تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

آخرین خبرهای خوش استاندار لرستان از “معشوره” / امید به رگ های سد حیاتی بازمی گردد

  • کد خبر : 47930
  • 21 فروردین 1393 - 19:34

استاندار لرستان با اشاره به آخرین خبرها از وضعیت سد معشوره از ایجاد بارقه های امید برای تصویب پروژه در شورای عالی آب باتغییر نظر وزیر نیرو خبر داد.

هوشنگ بازوند در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جزئیات جلسه اخیر شورای عالی آب گفت: این جلسه دو دستور کار داشت که یک دستور کار مربوط به انتقال آب حوزه چهار محال و بختیاری به یزد و کرمان و دستور کار دوم مربوط به سد معشوره لرستان بود.

وی با بیان اینکه این جلسه خیلی طولانی شد و به همین دلیل دستور کار ما مطرح نشد، عنوان کرد: ولی با رایزنی هایی که با اعضای شورای عالی آب صورت گرفت شرایط کنونی بسیار شرایط خوبی است و دیگر نگران توقف این پروژه نیستیم.

استاندار لرستان تصریح کرد: با رایزنیهای صورت گرفته و قولهایی که گرفتیم به طور قطع اجرای سد معشوره مورد توافق وزارت نیرو و شورای عالی آب است.

 

0-(14)

 

بازوند عنوان کرد: در این راستا رایزنیهای جدی در این مدت صورت گرفته و اعضایی که از قبل می دانستیم مخالف اجرای این پروژه است در جلسه اخیر نظرشان مساعد بود.

وی عنوان کرد: با این تفاسیر من خیلی امیدوار هستم که ظرف کمتر از یکماه آینده این پروژه تصویب می شود و عملیات اجرایی آن به جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

استاندار لرستان یادآور شد: در حال حاضر نیز کارگاه این پروژه تعطیل نشده و کار در حال انجام است.

بازوند با اشاره به اینکه از وزیر نیرو نیز برای سفر به لرستان دعوت کرده ایم، عنوان کرد: با این حال به نظر می رسد که نقطه نظرات وزیر نیرو در مورد سد معشوره نسبت به قبل خیلی تغییر کرده است.

بنابر این گزارش سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد ۱.۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور ۱۲ هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

این در حالیست که چهارم خردادماه سال ۹۲ محمود احمدی نژاد برای کلنگ زنی چند باره پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی نتیجه دیگر را بگذارد.

همان روز خبرگزاری مهر از “اما و اگرهای” این کلنگ زنی گفت و اینکه این پروژه بدون هیچ گونه قرارداد و حتی گرفتن طرح مطالعاتی در حال آغاز است و این کلنگ درمانی های بدون اعتبار نتیجه ندارد اما گوش شنوایی برای این انتقادات پیدا نشد.

حبیب الله دهمرده استاندار وقت لرستان که باید برای گرفتن مجوز ماده ۲۱۵ پروژه و پیگیری برای بستن قرارداد آن از طریق وزارت نیرو اقدام می کرد تنها در جلسات مختلف از کلنگ زنی سد معشوره به عنوان یکی از افتخارات خود سخن می گفت و اینکه یکی از آرزوهای لرستانیها در حال محقق شدن است و به هیچ سوال دیگری در مورد اما و اگرهای اجرای این پروژه پاسخ نمی داد.

از کلنگ زنی نمادین رئیس جمهوری و مسئولان دولت دهم که بگذریم به روند اجرای پروژه در دولت یازدهم می رسیم تا اواخر سال گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شود و به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند.

این در حالیست که در این مدت رایزنیهای متعددی از سوی مسئولان و رسانه های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته تا امید دوباره به رگ های این سد حیاتی برگردد که امید می رود این روند در اجرای این پروژه نیز خود را نشان دهد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=47930

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۹
  1. امیدوارم سرکاری نباشه

  2. سلام بر استاندار عزیز
    خداوند به جنابعالی و دیگر دست اندرکاران پیگیر این مقوله مهم عزت دهد.

  3. اقای استاندارلطفابه فکرتشنگی مردم ساکن کوهدشت باشید زمین های زراعی پیشکش باور بفرماییددر آب آشامیدنی هم کمبود داریم

  4. واقعا جا دارد از استاندار پر تلاش لرستان که عملا پیگیر هستند تشکر کرد.

  5. از آقای ملکشاهی باید جداً تشکر کنیم که بسیار پیگیر این قضیه هستند

  6. بیکاری ، ناامنی ، فقر ، خدا کند این وعده دروغ نباشد چون کان لم یکن شهر کوهدشت را تلقی شده در نظر گرفت.

  7. لطفا بجای تعریف وتمجید دیگران دردهای مردم کوهدشت را انعکاس دهید.وبا شگردهای رسانه ای دهان مردم را نبندید .

  8. از آقای ملکشاهی نماینده محترم وآقای استاندار عزیز وپرتلاش به خاطر پیگیری مجدانه سد معشوره نهایت تشکر رادارم

  9. با وجود نماینده شجاع وکاردان مشکل سد معشوره حل میشود نطق شجاعانه وبا تدبیر وی قبل از عید نویدحل موضوع را داد واقع بین باشید ودر جهت تقویت وحمایت نماینده باشید تا بتواند محکم واستوار در جهت حل مشکلات شهرستانهای کوهدشت و رومشگان که حاصل بیتدبیری گذشتگان است گامی بردارد بدور از سیاسی کاری وغرض که افت این ملک است

    • فداتشم سوری جان دیدگاه شما بسیار فرا تر از ذهن کوچک ماست.. مگر اقیانوستان تا بحال گرد و غباری از شهر کوهدشت با خود برده؟
      مگر ما در کرسی مجلس به جای ایشان حرف و تصمیم میگیریم؟
      تا امروز که برای کوهدشت مفید که نبوده هیچ باعث پس رفت نیز شده… سکون هر شهری به منزله مرگ آن شهر می باشد….
      سوری جان ۵ تفاوت کوهدشت چند سال پیش را با امروز برام بگو لطفا….

  10. شاد این جمعه بیاید……………….

  11. روزگار کشکی …

  12. سوری جان،در دیکشنری ذهن شما شجاع و کاردان به چه معناست؟؟؟

  13. از زحمت همه استاندار و نماینده محترم تشکر می کنم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.