تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

واکنش نماینده ولی فقیه در لرستان به توقف “معشوره”/ سد حیاتی که مطالبه به حق مردم است

  • کد خبر : 48041
  • 24 فروردین 1393 - 9:59

در ادامه واکنش ها به توقف پروژه سد معشوره در لرستان به عنوان پروژه ای حیاتی در این استان، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در خطبه های نماز جمعه خواستار تحقق این مطالبه به حق مردم لرستان شد. به گزارش میرملاس نیوز به نقل مهر، حجت الاسلام سید […]

میر عمادی

در ادامه واکنش ها به توقف پروژه سد معشوره در لرستان به عنوان پروژه ای حیاتی در این استان، نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز در خطبه های نماز جمعه خواستار تحقق این مطالبه به حق مردم لرستان شد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در حاشیه خطبه های نماز جمعه امروز خرم آباد در سخنانی با اشاره به توقف عملیات اجرایی سد معشوره در کوهدشت اظهار داشت: این طرح یکی از مطالبات به حق مردم لرستان بوده و از سوی دولت نیز مصوب شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه این طرح مصوبه دولت را دارد و باید اجرایی شود، تصریح کرد: این پروژه تعطیل بردار نیست و متوقف کردن آن معنایی ندارد و اگر موانعی در اجرای این طرح هست باید برطرف شود.

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به اینکه در ملاقاتی که با آقای نوبخت سخنگوی دولت داشتیم قول مساعد برای پیگیری این مسئله و حل مشکلات آن ظرف هفته آینده داده شده است، افزود: این پروژه برای کشاورزان کوهدشت از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه در استانی که هم آب و هم زمین مناسب وجود دارد کشت دیم معنایی ندارد، ادامه داد: اینکه آب استان ما به سایر استان ها برود و کشاورزی آن استان ها آبی شود منطقی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه این امر که می گویند با احداث این سد آب فلان جا کم می شود منطقی نیست، اظهار داشت: توقف این پروژه پیامدهایی خواهد داشت که کسی زیر بار آن نخواهد رفت.

حجت الاسلام میرعمادی یادآور شد: البته جدیت بسیار خوبی برای اتمام پروژه های نیمه کاره در استان وجود دارد و ما امیدورایم که مسئله سد معشوره نیز حل شود.

بنابر این گزارش سد و نیروگاه معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی هشت سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولتهای مختلف به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده هایی که سالهاست بین النهرین لرستان را در میان دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه داشته است.

این سد قرار است که به صورت بتنی دو قوسی بر روی رودخانه کشکان در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت احداث شود و آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی منطقه که هر ساله شاهد خسارات خشکسالی هستند را تامین کند.

حجم ذخیره آب این سد ۱.۶ میلیارد مترمکعب است و در صورت بهره برداری خواهد توانست که در بیکارترین استان کشور ۱۲ هزار شغل ایجاد کند.

همچنین برای اجرای آن مجوز تخصیص میزان ۲۷۱ میلیون متر مکعب آب از رودخانه کشکان ابلاغ شده که از میزان آب علاوه بر بخش کشاورزی، ۱۷ میلیون مترمکعب برای مصارف شرب و ۶ میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی در نظر گرفته شده است.

جمیع این مزایا از سد معشوره پروژه ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه ای که امروز با شدت گرفتن تب خشکسالیها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به عنوان مطالبه ای جدی از سوی مردم بارها مطرح شده است.

این در حالیست که اواخر سال گذشته اجرای پروژه سد معشوره در شورای تخصصی آب رد شد تا به همین راحتی پروژه ای که آمال و آرزوهای مردم لرستان به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند.

در این مدت رایزنیهای متعددی از سوی مسئولان و رسانه های استان برای رساندن صدای مردم به متولیان امر در وزارت نیرو صورت گرفته تا استاندار لرستان از تغییر نظر وزیر نیرو و شورای عالی آب برای اجرای این پروژه حیاتی خبر دهد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=48041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. دست درست هم دهیم به مهر تامیهن خویش راکنیم آباد.

  2. افرین برنماینده ی شجاع ولی فقیه استان لرستان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.