامل ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۱۷ میلیون متر مکعب آب شرب و شش میلیون متر مکعب آب صنعتی اظهار داشت: مجوز ترک تشریفات این طرح نیز صادر شده است.

وی تصریح کرد: بر این مبنا، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با ۹۰ درصد فاینانس داخلی و ۱۰ درصد منابع عمومی این طرح را اجرایی می کند.

وی گفت: وزارت نیرو نسبت به بررسی برخی طرح ها اقدام کرده که در این راستا با توجه به سخنانی در خصوص کاهش آورد رودخانه کرخه، بررسی مجدد طرح سد معشوره در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: تاکنون در هیچ جلسه ای و حتی در شورای عالی آب عدم توجیه طرح سد معشوره تصویب نشده و این مساله تنها در شورای عالی آب طرح موضوع شده ، اما مطرح نشده است.

وی احتمال توقف طرح سد معشوره را بسیار اندک دانست و گفت: با توجه به اسناد قانونی طرح و نیاز اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه، دولت موظف است با کمک به مردم و کشاورزان، از این طرح حمایت کند.

نماینده مردم ازنا و الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با توجه به برخی سخنان در خصوص سد کرخه و تلاش برخی نمایندگان استانها برای تعطیلی سد معشوره تصریح کرد: سد معشوره بر روی رودخانه کشکان واقع شده و این در حالی است که آب سد کرخه از سیمره تامین می شود.

توکلی همچنین در خصوص جایگزینی ایستگاه پمپاژ سرطرهان کوهدشت با سد معشوره گفت: این ایستگاه پمپاژ به هیچ عنوان پاسخگو نبوده و برخلاف بهره برداری ارزان از آب سد برای کشاورزان، بهره برداری از آب ایستگاه پمپاژ برای کشاورزان هزینه بر خواهد بود.

وی ادامه داد: این ایستگاه پمپاژ تنها تامین کننده آب بخشی از منطقه طرهان بوده در حالی که سد معشوره پاسخگوی نیاز آبی کوهدشت، سرطرهان و رومشکان است.

به هر حال انتظار می رود با توجه به شدت خشکسالی های اخیر لرستان به ویژه دشت کوهدشت، برداشت های بی رویه آب منابع زیرزمینی و کاهش سطح این آبها به بیش از۵۰ متر، برخی سنگ اندازی ها در مسیر احداث سد معشوره کوهدشت برطرف شود.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، خروج آتش از اراضی کوهدشت به دلیل کاهش شدید سطح آبهای زیر زمین و خروج گازهای زیر زمینی در این منطقه است که این امر به خودی خود بیانگر وخامت اوضاع و نیاز شدید کشاورزان به آبی شدن زمین ها می باشد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47884

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. درود خدا بر شما نماینده محترم مگه جنابعالی یه فکر انسان دوستانه واسه کوهدشت بفرمایید

  2. دوستان میر ملاسی نه تنها مردم شهر ستان کوهدشت بلکه تمام مردم استان باید از این حق بجا حمایت کنند تا دیگر شاهد پایمال شدن حقمان نباشیم یا علی مدد -علی از خور ماوه

  3. نمیره برار شیرم

  4. درود بر اقای دکتر توکلی بخاطر احساس مسئولیت در برابر هم استانیهای کوهدشتی .خدابه شما توفیق عطا کند …

  5. با شناختی که از نماینده ی پر تلاش شهرستان الیگودرز جناب آقای مهندس محمدتقی توکلی داریم وبا توجه به دانش وتجربیات ارزنده وسوابق مدیریتی واجرایی ایشان ,انشاءاله با اجرایی شدن طرح سد معشوره شاهد به بار نشستن تلاش های این نماینده ی محبوب و مردمی استان لرستان خواهیم بود

  6. آقای توکلی
    فقط می توانیم از خدا برایتان درخواست اجر نماییم
    الهی به حق پیامبر خود و خانواده ات خیر ببینید

  7. جناب آقای مهندس توکلی ازمدیران شایسته و بومی استان هستند که سالها بعنوان مدیر کل آب منطقه ای شاهد خدمات فراوانی از ایشان بوده ایم . انشاء اله پیگیری استاندار ، نماینده شهرستان کوهدشت و زحمات ایشان به بار خواهد نشست و به زودی زود شاهد از سرگیری عملیات اجرایی سدمعشوره خواهیم بود.

  8. با سلام
    من به عنوان یک کوهدشتی از زحمات فداکارانه و دلسوزانه جناب اقای توکلی نماینده محترم الیگودرز کمال تشکر و قدردانی را دارم. امیدوارم که همیشه سربلند و سالم بمانید. مردم کوهدشت دلسوزیهایی که شما چه در مرحله آگاه سازی از متوقف ساختن پروژه سد معشوره و چه در مرحله اجرای مجدد این پروژه انجام داده اید را فراموش نخواهند کرد.

  9. دمت گرم ، بختیاری بزرگ ، شیر مردی از طایفه شیرعلی مردان بختیاری

  10. درود خدا و سلام غمناک مردم کوهدشت لکستان
    برشما دکتر توکلی نماینده پر تلاش و اثر گذار شهرستانهای کوهدشت و الیگودرز که با پیگیری های شایسته وبایسته خود روی نمایندگان بی احساس و بی مسئولیت را سفید کردید

  11. درود خدا بر توکلی عزیز ودوست داشتنی .
    نمی دانم چرا من فقط سخنان ایشان را درمورد سد گاشمار ببخشیدمعشوره که خیلی هم مشهوره قبول دارم .
    از آن زمان که نام این سدرا بدون هیچ وجه تسمیه ای معشوره گذاشتند دانستم که سرانجام خوبی نخواهد داشت .
    خدا عاقبت همه ی ما را ختم به خیر کند .نکنه طوفان بیاد وآب معشوره همه خان ومان مارا ببرد
    اما یک سخن شنیدنی معشوره اگر برای کوهدشت آب نداشت برای ساکنین هم جوار سد، نان خوبی داشت .
    خانه های روستایی به قیمت گزاف از مردم خریداری شد تنها فایده اش برای دلفان همین بود آنهم شایعه

  12. ماازتمام نمایندگان استان درخواست کمک وبازگشت این حق ازدست رفته داریم.

  13. باتشکر از نماینده پرتلاش شهرمان که خدمات بی سابقه ای را برای الیگودرز به اجرا در آورده اند،انشالله مشکلات سد معشوره نیز با تلاش های آقای توکلی برای شما کوهدشتیهای عزیز برطرف گردند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.